Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men de skulle ju kunna vara färdiga när kameran kom iallafall och Nikon skulle ju kunna hjälpa dem istället för att ställa till det för dem.

Nikon skickar ju en kamera till Adobe enligt uppgifter tidigare i tråden, så dom verkar inte motarbeta. Hurvida dom även skickar information om formatsändringarna vet vi inte.
Enligt Joakim så är det mycket jobb att göra dom Adobespecifika färgmappningarna etc, att "knäcka" formatet är nog den enkla biten.

/Karl

Nikon skickar ju en kamera till Adobe enligt uppgifter tidigare i tråden, så dom verkar inte motarbeta. Hurvida dom även skickar information om formatsändringarna vet vi inte.
Enligt Joakim så är det mycket jobb att göra dom Adobespecifika färgmappningarna etc, att "knäcka" formatet är nog den enkla biten.

/Karl

Hela poängen är "i tid" så att en uppdatering kan släppas när kameran lanseras. Dessutom kunde ju Nikon själva vara intresserade av att deras kameror ska komma i så bra ljus som möjligt för 98 % av användarna så de kunde bidra med lite info och data till Adobe så de slipper göra allt jobbet själv.

Hela poängen är "i tid" så att en uppdatering kan släppas när kameran lanseras. Dessutom kunde ju Nikon själva vara intresserade av att deras kameror ska komma i så bra ljus som möjligt för 98 % av användarna så de kunde bidra med lite info och data till Adobe så de slipper göra allt jobbet själv.

Nikon, Canon etc kan ju bara ge information om formatet. Sedan måste Adobe själv mäta upp den och bygga deras färgprofiler etc. Nikon har förmodligen inte alla mallar etc som Adobe använder för att bygga upp sina profiler. Det lönar sig förmodligen heller inte att skicka en allt för tidig modem till Adobe eftersom risken är att för mycket ändrar sig som gör att Adobe måste göra om jobbet från början.

/Karl

Kpte min D600 igår och har bara hunnit testa den lite. Hade en D7000 innan å visst är de lika att känna och tita på men FF är ju alltid en FF. Detaljåtergivningen är ju grym. Har testat lite med höga ios och ser ingen direkt superskillnad mellan min D7000 och D600.... Nöjd änsålänge iaf

Kpte min D600 igår och har bara hunnit testa den lite. Hade en D7000 innan å visst är de lika att känna och tita på men FF är ju alltid en FF. Detaljåtergivningen är ju grym. Har testat lite med höga ios och ser ingen direkt superskillnad mellan min D7000 och D600.... Nöjd änsålänge iaf

Jag har haft D7000 och det är en klar skillnad i greppet till D600:ans fördel. Dock långt ifrån 5Dmk3 grepp. Och har lite filer som jag sitter och leker med, och jag ser en superskillnad på filerna på höga iso =) D7000 är en bra kamera! Inget snack om det. Men inte i samma liga på långa vägar. Iso 12800 i taskigt ljus är fullt användbart med en D600. I bra ljus är det mer än fullt användbart. Ska jämnföra med lite mk3 filer sen.

Riktigt synd på 100 % view-knappen också! Att Nikon nödvändigtvis ska handikappa kamerorna med en sån skitsak! Det måste ju vara enklaste sak i hela universum för dem att ge dem den möjligheten, men NEJDÅ det är förbehållet pro-modellerna för det har någon bestämt.
Jag hade funktionen på min D70 som knappt kan anses som en professionell kamera.

Håller med de övriga att D600 känns mycket mer som en D7000 än min D300 (eller D800 för den del). Jag ville egentligen ha en mindre kamera men den här känns inte lika distinkt i knapparna och reglage. Jag hoppas att jag vänjer mig. Men fan vad jag kommer att sakna 100%-view knappen! Den har nästan dödat glädjen från köpet! Jag antar att den saknas på D7000 också, eller?

Kanske har diskuterats tidigare i tråden..men vad tror ni om hållbarheten på bajonetten på D600...eftersom metallbajonetten är skruvad i ett plastchassi!?

Litet klipp från ikväll ifall nån är intresserad: http://youtu.be/OH5j3UwM1e4

1080p 30p
1/125
F3.2
ISO 1600
Picture control Neutral -1 contrast, +1 sharpening

Att filma med D600 funkar alldeles utmärkt trots att man inte kan ställa bländare i live view, och då kmr jag från en Canon 7D. Som sagt går det att jobba runt problemet. Skumt att nikon skippat detta, men men man överlever med tanke på kamerans övriga egenskaper!

Jag hade funktionen på min D70 som knappt kan anses som en professionell kamera.

Nej, de tog bort den funktionen från alla amatörmodeller någon gång. En sån där helt poänglös kastrering som bara Nikon kan komma på idén att göra, till ingen nytta.... Faktum är att jag hade vissa funderingar på en D600, men nu när jag ser hur de har positionerat den blir jag mer och mer tveksam... Jag tycker utvecklingen går åt fel håll, mot mindre anpassningsmöjligheter!

Nej, de tog bort den funktionen från alla amatörmodeller någon gång. En sån där helt poänglös kastrering som bara Nikon kan komma på idén att göra, till ingen nytta.... Faktum är att jag hade vissa funderingar på en D600, men nu när jag ser hur de har positionerat den blir jag mer och mer tveksam... Jag tycker utvecklingen går åt fel håll, mot mindre anpassningsmöjligheter!

Rickard, livet är för kort för att man ska fundera och fundera! Till slut köper man ju inget :-( Va i helsike. Sälj din antika D300s och köp en D600 och bli nöjd. Bättre bildkvalité än en D4 för 60 000:- visst byggkvalitén är inte som dom hårdaste. Men fullt duglig! Den är supertrevlig! Den har ju snabbknappar till allt, dubbla rattar och hela tjossan. Just do it :)

Jag har haft D7000 och det är en klar skillnad i greppet till D600:ans fördel. Dock långt ifrån 5Dmk3 grepp. Och har lite filer som jag sitter och leker med, och jag ser en superskillnad på filerna på höga iso =) D7000 är en bra kamera! Inget snack om det. Men inte i samma liga på långa vägar. Iso 12800 i taskigt ljus är fullt användbart med en D600. I bra ljus är det mer än fullt användbart. Ska jämnföra med lite mk3 filer sen.

hallå har du köpt D600? min ligger o väntar på konsum har inte hunnit hämta ut den ännu. Är det du tillbaks i Nikon träsket igen?

Rickard, livet är för kort för att man ska fundera och fundera! Till slut köper man ju inget :-( Va i helsike. Sälj din antika D300s och köp en D600 och bli nöjd. Bättre bildkvalité än en D4 för 60 000:- visst byggkvalitén är inte som dom hårdaste. Men fullt duglig! Den är supertrevlig! Den har ju snabbknappar till allt, dubbla rattar och hela tjossan. Just do it :)

och bättre bildkvalitet än en 5D3 för 28000. Välkommen tillbaka till det ljuva Nikonlivet!

/Karl

Mmmm men jag satsar nog hellre på att köpa en beg D800 istället när jag får lust och behåller min D700 ett tag till. D300s:en är mer ett minnesföremål från alla äventyr numera ;-)

Jan, jag tog två testbilder genom fönstret och fick följande storlekar:
  • 14-bit NEF lossless: 30 MB
  • 12-bit NEF lossless: 22,5 MB
  • JPEG Fine: 10,5-11,5 MB
Enligt kamerans räkneverk skall det rymmas ca 150-190 raw-bilder på ett 8GB-kort (14 resp 12 bit), för jämförelse sa min D300 197 12-bits rawbilder på 4GB men det var sällan jag fick in mindre än 300 st.

Vet någon vad det är för bitrate för 1080p 30 bps video? Eller med andra ord hur mycket utrymme krävs det per en viss längd video med upplösningen ovan?

Jag tror att alla 1080p varianterna har samma bitrate.

1080p 30fps 7min 44sek 1.19GB på en D800.

/Karl
Tack för svaret Karl! Din information räcker för mig även om jag tvivlar att alla varianter har samma bitrate. Mindre bps borde rimligtvis ge lägre bitrate.

Dina siffror borde innebära ca 3 timmar video på ett 32 GB kort. Jag planerar nämligen kortköp till min nya kamera. :)

Är det någon vits att satsa på Extreme Pro 95 MB/s eller räcker det med Extreme 45 MB/s för bildtagning? Jag antar att om man inte kör extremt långa serietagningar borde 45 MB/s räcka. Någon som har erfarenhet?

Jag förstår inte frågan.
Emil räknar upp olika bildupplösningar.
Vad har dessa med video att göra?
Frågan är i och för sig redan besvarad av Karl. Jag citerade Emil för att han pratade om hur mycket plats tar bilderna i D600. Jag ville att någon skulle komplettera informationen med samma data för video, vilket Karl redan gjort. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar