Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotografera en jämnt belyst vit vägg eller en jämngrå himmel med vidvinkel och mycket liten bländare, maximera sedan bildens kontrast i t.ex. Photoshop.

Ville bara säga att jag är mycket nöjd med min D600 och med Nikon Service. Jag köpte en av de första kamerorna i Sverige, hängde på låset. Tills idag ca 5000 exponeringar. Filerna från kameran är fantastiska. Kameran själv är också riktigt bra. Liksom vore den gjord att ta bilder med..... ;-)

Givetvis hade jag dammproblemmet också. Upptäckte det tidigt. Eftersom jag tidigare enbart använt mig av det fina nu nedlagda Lasses Kameraservice insåg jag att Nikon Service var det som nu gällde. Jag hade hört uppgifter om blandade erfarenheter från andra om Nikons verkstad.

Jag åkte dit, lämnade in, bemöttes alldeles förträffligt. Fick kort därpå tillbaka kameran i fullt stridsdugligt skick. Vad mer kan jag begära? Jag är helnöjd på alla kameraplan!

Jag gjorde som du, hängde på låset. Min har gått drygt 2000 exp nu och jag har inte brytt mig så mycket om detta. Tror att det finns en mindre oljefläck. Bor du i stan eftersom lämnade in den själv? Efter hur lång tid var den klar?
Hustrun har en också men hon köpte sin senare och har heller inte varit så flitig. Men macrosäsongen börjar ju snart men jag tror ändå att vi får dröja lite.
Men det är en härlig kamera, som gammal analogare är man hemma igen. Enastående fina bilder.//K

Jag gjorde som du, hängde på låset. Min har gått drygt 2000 exp nu och jag har inte brytt mig så mycket om detta. Tror att det finns en mindre oljefläck. Bor du i stan eftersom lämnade in den själv? Efter hur lång tid var den klar?
Hustrun har en också men hon köpte sin senare och har heller inte varit så flitig. Men macrosäsongen börjar ju snart men jag tror ändå att vi får dröja lite.
Men det är en härlig kamera, som gammal analogare är man hemma igen. Enastående fina bilder.//K

Det tog bara några dagar. Tipset är att ringa och kolla hur belastade de är innan du åker dit. Eftersom jag arbetar i City kunde jag anpassa allt till det bästa för mig och för Nikon.

Ta en bild på himlen fr bländare 16 och undersök bilden. De ser dem nog!

För mig började det efter ca 2000 exponeringar samla sig prickar på sensorn men efter att jag ställt in den på automatisk rengöring varje gång jag stänger av kameran har problemet i det närmaste försvunnit.

Karl R, precis som du skriver "en härlig kamera, som gammal analogare är man hemma igen" Understödes till 100 procent!

Efter drygt 5 000 bilder har jag fortfarande inte haft problem med min D600. Damm kan man väl inte undvika men oljefläckar har jag inte råkat ut för.

Jag har haft min sen i november och har inte haft några problem alls med varken damm eller olja. Har tre kompisar som även de har kameran från i år, och ingen av dem har heller några problem. Svårt att basera allting på si a erfarenheter när det tydligen finns många som råkat ut för det, men det är långt ifrån alla.

Jag har haft min sen i november och har inte haft några problem alls med varken damm eller olja. Har tre kompisar som även de har kameran från i år, och ingen av dem har heller några problem. Svårt att basera allting på si a erfarenheter när det tydligen finns många som råkat ut för det, men det är långt ifrån alla.

Sen är det ju som alltid så att de som råkar ut för ett problem är avsevärt mycket högljudda än de som inte gör det :) Säger på intet vis att det inte är ett problem, men den aspekten bör alltid tas med.

Dust/oil fixat

Jag köpte min D600 i december, och har sedan dess haft den inne på garantiåtgärd två gånger. Den andra åtgärden verkar ha hjälpt, så nu, efter 2300 exponeringar, är det bara normala dammprickar som syns.
Det jag gillar med kameran är relativt låg vikt, mot exempelvis D200, stort dynamiskt omfång, fina brusegenskaper och en slutare som är tystare än brukligt. Gillas! Bra att den mäter med AiS objektiv också.
På minussidan är det det att jag ofta får för mycket rött i bilden vid naturfoto. Detta både med Lightrooms förinställningar och kamerans egna. Kanske jag måste gå tillbaka till NX2 och se om det programmet klarar av det bättre.

Märkligt, det är inget jag har märkt av, vare sig på bilder tagna i svensk natur eller utomlands. D600 har ju snarare fått kritik för att ha haft en grön ton i bilderna?

Märkligt, det är inget jag har märkt av, vare sig på bilder tagna i svensk natur eller utomlands. D600 har ju snarare fått kritik för att ha haft en grön ton i bilderna?

Jag har heller inte märkt av grön ton. Min, från första sändningen, har standardinställningar utom fast ISO och "Fineläge". Inget extra allt alltså och inte heller lekstuga i PS. Fotograferar ute och inne och tycker att resultatet blir utmärkt bra. Min fru har samma inställningar i sin, hon vill ha den som det var förr, och den ger också fina bilder. Våra kameror är alltså som förr, som med diafilm av dagsljustyp. Det innebär att man ser till att bilden blir bra direkt i kameran.
Just nu är min inne på service och jag tror att det finns någon oljefläck. Men jag har inte brytt mig så mycket om kacklet i hönsgården utan bara njutit av de fina bilderna och funktionen i övrigt. Var en sväng till Öland förra helgen och det var ju något av ett elddop för våra kameror. Vi blev inte besvikna. Kan berätta att jag haft systemkameror sedan tidigt -60tal och hustrun lärde sig att hantera dem vid mitten av -70talet. Inga nybörjare alltså. Sammanfattning: En väldigt bra kamera.//K

Ni som haft problem med damm / olja. Har ni haft det från första början eller är det något som ni fått med tiden?

Fick min D600 igår och har fotat ca 50 bilder och ser inga tendenser till något konstigt.

Kommer ta tid innan jag lär mig denna fantastiska kamera då jag är "Canon-boy" egentligen men den är riktigt härlig om än väldigt svår i menyerna men det är väl för att man lärt sig Canon mer sen tidigare.

Ni som haft problem med damm / olja. Har ni haft det från första början eller är det något som ni fått med tiden?

Fick min D600 igår och har fotat ca 50 bilder och ser inga tendenser till något konstigt.

Kommer ta tid innan jag lär mig denna fantastiska kamera då jag är "Canon-boy" egentligen men den är riktigt härlig om än väldigt svår i menyerna men det är väl för att man lärt sig Canon mer sen tidigare.

+1

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar