Annons

Nikon D50 eller canon EOS 350

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa min första systemkamera. Jag är således nybörjare och medger att jag inte kan så mkt om systemkameror öht.

Jag tänkte ha kameran till en vardagskamera. Dvs fotografera vacker natur, sonen som växer upp..

Jag har börjat fundera på Nikon D50 eller Canon EOS 350. De ligger ungefär i samma prisklass och verkar vara rätt så "likvärdiga".

Jag har inte varit och känt och klämt på dem ännu, men jag ska läsa på lite först.

Jag har en Nikon coolpix 4300 nu som jag är väldigt nöjd med. Men Canon är väl också ett bra kameramärke vad jag har förstått.
Nikons batterilängd verkar vara bättre så den får plus för det.

Vilken av dem är lättare för en nybörjare? Tidningen FOTO prisade Nikon för nybörjare iallafall.

Alla synpunkter tas tacksamt emot. :)
 
Hugget som stucket ta den du trivs mest med!

Skillnader finns det alltid men den största så på rak arm är nog IR delen lättare med Nikon om man är intresserad av IR !
 
wozzgirl skrev:
Jag funderar på att köpa min första systemkamera. Jag är således nybörjare och medger att jag inte kan så mkt om systemkameror öht.

Jag tänkte ha kameran till en vardagskamera. Dvs fotografera vacker natur, sonen som växer upp..

Jag har börjat fundera på Nikon D50 eller Canon EOS 350. De ligger ungefär i samma prisklass och verkar vara rätt så "likvärdiga".

Jag har inte varit och känt och klämt på dem ännu, men jag ska läsa på lite först.

Jag har en Nikon coolpix 4300 nu som jag är väldigt nöjd med. Men Canon är väl också ett bra kameramärke vad jag har förstått.
Nikons batterilängd verkar vara bättre så den får plus för det.

Vilken av dem är lättare för en nybörjare? Tidningen FOTO prisade Nikon för nybörjare iallafall.

Alla synpunkter tas tacksamt emot. :)
Alla DSLR är lätta att använda. Det är en myt att avancerade kameror skulle vara krångliga. De har autolägen precis som kompaktkamerorna. Men för den som vill utveckla sig och växa i sitt kunnande måste däremot försöka sätta sig in i de finesser som kameran besitter. Jag tror dock att de moderna kompaktkamerorna är lika svåra att lära sig som systemkamerorna, enda skillnaden är vikten som av naturliga skäl är högre på en systemkamera. Vad gäller de två specifika modeller du nämner så är nog 350D mer kamera för pengarna än D50. 350D må vara liten men känns väldigt solid i byggkvalite. Autofocusen är mycket snabb för sin klass plus att den har högre upplösning än D50. Därmed inte sagt att D50 skulle vara en dålig kamera. Du blir förmodligen nöjd oavsett vilken du köper. Själv skulle jag valt en 350D.
 
Beställd

Tack för alla svar. Jag ber om ursäkt för att jag inte sökte upp gamla trådar i samma ämne, jag visste inte att det fanns en sån funktion helt enkelt.

D50:an är beställd och borde komma i nästa vecka. :)
 
Ett bra val, om man bara ser på utseende och känsla så är D50 att föredra. 350D är alldeles för liten att hålla i. Ska man se på funktioner så tror jag dom är ganska lika.. (Är inte så insatt på Canon.)

Nikon is the shit.. =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.