Annons

Byta till Nikon fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade undvikit D800.
Har en, snurrar fortfarande på originalbatteriet från 2011.
Välj hellre 810 eller senare, bättre AF.
Ja, D810 är lite kvickare, men sysslar man inte med wildlife/bird foto eller snabba sporter har det nog ingen större praktisk betydelse. I så fall bättre att lägga penarna på optik, resor eller en god middag. Både D800 och D810 är hur som helst mycket bättre än D3200 när det gäller AF

D810 har väl bättre grepp eftersom många klagade på att D800 inte passade handen bra. Har inte haft D800 så jag vet inte hur den är. D810 är över förväntan

Jag tänkte byta upp mig till en fullformat kamera från Nikon d3200 och har tittat på d800 eller d810 som verkar mycket prisvärda och i rätt prisklass.

Jag hoppas kunna behålla samma objektiv men misstänker att det inte går?

Det objektiv jag använder mest är ett Nikon AF-S DX 35 mm f/1,8 G
Du kan inte använda DX-objektiv till en FX-kamera om du inte tänker beskära till DX-format.
Om du skall byta till FX så kanske en Nikon D780 är ett bättre alternativ än D800 eller D810 som är ganska gamla kameror.

Som andra varit inne på skulle jag satsa på ett 50/1,8 G, har kört det mycket på min D750 och jag tycker att det är extremt bra för pengarna, kanske Nikons mest prisvärda objektiv med F fattning. Jag har även ett Sigma 50/1,4 art, och skillnaden i bildkvalitet är marginell.

Du kan inte använda DX-objektiv till en FX-kamera om du inte tänker beskära till DX-format.
Om du skall byta till FX så kanske en Nikon D780 är ett bättre alternativ än D800 eller D810 som är ganska gamla kameror.
D780 lånade sin AF från D5 medan D800 lånade AF från D4. Så D780 har sannolikt aningen snabbare AF. Dock lär D800/D810 ge bättre bildkvaliter p.g.a lite fler pixlar. Fördelen med D780 är att den har lite bättre video specificationer men ska du videofilma är det i så fall bättre att välja spegellöst

D780 lånade sin AF från D5 medan D800 lånade AF från D4. Så D780 har sannolikt aningen snabbare AF. Dock lär D800/D810 ge bättre bildkvaliter p.g.a lite fler pixlar. Fördelen med D780 är att den har lite bättre video specificationer men ska du videofilma är det i så fall bättre att välja spegellöst
Nej, D780 har fortfarande 51-punktersmodulen som ursprungligen kom med D3, inte 153-punkters som kom i D5. Den senare sitter bara i D5, D500 och D850. D6 har en egen unik modul som Nikon kanske ursprungligen tänkte använda i fler kameror som aldrig blev av. Sedan har 51-punktersmodulen uppdaterats över tid och parats med bättre och modernare ljusmätare, som ju används även för en del av fokuslägena. Man ska därför inte jämföra de senaste varianterna rakt av med D3, för det blir fel, men att säga att det är hämtat från D5 stämmer inte riktigt heller. Det som är helt unikt med D780 är att den är den enda spegelreflexen från Nikon med fasavkännande autofokus i Lv-läge, hämtat från Z6. Videofunktionerna kommer ju också därifrån.

När det gäller bildkvaliteten beror det nog helt på vad man menar. Skruvar man upp ISO rejält så lär D780 vara bättre än D800 och D810, men särskilt D810 har man mer flexibilitet med på bas-ISO. Nu är förstås kruxet att en begagnad D780 nog riskerar att hamna närmare D850 än D800 i pris och då blir valsituationen en annan om man inte är ute efter video, tycker jag. Vill man bara åt AF, serietagning mm och inte bryr sig om sensorstorleken är förstås APS-C-kameran D500 ett bra alternativ.

Jag kanske kan tillägga att en anledning till att jag bytte ut/in den D810 jag hade mot en D850 bl a var just fokussystemet där D850 är säkrare i dåligt ljus och har bättre precision givet att prylarna fungerar ihop som de ska. Som bonus så ser särskilt större områden i skugga bättre ut när man skruvar upp ISO ordentligt. Där kan D810 se lite fläckig ut i jämförelse, plus att det helt enkelt blir lite mer brus överlag.

D810 kom ut 2014 och D780 kom 2020, det har hänt en hel del på 6 år.
Det finns en del ställen där kamerorna har jämförts, till exempel här:

En kamera som man kan få billigt och som är en riktig slitvarg är D750. Iofs sämre af (kanske) men den levererar riktigt bra bilder, jag körde med min i flera år och den egentliga anledningen till att jag bytte var att jag var i behov av bildstabilisering eftersom jag ofta plåtar när det är mörkt.

Varken D500, D750, D800, D800E, D810 eller D850 är ens i närheten att vara dåliga. Men optiken gör mycket mer för bildkvaliteten än kamerahuset. Äldre sensorer kanske brusar lite mer, men dagens mjukvara fixar den biten. Därför vettigt att hålla nere priset på kamerahus. Det finns förstås undantag som t.ex flygande fågel och annat snabbt som behöver snabbheten och då får man avväg vad man behöver.

D800 är väl den som har sämst AF av ovanstående och 80% av mina bilder på flygande fågel är tagna med just D800. Jag hade säkerligen fått några färre oskarpa bilder med en D850. AF i D800 är inte dålig, skulle tippa på 75% lyckade bilder. Så bara för att det finns bättre för flygande fågel gör inte D800 till en dålig kamera för just flygande fågel.

D800 är väl den som har sämst AF av ovanstående och 80% av mina bilder på flygande fågel är tagna med just D800. Jag hade säkerligen fått några färre oskarpa bilder med en D850. AF i D800 är inte dålig, skulle tippa på 75% lyckade bilder. Så bara för att det finns bättre för flygande fågel gör inte D800 till en dålig kamera för just flygande fågel.
Vad jag kommer ihåg så var väl inte bufferminnet så bra på D800? Har minne av att jag tog några kort sedan ville den inte ta fler kort för att den behövde buffra.

Det beror lite på vad du stoppar in för minneskort i den. 10-20 bilder kan man smattra av och sedan vänta 10s innan bufferten är tom. Jag brukar dock sällan smattra av utan trycker av när jag har det jag vill i kameran brukar blir 1-2 bilder i sekunden och då har jag kunna hålla på länge.

Helt sant, jag valde D800 för att dess (på den tiden) höga upplösning ger möjlighet för beskärning vilket är bra till fågel. Även jag har en hel del bra fågelbilder i flykten. 75% lyckade kan nog stämma. Fast vill du fånga en tornseglare som flyger rakt mot dig i full fart på nära håll vill du nog ha något snabbare, men då pratar vi Z9 eller kanske Sony A1 eller A9 iii med något snabbfokuserande objektiv för bortåt 150 000, vilket kanske är över TS budget. Och även då kan det dyka upp någon miss. För att inte tala om att man ska hinna reagera och trycka av under den kanske bråkdelen av en sekund som fågeln finns i sökaren.
Viktigt att tänka på att såväl kamerahus som objektiv påverkar fokushastighet och det gäller att få till en bra helhet. Vi vet ju inte ens om TS är fågel eller sportintresserad. Om inte, är det vansinne att lägga en massa pengar på supersnabb AF. Lite som att skaffa en koeningegg bara för att köra och handla två gånger i veckan.

Senast ändrad:
D810 har väl bättre grepp eftersom många klagade på att D800 inte passade handen bra. Har inte haft D800 så jag vet inte hur den är. D810 är över förväntan
Det stämmer bra med greppet, provade bägge vid den tiden dom fans i affärerna. D810 hade fått ett bättre större mothåll för tummen vilket den lilla förbättringen gjorde greppkänslan betydligt bättre.

Det stämmer bra med greppet, provade bägge vid den tiden dom fans i affärerna. D810 hade fått ett bättre större mothåll för tummen vilket den lilla förbättringen gjorde greppkänslan betydligt bättre.
Det är långt ifrån det enda som skiljer vad gäller greppets form på kamerorna. Sedan är D850 i mitt tycke ytterligare ett steg bättre, främst om man hänger på ett lite tyngre objektiv.

Greppet är högst personligt. Jag har en D800 och har fotat en del med D810 och tycker greppet är bättre på D800.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar