Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Har videokvalitén avhandlats tidigare i tråden?

Herr Bengtsson har skrivit lite om det:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1869251&#post1869251
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1869215&#post1869215

O själv tycker jag att D600an verkar ruskigt bra, bara kolla på filmen som släpptes i samband med lanseringen, den ser ju sjukt bra ut: http://vimeo.com/49436646

Det där med flimret/pulseringen kan nog bero på att du inte har anpassat slutartiden efter lampor o lysrör o sånt.

Förutom problem med damm och oljefläckar på sensorn har nu även detta dykt upp:

http://forums.dpreview.com/forums/thread/3290303#forum-post-50141626

Men herregud, nu är det dags att de återkallar alla D600, om nu detta stämmer. Jag verkar än så länge ha tur, men att tillverkningsprocessen fullständigt spårat ur verkar troligt. Så spegeln skrapar i och sprätter skrot vidare till sensorn? Att dessutom olja en slutare verkar helt sjukt, när det finns material som teflon etc. Canon måste gotta sig i detta.

En besviken suris

Man kan fråga sig vad Nikon sysslar med...........lämnade in min en månad gamla D800 med hackande å flipprande autofokus. Det verkar som man varit kåta på å försöka knäcka Canon med att vräka ut kameror ( D600/D800) till lägre pris så man glömt bort att kvalitet är bättre en kvantitet.................dom får allt skärpa sig ordentligt annars går jag över till Canon för gott!

Men herregud, nu är det dags att de återkallar alla D600, om nu detta stämmer. Jag verkar än så länge ha tur, men att tillverkningsprocessen fullständigt spårat ur verkar troligt. Så spegeln skrapar i och sprätter skrot vidare till sensorn? Att dessutom olja en slutare verkar helt sjukt, när det finns material som teflon etc. Canon måste gotta sig i detta.

Är det inte bättre att koncentrera sig på de få som är skadade? Ett sådant problem är ju ett garantiärende.

Man kan fråga sig vad Nikon sysslar med...........lämnade in min en månad gamla D800 med hackande å flipprande autofokus. Det verkar som man varit kåta på å försöka knäcka Canon med att vräka ut kameror ( D600/D800) till lägre pris så man glömt bort att kvalitet är bättre en kvantitet.................dom får allt skärpa sig ordentligt annars går jag över till Canon för gott!

Menar du att Canon aldrig har eller har haft garantiärenden? Att alla Canokameror alltid har varit och alltid kommer att vara helt felfria?

Menar du att Canon aldrig har eller har haft garantiärenden? Att alla Canokameror alltid har varit och alltid kommer att vara helt felfria?

Det som är intressant är att en kamera som kostar en hel månadslön håller sämre kvalite än de som kostar 3000 kr, och att det verkar vara mer än enstaka exemplar det handlar om. Men låt oss inte skriva skit här på forumet, utan ta kontakt direkt med Nikon!

NEJ! Men det verkar som nikon fått spel å försöker knäcka Canon med lägre priser å massproduktion istället för att släppa kontrollerade varor jus nu= OGILLA. Har Nikon D300/D300s/D700 som hittills funkat felfritt! Men man kan inte bara vara en BLIND jasägare/fanatiker!

DU kanske tycker det är ok att det är fel på en NY kamera som kostar över 20.000:- Jag tycker INTE det. Men det är kanske inte fotografiskt "korrekt" att bli förbannad. Här i Sverige ska vi ju bara hålla käften om allting och knyta näven i byxfickorna!

Den kostar iofs inte över 20kkr. O det är dumt att vara arg över huvud taget! Skit händer du vet. Antagligen okmmer nog iaf Nikon kunna fixa det där på garantin på nåt sätt, så oroa dig inte, allt kommer bli bra till slut. ;)

DU kanske tycker det är ok att det är fel på en NY kamera som kostar över 20.000:- Jag tycker INTE det. Men det är kanske inte fotografiskt "korrekt" att bli förbannad. Här i Sverige ska vi ju bara hålla käften om allting och knyta näven i byxfickorna!

Toyota återkallar 2,3 millioner bilar p g a ett fel. Min är en av dom. Har 5 mil till närmaste Tototaverkstad. D v s 10 mil + en timmes väntan kostar detta mig, men att gå ut på nätet och kasta skit på Toyota hjälper inte.

Jag tycker det är ok att gnälla av sig, bara man inte förväntar sig att det hjälper. Att lyfta luren och ringa NIkon är vad som gäller. Undvik mail, de drunknar troligen i mail ändå.

Jag skulle vilja säga precis tvärt om, maila så man har bevis på korrespondansen. Ett samtal där ingen vet vad som sagts eller lovats är inte värt mycket.

Senaste gången jag mailade Nikon fick jag svar inom 48 timmar, det var ett bra svar dessutom! Bättre än de brukar kunna ge på telefon. Nikons telefonsupport har varit bedrövlig vissa tider.

Förstår inte hur man kan tro att man får en garanterat felfri produkt bara för att den kostar 20 000:-.
Det finns inget företag som tillverkar komplicerade (och massproducerade) produkter som kan leverera 100 % felfria produkter. Det finns heller ingen kund som är beredd att betala för en 100 % kontroll av produktionen.

Företagen gör stickprov på en viss % av produktionen. Det innebär naturligtvis stora möjligheter för felaktiga produkter att slippa igenom och därför finns garantin. Sedan spelar det ingen roll om varan kostar 1000:- eller 500 000:- (bilar t ex.). Garantien skall ta hand om dom felaktiga produkter som slipper igenom kontrollnäten.
Självklart så gör alla tillverkare allt för att minska antalet felaktiga produkter. Det kostar pengar att åtgärda felaktiga produkter i efterhand och ger dålig reklam.

Sedan kan jag förstå att en kund som har otur och drabbar av en defekt produkt blir besviken. Informera gärna på ex v fotosidan, men ta framför allt upp problemet med tillverkaren. Att gnälla på fotosidan löser inga problem.

Förstår inte hur man kan tro att man får en garanterat felfri produkt bara för att den kostar 20 000:-.
Det finns inget företag som tillverkar komplicerade (och massproducerade) produkter som kan leverera 100 % felfria produkter. Det finns heller ingen kund som är beredd att betala för en 100 % kontroll av produktionen.

Företagen gör stickprov på en viss % av produktionen. Det innebär naturligtvis stora möjligheter för felaktiga produkter att slippa igenom och därför finns garantin. Sedan spelar det ingen roll om varan kostar 1000:- eller 500 000:- (bilar t ex.). Garantien skall ta hand om dom felaktiga produkter som slipper igenom kontrollnäten.
Självklart så gör alla tillverkare allt för att minska antalet felaktiga produkter. Det kostar pengar att åtgärda felaktiga produkter i efterhand och ger dålig reklam.

Sedan kan jag förstå att en kund som har otur och drabbar av en defekt produkt blir besviken. Informera gärna på ex v fotosidan, men ta framför allt upp problemet med tillverkaren. Att gnälla på fotosidan löser inga problem.
JODU, att varna andra på fotosidan att vara uppmärksamma på problemet! Var förbi MM i veckan, en av försäljarna var inte allt för glad över Nikon det verkar slarvas en hel del just nu. En sak till: Jag säger va fan jag tycker! Att det sen finns folk här som hyllar kameran till skyarna är en annan sak, men just nu slarvas det på Nikon (D600/D800).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar