Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D600
- Trådstartare TRG
- Start datum
vickepe
Aktiv medlem
Ni kan se på den här bilden hur pass stort damm problemet är.
http://www.flickr.com/photos/zulan/8109959814/sizes/o/in/photostream/
Oj, fy fan. Du har inte råkat byta objektiv mitt i en sandstorm?
Det där ser ju riktigt illa ut. Har du hört av dig till Nikon/försäljaren?
Efter två år med en D90 har jag en liten, liten dammfläck på sensorn.
Zulan
Aktiv medlem
Oj, fy fan. Du har inte råkat byta objektiv mitt i en sandstorm?
Det där ser ju riktigt illa ut. Har du hört av dig till Nikon/försäljaren?
Efter två år med en D90 har jag en liten, liten dammfläck på sensorn.
Jag har inte gjort det än, eftersom jag åker till Kina på tisdag och antar att det kommer ta längre tid än så att få det fixat. Tänkte snarare lämna in den för en snabb rengöring och sen ta det med butiken när jag kommer hem. En vän till mig har dock pratat med butiken och de känner till problemet och har en dialog med Nikon om detta.
vickepe
Aktiv medlem
När använder man bländare 25?Tror nog dem flesta sensorer ser ut på det viset på så liten bländaröppning,kanske inte lika mycket men inte långt ifrån.Syns det lika mycket på te x mer normala f5,6-11.
Jag vet inte du. Efter bara någon veckas användning? Jag har haft min D90 i snart två år och jag har ofta bytt objektiv. Dessutom har jag aldrig rengjort sensorn. Så här ser det ut på
f/25: https://www.dropbox.com/c/shmodel?n...ightroom/26102012-DSC_0106-jpg.jpg&id=shmodel
f/40: https://www.dropbox.com/c/shmodel?n...ightroom/26102012-DSC_0107-jpg.jpg&id=shmodel
(Jag tankar upp bilderna just nu. Testa igen om någon minut om det inte funkar).
Nali
Aktiv medlem
Kollade nu och har också en hel del damm, precis som tidigare visats. Har bytt objektiv ett antal gånger men alltid inomhus och försiktigt (så här snabbt och illa har det aldrig varit på mina tidigare kameror). Kameran är snart en månad.. F22= tydligt F8=några punkter syns fast suddigare.. Tur att jag endast kört F1.8-5.6 sedan inköp... Får väl höra av mig till Scandinavianphoto och höra vad de säger, känns ju inte helt riktigt detta.
Skrotografen
Avslutat medlemskap
Dammig arbetsmiljö?
Undrar om D600 är ihopsat i dammig miljö eller om konstruktionen "läcker" in damm? Känns lite "B". Klämde på kameran innan jag köpte D800 och tyckte inte D600 kändes lika välbyggd som D700/D800, men det är klart det är ju en budgetmodell....................................
Undrar om D600 är ihopsat i dammig miljö eller om konstruktionen "läcker" in damm? Känns lite "B". Klämde på kameran innan jag köpte D800 och tyckte inte D600 kändes lika välbyggd som D700/D800, men det är klart det är ju en budgetmodell....................................
valleyman
Aktiv medlem
Något är knepigt med D600. Jag har nyligen bytt från Canon till Nikon och har endast ett 50 objektiv. Det har suttit på sedan dag 1. Jag har alltså aldrig bytt objektiv. Jag var ganska säker på att jag inte hade någon skit på sensorn. Tji fick jag, provade på morgon med f16 och visst ligger skit på sensorn. Inte som tidigare visat men ändå. Jag hade en Canon 50D i 5år utan att få så mycket skit på sensorn. ILLA NIKON!
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Jäklar. Nä, D600:an hoppar jag.
Zulan
Aktiv medlem
Som jag har förstått det baserat på det jag har läst på nätet så är det nog så att de har använt lite för mycket olja. När kameran är ny så stänker lite av den här oljan på sensorn. När man har en oljig sensor är det inte helt svårt att tänka sig att damm fastnar lättare och resultatet blir en riktigt skitig sensor väldigt snabbt. Men jag har också fått berättat för mig att nikon rengör sensorn åt en, eller så kan man lämna in den själv för några hundringar och få det fixat. Problemet upphör till sist eftersom den överflödiga oljan tar slut. D800 och även andra kameror har haft samma problem. Jag har själv en d600 som är skitig, men jag ser det inte mer än som ett störningsmoment och det hade inte stoppat mig från att köpa kameran från första början.
motvind_
Aktiv medlem
Nej, det är så det fungerar just nu, även i CS6. Uppdateringen som kom (ACR 7.2) innehåller ett preliminärt stöd för D600 men ffa hudtoner blir ganska dåliga. En riktig uppdatering av LR/ACR lär dröja eftersom det kom en uppdatering precis innan D600 lanserades.
Det största problemet för dig är dock att du måste uppdatera till CS6 för att få tillgång till ACR 7, det kommer inte att gå att öppna D600-filer i CS5 med mindre än att du konverterar till DNG först.
Fråga!
Jag kör raw, öppnar camera raw med mina d600-filer, redigerar.. MEN när jag är klar med redigeringen och ska förminskar den till bloggstorlek (800px i bredd) blir kvalitén helt otroligt mycket sämre! Alltså väldigt synligt. Vad kan detta bero på? Märkte detta aldrig i cs5 (har uppdaterat till cs6 idag). Blir galen! Allt ser bra ut innan man förminskar, men sen direkt när man gör det så blir det galet kasst. Någon som vet varför? Upplösning och allt är det samma.
Helmetrock
Aktiv medlem
Vad har du för jpeg-kvalitet inställd? Som default tror jag den brukar stå på 60, 100 är max.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Fråga!
Jag kör raw, öppnar camera raw med mina d600-filer, redigerar.. MEN när jag är klar med redigeringen och ska förminskar den till bloggstorlek (800px i bredd) blir kvalitén helt otroligt mycket sämre! Alltså väldigt synligt. Vad kan detta bero på? Märkte detta aldrig i cs5 (har uppdaterat till cs6 idag). Blir galen! Allt ser bra ut innan man förminskar, men sen direkt när man gör det så blir det galet kasst. Någon som vet varför? Upplösning och allt är det samma.
Skalningsrutinerna är samma som tidigare.
Har du koll på vilka färgrymder du använder?
motvind_
Aktiv medlem
Skalningsrutinerna är samma som tidigare.
Har du koll på vilka färgrymder du använder?
När man går in på imagesize kan man ändra typ "bicubik automatic" o blabla massa. ändrade den till "bilinear" istället. Vad exakt betyder det? Hursom så blev bilden, när man förminskat den, som den brukar. Detta händer dock endast med bilder som öppnas via camera raw tror jag.
Har RGB.
Zulan
Aktiv medlem
Jag lade upp en bild tidigare i tråden om oljan och dammet jag har på min sensor. Jag fick rengjort min sensor på fotomässan i köpenhamn igår och nu har jag bara 2 små prickar kvar, dessa ser inte ut som oljeringar utam damm. Något de varnade mig för när jag lämnade in den, de ville egentligen inte ta FX kameror men jag åker till Kina imorgon och ville gärna ha den lite renare och tänkte att värre kan det ju inte bli. Ska bli spännande att se om det kommer nya prickar nu eller om problemet är över.
HenryB
Aktiv medlem
Nikonrumors rapporterar att D600 är väldigt mottaglig för damm på sensorn. Ni som använder kameran, har ni märkt av detta?
http://nikonrumors.com/2012/10/23/n...pots-caused-by-a-gap-around-the-shutter.aspx/
Jag har noterat partiklar i mina bilder, dock inte i närheten av den "demobild" som det länkats till. Jag provade först rengöringsfunktionen som finns i kameran men den löste inte problemet. Till sist tog jag tryckluft på burk och blåste lite försiktigt på sensorn. Detta löste problemet och jag har behövt göra detta två gånger på ca 2500 bilder. Jag byter objektiv ganska ofta.
HenryB
Aktiv medlem
Hej,
Tänkte höra lite från er som nu har haft kameran några veckor. Vad tycker ni, efter att har börjat plåta "normalt" och inte bara testa olika funktioner, ISO-tal etc.
M.a.o att använda kameran till vad den skall användas till, ta bilder
Hur är den att använda, grepp, knappar, sitter allt "rätt" , bildkvalite etc etc ?
Fördelar och nackdelar, plus och minus !
Tackar på förhand för era omdömmen
//Conny
Har haft min en månad ca. Gick från en D90 och jag är nöjd med min uppgradering. Dock så finns det en grej som stör mig j-vligt mycket. På D90 kunde man flytta sin fokuspunkt till olika områden fördelat över nästan hela bilden vilket var suveränt. På D600 är inte detta möjligt utan man är begränsad till en zon i mitten. Det är väldigt ofta jag vill ha fokuspunkten utanför denna zon men det går tyvärr inte...