Jan Emanuelsson
Aktiv medlem
Filstorlekar
Hur stora blir bildfilerna från D600 resp D800? JPG resp NEF? Max kvalité som gäller så klart...
Hur stora blir bildfilerna från D600 resp D800? JPG resp NEF? Max kvalité som gäller så klart...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men snälla nån, vad är det här för sandlådeargumentation?
ViewNX är under vapenhot bättre än inget men om jag tyckte att VNX/CNX var bättre än LR hade jag knappast skrivit det jag skrev, eller?
vad finns det för för/nackdelar med .tiff?
Har endast testat formatet en gång och konstaterade väldigt stora filer, 100-110MB på dom få provbilderna jag tog med 800`an
Ja, jag laddade också ner CaptureNX igår, annars var ju JPG+NEF ett bra tips. Förhoppningsvis spottar Adobe ur sig en ny DNG-konverterare ganska snart, då kan man ta den som ett mellansteg in i Lightroom.
NejMed nackdelen att man är väldigt insnöad i adobeprodukterna med DNG.
/Karl
Nej
DNG är ett öppet format som är skapat av Adobe som vem som helst får använda fritt.
Så Googles Picasa kan inte det? Måste jag testa hemma...Ja, men det är bara Adobe som använder det. Vare sig Nikon eller Canons egna programvaror läser DNG.
/Karl
Så Googles Picasa kan inte det? Måste jag testa hemma...
Självklart behöver inte kameratillverkarna egna tolkar till sina egna raw-format.
Sen visste inte jag att CaPeNikOl gjorde egna rena bildbehandlingsprogram för alla kameror.
Inte för att jag behöver dem, jag är redan döpt i Adobes namn.
Mig veterligen klarar både Picasa och Gimp DNG.
För övrigt är det inte Nikon själva som utvecklar NX-programmen utan Nik Software (mer kända för sina plugin-program i Efex-serien). Länk.
Finfina resultat från Dxomark:
http://www.dxomark.com/index.php/Pu...high-bar-for-sensor-image-quality/Measurement
Funkar ypperligt med NEFMen alla generella RAW-hanterare klarar NEF, långt ifrån alla klarar DNG. Jag har inte heller testat Picasa så där vet jag inte.
/Karl