Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har Windows 8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Även IE8 och IE9 kräver compability mode för OWA från Exchange 2003, men där har kanske någon vänlig person från IT-avdelningen tryckt på den för eran OWA-URL på din dator.

Använder du OWA mycket så finns det mycket goda grunder att trycka på om en uppdatering. OWA i dom senare versionerna är otroligt mycket bättre, faktiskt nästan lika bra som Outlook.

/Karl

Funkade i compatibility mode så får tacka för det!
Ska höra med IT varför de inte klivt upp ur stenåldern än ;)

Teckensnitt rendering

Jag har en känsla att det inte är samma rendering av teckensnitten i W8 som W7. Tecknen känns inte lika lämna utan kantigare i W8. Stämmer det? Någon mer som har upplevt det?

Jag har en känsla att det inte är samma rendering av teckensnitten i W8 som W7. Tecknen känns inte lika lämna utan kantigare i W8. Stämmer det? Någon mer som har upplevt det?

Kan hålla med om detta, tycker det kommer och går lite slumpmässigt så det kanske bara är inbillning?

Min nya bärbara har w8 och McAfee installerat. Nu skulle jag vilja köra Windows defender ist för McAfee, men hur gör jag det? Har provat öppna Defender men den klagar bara på att McAfee är installerat. Jag är lite rädd för att avinstallera McAfee innan jag är säker på hur jag får igång Defender....

Någon som har tips?

Min nya bärbara har w8 och McAfee installerat. Nu skulle jag vilja köra Windows defender ist för McAfee, men hur gör jag det? Har provat öppna Defender men den klagar bara på att McAfee är installerat. Jag är lite rädd för att avinstallera McAfee innan jag är säker på hur jag får igång Defender....

Någon som har tips?

Det är bara att avinstallera McAfee. Defender träder in om du inte har något tredjepartsprogram.

Någon som vet hur man kan fästa av/vila knappen på skrivbordet i windows 8?
Skulle vara väldigt smidigt att ha en sådan knapp istället för att köra en massa kortkomandon.
Jag har Windows 8 64 bit prof.

Jag har avinstallerat McAFee, startat om datorn men den påstår fortfarande att Defender är inaktiverat och inte skyddar datorn. Så nu har jag vips inget skydd alls =(

Jag har avinstallerat McAFee, startat om datorn men den påstår fortfarande att Defender är inaktiverat och inte skyddar datorn. Så nu har jag vips inget skydd alls =(

Mcaffe är ett helsike att få bort helt och hållet. Surfa in på deras och se om du kan hitta deras "rensa bort våran skit"-program, när det är helt avinstallerat kommer defender starta automagiskt.

/Karl

Jag hade samma problem med svärfars dator. En timmas googlande hittade en metod att aktivera defender igen efter avinstallation av Norton. Det var lite meckigt och jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde, men det går utan "avinstallera allt skit". Det är något som låser aktiveringen av defender efter avinstallation av annat antivirusprogram. Ska se om jag hittar hur man gör igen...

Appar öppnas så, men lägger du in desktopprogram på startskärmen så öppnas dom som vanligt. Du kan annars snap-in appar på en tredjedel på skärmen till höger eller vänster på skärmen.

/Karl

Tyckte dom hoppade upp maximerade varje gång så jag fick forma om dom efter start.

Håller med, detta tycker jag är mycket irriterande. På en surfplatta eller mobil är det förstås helt OK men har man en stor skärm (jag kör med 30" på min stationära) vill man ju knappast att mailprogrammet eller webbläsaren fyller hela skärmen!

Kör också 30" och man håller ju på att ramla baklänges när småsaker hoppar upp i helskärm.

På min dator visas alla desktopprogram i den storlek (och på den skärm) de var senast jag hade dem igång. Apparna använder jag aldrig, så det gör mig inget att de tar en helskärm (de tar åtminstone bara en av mina tre 24-tummare) ...

Jag köpte förra veckan en Logitech pekplatta som jag kan rekommendera till er som använder Windows 8 för surfning och dylikt - det är inte så dumt med gesterna, och förmodligen mer ergonomiskt än vanliga möss (för att inte tala om pekskärmar till stationära datorer - urdumt). För vissa ändamål är musen bättre, men jag gillade pekplattan i alla fall (och de går ju bra att kombinera) :)

På min dator visas alla desktopprogram i den storlek (och på den skärm) de var senast jag hade dem igång. Apparna använder jag aldrig, så det gör mig inget att de tar en helskärm (de tar åtminstone bara en av mina tre 24-tummare) ...

Så gör mina om jag startar dom från skrivbordet eller aktivitetsfältet men inte om jag startat dom från Metro skärmen.

Så gör mina om jag startar dom från skrivbordet eller aktivitetsfältet men inte om jag startat dom från Metro skärmen.

Ja om jag fattar det rätt så är det precis så det fungerar vilket för en användare med en traditionell PC är helt åt helsike.

Jag tycker det är lite lustigt. Vi är några (du, jag mfl) som uttrycker kritik mot det nya. Vi får mothugg från några som lovordar det nya. Sedan visar det sig att inte ens de som är positiva använder det nya gränssnittet! :)

Ja om jag fattar det rätt så är det precis så det fungerar vilket för en användare med en traditionell PC är helt åt helsike.

Jag tycker det är lite lustigt. Vi är några (du, jag mfl) som uttrycker kritik mot det nya. Vi får mothugg från några som lovordar det nya. Sedan visar det sig att inte ens de som är positiva använder det nya gränssnittet! :)

Jag är positiv till windows 8 som helhet men gillar inte metro gränssnittet , det var ju enkelt att lösa så nu är jag nöjd. Ser dock aldrig Metro skärmen ens, använder den inte alls och vet inte varför jag skulle göra det. Adobe programmen funkar bra och alla andra jag använder också, har inte hittat något som inte funkar.

Jag startar dagligen program från startskärmen och precis som Afe så startar mina i samma storlek som innan.

Som standard ligger t.ex. enbart IEs app-variant på metroskärmen. Vill du ha desktopvarianten där måste man lägga till den. Så jag är helt övertygad om att dom som råkar ut för detta fenomenet öppnar en appvariant från startskärmen och en desktopvariant från desktopen.

Jag testade precis på min pad att öppna Word, IE, View NX2 och GIMP från startskärmen och inget av dom öppnades i fullskärmsläge. Kan spela in en film ikväll om det skulle behövas.

/Karl

Jag är positiv till windows 8 som helhet men gillar inte metro gränssnittet , det var ju enkelt att lösa så nu är jag nöjd. Ser dock aldrig Metro skärmen ens, använder den inte alls och vet inte varför jag skulle göra det. Adobe programmen funkar bra och alla andra jag använder också, har inte hittat något som inte funkar.

För mig funkar också Windows 8 fint (på mina testburkar) så själva operativsystemet upplever jag som stabilt och bra. På bildbehandlingsdatorn kör jag dock fortfarande Win 7 så jag har inte testat LR än under 8 men det kommer säkert att fungera bra. Lite oroligt dock för att jag kommer på upp Windows 8 funktionerna av misstag när jag drar musen i höger kanten (vilket jag gör ofta i LR).

För mig funkar också Windows 8 fint (på mina testburkar) så själva operativsystemet upplever jag som stabilt och bra. På bildbehandlingsdatorn kör jag dock fortfarande Win 7 så jag har inte testat LR än under 8 men det kommer säkert att fungera bra. Lite oroligt dock för att jag kommer på upp Windows 8 funktionerna av misstag när jag drar musen i höger kanten (vilket jag gör ofta i LR).

Jag har inte haft problem med det, hade samma tankar men problemet har inte uppstått så det har inte stört. Jag har hela Creative Suit men kör nästan bara PS och LR, har dock testat andra program samt fixat lite med film i Premiere. Skulle det störa har jag för mig att man kan stänga av såna funktioner i Classic Shell.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto