Annons

Nikon D700 (officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
Testbilder över hela ISO-omfånget för D700.

Någon på dpreview spekulerar nu i att Nikon valt ett lite svagare AA-filter på D700 jämfört med D3:an. Den enda logiken i detta vore väl att mer direkt konkurrera med Canon 5D (och dess uppföljare) som ju tydligen har just ett svagare AA-filter. Å andra sidan lär Canons uppföljare ändå vara skarpare tack vare högre upplösning (16 MP?).

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2008/07/03/8782.html

Vikten är nu uppe i 1097 g.
 
Det får väl en test utvisa. jag har just visat att en canon 40d spöar en K20d med 14 miljoner pixlar om det är lågljussituation det handlar om.
jag tror att d700 kommer att få samma status som 5d har haft. Dvs den kommer att hålla ett bra tag framöver
 
macrobild skrev:
Det får väl en test utvisa. jag har just visat att en canon 40d spöar en K20d med 14 miljoner pixlar om det är lågljussituation det handlar om.
Och även D300, om man får tro testet i senaste FOTO.

jag tror att d700 kommer att få samma status som 5d har haft. Dvs den kommer att hålla ett bra tag framöver
Ja, den har väl ungefär allt det som 5D saknar och jag har lite svårt att se vad mer man nånsin kan behöva om man inte är sportfotograf. Det skulle vara ett mindre hus och en större sökare då.
 
Usch, man fick ju ett otäckt ohälsosamt Nikon intresse redan med D3, den här D700 verkar bli en kuslig pjäs i och med att den inte heller är helt tokdyr. Som Canonägare ryser man.

Fast utveckling är bra, nu bara måste Canon svara eller lägga ner verksamheten :)
 
Ska få känna på D700 nästa vecka :)

Tänkte testa med mitt 70-200 2.8...lägger ut bilder :)
 
Jag testade (utan minneskort dock) D700an i Nikons NPS-center på Roskildefestivalen. Riktigt nice, precis som D300an som jag använder. Näst intill identisk till D300an, men sökaren och sökarbilden är väldigt mycket bättre.

De hade ett par 70x100-utskrifter i 3200 iso från några av scenerna på festivalen, det var väldigt imponerade.
 
vox2000 skrev:
Jag testade (utan minneskort dock) D700an i Nikons NPS-center på Roskildefestivalen. Riktigt nice, precis som D300an som jag använder. Näst intill identisk till D300an, men sökaren och sökarbilden är väldigt mycket bättre.

De hade ett par 70x100-utskrifter i 3200 iso från några av scenerna på festivalen, det var väldigt imponerade.

ISO 3200 på D3/D700 motsvarar ungefär ISO 1250 på D300.
 
Den faktiska sökarbilden på D700 är 90% (precis som på D200) och inte 95% då sökarbilden visar 95% både vertikalt och horisontellt (0,95 x 0,95 = 0,90). Värdet varierar dock beroende på vilket objektiv som används (värdet anges för ett 50 mm-objektiv).

Björn Rörslett är nu igång med sitt test av D700.

http://nikongear.com/smf/index.php?topic=10771.0
 
Teodorian skrev:
Den faktiska sökarbilden på D700 är 90% (precis som på D200) och inte 95% då sökarbilden visar 95% både vertikalt och horisontellt (0,95 x 0,95 = 0,90). Värdet varierar dock beroende på vilket objektiv som används (värdet anges för ett 50 mm-objektiv).
Jag är ganska övertygad om att man alltid hos alla tillverkare angivit linjär sökarstorlek, inte kvadratisk som Björn påstår. I så fall stämmer dessa 95% med hur man brukar mäta och det går att jämföra med specifikationerna på vilken annan kamera som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.