Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft min en månad ca. Gick från en D90 och jag är nöjd med min uppgradering. Dock så finns det en grej som stör mig j-vligt mycket. På D90 kunde man flytta sin fokuspunkt till olika områden fördelat över nästan hela bilden vilket var suveränt. På D600 är inte detta möjligt utan man är begränsad till en zon i mitten. Det är väldigt ofta jag vill ha fokuspunkten utanför denna zon men det går tyvärr inte...
Fokusområdet täcker väl i princip lika stor yta som i både D90 och D7000, "problemet" är att bildytan är större. Inte ens D800 har fokusområde över hela bildytan, skillnaden är faktiskt ganska liten mellan D600 och D800.

Jag är rätt att detta är något vi får leva med i den här generationen kameror.

Har haft min en månad ca. Gick från en D90 och jag är nöjd med min uppgradering. Dock så finns det en grej som stör mig j-vligt mycket. På D90 kunde man flytta sin fokuspunkt till olika områden fördelat över nästan hela bilden vilket var suveränt. På D600 är inte detta möjligt utan man är begränsad till en zon i mitten. Det är väldigt ofta jag vill ha fokuspunkten utanför denna zon men det går tyvärr inte...

Som några andra skrivit så är detta väl en effekt av DX vs. FX, dvs att "allt är ju större".. Många recensioner har tagit upp detta som en "tänk på detta om du kört DX tidigare.." men se på det positivt. Istället för klick för flytt av fokuspunkt kommer du bli mästare på att köra fokus och sedan "recompose"..

Sitter själv på en D90, men siktar på en D600 inom en snar framtid. Vad är dina känsla i övrigt om uppgraderingen. Kan tänka mig att skräcken för att öka ISO för mycket minskar rejält..

Svårt att hitta några D600 vs. D90 reviews förutom de som endast är databasgenererade.

//D

Jag bytte från D90 till D800 och det gick fort att anpassa sig till FX tycker jag, det tog längre tid att lära sig huset och knapparna.
Hade tidigare ett sigma 18-50 2,8 HSM och jag har inte köpt någon normalzoom än men antagligen blir det en stabiliserad tamron.

Många kör bara med fasta gluggar så jag gav det en chans och har nu lärt mig att hantera 50mm hyfsat, jag ser det inte som ett hinder numera utan jag ser 2,8 som ett större hinder (har en nikkor 50 1,4G) men stabiliseringen på tamronen gör att det går hyfsat att fota med den.

Tror att många med mig gick från dx till fx när 800`an kom då vi har längtat efter D400 så många år och 800`an var såpass billig när den släpptes.

Som några andra skrivit så är detta väl en effekt av DX vs. FX, dvs att "allt är ju större".. Många recensioner har tagit upp detta som en "tänk på detta om du kört DX tidigare.." men se på det positivt. Istället för klick för flytt av fokuspunkt kommer du bli mästare på att köra fokus och sedan "recompose"..

Sitter själv på en D90, men siktar på en D600 inom en snar framtid. Vad är dina känsla i övrigt om uppgraderingen. Kan tänka mig att skräcken för att öka ISO för mycket minskar rejält..

Svårt att hitta några D600 vs. D90 reviews förutom de som endast är databasgenererade.

//D

D90 var en imponerande kamera och är fortfarande.
Jag har ägt d700 d300 d90 m.fl.
Lyftet med denna är i mina ögon enorm redan mot d700. Skillnaden mot d90/d300 ännu större. Men den ställer också högre krav på glas.

Du kommer garanterat bli nöjd över bildkvalite'n. Men även af / filmfunktion och allt annat är bättre.

//D

Bytet har gått relativt smärtfritt frånsett hålet i plånboken. Köpte dock ett 24-70 f2.8 samtidigt så jag får nog skylla mig själv. Dubbelratten och jag är inte bästa vänner ännu, jag glömmer lås-funktionen titt som tätt. Annars är reglage, grepp och känsla bra överlag. Menyerna är uppbyggda på samma sätt som på D90 så man känner igen sig direkt.

Jag är ingen avancerad användare. En del funktioner kommer nog förbli outforskade precis som det var med min D90. Film-delen kommer nog inte användas många gånger på min kamera. Det jag gillar bäst hittills är ISO-egenskaperna och det dynamiska omfånget. Nu har man möjlighet att ta bilder i förhållanden som inte gick tidigare vilket är skitkul. Det har varit en kul första månad med min D600. Kanske inte lika kul för mina hårddiskar för filerna tar plats. Man får lära sig rensa nu, det var inte så noga innan ;-)

Ny fråga!
Nu går det ju att öppna d600-raw-filer i camera raw. Men alla säger att uppdateringen inte har kommit, att den inte är fullfjädrad och klar ännu. Vad är det som fattas? Eller är det Jag som fattat fel? :p

Bytet har gått relativt smärtfritt frånsett hålet i plånboken. Köpte dock ett 24-70 f2.8 samtidigt så jag får nog skylla mig själv. Dubbelratten och jag är inte bästa vänner ännu, jag glömmer lås-funktionen titt som tätt. Annars är reglage, grepp och känsla bra överlag. Menyerna är uppbyggda på samma sätt som på D90 så man känner igen sig direkt.

Jag är ingen avancerad användare. En del funktioner kommer nog förbli outforskade precis som det var med min D90. Film-delen kommer nog inte användas många gånger på min kamera. Det jag gillar bäst hittills är ISO-egenskaperna och det dynamiska omfånget. Nu har man möjlighet att ta bilder i förhållanden som inte gick tidigare vilket är skitkul. Det har varit en kul första månad med min D600. Kanske inte lika kul för mina hårddiskar för filerna tar plats. Man får lära sig rensa nu, det var inte så noga innan ;-)

Gillar du kombinationen d600 och 24-70 f2.8? objektivet känns inte för stort och tungt för kameran?

Gillar du kombinationen d600 och 24-70 f2.8? objektivet känns inte för stort och tungt för kameran?

Optiken är rätt tung, tyngre än kameran. Jag var medveten om detta innan jag slog till och kanske hade man kunnat spara lite vikt genom annat val. Jag är dock väldigt nöjd med optiken, den ger fina bilder och det är den optik jag använder mest. Har bara haft grejorna ca en månad men hittills så har jag inte svurit över vikten / kombinationen. Kanske resonerar jag annorlunda efter en längre semester men det får vi se då ;-)

Optiken är rätt tung, tyngre än kameran. Jag var medveten om detta innan jag slog till och kanske hade man kunnat spara lite vikt genom annat val. Jag är dock väldigt nöjd med optiken, den ger fina bilder och det är den optik jag använder mest. Har bara haft grejorna ca en månad men hittills så har jag inte svurit över vikten / kombinationen. Kanske resonerar jag annorlunda efter en längre semester men det får vi se då ;-)

Har beställt mig ett 24-70 nu, velade lite mellan Tamrons nya 24-70 men vart ett Nikon iallafall, Tamrons väger ca 75g mindre så känns inte som en jätte stor skillnad iallafall.

Sitter här med min D600, Är sjukt nöjd. En sak bara, Iso knappen enligt mig sitter fel helt enkelt. Skulle vilja använda "record" knappen som sitter uppe på kamerans högra sida för byta av ISO hastighet. Inge som vet att det går att programera den knappen till ISO, har kollat i manualen utan lycka, Tänkte om någon sitter inte med lite info om det.

Mvh

Tror inte det går att programmera om record-knappen, den är inte med i custom-menyn. Själv är jag lite förvånad till varför de inte gör fler knappar custom-bara, använder aldrig ae-l/af-l knappen så hade gärna haft typ vattenpass eller byte av icke-cpu-objektiv på den knappen, men icke, synd att Nikon har gjort den inskränkningen.

En annan sak är U1 och U2. Har inte riktigt kommit på vad jag ska ha för tänk på de, fotograferar väldigt allmänt så det finns för mig ingen självklar situation, mer än, iofs, att ändra vad f-n knappen gör, men då gäller det att alla andra inställningar stämmer för den situation man är i.

Jag håller på att ställa in mina för två skilda situationer som jag tämligen ofta växlar mellan, nämligen dagsljus utomhus och innomhus med taskigt ljus. För "allmän" fotografering känns de två ganska givna för mig, sen exakt hur varje läge kommer se ut vet jag inte helt ännu, håller fortrafarnde på att skjuta in mig med kameran.

Hittade det här när jag googlade runt lite

There are two ways you can adjust ISO on the D600 without using the dedicated button.

1) Easy ISO, the method described above. The front dial simply adjusts ISO at all times

2) You can change ISO adjustment to the first item in your "MY Menu". You can then program a Fn button to use the first item in your "My Menu" because "ISO" is not a direct "My Menu" option.

Hope that helps!

I had the same initial concerns, but with a couple easy adjustments I am absolutely loving the D600 ergonomics.

Var ingenting flr mig då jag använder båda mina knappar på framsidan för annant. Hoppas verkligen dom gör record knappen programerbar. Tydligen gjort det på D4an. Får hoppas att det kommer till D600 också. Record knappen för ISO :)

Tror inte det går att programmera om record-knappen, den är inte med i custom-menyn. Själv är jag lite förvånad till varför de inte gör fler knappar custom-bara, använder aldrig ae-l/af-l knappen så hade gärna haft typ vattenpass eller byte av icke-cpu-objektiv på den knappen, men icke, synd att Nikon har gjort den inskränkningen.

En annan sak är U1 och U2. Har inte riktigt kommit på vad jag ska ha för tänk på de, fotograferar väldigt allmänt så det finns för mig ingen självklar situation, mer än, iofs, att ändra vad f-n knappen gör, men då gäller det att alla andra inställningar stämmer för den situation man är i.
Dom lägena är bra för när man tex har ställt in ena läget som man i allmänhet vill ha kameran inställd så kan man bara gå ur och in igen i det läget (U1 eller U2) så är allt inställt som när man ställde in det från första början. Om man ändrat nåt så resettas det lixom. Kör man med banker som i D800 så stannar alla ändringar man gör kvar och resettas inte om man byter bank och tillbaka. U1 och U2 lägena är det jag saknar mest på min D800 för man vill ju inte klanta in nån skum inställning i bankerna som man inte märker förrän det är försent.

Var och kände på en D600 idag, vart avskräckt direkt. Den låg inte alls bra i handen, alldeles för liten :( Dock botades denna känsla av obehag då jag höll en D800 i handen :)
En annan sak som är riktigt störigt med D600 är att man inte kan ändra bländaren när man filmar...
Från Nikon Rumors:
Nikon is currently working on new firmware updates for the D600 and D800 cameras. The D600 update will contain a fix for the Live View aperture bug (currently you cannot change the aperture in Live View during video).[...]

Tack för alla svar!
Hörde att det släpps var tredje månad och då var det något av de datumen då det gått tre månader :)
Idag släppte Adobe en release candidate av ACR och DNGC till v7.3 med bättre stöd för D600. Förhoppningsvis kommer en uppdatering av LR4 snart.

Från Nikon Rumors:
Nikon is currently working on new firmware updates for the D600 and D800 cameras. The D600 update will contain a fix for the Live View aperture bug (currently you cannot change the aperture in Live View during video).[...]

Idag släppte Adobe en release candidate av ACR och DNGC till v7.3 med bättre stöd för D600. Förhoppningsvis kommer en uppdatering av LR4 snart.

Men, jag kör ju rawfiler i cs6 nu?
Vad är det för skillnad på det som kommer nu?

Använder ej lightroom.

Har videokvalitén avhandlats tidigare i tråden?

Om inte så undrar jag om någon har jämfört D600 med 5DmkII, mkIII eller D800. Jag tycker nämligen inte att filmen ser så jättebra ut. Filmade lite under ett bröllop och känner inte riktigt att det blev så bra, ganska hårda gradationer i kanter. I ena klippet är det även som att några jämna ytor, ungefär 5-10% av bilden stora, flimrar, rullar eller pulserar som att vitbalansen eller exponeringen mikrojusteras med ~5bps (Hz), men det var med default-inställningar och jag har inte läst på så mycket om att filma, så det kanske är jag som gör något fel

Såg för ett tag sedan en jämförelse som en vän gjort mellan D800, och en hackad GH2, där D800 hade tydligt lägre upplösning och/eller skärpa än GH2. Vi diskuterade då om Nikon helt enkelt interpolerar en 720p signal till 1080p. Nu när jag kollar på D600 får jag samma tanke; Är det verkligen äkta 1080p?

Tack för tipset om U1 och U2, ska nog ha en bank som baseras på 12bit färgdjup för de stunder då man vill använda seriebildstagning.

Apropå fw-uppdatering kan man ju hoppas att det kommer en där de tar bort den svarta ramen på HDMI-signalen ut från kameran vid filmning, vet iofs inte om jag kommer använda mig av hdmi-ut på det sättet men det är näst intill falsk marknadsföring att påstå att kameran har hdmi-ut men inte tydligt säga att bilden då är förminskad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar