Apropå pekskärm och pekplatta köpte jag idag en Logitech T650 Touchpad. Den verkar fungera riktigt bra för mycket i Windows 8. Det blir förstås inte som en pekskärm, eftersom man måste flytta omkring markören, men för att skrolla omkring på webbsidor, zooma och diverse annat är den praktisk. Framför allt tror jag den kommer vara bra att använda på mediaservern jag har kopplad till teven - i soffan är det mest bara opraktiskt med en råtta
Angående Metro använder jag det nästan aldrig. Jag kör i stort sett bara desktopprogram, och de startar jag genom antingen aktivitetsfältet, genvägar på skrivbordet eller windowstangenten och skriver namnet på programmet.
Från början tyckte jag också det var lite trist att de plockat bort aero och ersatt det med kantiga "vanliga" fönster, men nu har jag vant mig och saknar inte längre aero (som dessutom tar en del kräm ur datorn).
Något jag också uppskattar är också File History och Storage Spaces. Den första är för lätthanterliga backuper, och den andra för att enkelt skapa stora volymer av flera diskar (som inte behöver vara lika stora) på ett säkert sätt. Jag tycker också att det går helt klart snabbare än tidigare OS - i synnerhet på klena maskiner.
Trots att jag i stort sett är nöjd med Windows 8 tycker också jag att Microsoft kunde gjort det valbart om man vill ha kvar startmenyn eller inte - det hade gjort det lättare för användare som ogillar förändringar att ta till sig det nya operativsystemet