Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6D eller 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
TS har redan en APS-C men upplever att den kameran inte levererar vad hon önskar.
Hon frågar vilken kamera som passar bäst av 5D och 6D. Då får "kollektivet" för sig att svaret är att hon skall satsa på en APS-C kamera för att de är så bra att fota fåglar med. Ibland undrar jag...
En två år gammal halvformatskamera är inte samma sak som en helt ny. Sensorer och mjukvara förbättras.

Endast TS kan svara på frågan om en modern halvformatskamera duger eller det krävs en småbildskamera. En Canon EOS 7DII har rejält mycket bättre AF än en Canon EOS 6D, vilket mycket väl kan göra att bilderna blir skarpa på rätt ställen istället för allmänt suddiga. Å andra sidan kanske småbildskamerans sensorstorlek behövs för att bilderna inte ska bli olidligt brusiga. Å tredje sidan kanske det finns mer passande kameror från andra tillverkare än Canon.

Sånt här måste man ha koll på om man ska syssla med fotografi på yrkesbasis. Jag frekventerar inte snickarforum, men jag tvivlar lite på att det ställs frågor där om flatskruvmejslar eller korsskruvmejslar är bäst (och vilket märke på skruvar man bör köpa) om man ska börja snickra professionellt.

Eftersom jag har gamla X-PRO1 så har jag också de första fina och små objektiven. 18/2, 35/1,4 och 60/2 macro.

Ja, Fujis 35/1,4 är nästan lika litet och lätt som motsvarigheten till Canons fullformatskameror, 50/1,8.

Så där kan vi hålla på och jämföra ett tag, men vi kommer ändå inte ifrån fysikens och optikens lagar. Objektiv som ger ekvivalenta resultat för olika sensorstorlekar kommer att vara ungefär lika stora.

För övrigt är jag mycket förtjust i min X-T10 med 23/1,4 och tycker inte alls att objektivet är klumpigt. Det hela påminner mycket om min gamla Nikon FE med 35/2,0.

En två år gammal halvformatskamera är inte samma sak som en helt ny. Sensorer och mjukvara förbättras.

Endast TS kan svara på frågan om en modern halvformatskamera duger eller det krävs en småbildskamera. En Canon EOS 7DII har rejält mycket bättre AF än en Canon EOS 6D, vilket mycket väl kan göra att bilderna blir skarpa på rätt ställen istället för allmänt suddiga. Å andra sidan kanske småbildskamerans sensorstorlek behövs för att bilderna inte ska bli olidligt brusiga. Å tredje sidan kanske det finns mer passande kameror från andra tillverkare än Canon.

Sånt här måste man ha koll på om man ska syssla med fotografi på yrkesbasis. Jag frekventerar inte snickarforum, men jag tvivlar lite på att det ställs frågor där om flatskruvmejslar eller korsskruvmejslar är bäst (och vilket märke på skruvar man bör köpa) om man ska börja snickra professionellt.

Men vad är det du skriver??

Menar du på fullt allvar att TS inte skall ställa frågor här i forumet därför att det bara är hon själv som kan svara på dem?

Varför skall hon "ha koll" på allt detta? Hon kan ju vara en alldeles förträfflig fotograf utan att veta något om tekniken. Jag själv är en rätt dålig fotograf men har bra koll på tekniken och eftersom jag har båda de kameror hon frågar om tycker jag mig kunna ge råd om dem.

Hur skaffar hon sig koll? Förstås genom att söka på nätet och ställa frågor i forum!

Jag har heller ingen erfarenhet från snickarforum men på alla de forum jag har frekventerat så ställer man precis de frågor som TS gör - och man får svar från de som har erfarenhet.

Redogör istället för dina egna erfarenheter av brusnivåer och AF prestanda på 5D och 6D för att hacka på mig!

Är man inte lycklig över en 750D pga bruset, så blir man förmodligen inte bli så mycket lyckligare av en 7D2, Vill man fota porträtt med mycket detaljer och fin bokeh, då tycker jag det är FF som gäller. Objektiven blir mer optimala som nämnts tidigare 85 1.2, 70-200 2.8 och även 24-70 2.8

Med 5D3 får man stor flexibilitet med låga brusnivåer och en bra autofokus. Ett tips är att kolla på andra "barnfotografer", som tex Lisa Holloway, Jacke Olson, Jessica Drossin och Elena Shumilova. Det är mycket 5D3 och 85 1.2

Så här skrev TS i sitt första inlägg om sin nuvarande kamera och sina önskemål:

Bilderna blir brusiga vid högt iso och jag upplever det svårt med autofokusen när barn rör sig, särskilt när jag vill ha riktigt kort skärpedjup.

Jag har funderat både på Canon 6D och 5D Mark III och är förvirrad. Jag har läst flera trådar här och på andra ställen och förstått att 6D är en likvärdig kamera för mina ändamål, men undrar hur det är med autofokusen. Blir det tillräckligt bra med 6D?

Jag tycker det vore bra om diskussion kunde hålla sig till den frågeställningen.

Det har du rätt i.

TS har alltså två problem: för mycket brus och för dålig AF.

Vilket problem är viktigast? Tja, om man inte sätter skärpan är det kanske ointressant om bilden är brusig.

Alltså borde det vara viktigast att en ny kamera har riktigt bra af. Då är 6D utesluten. Räcker 5D till? Kanske. Annars är, som redan nämnts, 7D mk2 ett tänkbart alternativ. Trots att den ger mer brus.

Var håller Martin Agfors hus någonstans, han haft ett par klockrena kommentarer över vissa fördelar med FF. som vad värdefullt det kan vara att kunna skruva till en snabbare tid 1/125 i stället för 1/60 på en APS-C tack vare dom generellt bättre Iso-egenskaperna som en FF har.

Sverige och Norden har som sagt inte alltid klara och ljusa sommar dagar, vi har långa mörka höstar som startar redan i augusti med allt mörkare kvällar, bilder på lekande barn måste väl inte alltid ha kort skärpedjup och fin bokeh, jag tror att man också tycker det är kul om grannens barn också blir skarpa fast dom står någon meter bakom dom egna barnen. Större skärpedjup är väl lika viktigt som kort, inte helt lätt att balansera snabbare tid ( ofta nödvändigt vid rörliga mål ) med brusfria bilder och bländare runt f/8. Förfokusering är tacksamt om man inte har världsklass AF som endast två kameramärken har, men kräver bra Iso-egenskaper och högre bländar tal när det börjar skymma ute om dagarna.

Räcker 5D till? Kanske.

Jag tror alla vi som har 5Dmk3 skulle byta ut ordet "kanske" mot "absolut"

Den som inte tycker att AF är tillräckligt bra på en 5Dmk3 för att fota barn gör något fel.

Om vi nu jämför Canon-kameror i den prisklass vi pratat om så har bara 5Dmk3 en enda svaghet som jag ser det och det är att den saknar några bilder per sekund. 6,5 bilder per sekund räcker till det allra mesta men i vissa fall kan man sakna fördelen som 8-10 bilder ger.

Den "bristen" tror jag TS kan leva med.

Ni har missuppfattat. Det är 6d som inte är lika bra med af jämfört med 80d eller 5D mk3. Har ni läst hela tråden?
Min rekommendation står fast att köpa båda två.

Förstår inte hur AF:en på en 5d3 kan anses för dålig för barnfotografering, eller antalet FPS. Jag har fotat en del barn, och då främst med min 85/1,2 II som de flesta vet har rätt dålig af, och dessutom oftast på det största bländarna. Men det är sällan som jag upplever att hastigheten är ett problem.

Det är klart att man missar ibland, men min upplevelse är att barnen är ganska duktig på att vara still när det inte är mamma och pappa som fotar. När de bli less, och har för mycket spring i benen så får de springa runt lite och då byter jag ofta till en vidvinkel och tar med mer av miljön.

Här är lite bilder jag tagit med 5d3, och många av dem med min 85:an på bländare 1,2-2.0

http://www.jonasfotograf.se/blogg?category=Barn+&+familj

Edit:
För att knyta an till TS frågeställning, så har jag inte testat 6D så jag kan inte uttala mig om den. Men jag använder aldrig ai servo, utan jag byter af-punkt med joysticken utifrån den komposition jag vill ha. Ibland kör jag med mitten-punkten och komponerar om efter jag låst af:en där jag vill ha den. Men det är lättare att missa då, då jag oftast kör med så stor bländare.

Autofokusen håller väl absolut världsklass på 5DMKIII, vid lanseringen så var det toppbetyg rakt över vad jag kan minnas, fins knappats någon kamera med så lite minuspunkter som den fick, oavsett prisbild så anses väl inte en Canon kameran sällan vara för dyr eller. ( möjligtvis dom nya 5Ds/r en aning dyra ) Alla Casefönster att välja på kanske inte är 100% klockrena, men det fins att välja på en del vad jag förstår vad gäller den så uppmärksamma autofokusens kvaliteter.

5D mk3 har grym AF. Best ofta class skulle jag påstå. Jag har använt de flesta canonkamerorna utom 1D serien. Och jag fotar både vilda barn, bröllop och natur.
6d är helt enkelt inte byggd för action. Men såklart så får man ju grymma barn och actionbilder med den. Men utdelning är så mycket sämre. Att behöva komponera om pga mittpunkten som är det enda vettiga af punkten är ett skitdåligt val vid rörliga motiv särskilt om man inte vill beskära alla bilder så kompositionen blir det som man velat ha från början. Mittpunkten är föresten den enda som funkar bra i dåligt ljus vilket TS förmodligen fotar i då denna använder höga ISO.
Titta på recensionerna på 80d så är den ljusår ifrån förra generation bildkvalité.

Senast ändrad:
Möjligheterna att byta fokuspunkt är begränsade i 5D eftersom punkterna täcker mycket mindre del av bilden än t ex 7D.

Min engelska är inte på topp, men står det inte här att det är ungefär lika? Missar jag något, eller har dom fel? Har inte tillgång till någon 7d just nu, så jag kan inte testa själv.

AF Area Selection

The EOS 7D Mark II is similar to the EOS-1D X and EOS 5D Mark III in terms of the range of AF Areas that can be selected, such as Single Point Spot AF, Single Point AF, 4-point AF Point Expansion, 8-point AF Point Expansion, Zone AF, and Automatic AF Point Selection. However, the EOS 7D Mark II adds a new feature called Large Zone AF, and it also has a new control on the back of the camera called the AF Area Select Lever that makes it easier to change the AF Area without removing your eye from the viewfinder. Advantage: EOS 7D Mark II

http://www.the-digital-picture.com/Comparisons/Canon-EOS-7D-II-1D-X-5D-III-AF-Comparison.aspx

Jag föreslår att du tittar på bilden direkt under rubriken AF Coverage och byter mellan de två. Texten du citerar beskriver inte hur stor del av bildytan af-punkterna täcker, utan vilka val som af-systemet har.

Min engelska är inte på topp, men står det inte här att det är ungefär lika? Missar jag något, eller har dom fel?

Du läste kanske inte hela texten du länkar till? Det står: "The 65-point AF system of the EOS 7D Mark II covers a much larger percentage of the picture area than the 61-point AF system of the EOS-1D X and EOS 5D Mark III."

Du läste kanske inte hela texten du länkar till? Det står: "The 65-point AF system of the EOS 7D Mark II covers a much larger percentage of the picture area than the 61-point AF system of the EOS-1D X and EOS 5D Mark III."

Jag såg det sen, mitt misstag. Men jag vidhåller att det inte är avgörande för barnfotografering.

Intressant tråd, jag lite samma funderingar som TS då jag själv sitter på en 700D och gillar att fota barn, bröllop, porträtt osv. Har ju länge tänkt att det vore skönt att ha en FF eftersom bruset skulle bli så mycket mindre (jag har dock inte provat nån).

Satt och kolla lite testbilder på Cyberphoto mellan nya 80D och 5DMKIII på ISO 6400 och tycker inte skillnaden där är särskilt stor, menjag antar att det beror på nyare teknik i 80D samt att 5DMKIII har några år på nacken nu.

80D: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/80d/IMG_0023.JPG

5DMKIII: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/5dmk3/4G5B0058.JPG

Nu kanske det är mycket andra grejer som skiljer dessa hus åt, jag har långt ifrån bra koll, men om man bara tänker på brus vid högt ISO så känns det mer prisvärt att ta en 80D

Eller så handalr det om sensorstorlek utan om handhavande och kringutrustning?
Tog denna på min son alldeles nyss.
Inomhus, det är tjocka moln ute, gardinerna nere eftersom de spelar TV-spel. Bakgrunden är till the master bedroom där all magi sker på nätterna. Enda fönster som är öppet. Har tänk takbelysningen.

Tagen med Olympus PL-7 1/100s utan blixt. Manuell fokusering då objektivet saknar AF:
Imga problem ;).. Hade det varit sämre belysning så hade jag satt på blixt.

Ingen som frågat vad TS har för objektiv. Har man skitkass objektiv med dåligt ljusinsläpp så blir det ju resultat därefter. Handhavande och efterredigering spelar stor roll med. Äldre kameror har sämre algoritmer för jpg. Bokeh är ju helt ok med trots den lilla sensorn. ;)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/20160410-P4100026.jpg

/Stefan

Autofokusen håller väl absolut världsklass på 5DMKIII, vid lanseringen så var det toppbetyg rakt över vad jag kan minnas, fins knappats någon kamera med så lite minuspunkter som den fick, oavsett prisbild så anses väl inte en Canon kameran sällan vara för dyr eller. ( möjligtvis dom nya 5Ds/r en aning dyra ) Alla Casefönster att välja på kanske inte är 100% klockrena, men det fins att välja på en del vad jag förstår vad gäller den så uppmärksamma autofokusens kvaliteter.

Jag kan personligen tycka att Canon-husen är för lite för dyra i förhållande till vad de presterar, men det är ju individuellt och hänger mycket på vad som är viktigt. Gillar man handhaavndet på Canon bättre så kan ju det vara viktigare än bildkvalitet, inklusive DR, upplösning, och andra egenskaper.

När jag skulle skaffa och investera i helt nytt system för lite mer än 1-2 år sedan, så var jag först helt inne på Canon (främst 6D, då jag tyckte 5DIII låg i för högt pris för mig), men gick i mitt fall just för D750, med D610 som backup, för mitt system.

För mitt fotande, och eftersom jag ville ha SLR med optisk sökare, så var det fullformat som gällde. Därmed gick både Pentax (hade ingen fullformat) och Sony (hade gått över till SLT då) inte aktuella.

För andra, så kan ju utfallet bli helt annorlunda, beroende på vad man fotograferar, och vilka egenskaper man värdesätter mest. Tycker det är bra att vi faktiskt har så stor mångfald på marknaden, så oftast kan man hitta en någorlunda vettig kompromiss (allt kommer aldrig vara perfekt) för just ens egna behov.

Däremot, även om jag tycker Canon är lite för dyra på SLR-husen i förhållande till de andra som Nikon, Pentax och Sony, så tycker jag de har de absolut mest privärda optiken totalt sätt (sedan finns ju alltid undantag). Där tycker jag att Nikon, generellt sätt, ligger lite högre i pris, och så även Pentax och Sony.

Då man i längden lägger mycket mer pengar på glasen, så kan det ju innebära att Canoin faktiskt är det mest ekonomiska systemet (om det i övrigt passar ens fotograferande).

Så även om jag kan hålla med om att kamerahusen är lite dyra på Canonsidan, så måste man alltis se på hela pusslet av vad man behöver (hela ekosystemet). Där tycker jag Canon är mycket prisvärda jämfört med det mesta på marknaden.

Gillar även Fuji, och har mycket objektiv till det, men det är klart dyrare med dessa APS-C-kvalitetsglas än motsvarande FF/småbildsglas ifrån Canon (och även de andra DSLR-tillverkarna). Dock så anser jag de fortfarande ha allra bäst pris/prestanda jämfört med övriga spegellösa system på marknaden. Har kikat mycket på både MFT och E-mount, och där är båd utbudet av ljusstarka glas både sämre och ytterligare högre i pris. Det är helt enkelt priset man får betala för mindre system till lägre vikt (så gillar ändå den kompromissen - missuppfatta mig inte här).

Nu har jag själv faktiskt även ett MFT-system, då det är ytterligare mer portabelt och har den kvaliteten, och kan i framtiden tänka mig starkt att skaffa ett Sony-hus om de får till just den problematiska objektivsidan. Så vill inte dissa de helt heller (tycker Sony gör de absolut bästa och mest prisvärda APS-C ILC-husen), men faktum kvarstår enligt mig; Med Canon (och Nikon på andra plats) så får du nog mest för pengarna när det gäller ett komplett utbyggt ekosystem.

I korthet; Ja, Canon har ganska högt prissatta DSLR FF-hus, men är samtidigt (enligt min uppfattning) det mest prisvärda kompletta kamerasystemet totalt sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar