ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Var inne på Scand Mölndal idag och klämde lite. Den ligger faktiskt mycket bättre i handen än min D7000 vilket känns bra! AF var supernsnabb och säker (i butiksmiljön då).

De hade inte fått in kiten är, bara husen.. Annars hade jag gått hem med en idag!

kan man fota i raw+jpeg? En av varje alltså.
Stod inte på samma sätt som det brukar på cyberphoto, därför jag frågar :)

Stämmer bra det. Om du dessutom har två minneskort i kameran samtidigt kan du ställa in kameran så att alla raw-filerna hamnar på ett minneskort och alla jpg-filer hamnar på det andra. Det kan vara bra om man vill snabba upp bildhanteringen lite och bara titta på jpg-filerna först.

Stämmer bra det. Om du dessutom har två minneskort i kameran samtidigt kan du ställa in kameran så att alla raw-filerna hamnar på ett minneskort och alla jpg-filer hamnar på det andra. Det kan vara bra om man vill snabba upp bildhanteringen lite och bara titta på jpg-filerna först.

Men gud vad bra!
Vad är det alla pratar om, om raw, .. funkar det inte att öppna i PS cs5/6 ännu?

Nej tyvärr gör det ju inte det ännu. Adobe måste först få tag i några rawfiler från D600 och se hur informationen i bildfilerna är kodad eftersom det skiljer sig mellan de olika kamerorna, trots att alla nikons kameror ger rawfiler med ändelsen .nef.

Hur lång tid den här processen kommer ta kan ingen utanför Adobe säga med säkerhet (om man inte har mycket goda kontakter på insidan förstås) men det kan ta allt från några dagar till någon/några månader.

Till dess är alternativen ganska begränsade. Frågar man Nikon kommer de förmodligen säga att man ska använda ViewNX eller ännu hellre betala för att använda Capture NX2 (som dock kan laddas ner som 60 dagars demo - vilket jag skrev om tidigare i tråden) eftersom de kommer hävda med en dåres envishet att det är det programmet som ger bäst bildresultat - huruvida detta är sant eller ej får andra diskutera, jag vet vad jag tycker i alla fall ;)

Som sagt så är (enligt mig) det enklaste man kan göra tills Adobe får tummen ur att fotografera i NEF+jpg, ställa in kameran på ett sånt sätt att den bearbetar jpg-filerna så lite som möjligt (minsta möjliga kontrast, skärpning, etc.). Var noga med exponeringen och framförallt vitbalansen och behandla sedan jpg-bilderna i photoshop. Om det nu skulle vara någon bild som är ohjälpligt felexponerad på något sätt har man alltid möjligheten att använda ViewNX eller Capture NX2 för att justera bilden i rawformat för att sedan exportera den till Photoshop.

Dessutom kan man ju faktiskt spara sina rawfiler ett tag och behandla dem i photoshop när Adobe väl lanserar en uppdatering till camera raw - man får bara nöja sig med jpg-filerna så länge.

Nej tyvärr gör det ju inte det ännu. Adobe måste först få tag i några rawfiler från D600 och se hur informationen i bildfilerna är kodad eftersom det skiljer sig mellan de olika kamerorna, trots att alla nikons kameror ger rawfiler med ändelsen .nef.

Hur lång tid den här processen kommer ta kan ingen utanför Adobe säga med säkerhet (om man inte har mycket goda kontakter på insidan förstås) men det kan ta allt från några dagar till någon/några månader.

Till dess är alternativen ganska begränsade. Frågar man Nikon kommer de förmodligen säga att man ska använda ViewNX eller ännu hellre betala för att använda Capture NX2 (som dock kan laddas ner som 60 dagars demo - vilket jag skrev om tidigare i tråden) eftersom de kommer hävda med en dåres envishet att det är det programmet som ger bäst bildresultat - huruvida detta är sant eller ej får andra diskutera, jag vet vad jag tycker i alla fall ;)

Som sagt så är (enligt mig) det enklaste man kan göra tills Adobe får tummen ur att fotografera i NEF+jpg, ställa in kameran på ett sånt sätt att den bearbetar jpg-filerna så lite som möjligt (minsta möjliga kontrast, skärpning, etc.). Var noga med exponeringen och framförallt vitbalansen och behandla sedan jpg-bilderna i photoshop. Om det nu skulle vara någon bild som är ohjälpligt felexponerad på något sätt har man alltid möjligheten att använda ViewNX eller Capture NX2 för att justera bilden i rawformat för att sedan exportera den till Photoshop.

Dessutom kan man ju faktiskt spara sina rawfiler ett tag och behandla dem i photoshop när Adobe väl lanserar en uppdatering till camera raw - man får bara nöja sig med jpg-filerna så länge.

Vitbalanseringen och exponeringsjustering över hela bilden upplever jag att ViewNX gör lika bra som CaptureNX. Jag upplever också att ViewNX kan spotta ur sig bättre resultat än vad kameran kan. Viktigt är dock att man har allsköns brusreducering avstängd i kameran om man skall göra grovframkallningen i ViewNX och finliret i PS, ViewNX är inte så duktig på den biten. Kameran och ViewNX verkar använda faster-läget för brusreduceringen där CaptureNX har Better Quality och Better Quality 2012 att välja på också där bägge är otroligt mycket bättre än faster

/Karl

Jag tänkte närmast som så att exponering och vitbalans är extra viktigt för den som fotograferar i jpg.

Har bara använt ViewNX mycket sporadiskt och tempot i det programmet (eller rättare sagt avsaknaden av tempo) fick mig inte precis att längta efter att sitta med någon större mängd bilder att behandla... ;)

Principiellt håller jag helt med dock, Raw är bättre än jpg direkt från kameran alla dagar i veckan enligt mig.

Jag tänkte närmast som så att exponering och vitbalans är extra viktigt för den som fotograferar i jpg.

Har bara använt ViewNX mycket sporadiskt och tempot i det programmet (eller rättare sagt avsaknaden av tempo) fick mig inte precis att längta efter att sitta med någon större mängd bilder att behandla... ;)

Principiellt håller jag helt med dock, Raw är bättre än jpg direkt från kameran alla dagar i veckan enligt mig.

Jag testade LR och bytte tillbaka till VNX/CNX av samma anledning att jag tyckte LR var långsamt. :)

/Karl

Eller så väntar Adobe tills Dave Coffin har listat ut vad som är nytt i NEF-filerna från en D600. :)

"So here is my mission: Write and maintain an ANSI C program that decodes any raw image from any digital camera on any computer running any operating system."

Det dröjer nog inte så länge.

Meeen. Nu kanske jag är helt dum, men kan man inte bara konvertera filerna så de går att öppna i PS? Eller, det går inte? Förlåt för dum fråga men vet att jag var tvungen att göra det när jag hade min sony för massa år sedan. Och för d600 måste man alltså ha CS6 säger ni?

Eftersom Adobe inte lär släppa en helt ny version av ACR/LR på ett tag så lär dom bara uppa den versionen dom har nu ett litet snäpp. Alltså är jag tämligen säker på att dom versionerna som klarar av D800an idag också kommer palla D600an när det kommer.
Har också för mig om att dom släpper ny sån version en gång i kvartalet (har för mig om att nån här på fotosidan skrev det), men en RC lär ju komma hyfsat snart iaf. Typ med stöd för många andra nya kameror också.

hmmm
LR4 fixar det & den skall ha samma raw-motor som CS6.
LR3 gör det inte & den skall ha samma raw-motor som CS5-serien.

Eller så stämmer inte ekvivalensen mellan LR3 & CS5.

Jag kör bara senaste Camera Raw-uppdatering i PS CS5 för närvarande så jag kan inte svara för LR, men det går utmärkt att framkalla D800-filer i CS-versionen och har gjort så sedan jag skaffade D800 i slutet av april.

//Lennart

Eller så väntar Adobe tills Dave Coffin har listat ut vad som är nytt i NEF-filerna från en D600. :)

"So here is my mission: Write and maintain an ANSI C program that decodes any raw image from any digital camera on any computer running any operating system."

Det dröjer nog inte så länge.

Riktigt så lätt är det inte, även om strukturen i D600'ans råfiler inte har ändrats jmf tidigare kameror från Nikon det senaste året. Man KAN aldrig lita på att färgåtergivningen är samma i två kameror även om de är från samma generation och samma serie.

Adobe måste testa igenom färgåtergivningen, samt ta fram sina fyra vanliga "Nikon-liknande" profiler samt en "Adobe standard" profil, SAMT ta fram nya siffror för saker som t.ex:
*Bas-skärpningsnivå
*Mängd linjekorrigering
*Klippningsgränserna i råfilen på alla ISO
*Hur mycket G1 skiljer från G2 (per RGBG kvadrat av råpixlar)
*Vad en lämplig normal brusreduceringsnivå är
*Justera luma- vs chroma-brusreducering
*Justera exakta R-G-B vitbalansnivåer så att högdager-verktyget fungerar

Nu har jag säkert glömt ett par saker, men å andra sidan finns det en del saker de kan återanvända från kameror de vet beter sig väldigt liknande.

Men det är inte lika lätt som Dave C. gör det för sig - Man måste lägga ganska mycket manuellt PS-arbete per bild i DC-raw-baserade lösningar... Och det går inte att justera saker som t.ex S-kurva osv - som kräver en hel del mer än bara en "rak framkallning" om man vill att programmet ska behandla alla kameror lika.

Visst krävs det mer jobb, men poängen är att den som vill slippa lägga ner jobb på att avkoda filstrukturen kan vänta tills Coffin har gjort det. Det finns många tillverkare av råkonverterare som baserar sina produkter på dcraw, bl.a. Adobe om jag inte minns helt fel.

Jag tycker att Coffin gör oss alla en enormt stor tjänst som ser till att dcraw fungerar med alla(?) nya kameror som dyker upp.

Enligt Adobes vice vd som jag träffade i Paris för något år sedan är det längesedan Adobe behövde gå ut och köpa kameror. De får dem som regel en viss tid före de kommer ut på marknaden.

Det här blev tydligt när Adobe officiellt gav stöd för Canon 1D X lång innan det sålt ett enda exemplar och en enda råfil kom ut på nätet.

Jag kan ha fel, men jag tror i alla fall inte att Adobe behöver vänta till efter marknadsintroduktionen med att få underlag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar