Palletheking
Aktiv medlem
Det vore det bästa ifall det var.Jag tycker det ser ut som en rejäl dammråtta!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det vore det bästa ifall det var.Jag tycker det ser ut som en rejäl dammråtta!
Håller med om att de är på tok för dyra. Vad gäller kvaliten så är originalgreppen som regel mer välgjorda. Värst är ju D800 om man vil använda sig av stora batteriet. Då landar notan med BL-5, batteri, batterigrepp och laddare på ca 6400 kr.
så jag fick min d600 igår och första intrycket är att jag är väldigt nöjd överlag. men jag provade lite olika fokussituationer och har några frågor:
1. när man fokuserar på en kontrastlös yta (t.ex. min röda vägg), beror det att fokus jagar lite då mest på objektivets fokuskvalitéer eller på kamerans? vilket är det som har mest betydelse med andra ord.
2. är det generellt så att en kamera har svårare att hitta fokus i ytterkanterna av AF-området? jag prövade igår lite och närmare mitten verkar det gå väldigt snabbt men utåt dom yttre fokuspunkterna har den lite svårare att hitta fokus direkt på ett svårt motiv (som t.ex. kontrastlösa ytor)
mvh
Min slutsats. Sista gången jag köper en DSLR. Nästa gång blir det en Leica eller Fuji. MEN, bildkvalitén är helt enkelt "AMAZING, A A A AMAAAAZING!"
Min slutsats. Sista gången jag köper en DSLR. Nästa gång blir det en Leica eller Fuji. MEN, bildkvalitén är helt enkelt "AMAZING, A A A AMAAAAZING!"
Fick du ordning på s/v konverteringen? Blir också sugen på en bättre sensor men precis som du vill jag helst ha ett något smidigare hus.
Fick tillbaka min D600 från Nikon igår efter problem med damm/olja på sensorn. Det var andra gången jag fått den rengjord efter sammanlagt ca 1600 exponeringar. Den här gången tog det längre tid, då en reservdel beställts. En reservdel som visade sig vara en ny "shutter release plate". Det krävdes en del envishet av mig för att få veta vad det var de hade bytt, och det var alltså slutaren. Men den har inget att göra med dammet på sensorn, enligt Nikon. Vid mätningar hade de funnit att den gamla slutaren gav "fel värden", och därför bytt den. Nikon Sverige har för övrigt inte fått in en enda D600 med olja på sensorn - däremot med damm, fick jag veta. Hela grejen är totalt uppförstorad. D600 säljs som en entusiastkamera, och entusiaster letar såna här fel, vilket inte proffs gör(!).
För mig låter detta som rena dravlet. Så klart att olja/damm-problemet sitter i slutaren, och att fixen består i att byta ut densamma. Jag är nöjd med att ha fått det åtgärdat, men Nikons skumma förklaringar kring hela grejen stärker inte direkt deras trovärdighet; och inte varumärket heller.
på onsdag 3/4 mellan 9am-3pm får man en gratis genomgång av Nikon D600 på
www.creativelive.com för dom som vill ha en sådan.
Just nu visar man Photoshop Mastery: fundamentals också det gratis