ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Prismatchar MM onlinebutikerna i Sverige? Här i Schweiz ligger onlinebutikerna åtminstonde 10% under på allt utom deras lockvaror som oftast är utgående saker.

/Karl

I Lund prismatchar de mot Netonnet och Rajala på grund av att de har butiker i regionen. Du måste dock säga till. Japanphoto var de kinkigare med på grund av att de förlorat sin status som rekommenderad återförsäljare för Nikon. De kräver dock att butikerna som prismatchas mot ska ha varorna i lager.

Idag har även ScP fått ut sina till butikerna. Jag var in i Mölndalsbutiken tidigare i eftermiddags och de hade fått såpass många att de kunde täcka sina förbeställningar. De håller dock på och byter datasystem samtidigt och det verkar inte som om alla förbeställningar följt med (!) vilket skulle kunna förklara varför jag inte fått något mail. Säljaren kunde först inte se min förbeställning men det löste sig snabbt så att en fick följa med mig hem :D

Nu återstår bara ett problem: hur fasen skall jag kunna bildbehandla i helgen? LR stöder väl knappast D600 än...

Det är väl bättre än ingenting?

Inte om man använder Lightroom eller något annat katalogprogram i vanliga fall. Där plockar man ju in RAW-filer i ena änden och exporterar färdiga bilder i den andra helt inom programmet. Börjar man med en annan konverterare måste man t.ex. konvertera till DNG och importera till LR den vägen eller något. Att hålla bilderna utanför LR blir riktigt jobbigt när allt annat händer inom det.

Hur som helst tar det nog inte många dagar innan LR har stöd för D600, Adobe måste väl få förhandsexemplar att skapa sin mjukvara efter?

Det är väl bättre än ingenting?

Den fungerar för enklare saker och gör jobbet bättre än kameran tycker jag. Jag kör ViewNX på dom flesta bilderna som inte behöver så mycket arbete. Det är dock långt ifrån ovanligt att ViewNX inte räcker till, ingen brusreducering och ganska "stela" kontroller av funktionerna.

/Karl

Ungarna lagda och kvällsritualerna genomförda.
Jag vill gärna återkomma till ämnet så att jag förstår, jag är inte heller van med att en diskussion spretar så med olika frågeställningar och svar.

Jag har nu läst in mig i ämnet sensorer och vad jag förstår så finns det gemensamma baskonstruktioner från Sony som olika kameratillverkare använder och slutprodukten kan variera, Nikon använder egna färgfilter,ljusinsamlande micro linser och aa-filter vilket kan ses i http://www.sensorgen.info/ värden där parametrar som verkningsgrad , antal elektroner och utläsningsbrus är olika från de två kameratillverkarna trots att de har samma sensor i botten
Stämmer min antagande så är det alltså en fråga om en Nikon "pimpning"
När det gäller mellanformat så har de inga aa-filter då det är en för dyr kostnad att tillverka dessa och till den större ytan mellanformat medför och nyttan av ett aa-filter har diskuterats av bland annat Hasselblad .

Det du har läst dig till stämmer väl överens med det jag har läst. Mellanformats raw-framkallarna är väldigt duktiga på att ta bort moire (som är effekten av att inte ha ett AA-filter). Det är ett flertal av dom raw-framkallarna som också klarar av D800E (som saknar eller har ett väldigt svagt aa-filter) och hanterar dess moire på ett väldigt bra sätt.

/Karl

Det är alltså bättre att låta bli att råkonvertera bilderna från sin nya D600?

Men snälla nån, vad är det här för sandlådeargumentation?

ViewNX är under vapenhot bättre än inget men om jag tyckte att VNX/CNX var bättre än LR hade jag knappast skrivit det jag skrev, eller?

Men snälla nån, vad är det här för sandlådeargumentation?

ViewNX är under vapenhot bättre än inget men om jag tyckte att VNX/CNX var bättre än LR hade jag knappast skrivit det jag skrev, eller?

Fast nu kan ju inte LR hantera D600 än, även om du har helt rätt i att stödet förmodligen kommer dyka upp snart.

/Karl

Det är alltså bättre att låta bli att råkonvertera bilderna från sin nya D600?

Nja, man får ju göra det en gång till när man importerar dem till LR, så både ja och nej på den frågan.

Ska man ha bilderna direkt är man ju så illa tvungen, men kan det vänta kan man lika gärna vänta tills stödet kommer för då får man ändå göra om det.

Jag har tagit kontakt med gamla vänner som är väl insatta i ämnet och det finns inga mellanformatskameror med ett aa-filter framför sensorn så den diskussionen kan vi nog avsluta

Det håller jag med om helt och hållet. D800E är inte mellanformat utan FX (småbild) som inte heller har eller har ett väldigt svagt aa-filter.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar