Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Borde väl vara rekord inom FF-segmentet vad gäller tid från lansering till tillverkningsavslut? Eller i alla fall bland de mest kortlivade. Men därmed lägger också Nikon korten på bordet att oljeproblemet verkligen var ett faktum.

Inte så kul för de som skaffat D600 och går i funderingar på att sälja.

Icke desto mindre är en problemfri D600 fortfarande en jäkla bra kamera.

För övrigt börjar jag bli väldigt trött på alla dessa uppdateringar. Jag ser väldigt få exempel här på FS vad gäller att bildkvaliteten har ökat de senaste åren trots allt flera nya kameror som kommit de senaste åren.

//Lennart

Oljeproblemen får de väl fixat kan man hoppas men jag tror att de behöver uppdatera konsumentkameror lite oftare än proffsmodellerna för att stå sig i konkurrensen. Det är ju bara hoppas att de får med GPS och Wifi. En kamera år 2013 som saknar det övergår mitt förstånd.

Oljeproblemen får de väl fixat kan man hoppas men jag tror att de behöver uppdatera konsumentkameror lite oftare än proffsmodellerna för att stå sig i konkurrensen. Det är ju bara hoppas att de får med GPS och Wifi. En kamera år 2013 som saknar det övergår mitt förstånd.

Vilken konkurrens? Gentemot Canon och Sony då inom just FF-segmentet. Och i periferin Leica. Bortsett från den lilla oljekällan som fanns på en del exemplat har väl D600 hävdat sig otroligt väl mot de märken jag nämnt.

Men visst kan jag förstå att en hel del vill ha GPS och Wifi. Fast de egenskaperna kommer väldigt långt ned på min lista. Bra DR, schyssta lågljusegenskaper, bra upplösning, tydlig sökare och en pålitlig AF samt bra tillbehör är viktigare för mig personligen.

Har ju ett ganska långt liv som yrkesfotograf bakom mig och när man pratat med kollegerna så anser de flesta att "uppgraderingar" per generation sällan motiverar kamerabyte. Undantaget är jut sändningsmöjligheterna för kategorin pressfotografer.**

Sedan har vi begreppet "konsumentkamera". D600 har nog bara placerats i den kategorin p g a att det ska vara lättare att sälja s k proffsmodeller. Finns många områden där en D600 passar utmärkt som prokamera.

**(Känner några etablerade yrkesmän som fortfarande sliter på sina D3 och D700 resp 5D och 5DII samt äldre varianter ur 1D/1Ds-serien.)

Med detta sagt menar jag att jag inte är teknikfientlig. Tvärtom! Men genom hela 2000-talet hittills har det förekommit ett ganska stort antal "uppgraderingar" som inte tillfört så mycket mer än hål i plånboken.

Nu äger jag ingen D600, men har provat den ingående och tycker den är bra för de flesta ändamål (kör D800 resp Canon 1DsMkIII själv). Mycket prisvärd kamera med oerhört bra prestanda sett till vad den kostar.

Nåja, vi får väl se vad den nya modellen kan tillföra.

Mvh//Lennart

Konkurrensen för D600 kommer från alla håll. Jag räknar även med m43 och Nex. Den som är potentiell kund för en D600 sitter mest troligt på en cropsensor. Ska man fortsätta med spegelreflex och gå all in på FX-objektiv eller väljer man att byta system helt? Uppgraderar man idag så kikar många även på möjligheter att styra kameran och dela bilder från telefonen. Ska man stå sig idag så bör man ha uppkopplingsmöjligheter utan att behöva köpa några extra prylar.

Det är märkligt hur olika folks prioriteringar ser ut. Jag använder på sin höjd 10% av funktionerna i min D600 men skulle för allt i världen inte vilja vara utan det dynamiska omfånget och upplösningen. Andra prioriterar lullull som inbyggd wifi och gps! (Jag håller med om att det är märkligt att ingen tillverkare har lanserat detta men det tyder väl på att det inte är så lätt fixat som många verkar tro).

För några år sedan gnälldes det i parti och minut över filmfunktioner som bara fördyrade kamerorna, nu är det en självklarhet och gnället handlar istället om begränsningar i firmware (t.ex. bländarkontroll och hdmi-out).

Nog kan det vara fint med GP-1 och WT-5 inbyggt men om det betyder att batteriet dräneras på nolltid så är ju inte så mycket vunnet. Samma gäller ju EVF och liveview. Jag använder ju sällan liveview mycket på grund av hur kort tid batteriet då räcker.

Ser för övrigt fram emot vad en D610 kan erbjuda mig =).

Andra prioriterar lullull som inbyggd wifi och gps! (Jag håller med om att det är märkligt att ingen tillverkare har lanserat detta men det tyder väl på att det inte är så lätt fixat som många verkar tro).

Jomen det finns det ju tillverkare som har gjort. Det är väl därför det spekuleras i att även D610 kommer att få GPS och WiFi.

Ja den får nog NFC också, lika bra att dom passar på.

Javisst, och en smartphone bakom displayen med en app till dejtingsajter för smarta fånar. Den kan givetvis med en FW-uppgradering konverteras till älgspårare när älgjaktsäsongen börjar alternativt kan LCD-displayen visa en silverblank reflekterande yta att användas som sminkspegel.

Sedan går det faktiskt smått otroliga rykten om att det till nöds ska kunna gå att fotografera med skapelsen också,

Ja, givetvis går det att skämta om mycket, men personligen börjar jag önska mig en digital Nikon FM2 med total manuell funktion (precis som originalet förutom att den att den har sensor istf film). Det kanske verkar lite kärring mot strömmen. Men det skulle kännas befriande på något vis.

//Lennart

Vill man ha en digitalkamera utan så mycket bjäfs kan man lämpligen snegla på Fuji eller Leica. GPS är kul, men inget jag ser som något måste. Wifi kan däremot vara synnerligen användbart (och går förstås att stänga av om man vill spara ström) - gärna kombinerat med NFC för enklare parning med telefoner och dylikt.

Att det kommer en ny variant av D600 är kanske mer ett tecken på att det är en konsumentinriktad kamera än något annat. Prosegmentet uppdateras ju fortfarande inte så ofta hos någon tillverkare.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa den nya modellen om det inte vore så att jag vet att den kommer bli liggande och becka ihop (som min D3 gjort), då jag nästan bara använder min NEX ...

Det är märkligt hur olika folks prioriteringar ser ut. Jag använder på sin höjd 10% av funktionerna i min D600 men skulle för allt i världen inte vilja vara utan det dynamiska omfånget och upplösningen. Andra prioriterar lullull som inbyggd wifi och gps! (Jag håller med om att det är märkligt att ingen tillverkare har lanserat detta men det tyder väl på att det inte är så lätt fixat som många verkar tro).

För några år sedan gnälldes det i parti och minut över filmfunktioner som bara fördyrade kamerorna, nu är det en självklarhet och gnället handlar istället om begränsningar i firmware (t.ex. bländarkontroll och hdmi-out).

D610 är Nikons chans att binda upp folk på dyra FX-gluggar. Det gäller att inte hamna så långt efter med ny teknik att folk helt enkelt byter till framtidens system (spegellöst) bara för något de redan borde infört i den här generationen.

Det jag tänker mig att man ska använda Wifi till är att telefonen får styra kameran med LiveView och hela kitet. Idiotiska begränsningar för brackets mm försvinner och styrs av en app som kan göra vad som helst. Intervalometer, långa tider, fokus stackning, you name it.

Min Nex 6a har ett inte oävet dynamiskt omfång...inte riktigt i nivå med D600an jag sålde för ett par veckor sedan...men bättre än den D7000 jag hade innan. Slipper oljig sensor gör jag också ;) Nädå...skämt åsido...orsak till 'nedgraderingen' var att fotoglädjen med tjockkameror försvunnit för min del...högst personligt. Blir spännande framöver att se vart 'marknaden' bär iväg vad gäller systemkameror :)

Kan man inte våtrengöra sin sensor själv ska man nog inte ha en DSLR heller. Men det är klart, folk här lämnar väl in bilen på verkstad för att få den tankad också...

Visible Dust har jag använt med framgång flera gånger. Tar en minut sen är sensorn som ny igen.
Ingen risk att skada något. Att vara utan kamera 2-3 veckor är otänkbart för mig.

Vill man ha en digitalkamera utan så mycket bjäfs kan man lämpligen snegla på Fuji eller Leica. GPS är kul, men inget jag ser som något måste. Wifi kan däremot vara synnerligen användbart (och går förstås att stänga av om man vill spara ström) - gärna kombinerat med NFC för enklare parning med telefoner och dylikt.

Att det kommer en ny variant av D600 är kanske mer ett tecken på att det är en konsumentinriktad kamera än något annat. Prosegmentet uppdateras ju fortfarande inte så ofta hos någon tillverkare.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa den nya modellen om det inte vore så att jag vet att den kommer bli liggande och becka ihop (som min D3 gjort), då jag nästan bara använder min NEX ...

Självklart. Men sitter man på en liten hög av Nikons AF-S gluggar (varav 3 primes) så skulle det kännas bättre om Nikon själva plockade fram ett alternativ. Jag vet inte om det finns adaptrar till exempelvis Fuji som medger bländarstyrning av AF-S gluggarnas egen bländare. Annars är en sådan ett bra alternativ, men tyvärr inte FF.

Då kan jag lika gärna fortsätta med min NEX-7 och AF-S adapter och köra den helt manuellt vilket för övrigt fungerar utmärkt.

Leica och några passande gluggar ställer sig tyvärr för dyrt och ger inte bättre IQ än en gammal 5DMkII.

Fast hela pointen med mitt inlägg är att jag personligen anser att det råder uppgraderingshysteri. Jag vet att många byter kamera utan att ens utnyttjat den gamlas potential till hälften.

Jag är absolut inte emot nyare teknik men vill kunna koppla av med den mer minimalistiska känslan en avskalad kamera ger. Sedan när jag känner för det använder jag gärna och ofta kameror fullspäckade med bjäfs. Jo, jag vet att bjäfset går att stänga av.

Hälsningar

//Lennart

Jovisst...inga problem...jag svabbar själv. Tråkigt att behöva göra det en gång i veckan bara :p ;)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Kan man inte våtrengöra sin sensor själv ska man nog inte ha en DSLR heller. Men det är klart, folk här lämnar väl in bilen på verkstad för att få den tankad också...

Det där är ärligt talat kvalificerat struntprat! Det går alldeles utmärkt att totalkvadda sin sensor vid våtrengöring även om man vet vad man gör, om man gör det i annat än kontrollerade miljöer (vilket många beskrivit både här och annorstädes). Är det dessutom olja på sensorn och inte damm är det inte alls så lätt att få bort.

Jag skulle inte jämföra sensorrengöring med tankning - snarare med att justera ventiler eller nåt annat som kräver specialutrustning.

Javisst, och en smartphone bakom displayen med en app till dejtingsajter för smarta fånar. Den kan givetvis med en FW-uppgradering konverteras till älgspårare när älgjaktsäsongen börjar alternativt kan LCD-displayen visa en silverblank reflekterande yta att användas som sminkspegel.

Sedan går det faktiskt smått otroliga rykten om att det till nöds ska kunna gå att fotografera med skapelsen också,

Ja, givetvis går det att skämta om mycket, men personligen börjar jag önska mig en digital Nikon FM2 med total manuell funktion (precis som originalet förutom att den att den har sensor istf film). Det kanske verkar lite kärring mot strömmen. Men det skulle kännas befriande på något vis.

//Lennart

Tror att Samsung var allra först med WIFI och sedan rullar det på, vi är i en annan tid nu och allting verkar att knytas ihop med smarttelefoner och läsplattor, stora plattteven är numera också en dator, och gammelmormor kanske inte är medveten om att varje gång hon tar ut pengar med kortet så knappar hon på en dator, hon trycker på skärmen om hon vill ha kvitto osv.

Nu har nya kameramodeller kommit lite snabbare för dom har väl upptäckt att den nya generationen vill ha det nya så det gäller att hänga med. Jag tror tillverkarna tycker att det är bra med lite tillägg, och att kunna trycka på skärmen och förstora bilden precis som på en telefon det har Canon upptäckt och har det i en av sina nya modeller. Att sedan en D700 fortfarande tar kanonbilder och kan hänga med ett par år till kan man ju fundera över, det är väl både bra och dåligt att allt i en kamera utvecklas lite olika fort, om några år drar man väl iväg 20bilder/s om det så är en 60Mp sensor i kameran.

Visible Dust har jag använt med framgång flera gånger. Tar en minut sen är sensorn som ny igen.
Ingen risk att skada något. Att vara utan kamera 2-3 veckor är otänkbart för mig.

I Calgary får du det gjort medan du väntar.

Jag tankar förövrigt min bil själv.

Thom Hogan har en rad intressanta artiklar uppe senaste veckan.

http://www.dslrbodies.com/newsviews/how-much-is-a-nikon-d600.html
http://www.dslrbodies.com/newsviews/whither-nikon.html
http://www.dslrbodies.com/newsviews/so-what-would-you-recommend.html

Man kan väl sammanfatta det med att Nikon (och Canon för den delen) har problem. Nikon aspirerar just nu på att vara Nokia för bara några år sen. Att vara störst på DSLR är som att vara störst på knapptelefoner. Jag har allvarliga planer på att sälja av FX systemet medans det fortfarande har nåt värde.

Det där är ärligt talat kvalificerat struntprat! Det går alldeles utmärkt att totalkvadda sin sensor vid våtrengöring även om man vet vad man gör, om man gör det i annat än kontrollerade miljöer (vilket många beskrivit både här och annorstädes). Är det dessutom olja på sensorn och inte damm är det inte alls så lätt att få bort.

Jag skulle inte jämföra sensorrengöring med tankning - snarare med att justera ventiler eller nåt annat som kräver specialutrustning.

För att inte tala om när smutsen inte försvinner trots svabbande vilket var problemet med min D600 så jag hade inget annat val än att lämna in den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar