Advertisement

Annons

Nikon D7100 har landat

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som har kameran, hur använder ni fn-knappen på framsidan?

Än så länge inte alls, men tips mottages tacksamt... :) Funderar på om det går att sätta igång och stänga av "fjärrkontrollen" (EN-EL3 heter den va?) via funktionsknappen. Det är den största (ända?) försämringen jag upptäckt så långt i förhållande till D90. På D90 finns knapp för att starta den, på D7100 måste jag in i menyn.
 
om det är den knappen som jag tänker på så har jag programmerat den till samma funktion på min D800 som jag hade på min D90 nämligen att stänga av blixten, supersmidigt när man vill växla mellan blixt och ickeblixt utan att ta ögat från sökaren och man får ändå hjälp av hjälpbelysningen i blixten (inte SB-400 såklart).
 
Är det någon som köpt batterigreppet än?
Jag fick min D7100 förra veckan och saknar verkligen batterigreppet
(har det till min D90 och D200)
En undran om batterigreppet MB-D15
behövs det något mer än det och ett batteri till
det står något om batteriadaptrar är dessa inkluderade i greppet eller ej ?
mvh
Peter
 
När du köper batterigreppet följer det med två "batterislädar". En för AA-batterier och en för den sorts batteri som sitter i kameran. Du väljer fritt om du vill ha batteri i greppet och i så fall vilken typ. Just nu har jag inget batteri i mitt grepp, men det ska väl bli så småningom. Själv var jag mer intresserad av greppet än av batteriet (och jag är nöjd med greppet).
 
När du köper batterigreppet följer det med två "batterislädar". En för AA-batterier och en för den sorts batteri som sitter i kameran. Du väljer fritt om du vill ha batteri i greppet och i så fall vilken typ. Just nu har jag inget batteri i mitt grepp, men det ska väl bli så småningom. Själv var jag mer intresserad av greppet än av batteriet (och jag är nöjd med greppet).

Tackar så mycket för infon
det var lite oklart om dessa adaptrar var med eller ej
när jag försökte läsa mig till det på "nätet"
mvh
Peter
 
Nu verkar också Meike ha tagit fram ett tredjepartstillverkat batterigrepp till D7100 som än så länge finns att köpa från Kina på eBay för c:a 85 euro. Har haft ett Meike-grepp till en annan Nikon och det var möjligen lite plastigare men fungerade fint.
 
En liten varning

Jag har ett piratgrepp (Hähnel) till min D7000. Med det på så laddas originalbatteriet ur sig. Jag får alltså SÄMRE batteritid med greppet på.
 
Hdr?

Har någon av er provat HDR-funktionen?
Är det sant att den enbart funkar med jpg, och alltså inte i RAW?
 
Jag har HDR på min Canon och ja då är det bara JPEG. Kräver ju framkallade bilder för att lägga de över varandra ;-)

Tycker att det i min EOS 650D inte är mycket att ha. Tycker inte det gör så mycket för bilderna, bättre resultat med att ställa in kameran "rätt". HDR kör även full automatik vilket jag tycker ställer till det.

Dock kan man panorera kameran med HDR och skapa transparenta spökmotiv. Bra mycket roligare! :-D
 
HDR-funktionen fungerar genom att kameran slår ihop två exponeringar. Den måste alltså sparar resultatet som en JPEG. Eftersom den inte korrigerar för ghosting så lär du behöva använda stativ.
 
Har någon av er provat HDR-funktionen?
Är det sant att den enbart funkar med jpg, och alltså inte i RAW?

Jag har prövat HDR- funktionen på min D5100, men jag utgår från att den fungerar på samma sätt på D7100. Det är en kul grej, men inte särskilt användbar. En bild med ADL ställd på max ger bättre resultat. Borde gälla i än högre grad på D7100 med tanke på det dynamiska omfång den kan prestera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.