Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har Windows 8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Meny som poppar upp när man har muspekaren längst till höger. Du vet där man gör justeringar i Lightroom.

Instämmer. I många program har man musen till höger, för att kunna dra i rullister eller göra inställningar som i Lightroom. Då är det väldigt irriterande att Windows 8 menyerna "hoppar fram" utan att man önskar det.

Jag vidhåller, det borde finnas en inställning för Windows 8 som heter "kör i klassiskt läge" där man återfår start-knappen och samma beteende som i 7:an. Då skulle man kunna välja lätt efter preferens.

Vad vinner man om man uppgraderar till win8 från win7?

/Stefan

Bättre färghantering, snabbhet betydligt resurssnålare, en bättre startmeny, möjligheten att köra appar på datorn. På en laptop är det fler fördelar då operativet stödjer betydligt fler gestures på touchpaden.

/Karl

Om du tycker att det är OK att dina bilder och annat sprids på nätet är W8 perfekt. Jag kunde inte välja W7 till min nya dator, tyvärr.
Det tycks inte vara någon svårighet att spara internetfavoriter. Men man måste hela tiden vara vaksam på att inte material hamnar på fel ställe, allt är tydligt riktat mot att allt ska ut på nätet.//K

Har du något som helst belägg för detta som du trumpetar ut i tråd efter tråd?

Mina bilder har då inte hamnat på nätet.

/Karl

Det jag störde mig på när jag öppnade flera fönster från modern UI var att dom hoppar upp i fullskärm varje gång.

Appar öppnas så, men lägger du in desktopprogram på startskärmen så öppnas dom som vanligt. Du kan annars snap-in appar på en tredjedel på skärmen till höger eller vänster på skärmen.

/Karl

Bättre färghantering, snabbhet betydligt resurssnålare, en bättre startmeny, möjligheten att köra appar på datorn. På en laptop är det fler fördelar då operativet stödjer betydligt fler gestures på touchpaden.

/Karl

Dessa gestures på touchpaden fick mig nästan att kasta ut den nya laptopen genom fönstret. Dra med fingret åt vänster så hoppar en meny upp och förflyttningen avbryts. Innan jag hittade avstängningen av den funktionen höll jag på att bli vansinnig. Scrolla med två fingrar: Här har man vänt på scrollningen jämfört med tidigare. Har man fler än en laptop med fler OS blir det väldigt förvirrat.

Snabbhet och mer resurssnålt har då jag inte märkt av i praktiken. Då har jag ändå två exakt lika maskiner med W7 och W8. Snarare tvärtom 7:an flyter på bättre. (men märk väl: detta är anekdotisk bevisföring)

Bättre startmeny. En av de vanligaste frågorna på olika forum är hur man blir av med den nya startsidan och får tillbaka den välkända startmenyn. Så alla är inte eniga att den nya startsida är bättre. Långt därifrån.

Dessa gestures på touchpaden fick mig nästan att kasta ut den nya laptopen genom fönstret. Dra med fingret åt vänster så hoppar en meny upp och förflyttningen avbryts. Innan jag hittade avstängningen av den funktionen höll jag på att bli vansinnig. Scrolla med två fingrar: Här har man vänt på scrollningen jämfört med tidigare. Har man fler än en laptop med fler OS blir det väldigt förvirrat.

Snabbhet och mer resurssnålt har då jag inte märkt av i praktiken. Då har jag ändå två exakt lika maskiner med W7 och W8. Snarare tvärtom 7:an flyter på bättre. (men märk väl: detta är anekdotisk bevisföring)

Bättre startmeny. En av de vanligaste frågorna på olika forum är hur man blir av med den nya startsidan och får tillbaka den välkända startmenyn. Så alla är inte eniga att den nya startsida är bättre. Långt därifrån.

Har man en väldigt liten touchpad så kan jag förstå dig, har man en bra touchpad så kan jag inte förstå dig.

Jag har då betydligt mer minne tillgängligt till mina program i Windows 8.

Dom flesta som klagar över startskärmen har oftast inte orkat ta reda på hur den fungerar. Hälften av alla klagomål på denna sida är för att folk tror att man bara kan starta appar från startsidan.

/Karl

Apropå pekskärm och pekplatta köpte jag idag en Logitech T650 Touchpad. Den verkar fungera riktigt bra för mycket i Windows 8. Det blir förstås inte som en pekskärm, eftersom man måste flytta omkring markören, men för att skrolla omkring på webbsidor, zooma och diverse annat är den praktisk. Framför allt tror jag den kommer vara bra att använda på mediaservern jag har kopplad till teven - i soffan är det mest bara opraktiskt med en råtta :)

Angående Metro använder jag det nästan aldrig. Jag kör i stort sett bara desktopprogram, och de startar jag genom antingen aktivitetsfältet, genvägar på skrivbordet eller windowstangenten och skriver namnet på programmet.

Från början tyckte jag också det var lite trist att de plockat bort aero och ersatt det med kantiga "vanliga" fönster, men nu har jag vant mig och saknar inte längre aero (som dessutom tar en del kräm ur datorn).

Något jag också uppskattar är också File History och Storage Spaces. Den första är för lätthanterliga backuper, och den andra för att enkelt skapa stora volymer av flera diskar (som inte behöver vara lika stora) på ett säkert sätt. Jag tycker också att det går helt klart snabbare än tidigare OS - i synnerhet på klena maskiner.

Trots att jag i stort sett är nöjd med Windows 8 tycker också jag att Microsoft kunde gjort det valbart om man vill ha kvar startmenyn eller inte - det hade gjort det lättare för användare som ogillar förändringar att ta till sig det nya operativsystemet :)

Går att modda sig bort från startsidan så vitt jag förstått.

Ang. W8 är väl det enda jag aldrig fått att fungera microsoft exchange webmail.
Fungerar inte fullt ut på chrome (det gör det inte på något OS) och i Win Explorer fungerar inte mailen alls.

Som tur är endast en arbetsmail men för de som behöver använda detta mkt kan det vara värt att ta i beaktning.

Går att modda sig bort från startsidan så vitt jag förstått.

Ang. W8 är väl det enda jag aldrig fått att fungera microsoft exchange webmail.
Fungerar inte fullt ut på chrome (det gör det inte på något OS) och i Win Explorer fungerar inte mailen alls.

Som tur är endast en arbetsmail men för de som behöver använda detta mkt kan det vara värt att ta i beaktning.

Ja, det finns flera olika tredjepartsprogram för att få tillbaks startmenyn om man nu vill ha den, så problemet är ju inte jättestort :)

Vad kör ni för Exchangeversion? Jag har inga problem att köra OWA i IE 10 (vi kör Office 365).

Ja, det finns flera olika tredjepartsprogram för att få tillbaks startmenyn om man nu vill ha den, så problemet är ju inte jättestort :)

Vad kör ni för Exchangeversion? Jag har inga problem att köra OWA i IE 10 (vi kör Office 365).

Exchange 2003 och 2010 OWA fungerar också bra.

/Karl

I den touchpad jag köpte idag går det att ställa in åt vilket håll man vill att den ska scrolla, men det kan säkert vara olika i olika drivrutiner.

När jag jämfört W7 och W8 i virtuella maskiner (som jag kör i VMWare Workstation 9 på en värdmaskin med Windows 8) går det mesta klart snabbare i åttan som också gör av med mindre resurser.

Så är det definitivt, men det går som sagt att åtgärda på ett par minuter genom att installera ett gratisprogram :)

Apropå pekskärm och pekplatta köpte jag idag en Logitech T650 Touchpad. Den verkar fungera riktigt bra för mycket i Windows 8. Det blir förstås inte som en pekskärm, eftersom man måste flytta omkring markören, men för att skrolla omkring på webbsidor, zooma och diverse annat är den praktisk. Framför allt tror jag den kommer vara bra att använda på mediaservern jag har kopplad till teven - i soffan är det mest bara opraktiskt med en råtta :)

Angående Metro använder jag det nästan aldrig. Jag kör i stort sett bara desktopprogram, och de startar jag genom antingen aktivitetsfältet, genvägar på skrivbordet eller windowstangenten och skriver namnet på programmet.

Från början tyckte jag också det var lite trist att de plockat bort aero och ersatt det med kantiga "vanliga" fönster, men nu har jag vant mig och saknar inte längre aero (som dessutom tar en del kräm ur datorn).

Något jag också uppskattar är också File History och Storage Spaces. Den första är för lätthanterliga backuper, och den andra för att enkelt skapa stora volymer av flera diskar (som inte behöver vara lika stora) på ett säkert sätt. Jag tycker också att det går helt klart snabbare än tidigare OS - i synnerhet på klena maskiner.

Trots att jag i stort sett är nöjd med Windows 8 tycker också jag att Microsoft kunde gjort det valbart om man vill ha kvar startmenyn eller inte - det hade gjort det lättare för användare som ogillar förändringar att ta till sig det nya operativsystemet :)

Till TV-datorn rekomenderar jag Logitechs K400r.

/Karl

OWA i Exchange server 2003

Så här ser min mail ut efter inloggning i explorer:
http://img.photobucket.com/albums/v622/sgart/Untitled-3_zps9124f89c.jpg
Untitled-3_zps9124f89c.jpg

OWA i Exchange server 2003

Så här ser min mail ut efter inloggning i explorer:
http://img.photobucket.com/albums/v622/sgart/Untitled-3_zps9124f89c.jpg
Untitled-3_zps9124f89c.jpg

Jag gissar att den Exchangeservern saknar en eller annan uppdatering, i och med att den bråkar i andra browsers också. Supporten för Exchange 2003 gick ut 2009 ;)

Att diverse sajter beter sig konstigt har egentligen inte med Windows att göra, utan beror förstås på webbläsaren. Det blir förmodligen likadant med IE10 i Windows 7, och kör man gamla serverversioner som inte längre supporteras tycker jag det är mycket begärt att allt ska fungera klockrent med nyare versioner av OS och program ...

Till TV-datorn rekomenderar jag Logitechs K400r.

/Karl

Jag har testat det, men gillade vare sig tangentbord eller pekplatta så mycket. Till en tevedator kan det förstås ändå vara praktiskt att ha allt i ett.

Nu när jag använt pekplattan några timmar har jag konstaterat att jag definitivt kommer köpa sådan till både jobbet och tevedatan också (fast den till jobbet tänker jag inte betala själv) :)

När jag jämfört W7 och W8 i virtuella maskiner (som jag kör i VMWare Workstation 9 på en värdmaskin med Windows 8) går det mesta klart snabbare i åttan som också gör av med mindre resurser.

:)

Jag vill inte föra ett krig mot dig. Men har du provat med fysiska maskiner? Det kan skilja sig mellan virtuella och fysiska maskiner. Din värdmaskin är ju trots allt W8. När jag kör vissa windowsprogram under WINE i Linux flyter de snabbare än när jag kör dem direkt i windows. Bara en tanke. Som sagt jag har bara mina egna och bekantas uppgifter att gå på. Inte vetenskapliga fakta.

Bilagor

• compabilitymode.PNG
    compabilitymode.PNG
    897 bytes · Visningar: 684
Jag har testat det, men gillade vare sig tangentbord eller pekplatta så mycket. Till en tevedator kan det förstås ändå vara praktiskt att ha allt i ett.

Nu när jag använt pekplattan några timmar har jag konstaterat att jag definitivt kommer köpa sådan till både jobbet och tevedatan också (fast den till jobbet tänker jag inte betala själv) :)

Lite jobbigt bara att behöva använda on-screen-tangentbordet för textinmatning.

För mig passar tangentbordet perfekt till TVn, skulle dock inte vilja ha det som tangentbord till min vanliga dator.

/Karl

Jag vill inte föra ett krig mot dig. Men har du provat med fysiska maskiner? Det kan skilja sig mellan virtuella och fysiska maskiner. Din värdmaskin är ju trots allt W8. När jag kör vissa windowsprogram under WINE i Linux flyter de snabbare än när jag kör dem direkt i windows. Bara en tanke. Som sagt jag har bara mina egna och bekantas uppgifter att gå på. Inte vetenskapliga fakta.

Jag har kört med fysiska maskiner också. Enligt mina erfarenheter går Windows 8 snabbare virtuellt när värdmaskinen är Windows 7 också :) Men visst - Windows 8 har i sig bättre virtualiseringsstöd än tidigare OS, så det kan ju påverka.

Dom flesta som klagar över startskärmen har oftast inte orkat ta reda på hur den fungerar. Hälften av alla klagomål på denna sida är för att folk tror att man bara kan starta appar från startsidan.

/Karl

Vad ser du för fördelar med den nya startmenyn?

Nackdelen - som jag ser det - men den nya startmenyn är:

1) När man är desktop läge är den inte direkt synlig, man måste ner med musen i kanten för att få fram den.

2) Den är oöverskådlig och saknar hierarkisk uppbyggnad. Har man bara ett fåtal program kan det väl kvitta, men har man många program och programsviter är den traditionella start-knappen överlägsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar