Hej
Jag är i startfasen av att starta företag med huvudsakliga inriktningen barnfotografering i dagsljusstudio och utomhus.
Jag har i dagsläget en Canon 750D som är knappt 2 år gammal och jag känner inte att den räcker till för ändamålet. Bilderna blir brusiga vid högt iso och jag upplever det svårt med autofokusen när barn rör sig, särskilt när jag vill ha riktigt kort skärpedjup.
Jag har funderat både på Canon 6D och 5D Mark III och är förvirrad. Jag har läst flera trådar här och på andra ställen och förstått att 6D är en likvärdig kamera för mina ändamål, men undrar hur det är med autofokusen. Blir det tillräckligt bra med 6D? Funkar det med ai Servo med så få fokuspunkter.
Priset spelar förstås in. Jag har inte tänkt att ta detta som ett heltidsjobb utan snarare som en bisyssla och vill inte betala överpris. Jag är ingen proffsfotograf (än), men jag vill inte känna att växer ur grejerna för snabbt. "Alla" proffsfotografer verkar köra 5D, men det får inte vara det som fäller avgörandet.
Jag har ännu inte klämt och känt på dem i butik, det finns inga butiker inom rimligt avstånd.
Tacksam för hjälp i min beslutsångest.
/Åsa
Gratulerar till beslutet att satsa på foto som en sidoverksamhet, Åsa. Det är kul att fota, ännu roligare att känna att man kanske kan tjäna lite på det (eller i alla fall betala för lite av sina leksaker)
Du har fått väldigt mycket bra, tekniska råd, men som det brukar bli när man diskuterar olika modeller så spårar det ur lite i detaljanalyser om hur olika system presterar med specialobjektiv i väldigt specifika situationer, och det är inte helt relevant för oss entusiastiska amatörer med hopp om en kul sidoverksamhet.
Som du själv varit inne på så måste du klämma och känna på en kamera innan du egentligen kan avgöra om den är rätt för dig. Kameran är ett redskap som måste ligga rätt i handen. Är tyngden, greppet och balansen okej för dig? Kommer du åt knappar och reglage på rätt sätt? Det här gör SÅ mycket mer skillnad i praktiken, än antalet megapixlar, lågljusegenskaper eller hur autofokusen presterar med ett 128mm 0,8 manuelt fokuserat guldobjektiv den 29e feburari när du försöker följa en rödhårig oljesheik som åker motorcykel på nordpolen
Din uppsättning objektiv är inte så specifik att du måste låsa dig till Canon (alla märken har ett bra 50mm 1,8, och din zoom kommer ändå inte prestera bra på småbildsformat), så tveka inte att känna på Pentex, Nikon, Sony och andra märken. Köper du en modern entusiast eller proffskamera så kommer den fungera bra under dina förutsättningar. Att ditt verktyg ligger bra i handen kommer bli viktigare för din utveckling än tekniska detaljer, helt enkelt för att du kommer vilja ta fler bilder.
Med tanke på hur mycket pengar du ändå tittar på att spendera, så är det helt klart värt att ta en dagtripp till närmaste stad med en större kameraaffär (kolla bara så att modellerna du är intresserad av finns inne) och känna på de olika modellerna och hur de ligger i handen.