Advertisement
ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken större nytta skulle det göra? Plast är mycket tåligt och bucklas inte av stötar. Upp till en viss gräns tål plast större våld än metall utan att deformeras, men efter den gränsen knäcks plasten. Fast det är inte alltid metallen går att böja tillbaka så det varierar lite hur stor fördel det är att den inte knäcks.

Jamen då borde ju tex bajonetterna på proffshusen vara gjorda av metall...

Nä, det där köper jag inte även om plast i många fall är väldigt bra. Nu var det mer storleken på handgrepp mm som störde. Varför göra en jättestor kamera med ett litet handgrepp? Fattar inte faktiskt, då kan väl en Leica funka minst lika bra.

Jamen då borde ju tex bajonetterna på proffshusen vara gjorda av metall...

Nä, det där köper jag inte även om plast i många fall är väldigt bra. Nu var det mer storleken på handgrepp mm som störde. Varför göra en jättestor kamera med ett litet handgrepp? Fattar inte faktiskt, då kan väl en Leica funka minst lika bra.

Jag hade F90 när jag fotograferade med film, en robust kamera som jag tror hade plastkropp men har inte hittat någon information om det. Det är kanske en inte så relevant jämförelse men om det räckte med plast för 20 år sedan så funkar det ju även idag.

Angående handgreppet så funkar det väldigt bra för mig, där spelar ju vikten också in. För mig funkar greppet bättre på D600 än D800 men jag har ganska små händer så kan förstå att greppet upplevs litet för någon med större händer.

Kamerorna har ju blivit väldigt höga... Jämför man med min gamla fullformatare F-801 så är ju skillnaden gigantisk, trots att den ju har ett grepp för högerhanden som mer liknar D300. Gvetvis går utvecklingen framåt, mode spelar in osv men jag blev ändå förvånad över att man gör D600 så pass olik kameror som man faktiskt VET fungerar bra ergonomiskt sett.

Ja, på f/22 och kurvorna justerade för att visa det så tydligt som möjligt. Titta på videon vid 1:31, där ser man en jämförelse över hur det ser ut utan att dra kurvorna till månen och tillbaka för att förstärka effekten. Jag kan räkna till en (1) synlig dammprick på högra halvan av bilden.

Missförstå mig rätt nu men han gör ju vad han kan för att bevisa sin tes. Naturligtvis är det tråkigt för oss användare att kameran i sig genererar damm vid användning och att det fastnar så hårt på sensorn att det inte går att skaka loss utan måste torkas av men är det ett problem i verkligheten?

Det är fascinerande vad det gnälls egentligen. Först var den för dyr, sen var det för låg upplösning, för låg serietagningshastighet, för enkel att hantera (gröna rutan), sen var det för få knappar, sen var det ett för enkelt AF-system, sen är det bristen på metallkåpa, sen är det handgreppet, sen är det dammproblemet. Vem hade köpt en D4 eller D800 om D600 hade haft alla deras funktioner för 12-15 kkr?

Ja, på f/22 och kurvorna justerade för att visa det så tydligt som möjligt. Titta på videon vid 1:31, där ser man en jämförelse över hur det ser ut utan att dra kurvorna till månen och tillbaka för att förstärka effekten. Jag kan räkna till en (1) synlig dammprick på högra halvan av bilden.

Missförstå mig rätt nu men han gör ju vad han kan för att bevisa sin tes. Naturligtvis är det tråkigt för oss användare att kameran i sig genererar damm vid användning och att det fastnar så hårt på sensorn att det inte går att skaka loss utan måste torkas av men är det ett problem i verkligheten?

Det är fascinerande vad det gnälls egentligen. Först var den för dyr, sen var det för låg upplösning, för låg serietagningshastighet, för enkel att hantera (gröna rutan), sen var det för få knappar, sen var det ett för enkelt AF-system, sen är det bristen på metallkåpa, sen är det handgreppet, sen är det dammproblemet. Vem hade köpt en D4 eller D800 om D600 hade haft alla deras funktioner för 12-15 kkr?

Klart det är ett problem. Jag skulle känna mig rejält lurad om jag köpt en D600.

Klart det är ett problem. Jag skulle känna mig rejält lurad om jag köpt en D600.
Jag har inte sagt att det inte är något problem, min fråga var hur många som märker det i verkligheten? Om du nu inte ens har någon D600, varför gnäller du så? "whining by proxy"?

Jag har en D600 och känner mig inte alls lurad, möjligen en gnutta besviken (men jag har inte märkt av problemet).

D600:an har stora problem.

Vad har du för belägg för det? Var finns statistiken?[/QUOTE]

Belägg? Har du aldrig läst Aftonbladet? Att som D600-ägare sticka huvudet i sanden och inte kännas vid problemet är ju moget ...

Okej att man får damm på sensorn efter ett tag. Men detta är något annat, färg eller olja som kommer från insidan.

http://www.lensrentals.com/blog/2012/10/d600-sensor-dust-issues

"In general, about 1 out of 4 cameras requires sensor cleaning after a rental. All 20 of the D600s did.
"

D600 + dust ger nästan en miljon träffar på Google ...

[...] D600 + dust ger nästan en miljon träffar på Google ...

Jag får 726000 träffar på dina sökord och 843000 träffar på D800 + dust, alltså måste ju problemet vara 15% större med D800?

Vad har det här att göra med att stoppa huvudet i sanden? Jag förnekar inte problemet men du förstorar ju upp det till månlandar-nivå, utan att ens äga en kamera!

Nikon HAR stora problem med kvaliten just nu, det är bara att erkänna även om det gör ont i nikonsjälen Canon folket står å gapflabbar nu..........................

Dammdiskussionen återkommer för nästan varje ny kameramodell från alla tillverkare, och visst kan det vara ett problem. Försök dock att hålla diskussionen på en sansad nivå!

Vad har du för belägg för det? Var finns statistiken?

Belägg? Har du aldrig läst Aftonbladet? Att som D600-ägare sticka huvudet i sanden och inte kännas vid problemet är ju moget ...

Okej att man får damm på sensorn efter ett tag. Men detta är något annat, färg eller olja som kommer från insidan.

http://www.lensrentals.com/blog/2012/10/d600-sensor-dust-issues

"In general, about 1 out of 4 cameras requires sensor cleaning after a rental. All 20 of the D600s did.
"

D600 + dust ger nästan en miljon träffar på Google ...[/QUOTE]

Sökte på Canon 5D + dust och fick 4 180 000 träffar. Undrar vem som har mest problem?

Min D800 hade oljefläcksproblemet. Tog upp det med Cyberphoto, de behandlade det som ett garantiärende och jag fick en ny.
Så om det skulle drabba dig så utgår jag ifrån att du får en ny?

Problemet är ju att Nikon inte hanterar DOA, så kamerorna skickas först till Nikon för bedömning innan man kanske får en ny?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar