ANNONS
Annons

Nikon d40 eller d50?

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Vad man försökt förklara är följande:
Nikon har 3 sorters objektiv när det kommer till fokusinställning.
MF manuell fokusering.
AF Automatisk fokusering
AFS Automatisk fokusering med motorn i objektivet.

Ren MF-optik är konstruerad för att få ett lagom motstånd och vridavstånd vid manuell hantering. Oftast är det fast optik i dag. Det säljs nog väldigt få MF i dag. Jag gissar att det är färre än 100 om året i Sverige.
MF kräver i princip bra och stora sökare för att förenkla för fotografen. Dagens billigare digitala modeller har inte det.

AF /AFS funkar att använda som MF men det där lagom-motståndet saknas och det blir lite sladdrigt. Sladdrigheten beror också på vilket objektiv vi pratar om.

Nikons AF-objektiv har en pinne i kamerahuset som hakar i en pinne i objektivet och vrider runt fokusen.
Just D40 saknar den pinnen och man får då en billligare och mindre kostruktion iom att det inte behövs ngn motor i huset.

Nikon-AFS / HSM innebär att optiken har en motor i sig. Mellan kmera & optik finns det bara elektriska kontakter. Dessa objektiv krävs för att få autofokus med D40.

D40 är alltså 100 men man väljer att använda optiker som är AFS. Det gör att ditt begagnatutbud för objektiv minskar betydligt.

Okej! Eftersom jag inte har råd men en dyrare så finns det inte så många att välja ibland. Tror att jag ska försöka nöja mig med ca 2 objektiv

Hallonguld skrev:
Okej! Eftersom jag inte har råd men en dyrare så finns det inte så många att välja ibland. Tror att jag ska försöka nöja mig med ca 2 objektiv

Det kommer du inte att lyckas med för 4000:- som din budget är. Det billigaste nya du kan få tag i för tillfället torde vara en D40 med kitoptik för drygt 4500:-.Beganad kostar samma kombination någon tusenlapp mindre.

Per.

perstromgren skrev:
Det kommer du inte att lyckas med för 4000:- som din budget är. Det billigaste nya du kan få tag i för tillfället torde vara en D40 med kitoptik för drygt 4500:-.Beganad kostar samma kombination någon tusenlapp mindre.

Per.

Jag menar en kamera med medföljande objektiv för 4000:- och sen köpa till ett objektiv någon gång

Hallonguld skrev:
Skakningsreducering? Varför det? Såndana extrema kort tar jag ju nte
Skakningsreduceringen motverkar DINA händers skakningar.

Ett dyrt objektiv är normalt ljusstarkt.
Ett ljusstarkt objektiv ger snabbare tider.
En snabb tid är lätt att hålla kameran still.

Omm man då inte har råd med dyra optiker så är skakningsreduceringen ett bra komplement.

Du har alltså 4000:- att lägga på en kamera med objektiv.

Om man tittar på prisjämförelsesidan www.prisjakt.se kan man se att följande systemkameror finns för ungefär det priset:

Nikon d40: 3995:- hos www.komplett.se
Olympus e-410: 4090:- hos www.fotokungen.nu

Olympuskameran säljs även med två objektiv (normalzoom och telezoom) för 4890:- Väldigt prisvärt om du skulle lyckas få råd.

Canon EOS 350D är dyrare: 4695:- hos www.komplett.se

Tänk på att du måste köpa ett minneskort för några hundralappar för att kunna fotografera.

Det bästa för dig är att försöka känna på dessa kameror. Den som ligger skönast i handen är förmodligen den som passar dig bäst.

caar7629 skrev:
Du har alltså 4000:- att lägga på en kamera med objektiv.

Om man tittar på prisjämförelsesidan www.prisjakt.se kan man se att följande systemkameror finns för ungefär det priset:

Nikon d40: 3995:- hos www.komplett.se
Olympus e-410: 4090:- hos www.fotokungen.nu

Olympuskameran säljs även med två objektiv (normalzoom och telezoom) för 4890:- Väldigt prisvärt om du skulle lyckas få råd.

Canon EOS 350D är dyrare: 4695:- hos www.komplett.se

Tänk på att du måste köpa ett minneskort för några hundralappar för att kunna fotografera.

Det bästa för dig är att försöka känna på dessa kameror. Den som ligger skönast i handen är förmodligen den som passar dig bäst.

Jag vill helst ha Nikon eller Olympus. Vad tror du om en sånhär?
OLYMPUS OLYMPUS CAMEDIA SP-550 ULTRAZOOM Vill helst inte köpa olika obejektiv.

Hallonguld skrev:
Jag vill helst ha Nikon eller Olympus. Vad tror du om en sånhär?
OLYMPUS OLYMPUS CAMEDIA SP-550 ULTRAZOOM Vill helst inte köpa olika obejektiv.

En långzoom är ju inte någon systemkamera, men kan mycket väl fylla mångas behov. Den största nackdelen, förutom att det inte är system, alltså, är att denna typ av kamera har mycket mindre sensor och därför är brusigare.

Per.

perstromgren skrev:
En långzoom är ju inte någon systemkamera, men kan mycket väl fylla mångas behov. Den största nackdelen, förutom att det inte är system, alltså, är att denna typ av kamera har mycket mindre sensor och därför är brusigare.

Per.

alla billigare har ju någon nackdel verkar det som!?

D40, D40x och D50 spelar inte så stor roll i min mening. Det är vad du har på kameran i form av objektiv som avgör hur bra bilder du får, i min mening.

Bli inte skrämd av alla extrafinesser i form av skakredusering, dammborttagning osv som inte finns på dessa kameror. Det är mest säljknep i min mening som alltid kostar mer. Skulle du dock stå i valet mellan två kameror och den ena har skakresusering så ska du såklart ta den sistnämnda, men det valet kommer du aldrig få göra för det är alltid dyrare.

Jag har kört D50 innan med ett 18-70 Nikon som är en väldigt fin zoom med ED glas(Ger snyggare färger och ger exaktare autovitbalans) och som känns och ser proffsigt ut. Den kombinationen tror jag tex skulle passa dig perfekt, tror inte att du skulle få någon "detta saknar jag"-känsla över huvudtaget.

Sen att alla snackar om extra objektiv osv är inget måste, det ska isf fylla en funktion. Som tex Macro möjligheter som du sa, men jag vet inget om macro då det inte intresserar mig.

Sen det med AF motor tycker jag isf är viktigare. Jag köpte tex ett 50mm/1,8 Nikon när jag ville får lite mer ljusstyrka och det är verkligen kul att experimentera med. Och ett sånt objektiv skulle du inte kunna köra med på en D40/D40x, för du vill inte köra MF vågar jag påstå. Vågar dessutom påstå att du inte bör lyssna på nån som försöker sälja in dig på att MF skulle vara din grej.

Senast ändrad:
Hej!
Hur har det gått Malin?
Själv är jag på jakt efter min andra systemkamera. Har haft en D40 tidigare som min syster nu ska ta över.
Står lite i valet och kvalet om en ny D40 + 55-200 VR objektivet som landar på runt 6000 kr, eller om jag ska köpa Olympus nya E-510 med dubbelzoompaketet. Båda paketen kostar lika mycket, men Olympusen har ju skakningsreducering och lite annat som inte D40'n har.
Budgeten ligger på mellan 6-7000 kr för kamera + optik. Ska självklart in och känna och klämma på kameror denna gång, men skulle vilja ha lite tips :)
Tack på förhand!

Det kan ju alltid vara praktiskt att köpa samma system som släkt och vänner, då kan man låna prylar av varandra^^

Ullmerkott skrev:
Det kan ju alltid vara praktiskt att köpa samma system som släkt och vänner, då kan man låna prylar av varandra^^
Tyvärr har jag ingen annan i släkten/familjen som använder systemkameror. Förutom morfar som samlar på gamla kameror.

PerFogelberg skrev:
Jag hade kollat på en Nikon D60 med dammsugare och VR.
Dammsugare? Är det inte dammreducering? :p
Ska kika på den, tack för tipset!

Leo S skrev:
Eeeh...din syster kanske?
Hehe, jo I och för sig. Men är tveksam till att hon kommer köpa sig extra objektiv. Hon har trivits rätt bra med 18-55 hittills. Sen vet man ju inte hur det utvecklas, kanske hon får upp ögonen till 100% för fotografering och vill utöka objektivbanken.

Hej!
Funderar starkt på att köpa en kamera i USA. Vill gärna ha AF i huset. Finns det någon prisvärd olympus eller ska man satsa på canon? D50 verkar inte säljas så mkt mera. Snabbt svar tack!

På Olympus 410 kan du omöjligt få bildstabilisering. Bara de tycker jag är ett skäl till att skippa den.

Hallonguld skrev:
Hej!
Funderar starkt på att köpa en kamera i USA. Vill gärna ha AF i huset. Finns det någon prisvärd olympus eller ska man satsa på canon? D50 verkar inte säljas så mkt mera. Snabbt svar tack!

Två saker:

1. Kamerahus som köps i USA har inte världsgaranti.

2. Hur kan du ha så bråttom nu, när du funderat på kameraköp och bett om råd i snart två månader?

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar