Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har Windows 8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Outlook express använder en PST-fil. Har många gånger bara lagt till den som en personal folder hos användare som uppgraderat till Outlook.

Lustigt att säga mot utan att veta.

/Karl

Outlook använder PST-filer, Outlook Express gör det inte.

Om jag har fel här så får jag skämmas och käka upp min hatt! :)

Tillägg: Det är möjligt att Outlook Express kan exportera sina mail till en PST-fil, det minns jag inte, men dess default lagringsformat är inte i en PST-fil. Om den sedan är importerbar i Windows Live Mail är jag osäker på.

Intressant att det är fler än jag som tycker att det är ett steg tillbaka med tangentbordskombinationer för vanliga kommandon.
Vissserligen använde jag en rad sådana i PS m flera program. Något som har varit bra med win är att man har kunnat göra saker på lite olika sätt. Det har visserligen varit väldigt förvirrande för nybörjare, men man har kunnat välja det arbetssätt som passat en själv bäst och som man trivts med. Men att stoppa ett program med alt +F4 var faktiskt bra.

Men ag tycker att det är irriterande med program/appar som ockuperar hela skärmen oombett. Säkert utmärkt på en smartphone antar jag, har ännu inte skaffat någon. De gånger jag har lånat någon så händer det bara en massa konstiga saker bara jag tar i dem. Fingrarna är väl för stora för dem.

När jag ställde frågan om att flytta mail hade jag inte börjat med det eller ens försökt leta på internet. Tänkte att någon visste så där rätt upp och ner eller hade något tips.
Nu ställde jag nyss en fråga i Google :) och fick fram det här:
http://windowshjalp.se/?p=67
Om det skulle vara någon mer än jag som undrat.
Det verkar som de flesta har blivit hjälpta av kommentarerna att döma.

Förstår inte vad du menar. Nej, det finns inget kryss, det är ju det som är problemet!

Att behöva söka upp tips och tricks på nätet för att veta hur man utför grundläggande funktioner tycker inte jag är användarvänligt.

Jag har också svårt att förstå varför ett klick på "Start" är en svaghet.

Ja du tyckte ju att det var drygt med att påpeka alt+ f4 för att man stänger program med krysset.
Det behöver inte vara en svaghet, det är bara inte intuitivt. Vill man avsluta nåt klickar man Start.

Jag som trott det är direkt kontraindicerat att rutinmässigt avsluta applikationer genom att 'klicka på krysset', pga risk för 'ej nersparade data'.

Var dag lär man sig ngt nytt

Det är inte meningen att man skall avsluta apparna, dom drar istort sett noll resurser när dom inte körs och dom stängs ner automatiskt om systemet behöver resurser.

/Karl

jag var tvungen att prova det där med att avsluta helskärmsappar, tänkte att det kan ju inte vara så galet att ENDA sättet är att köra "bizarra" tangentbordskombinationer när det är gjort för just touch-skärm.

....

så... mycket riktigt, det var inte så. Klicka nånstans och dra fönstret neråt så stängs den av!
(typ "swipe" neråt som på telefonen)

rätt bra ändå, man kanske t om kommer gilla det :)

jag var tvungen att prova det där med att avsluta helskärmsappar, tänkte att det kan ju inte vara så galet att ENDA sättet är att köra "bizarra" tangentbordskombinationer när det är gjort för just touch-skärm.

....

så... mycket riktigt, det var inte så. Klicka nånstans och dra fönstret neråt så stängs den av!

Där ser man, det visste jag inte att man kunde göra. Fast för mig (som gillar tangentbord) är alt-f4 smidigare.

/Karl

....

Blir inte appen bara minimerad när man gör så? Så beter sig i alla fall min touchpad (inte bara med appar, utan med alla program). I och för sig spelar det ju ingen roll - det är inte meningen att man ska behöva avsluta apparna över huvud taget eftersom de avslutar sig själva om de inte används och systemet behöver resurser till annat.

Det är för övrigt precis likadant på min iPad (och apparna i Windows 8 "konkurrerar" väl snarare med dylika OS än med vanliga Windows eller OSX). Jag tror t.ex. inte jag stängt av mejlappen på mina paddor sedan jag köpte dem, trots omstarter och uppdateringar av IOS. Poängen med apparna i Windows 8 är att de ska vara likadana som de i Windows RT och Windows Phone. Jag använder i stort sett aldrig apparna, men jag har inget emot startskärmen i stället för startmenyn. Om man nu hatar startskärmen går det ju som sagt att bli av med den genom att installera diverse program som ger tillbaks startmenyn, men jag har personligen inte den böjelsen :)

Blir inte appen bara minimerad när man gör så? Så beter sig i alla fall min touchpad (inte bara med appar, utan med alla program). I och för sig spelar det ju ingen roll - det är inte meningen att man ska behöva avsluta apparna över huvud taget eftersom de avslutar sig själva om de inte används och systemet behöver resurser till annat.

Det är för övrigt precis likadant på min iPad (och apparna i Windows 8 "konkurrerar" väl snarare med dylika OS än med vanliga Windows eller OSX). Jag tror t.ex. inte jag stängt av mejlappen på mina paddor sedan jag köpte dem, trots omstarter och uppdateringar av IOS. Poängen med apparna i Windows 8 är att de ska vara likadana som de i Windows RT och Windows Phone. Jag använder i stort sett aldrig apparna, men jag har inget emot startskärmen i stället för startmenyn. Om man nu hatar startskärmen går det ju som sagt att bli av med den genom att installera diverse program som ger tillbaks startmenyn, men jag har personligen inte den böjelsen :)

Jag är tämligen övertygad om att den stängs, den försvinner från ALT-Tab-bläddringen.

/Karl

Explorer 10 , Skrivbordsversion

Kör Explorer 10 i windows 8, sett någonstans att man kan köra det i "skrivbordsversion"
Någon som vet hur , när , var ?

Googlar vilt för att finna lösningar på alla problem jag fått när jag försöker få över innehåll och program från annan dator i windows 7 miljö, men tycker att informationen är knapphändig och dålig.

// Björn

Kör Explorer 10 i windows 8, sett någonstans att man kan köra det i "skrivbordsversion"
Någon som vet hur , när , var ?

Googlar vilt för att finna lösningar på alla problem jag fått när jag försöker få över innehåll och program från annan dator i windows 7 miljö, men tycker att informationen är knapphändig och dålig.

// Björn

Om du startar IE från skrivbordet så är det en annan version än om du startat från app-menyn.

Perfekt ! Och nu kunde jag importera alla mina favoriter.

Vad enkelt allt går när man gör rätt !

// Björn

Som du nu märkt finns det två olika versioner av IE10. Bägge går att fästa på startskärmen, så om du inte tycker om app versionen (vilket det inte finns någon större anledning att göra på en snabb desktop utan touchscreen) så kan du unpinna appversionen på startskärmen och lägga till desktopvarianten istället.

/Karl

Som du nu märkt finns det två olika versioner av IE10. Bägge går att fästa på startskärmen, så om du inte tycker om app versionen (vilket det inte finns någon större anledning att göra på en snabb desktop utan touchscreen) så kan du unpinna appversionen på startskärmen och lägga till desktopvarianten istället.

/Karl

Unpinn, OK ! Men fästa desktoppsvarianten på startskärmen ?

( ställt mig på kö till två olika windows 8 böcker på bibblan, förhoppningsvis slipper ni snart alla dumma frågor )

// Björn

E post appen . FS data

Nästa fråga; har jobbat med e posten i en vecka. Har konto hos FS data följer deras manual för att lägga till " Annan-konto" . Ta emot e post fungerar inte att sända.
Ändrat port nummer mellan 465 , 26 , 2525 efter deras supports förslag.
Även provat att välja Glocalnet server för utgående post eftersom de är bredbandsleverantör, men inget fungerar. Någon som har FS data , vilken inställning har ni gjort ?

Med vänlig hälsning Björn.

e post app windows 8

Efter att ha testat alla upptänkliga varianter så följde jag FS data manual för nytt e post konto i Windows 8 på server för inkommande post och mina gamla inställning från Outlook och Windows 7 på server för utgående post. Nu kan jag både sända och ta emot. Mycket märkligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar