Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Men snälla nån, vad är det här för sandlådeargumentation?

ViewNX är under vapenhot bättre än inget men om jag tyckte att VNX/CNX var bättre än LR hade jag knappast skrivit det jag skrev, eller?

frågan om View NX är bättre än ingenting svarade Richard att det inte är bättre än ingenting (med vissa förutsättningar). Detta svar gjorde mig lite förundrad så jag ställde frågan i inlägg #286 för att försöka reda ut om jag hade förstått rätt.

Det är väl klart att vi vill kunna titta på våra bilder, speciellt om man har köpt en helt ny kamera, men det känns surt att behöva göra bildbehandlingen/katalogiseringen två gånger och speciellt att behöva göra den i ett program som är både tungrott, ointuitivt och långsamt. När Adobe släpper en LR-uppdatering kommer jag att flytta in bilderna dit och då kommer ju inte justeringarna att följa med (även om jag naturligtvis kan importera även TIFF-filerna i LR).

Jan, jag tog två testbilder genom fönstret och fick följande storlekar:
  • 14-bit NEF lossless: 30 MB
  • 12-bit NEF lossless: 22,5 MB
  • JPEG Fine: 10,5-11,5 MB
Enligt kamerans räkneverk skall det rymmas ca 150-190 raw-bilder på ett 8GB-kort (14 resp 12 bit), för jämförelse sa min D300 197 12-bits rawbilder på 4GB men det var sällan jag fick in mindre än 300 st. Vad som gäller för D800 får någon annan svara på :)

vad finns det för för/nackdelar med .tiff?
Har endast testat formatet en gång och konstaterade väldigt stora filer, 100-110MB på dom få provbilderna jag tog med 800`an

vad finns det för för/nackdelar med .tiff?
Har endast testat formatet en gång och konstaterade väldigt stora filer, 100-110MB på dom få provbilderna jag tog med 800`an

Fördelar

Ett öppet format.

Nackdelar

Färre möjligheter bayerinterpoleringen är gjord och sensordatat är därmed förlorat.
Gigantiska filer

/Karl

Fördelar

Ett öppet format.
Extremt framtidssäkert.

Nackdelar

Färre möjligheter bayerinterpoleringen är gjord och sensordatat är därmed förlorat.
Gigantiska filer

Väntar själv med spänning på att min D600 ska dyka upp och har funderat en del på det där med rawkonverterare. Min lösning blev att ladda ner en demoversion av Capture NX2 som (ovanligt nog) gäller i 60 dagar.

Så nu hoppas jag att adobe hinner komma med en uppdatering av camera raw innan dess - annars får man väl helt enkelt köra nef+jpg och försöka använda jpg-filerna så mycket som möjligt.

Ja, jag laddade också ner CaptureNX igår, annars var ju JPG+NEF ett bra tips. Förhoppningsvis spottar Adobe ur sig en ny DNG-konverterare ganska snart, då kan man ta den som ett mellansteg in i Lightroom.

Ja, men det är bara Adobe som använder det. Vare sig Nikon eller Canons egna programvaror läser DNG.

/Karl
Så Googles Picasa kan inte det? Måste jag testa hemma...
Självklart behöver inte kameratillverkarna egna tolkar till sina egna raw-format.
Sen visste inte jag att CaPeNikOl gjorde egna rena bildbehandlingsprogram för alla kameror.
Inte för att jag behöver dem, jag är redan döpt i Adobes namn.

Så Googles Picasa kan inte det? Måste jag testa hemma...
Självklart behöver inte kameratillverkarna egna tolkar till sina egna raw-format.
Sen visste inte jag att CaPeNikOl gjorde egna rena bildbehandlingsprogram för alla kameror.
Inte för att jag behöver dem, jag är redan döpt i Adobes namn.

Men alla generella RAW-hanterare klarar NEF, långt ifrån alla klarar DNG. Jag har inte heller testat Picasa så där vet jag inte.

/Karl

Mig veterligen klarar både Picasa och Gimp DNG.

För övrigt är det inte Nikon själva som utvecklar NX-programmen utan Nik Software (mer kända för sina plugin-program i Efex-serien). Länk.

Mig veterligen klarar både Picasa och Gimp DNG.

För övrigt är det inte Nikon själva som utvecklar NX-programmen utan Nik Software (mer kända för sina plugin-program i Efex-serien). Länk.

Capture NX utvecklas av Nik och View NX av Nikon vad jag har förstått. Men Nikon ägde förra veckan en del i Nik hur det är nu efter Googles uppköp vet jag inte.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar