Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste lära mig det där med dropbox. Har aldrig orkat sätta mig in i det. Finns det någon mailleverantör som tillåter större filhantering. Gmail tror jag maxar 10 mb

Dropbox är ganska smidigt, man installerar det, så får man en mapp på datorn som man kan dumpa saker i, väntar några sekunder på att den tankar upp på servern, o sen är det bara högerklicka på filen, gå in på Dropbox-undermenyn, välja "Copy public link" o sen klistra in länken här på forumet, i ett mail, i ett chattfönster eller var man nu vill ha den. O så finns det program till telefonen som gör att man kommer åt exakt samma filer som man lagt upp på datorn. Smidigt o bra. :)

När jag gick över till D600 tyckte jag att det blev mycket lättare att få till de svartvita bilderna...
Förstår inte riktigt hur en bra färgsensor inte skulle ge en bra svartvit bild med rätt konvertering. Tror att det snarare handlar om att vänja sig vid ett nytt redskap än att kameran inte är bra till sv.

Skall fixa det snart. Blir ju super att kunna dela med sig av fullstora filer till folk som undrar

Ja det har ju alltid varit krångligt så fort folk har velat dela med sig av nåt annat än bilder över internet. FTP har ju funkat, men det är ju långt ifrån alla som har tillgång, vet hur det funkar eller ens vet vad det är. :p

så jag fick min d600 igår och första intrycket är att jag är väldigt nöjd överlag. men jag provade lite olika fokussituationer och har några frågor:

1. när man fokuserar på en kontrastlös yta (t.ex. min röda vägg), beror det att fokus jagar lite då mest på objektivets fokuskvalitéer eller på kamerans? vilket är det som har mest betydelse med andra ord.

2. är det generellt så att en kamera har svårare att hitta fokus i ytterkanterna av AF-området? jag prövade igår lite och närmare mitten verkar det gå väldigt snabbt men utåt dom yttre fokuspunkterna har den lite svårare att hitta fokus direkt på ett svårt motiv (som t.ex. kontrastlösa ytor)

mvh

Måste lära mig det där med dropbox. Har aldrig orkat sätta mig in i det. Finns det någon mailleverantör som tillåter större filhantering. Gmail tror jag maxar 10 mb

Gmail går upp till 20 eller 25MB, men de flesta andra stöder bara 10MB, så det är mer för att mejla mellan gmailkonton. Har du aldrig börjat med Dropbox, men har Gmail, så har du redan Google Drive (vilket är samma sak, mer eller mindre). Google har nu lagt in stöd för Drive i Gmail, så om filen är för stor att skicka med mejl, laddas den (nästan) automatiskt upp till Drive för att att sedan bifoga en länk i mejlet.

Du kan som sagt göra samma sak med Dropbox, så i slut ändan är det mer än fråga om vad man gillar mest. Med Dropbox kan du t ex slå på att ladda upp foton direkt från mobilen, vilket kommer ge dig 3 GB extra helt gratis i småinstallationer.

Alternativet just nu är att kolla på Box, som jag tror fortfarande ger dig 50GB när du skapar konto.

Nu, nog med OT! :)

så jag fick min d600 igår och första intrycket är att jag är väldigt nöjd överlag. men jag provade lite olika fokussituationer och har några frågor:

1. när man fokuserar på en kontrastlös yta (t.ex. min röda vägg), beror det att fokus jagar lite då mest på objektivets fokuskvalitéer eller på kamerans? vilket är det som har mest betydelse med andra ord.

2. är det generellt så att en kamera har svårare att hitta fokus i ytterkanterna av AF-området? jag prövade igår lite och närmare mitten verkar det gå väldigt snabbt men utåt dom yttre fokuspunkterna har den lite svårare att hitta fokus direkt på ett svårt motiv (som t.ex. kontrastlösa ytor)

mvh

1/ Om inte väggen har en tydlig struktur så jagar nog vilket AF-system som helst en enfärgad homogen yta när man försöker fokusera. Kamerans AF-förmåga är utgångspunkten medan vissa objektiv kan ta längre eller kortare tid på sig att låsa på motivet beroende på kommunikationen med kamerans AF-sensorer.

2/ Generellt stämmer det. Oavsett kameramärke och modell brukar de mittersta sensorerna vara korslagda(ibland bara centerpunkten) medan de yttre punkterna inte är korslagda. Hur många punkter som är korslagda varierar från märke till märke och modell till modell.
Därtill bryts ljuset (böjer av) genom objektivets linser ju längre från centrum man kommer.

Det var längesedan jag provade D600 och hade den bara för test en väldigt kort tid. Den verkar dock klara de flesta motiv bra men AF är lite osäkrare vid sämre ljus än exempelvis D800/D3/D4. Dock ganska marginellt vid de flesta normala "sämre ljusförhållandena".

//Lennart

1/ Om inte väggen har en tydlig struktur så jagar nog vilket AF-system som helst en enfärgad homogen yta när man försöker fokusera. Kamerans AF-förmåga är utgångspunkten medan vissa objektiv kan ta längre eller kortare tid på sig att låsa på motivet beroende på kommunikationen med kamerans AF-sensorer.

2/ Generellt stämmer det. Oavsett kameramärke och modell brukar de mittersta sensorerna vara korslagda(ibland bara centerpunkten) medan de yttre punkterna inte är korslagda. Hur många punkter som är korslagda varierar från märke till märke och modell till modell.
Därtill bryts ljuset (böjer av) genom objektivets linser ju längre från centrum man kommer.

Det var längesedan jag provade D600 och hade den bara för test en väldigt kort tid. Den verkar dock klara de flesta motiv bra men AF är lite osäkrare vid sämre ljus än exempelvis D800/D3/D4. Dock ganska marginellt vid de flesta normala "sämre ljusförhållandena".

//Lennart

Tack för infon!

irriterande isåfall...
eller i vilket fall som helst.

vad är det senaste som gäller ska man skicka den till nikon eller ska man fixa det själv? (vilket jag inte vet exakt hur man gör, är ingen tekniker precis...vilket kanske har framgått :) )

Gör det absolut inte själv om du inte vet vad du gör. Inga garantier gäller om du själv petat i kameran. Kontakta stället du handlat från så hjälper de dig

Jag tycker det ser ut att vara vanligt damm, och om det är det kan du ju testa att blåsa bort det med en gummituta. Damm på sensorn är tyvärr ofrånkomligt också på nya kameror.

Kan vara värt ett försök, men jag tyckte det såg för stort ut för att vara damm. har du gummituta? Eller bor du i Norrköping för i så fall kan jag nog hjälpa dig.

Gör det absolut inte själv om du inte vet vad du gör. Inga garantier gäller om du själv petat i kameran. Kontakta stället du handlat från så hjälper de dig

nej håller mig nog ifrån att göra något på egen hand. ska ta kontakt med butiken.

eller ska jag köpa en gummituta och prova blåsa först kanske? antar att det inte riskerar förvärra något.

mvh

nej håller mig nog ifrån att göra något på egen hand. ska ta kontakt med butiken.

eller ska jag köpa en gummituta och prova blåsa först kanske? antar att det inte riskerar förvärra något.

mvh

Det tycker jag du skall börja med. har du testat att köra ett par omgångar med kamerans egen sensorrengöring. Kanske hjälper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar