Annons

Nikon köper RED

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser iofs kvadratisk ut, inte rektangulärt som till 28-400. Hittar dock inga bra bilder på det. Har du det och kan lägga upp en bild rakt framifrån?
28-400 är helt rakt framtill, som ett helt runt motljusskydd (typ 50/1,8G, 70-200/4G), det är inte 16-80 utan det är blomstuket fast kantigt. Gör du ett som är helt rakt framtill måste du förstås göra det rektangulärt, alternativt göra det sämre än nödvändigt. Nu är väl HB-75 något rektangulärt där det börjar kraga ut, men inte jättemycket.

Att Nikon skulle anpassa det här objektivet särskilt till Red-kameror ter sig i mitt tycke osannolikt. Gissningsvis har det inte överdrivet stor bildcirkel heller med tanke på att det är menat att vara kompakt för omfånget.
 
Nu gissar och tror vi mycket bägge två och kommer nog inte längre med den informationen som finns nu.

När jag fått mitt skall jag se om jag har något runt motljusskydd som passar och gissar att det skulle fungera precis lika bra på en FF kamera.
Min gissning är att detta antingen är för att det inte skall skugga hörnen på en RED-sensor eller för att det designmässigt skall se ut som ett video-objektiv.

Det verkar dessutom vara i princip helt parafocal, någon av Matt:s gjorde test på just det.
 
Det är intressant att Reds sensorer tillverkas av Tower Jazz.

Den enda sensor från Tower Jazz som Nikon använder är DX-sensorn i Z 30/Z 50/Z fc. Alla andra sensorer är tillverkade av Sony.

Jag undrar varför Nikon inte fortsatte samarbetet med Tower Jazz. Kanske för dyrt eller inte tillräcklig kapacitet för hundratusentals kameror?
 
Sensorstabilisering kanske.

Vilket också är ett argument för att dom flesta objektiv täcker ut REDs sensor. Sensorstabiliseringen kan flytta sensorn ca 2mm, så objektiven måste redan nu täcka ut mer än vad RED-sensorn är stor.
 
Jag tror inte sensortillverkaren nödvändigtvis levererar stabiliseringen så det är nog inte anledningen.

Jag vet inte varför kameror för cinema saknar sensorstabilisering? Kanske för att det är svårare att leda bort värmen. Det borde vara bra eftersom de ofta använder 1/60s slutartid.
 
Jag tror inte sensortillverkaren nödvändigtvis levererar stabiliseringen så det är nog inte anledningen.

Jag vet inte varför kameror för cinema saknar sensorstabilisering? Kanske för att det är svårare att leda bort värmen. Det borde vara bra eftersom de ofta använder 1/60s slutartid.

Inom cinema vill folk ha AF och stabilisering utanför kameran av olika anledningar. Jag är oortodox när det kommer till den biten och vill ha det i.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar