Autofokusen håller väl absolut världsklass på 5DMKIII, vid lanseringen så var det toppbetyg rakt över vad jag kan minnas, fins knappats någon kamera med så lite minuspunkter som den fick, oavsett prisbild så anses väl inte en Canon kameran sällan vara för dyr eller. ( möjligtvis dom nya 5Ds/r en aning dyra ) Alla Casefönster att välja på kanske inte är 100% klockrena, men det fins att välja på en del vad jag förstår vad gäller den så uppmärksamma autofokusens kvaliteter.
Jag kan personligen tycka att Canon-husen är för lite för dyra i förhållande till vad de presterar, men det är ju individuellt och hänger mycket på vad som är viktigt. Gillar man handhaavndet på Canon bättre så kan ju det vara viktigare än bildkvalitet, inklusive DR, upplösning, och andra egenskaper.
När jag skulle skaffa och investera i helt nytt system för lite mer än 1-2 år sedan, så var jag först helt inne på Canon (främst 6D, då jag tyckte 5DIII låg i för högt pris för mig), men gick i mitt fall just för D750, med D610 som backup, för mitt system.
För mitt fotande, och eftersom jag ville ha SLR med optisk sökare, så var det fullformat som gällde. Därmed gick både Pentax (hade ingen fullformat) och Sony (hade gått över till SLT då) inte aktuella.
För andra, så kan ju utfallet bli helt annorlunda, beroende på vad man fotograferar, och vilka egenskaper man värdesätter mest. Tycker det är bra att vi faktiskt har så stor mångfald på marknaden, så oftast kan man hitta en någorlunda vettig kompromiss (allt kommer aldrig vara perfekt) för just ens egna behov.
Däremot, även om jag tycker Canon är lite för dyra på SLR-husen i förhållande till de andra som Nikon, Pentax och Sony, så tycker jag de har de absolut mest privärda optiken totalt sätt (sedan finns ju alltid undantag). Där tycker jag att Nikon, generellt sätt, ligger lite högre i pris, och så även Pentax och Sony.
Då man i längden lägger mycket mer pengar på glasen, så kan det ju innebära att Canoin faktiskt är det mest ekonomiska systemet (om det i övrigt passar ens fotograferande).
Så även om jag kan hålla med om att kamerahusen är lite dyra på Canonsidan, så måste man alltis se på hela pusslet av vad man behöver (hela ekosystemet). Där tycker jag Canon är mycket prisvärda jämfört med det mesta på marknaden.
Gillar även Fuji, och har mycket objektiv till det, men det är klart dyrare med dessa APS-C-kvalitetsglas än motsvarande FF/småbildsglas ifrån Canon (och även de andra DSLR-tillverkarna). Dock så anser jag de fortfarande ha allra bäst pris/prestanda jämfört med övriga spegellösa system på marknaden. Har kikat mycket på både MFT och E-mount, och där är båd utbudet av ljusstarka glas både sämre och ytterligare högre i pris. Det är helt enkelt priset man får betala för mindre system till lägre vikt (så gillar ändå den kompromissen - missuppfatta mig inte här).
Nu har jag själv faktiskt även ett MFT-system, då det är ytterligare mer portabelt och har den kvaliteten, och kan i framtiden tänka mig starkt att skaffa ett Sony-hus om de får till just den problematiska objektivsidan. Så vill inte dissa de helt heller (tycker Sony gör de absolut bästa och mest prisvärda APS-C ILC-husen), men faktum kvarstår enligt mig; Med Canon (och Nikon på andra plats) så får du nog mest för pengarna när det gäller ett komplett utbyggt ekosystem.
I korthet; Ja, Canon har ganska högt prissatta DSLR FF-hus, men är samtidigt (enligt min uppfattning) det mest prisvärda kompletta kamerasystemet totalt sätt.