ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt Adobes vice vd som jag träffade i Paris för något år sedan är det längesedan Adobe behövde gå ut och köpa kameror. De får dem som regel en viss tid före de kommer ut på marknaden.

Det här blev tydligt när Adobe officiellt gav stöd för Canon 1D X lång innan det sålt ett enda exemplar och en enda råfil kom ut på nätet.

Jag kan ha fel, men jag tror i alla fall inte att Adobe behöver vänta till efter marknadsintroduktionen med att få underlag.

Så med D600 är dom bara långsamma eller har bedömt stödet för den kameran som oviktigt?

/Karl

Alla här har kanske sett det redan men här slaktar D600`an 5DIII officiellt.. ;o)
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand)/Nikon/(appareil2)/795|0/(brand2)/Canon

No offence canonister.

Ja, som "vanligt" är det mest DR som skiljer, men även andra faktorer. Blandar vi in D800 och ställer upp bredvid D600 och 5DMkIII ser det nästan ut som dött lopp mellan Nikonkamerorna. I en sådan här jämförelse kan Canon 5dMkIII lätt ses som angien överkörd. Men kolla graferna noga så är 5DMkIII inte slaktad direkt men snyggt jobbat av Nikon.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Canon/(appareil3)/792|0/(brand3)/Nikon

Lennart

När det gäller d600 så är skillnaden så stor att det känns mer än konstigt när jag ser de bilder jag har tagit ute, på datorn är bilderna helt ok

Det var många som klagade på D800an i början också eftersom många kom från andra system till den. Nu har jag inte hört något sådant på länge. Med tanke på ditt alias så har du förmodligen en skärm med ganska liten färgrymd så det kan bero på det också.

/Karl

Bliderna på datorskärmen ser bra ut enligt inlägg #327.

Ja och vad är det? Jo det man är van vid. Jag har varit med om att folk har klagat på sina Quato-skärmar när dom varit helt perfekt kallibrerade bara för att dom var vana vid något som var fel.

I detta fallet är det dock otroligt svårt att säga vad som är rätt eller fel eftersom en skärm måste kallibreras beroende på omgivningsljuset och en kamera befinner sig ofta i olika slags ljus.

/Karl

100 % view

Har just införskaffat mig kameran nu. Dock har jag stött på ett litet problem. Jag kan inte finna någon inställning där jag kan ange att OK knappen zoomar in bilden till 100 % i Playback läget.

Jag har haft både D70 och D300 och både kameror har haft denna inställning. Jag är mycket van vid den och det vore olyckligt om kameran saknade den.

Är det någon som vet om funktionen finns och jag bara inte kan hitta den?

Troligtvis hittar du den funktionen att koppla till knappen med + förstoringsglas i inställningsmenyn. Där tror jag man kan ange önskad förstoringsgrad i menyn med EN knapptryckning. Testa!
Eller läs manualen.

//Lennart

Bästa kameran från Nikon just nu

Detta måste ju anses vara Nikons bästa kamera just nu. Pixlar i överflöd, snabbare än D800, minst lika bra sensor. Ok den kanske inte rår på D4 som en sportkamera, men jag är inte intresserad av sportfoto =) Det är såhär D700 efterträdaren skulle ha varit. Och nu är den här. Jag är sjukt imponerad!

Ja, den verkar riktigt bra. Jag är glad att jag hann köpa en D800 innan denna kom, för nu hade jag nog inte kunnat motivera det trots att D800 är lite bättre för mig.

/Karl

Samma här, det hade säkert blivit en D600 om inte uppgraderingsdjävulen hade ett så starkt grepp om mig..
Men jag är ändå glad att det blev så annars hade jag tänkt på 800`an och vad man kan göra med den men nu kan jag inte ha dom tankarna, det finns ju inte bättre än D800 ;o)

Största problemet jag hade med D800 efter att ha använt den en hel del var att den kändes så långsam i allt, serietagning, skriva till kort, tömma buffert, sega och stora filer att jobba med i datorn. Därför jag tycker att D600 är är så grym med den senaste generationens sensor, hyfsat snabb serietagning och ganska skön att hålla i faktiskt :) jag är suuuugen! 24mp är ju helt perfekt för detaljrika bilder, grym brushantering och relativt lättjobbade filer i datorn. Fan det kan inte bli bättre! Jag var skeptisk till D600 i början. Men efter att ha testat den så är jag frälst.

[...] Är det någon som vet om funktionen finns och jag bara inte kan hitta den?
No can do. Jag saknar den vansinnigt från min D300!

Jag har använt min D600 hela dagen idag och tyvärr känns det som den är lite felplacerad som lillebror till D800, i mina ögon är det snarare en halvbror till D7000, D8000 eller vad man nu borde kallat den. Jag tycker den har mer gemensamt med sambons D7000 än min D300 och det jag sett av D800.

Bildkvaliteten går dock inte att klaga på, den är riktigt fin. Tyvärr hade jag fått med en gammal testversion av CNX och eftersom sitter jag långt ut i skogen lär jag inte få ner en ny förrän i natt när alla andra slutat tynga ner vårt 3G-modem (med edge-täckning) så jag kan inte lägga upp några bilder nu. Varför skall Nikon vara så jäkla tjockskalliga att de envisas med sina egna program (och inte ens skickar med fullversionen av CNX!) när 98% av deras kunder använder Adobes mjukvaror? Hur svårt hade det varit att skicka specarna till Adobe ett par veckor i förväg så att de fått fram sina profiler, istället för att irritera i stort sett varenda användare?!

No can do. Jag saknar den vansinnigt från min D300!

Jag har använt min D600 hela dagen idag och tyvärr känns det som den är lite felplacerad som lillebror till D800, i mina ögon är det snarare en halvbror till D7000, D8000 eller vad man nu borde kallat den. Jag tycker den har mer gemensamt med sambons D7000 än min D300 och det jag sett av D800.

Bildkvaliteten går dock inte att klaga på, den är riktigt fin. Tyvärr hade jag fått med en gammal testversion av CNX och eftersom sitter jag långt ut i skogen lär jag inte få ner en ny förrän i natt när alla andra slutat tynga ner vårt 3G-modem (med edge-täckning) så jag kan inte lägga upp några bilder nu. Varför skall Nikon vara så jäkla tjockskalliga att de envisas med sina egna program (och inte ens skickar med fullversionen av CNX!) när 98% av deras kunder använder Adobes mjukvaror? Hur svårt hade det varit att skicka specarna till Adobe ett par veckor i förväg så att de fått fram sina profiler, istället för att irritera i stort sett varenda användare?!

Även om Nikon skulle skicka specarna så skulle Adobe ha hela jobbet som Joakim skrev om tidigare, dom vill ju Adobificera utseendet så att 98% av alla Nikonkunder får bilder som ser likadana ut.

/Karl

Även om Nikon skulle skicka specarna så skulle Adobe ha hela jobbet som Joakim skrev om tidigare, dom vill ju Adobificera utseendet så att 98% av alla Nikonkunder får bilder som ser likadana ut.

/Karl
Jo, men de skulle ju kunna vara färdiga när kameran kom iallafall och Nikon skulle ju kunna hjälpa dem istället för att ställa till det för dem.

Det måste ju räcka att någon på Nikon testar LR och deras eget program för att de ska inse att de inte har mycket att hämta...

Riktigt synd på 100 % view-knappen också! Att Nikon nödvändigtvis ska handikappa kamerorna med en sån skitsak! Det måste ju vara enklaste sak i hela universum för dem att ge dem den möjligheten, men NEJDÅ det är förbehållet pro-modellerna för det har någon bestämt. Över huvud taget är ju de programmerbara knapparna riktiga skämt, valmöjligheterna är ju så totalt begränsade! De måste väl kunna bättre än så om de ville?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar