Palletheking
Aktiv medlem
Hur laddar man upp en rå-fil här?
Blir svårt. Bättre o skicka en oredigerad konverterad raw-fil till mailen
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dropbox är bra för mycket iaf. Annars blir det däremot lite knepigare..
Måste lära mig det där med dropbox. Har aldrig orkat sätta mig in i det. Finns det någon mailleverantör som tillåter större filhantering. Gmail tror jag maxar 10 mb
Måste lära mig det där med dropbox. Har aldrig orkat sätta mig in i det. Finns det någon mailleverantör som tillåter större filhantering. Gmail tror jag maxar 10 mb
Skall fixa det snart. Blir ju super att kunna dela med sig av fullstora filer till folk som undrar
så jag fick min d600 igår och första intrycket är att jag är väldigt nöjd överlag. men jag provade lite olika fokussituationer och har några frågor:
1. när man fokuserar på en kontrastlös yta (t.ex. min röda vägg), beror det att fokus jagar lite då mest på objektivets fokuskvalitéer eller på kamerans? vilket är det som har mest betydelse med andra ord.
2. är det generellt så att en kamera har svårare att hitta fokus i ytterkanterna av AF-området? jag prövade igår lite och närmare mitten verkar det gå väldigt snabbt men utåt dom yttre fokuspunkterna har den lite svårare att hitta fokus direkt på ett svårt motiv (som t.ex. kontrastlösa ytor)
mvh
1/ Om inte väggen har en tydlig struktur så jagar nog vilket AF-system som helst en enfärgad homogen yta när man försöker fokusera. Kamerans AF-förmåga är utgångspunkten medan vissa objektiv kan ta längre eller kortare tid på sig att låsa på motivet beroende på kommunikationen med kamerans AF-sensorer.
2/ Generellt stämmer det. Oavsett kameramärke och modell brukar de mittersta sensorerna vara korslagda(ibland bara centerpunkten) medan de yttre punkterna inte är korslagda. Hur många punkter som är korslagda varierar från märke till märke och modell till modell.
Därtill bryts ljuset (böjer av) genom objektivets linser ju längre från centrum man kommer.
Det var längesedan jag provade D600 och hade den bara för test en väldigt kort tid. Den verkar dock klara de flesta motiv bra men AF är lite osäkrare vid sämre ljus än exempelvis D800/D3/D4. Dock ganska marginellt vid de flesta normala "sämre ljusförhållandena".
//Lennart
kan någon identifiera detta på mina bilder med nikon d600:an som jag fick nyligen? (syftar på det svarta i mitt i översta kanten)
http://i56.tinypic.com/rvlnur.jpg
Ser mysko ut, olja?
irriterande isåfall...
eller i vilket fall som helst.
vad är det senaste som gäller ska man skicka den till nikon eller ska man fixa det själv? (vilket jag inte vet exakt hur man gör, är ingen tekniker precis...vilket kanske har framgått )
Gör det absolut inte själv om du inte vet vad du gör. Inga garantier gäller om du själv petat i kameran. Kontakta stället du handlat från så hjälper de dig
nej håller mig nog ifrån att göra något på egen hand. ska ta kontakt med butiken.
eller ska jag köpa en gummituta och prova blåsa först kanske? antar att det inte riskerar förvärra något.
mvh