Hallonguld
Medlem
Erik Schalin skrev:
Vad man försökt förklara är följande:
Nikon har 3 sorters objektiv när det kommer till fokusinställning.
MF manuell fokusering.
AF Automatisk fokusering
AFS Automatisk fokusering med motorn i objektivet.
Ren MF-optik är konstruerad för att få ett lagom motstånd och vridavstånd vid manuell hantering. Oftast är det fast optik i dag. Det säljs nog väldigt få MF i dag. Jag gissar att det är färre än 100 om året i Sverige.
MF kräver i princip bra och stora sökare för att förenkla för fotografen. Dagens billigare digitala modeller har inte det.
AF /AFS funkar att använda som MF men det där lagom-motståndet saknas och det blir lite sladdrigt. Sladdrigheten beror också på vilket objektiv vi pratar om.
Nikons AF-objektiv har en pinne i kamerahuset som hakar i en pinne i objektivet och vrider runt fokusen.
Just D40 saknar den pinnen och man får då en billligare och mindre kostruktion iom att det inte behövs ngn motor i huset.
Nikon-AFS / HSM innebär att optiken har en motor i sig. Mellan kmera & optik finns det bara elektriska kontakter. Dessa objektiv krävs för att få autofokus med D40.
D40 är alltså 100 men man väljer att använda optiker som är AFS. Det gör att ditt begagnatutbud för objektiv minskar betydligt.
Okej! Eftersom jag inte har råd men en dyrare så finns det inte så många att välja ibland. Tror att jag ska försöka nöja mig med ca 2 objektiv