Annons

Ni som har Windows 8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite jobbigt bara att behöva använda on-screen-tangentbordet för textinmatning.

För mig passar tangentbordet perfekt till TVn, skulle dock inte vilja ha det som tangentbord till min vanliga dator.

/Karl

Jag menar naturligtvis inte att jag bara skulle använda pekplattan - den kombineras med ett tangentbord :)

1) När man är desktop läge är den inte direkt synlig, man måste ner med musen i kanten för att få fram den.

Eller trycka på windowstangenten, men jag håller med om att den borde vara lättare att få fram med musen.

2) Den är oöverskådlig och saknar hierarkisk uppbyggnad. Har man bara ett fåtal program kan det väl kvitta, men har man många program och programsviter är den traditionella start-knappen överlägsen.

Håller med, men den går ju att sortera som man vill, och de program jag använder ofta lägger jag i aktivitetsraden. Andra program startar jag genom att trycka på windowstangenten och börja skriva namnet på dem - för mig går det minst lika fort som att använda startmenyn, men det är nog en smak- och vanesak.

Det jag störde mig på när jag öppnade flera fönster från modern UI var att dom hoppar upp i fullskärm varje gång.

Kanske har blivit något ändrat till min version (prerelease) men det händer inte för mig, endast på "appar" men inte på de gamla vanliga programmen som PS och LR m.fl. Så det problemet finns inte nu iaf.

Vad ser du för fördelar med den nya startmenyn?

Nackdelen - som jag ser det - men den nya startmenyn är:

1) När man är desktop läge är den inte direkt synlig, man måste ner med musen i kanten för att få fram den.

2) Den är oöverskådlig och saknar hierarkisk uppbyggnad. Har man bara ett fåtal program kan det väl kvitta, men har man många program och programsviter är den traditionella start-knappen överlägsen.

Jag tycker den är överskådligare. Dom programmen jag använder till 99% är där direkt när jag trycker på windowsknappen, använder sällan mus nere i hörnet. Resterande program är ett litet rull på scrollhjulet bort. Jag är mycket snabbare med den nya än med den gamla där man hade 5-6 program (vilket motsvara kanske 10%) direkt när man tryckte på startknappen och resten skulle gröpas fram i en hierarkisk menystruktur.
Sedan tycker jag även om mejlappen, nyhetsappen och väderappen. Startar istort sett aldrig apparna men livetilesen på startskärmen är informativa.
Att startskärmen finns på alla skärmar är också possitivt och inte bara en som startknappen, man kan plocka fram startskärmen på den skärm som det passar bäst på.

Det är dom största fördelarna jag ser med den.

/Karl

Eller trycka på windowstangenten, men jag håller med om att den borde vara lättare att få fram med musen.

Håller med, men den går ju att sortera som man vill, och de program jag använder ofta lägger jag i aktivitetsraden. Andra program startar jag genom att trycka på windowstangenten och börja skriva namnet på dem - för mig går det minst lika fort som att använda startmenyn, men det är nog en smak- och vanesak.

Det finns absolut sätt att jobba på som fungerar. Jag förstår dock inte varför användare skall tvingas ändra ett beteende som fungerar. Man kunde mycket väl ha tillfört den nya och samtidigt behållit det gamla.

Jag är en "mus-människa" som gillar att klicka mig fram och jag har nu förlorat möjligheten att klicka mig fram via start-knappen och ner i ett logisk träd.

Att det finns 3-parts lösningar som återställer den gamla startknappen visar ju bara att operativsystemet saknar något.

Det fungerade precis på samma sätt förut. Där kunde du också trycka på windowstangenten och börja skriva. Jag använder det från och till också.

/Karl

Kanske har blivit något ändrat till min version (prerelease) men det händer inte för mig, endast på "appar" men inte på de gamla vanliga programmen som PS och LR m.fl. Så det problemet finns inte nu iaf.

Det är väldigt mycket som ändrades mellan "betorna" och slutversionen. Även slutversionen öppnar dock enbart "appar" i fullskärmsläge.

/Karl

Det fungerade precis på samma sätt förut. Där kunde du också trycka på windowstangenten och börja skriva. Jag använder det från och till också.

/Karl

Ja, alltså då behöver inte lära mig hur det fungerar eller fungerade - jag försöker ju säga att jag använder det på samma sätt som förut ungefär :)

Det finns absolut sätt att jobba på som fungerar. Jag förstår dock inte varför användare skall tvingas ändra ett beteende som fungerar. Man kunde mycket väl ha tillfört den nya och samtidigt behållit det gamla.

Visst är det så, men jag förstår också att MS vill få bort det gamla gränssnittet om de ska kunna vidareutveckla sig - det är apjobbigt att behålla gamla gränssnitt och kompatibilitet samtidigt som man vill göra något helt nytt (jag jobbar med mjukvaruutveckling).

Om man gör en jämförelse med kameravärlden så blev det ett himla liv när Minolta kom med sin första AF-kamera, och också när Canon något senare visade sina EOS-kameror (eller med den manuellt fokuserade T-90) - alla som visste hur en kamera "skulle" se ut hatade de här kamerorna och kontrollerna (och en del gör det fortfarande). Nu har visserligen det kommit tillbaks en del nya kameror med det gamla stuket på kontrollerna, och det är många som uppskattar det. Ser man dock till de som lever på sin fotografi så använder de allra flesta kameror med det "nya" gränssnittet utan att beklaga sig, och de är nog inte så sugna på att byta tillbaks till 80-talet.

Jag har väldigt många kollegor som också tyckte att Windows 8 sög när de testade det först (liksom jag gjorde), men efter en tids användning spelar det som ingen roll att det är kantigt och en massa fyrkanter - ingen av kollegorna som bytt har uttryckt några önskemål om att få byta tillbaks (vilket de ändå inte får) :)

Jag tror att det är precis likadant i foto- och datorvärlden - de som jobbar med prylarna lär sig använda verktygen som de är tänkta att användas utan att beklaga sig, medans entusiaster och hobbyister gärna beklagar sig över allt och inget :)

Jag är en "mus-människa" som gillar att klicka mig fram och jag har nu förlorat möjligheten att klicka mig fram via start-knappen och ner i ett logisk träd.
Det var ju en av de bästa sakerna med 7 att man kunde slippa just det :) bara tryck start och skriv första bokstäverna i programmet du ska starta så kommer det. Funkar faktiskt lika i 8 fast lite annorlunda layout bara, gillar det

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Visst är det så, men jag förstår också att MS vill få bort det gamla gränssnittet om de ska kunna vidareutveckla sig - det är apjobbigt att behålla gamla gränssnitt och kompatibilitet samtidigt som man vill göra något helt nytt (jag jobbar med mjukvaruutveckling).

Om man gör en jämförelse med kameravärlden så blev det ett himla liv när Minolta kom med sin första AF-kamera, och också när Canon något senare visade sina EOS-kameror (eller med den manuellt fokuserade T-90) - alla som visste hur en kamera "skulle" se ut hatade de här kamerorna och kontrollerna (och en del gör det fortfarande). Nu har visserligen det kommit tillbaks en del nya kameror med det gamla stuket på kontrollerna, och det är många som uppskattar det. Ser man dock till de som lever på sin fotografi så använder de allra flesta kameror med det "nya" gränssnittet utan att beklaga sig, och de är nog inte så sugna på att byta tillbaks till 80-talet.

Jag har väldigt många kollegor som också tyckte att Windows 8 sög när de testade det först (liksom jag gjorde), men efter en tids användning spelar det som ingen roll att det är kantigt och en massa fyrkanter - ingen av kollegorna som bytt har uttryckt några önskemål om att få byta tillbaks (vilket de ändå inte får) :)

Jag tror att det är precis likadant i foto- och datorvärlden - de som jobbar med prylarna lär sig använda verktygen som de är tänkta att användas utan att beklaga sig, medans entusiaster och hobbyister gärna beklagar sig över allt och inget :)

Så ja, så ja. Nu skall vi inte klappa alla dem som inte gillar gränssnittet på huvudet och säga att de inte fattar för att de är amatörer.

Alla har rätt till en åsikt, den ena är inte mer värd än den andra. Även de som inte arbetar med utveckling vet väl hur de vill ha sin arbetsplats beskaffad. På samma sätt som en proffsfotograf inte använder instegskameror, trots att de levererar bilder av lika hög klass som proffskameror för bara några år sedan.

Så ja, så ja. Nu skall vi inte klappa alla dem som inte gillar gränssnittet på huvudet och säga att de inte fattar för att de är amatörer.

Alla har rätt till en åsikt, den ena är inte mer värd än den andra. Även de som inte arbetar med utveckling vet väl hur de vill ha sin arbetsplats beskaffad. På samma sätt som en proffsfotograf inte använder instegskameror, trots att de levererar bilder av lika hög klass som proffskameror för bara några år sedan.

Naturligtvis, och jag menade inte att klappa någon på huvudet. Det jag menade var att vi som jobbar med datorer nästan dygnet runt inte bryr oss så mycket om ifall det är halvgenomskinliga fönsterramar, eller om startmenyn tar upp en hel skärm - efter en del gnölande gillar vi läget och vänjer oss vid hur det ser ut och något senare har vi glömt det vi hakade upp oss på.

Det finns gott om proffsfotografer som använder, kanske inte instegskameror, men åtminstone kameror som inte räknas till proffsklassen. Jag arbetade själv som fotograf mellan 1985 och 1993 (jag vet att det är en evighet sedan), och just då hände välidgt mycket med tekniken - en del fotografer tog till sig den nya tekniken direkt, och andra valde att jobba kvar med gamla manuella kameror. Det beror förstås på vad man fotograferade, men en del av de fotografer som t.ex. fotograferade sport med stor framgång innan autofokusen kom till proffskamerorna tappade en stor del av sin fördel när det visade sig att AF faktiskt fungerar. Många av dessa tyckte efter ett tag att Canons variant med tum- och pekfingerrattar var mycket bättre än Nikons gamla bländarring och slutartidsratt ovanpå kamerahuset (och var sitter dessa rattar nu i de flesta kameror)? :)

Jag vill inte skriva någon på näsan eller påstå att jag skulle veta bättre än någon annan, utan bara säga att om man jobbar med något varje dag (oavsett om det är en kamera eller ett operativsystem) så lär man sig hur det fungerar och störs inte av det som från början upplevdes som hinder eller begränsningar.

Jag gissar att den Exchangeservern saknar en eller annan uppdatering, i och med att den bråkar i andra browsers också. Supporten för Exchange 2003 gick ut 2009 ;)

Att diverse sajter beter sig konstigt har egentligen inte med Windows att göra, utan beror förstås på webbläsaren. Det blir förmodligen likadant med IE10 i Windows 7, och kör man gamla serverversioner som inte längre supporteras tycker jag det är mycket begärt att allt ska fungera klockrent med nyare versioner av OS och program ...

Med W7 på jobbet fungerar det dock.

Då har du inte tryckt igång IE6-emuleringen compability mode. Mittensymbolen i bilden här under. Behöver bara aktiveras en gång per URL, så klicka bort den när ni övergett stenåldersteknologin.

/Karl

Ok tack ska kolla upp det :)

Bara för att förtydliga, jag har inget med vilken version vi använder att göra ;) Utanför mina händer :)

Med W7 på jobbet fungerar det dock.

Även IE8 och IE9 kräver compability mode för OWA från Exchange 2003, men där har kanske någon vänlig person från IT-avdelningen tryckt på den för eran OWA-URL på din dator.

Ok tack ska kolla upp det :)

Bara för att förtydliga, jag har inget med vilken version vi använder att göra ;) Utanför mina händer :)

Använder du OWA mycket så finns det mycket goda grunder att trycka på om en uppdatering. OWA i dom senare versionerna är otroligt mycket bättre, faktiskt nästan lika bra som Outlook.

/Karl

Men nu är det ju så att i princip allt det gamla redan finns där på plats och har ju i stora delar överlevt in i den nya versionen. Det enda man har plockat bort är just den enskilt viktigaste designkomponenten i det gamla gränssnittet - nämligen startk-knappen.

Det finns säker något motiv för detta men det är inte helt uppenbart för mig i alla fall.

För kännedom så har jag tillbringat en stor del av min tid bakom tangenbord och skärm sedan jag skrev mina första BASIC-kod för ABC80 i slutet av 70-talet. Idag jobbar jag med programmering och utveckling av administrativa program. Jag anser mig vara konservativ men alltid öppen för nyheter. Tidiagre versione av Windows har jag nästan alltid gillat från dag ett men jag måste dock tillstå att jag har svårt att förstå tankarna bakom det nya gränssnittet.

Jag vidhåller min uppfattning att det inte tillför något för en traditionell desktop användare.

Det var ju en av de bästa sakerna med 7 att man kunde slippa just det :) bara tryck start och skriv första bokstäverna i programmet du ska starta så kommer det. Funkar faktiskt lika i 8 fast lite annorlunda layout bara, gillar det

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Absolut, för den som vill jobba så är det ju utmärkt. Alla är dock inte lika och många föredrar att jobba mer visuellt, kommer ihåg ikoner och platser, men inte namn och bokstäver.

Jag vill inte ta bort den funktionalitet som finns i W8 - jag vill "bara" ha tillbaka det som fanns i W7, nämligen startknappen.

Det jag menade var att vi som jobbar med datorer nästan dygnet runt inte bryr oss så mycket om ifall det är halvgenomskinliga fönsterramar, eller om startmenyn tar upp en hel skärm - efter en del gnölande gillar vi läget och vänjer oss vid hur det ser ut och något senare har vi glömt det vi hakade upp oss på.

Att man vänjer sig med tiden är ju sant men att man bara kör på utan att ha synpunkter och funderingar är väl inte sant. För egen del är det ju ett hanterbart problem men när användarna stöter på problem så blir det ju ens eget problem.

Jag satte nyligen upp en 2012 server för Remote Desktop användare. Det dröjde 20 minuter så kom första supportsamtalet. "Hur gör jag för att logga ut"? Jag tycker det nya gränssnittet inte är lika intuitivt som det tidigare.

Att man vänjer sig med tiden är ju sant men att man bara kör på utan att ha synpunkter och funderingar är väl inte sant. För egen del är det ju ett hanterbart problem men när användarna stöter på problem så blir det ju ens eget problem.

Jag satte nyligen upp en 2012 server för Remote Desktop användare. Det dröjde 20 minuter så kom första supportsamtalet. "Hur gör jag för att logga ut"? Jag tycker det nya gränssnittet inte är lika intuitivt som det tidigare.

Det tog ett tag innan jag förstod detta problemet eftersom tangentbordkombinationen för att stänga av, reboota och logga ut är samma i Win7 och 8, dvs alt-F4 på desktopen. Skall man klicka sig till detta så håller jag med om att det är mer omständigt i Win 8.

/Karl

Gissar att man satsar på den stora massan av användare, där är likheten mellan nalle, padda och lap-top är något man strävar efter och man väljer att offra de som verkligen använder datorn till annat än att köra appar och kolla FB.

Tror jag såg någonstans att MS själva rekommenderade att företag inte skulle uppdatera till 8:an.

Jag valde att nedgradera till 7, kunde inte vänja mig vid 8:ans gränssnitt och att vissa program inte var uppdaterade och funkade inte. Erkänner villigt att jag är stock-konservativ, och gillar min gamla XP! Att jag kör 7:an nu är faktiskt enbart att C1 inte finns i en 32:bits-version, och de nya moderkorten inte har drivrutiner till XP.

Gissar att man satsar på den stora massan av användare, där är likheten mellan nalle, padda och lap-top är något man strävar efter och man väljer att offra de som verkligen använder datorn till annat än att köra appar och kolla FB.

Tror jag såg någonstans att MS själva rekommenderade att företag inte skulle uppdatera till 8:an.

Jag valde att nedgradera till 7, kunde inte vänja mig vid 8:ans gränssnitt och att vissa program inte var uppdaterade och funkade inte. Erkänner villigt att jag är stock-konservativ, och gillar min gamla XP! Att jag kör 7:an nu är faktiskt enbart att C1 inte finns i en 32:bits-version, och de nya moderkorten inte har drivrutiner till XP.

Den enda appen jag startar i Windows 8 är Wordfeud från och till, annars kör jag bara i desktop-läget och är väldigt nöjd med Windows 8. Är själv också så pass konservativ att jag flyttat till Schweiz.

Du kan ju alltid installera Hyper-V som grund-OS och köra XP virtuellt om du har problem med drivrutinerna.
Själv använder jag fortfarande XP för att betala räkningarna eftersom min C-Pen som jag använder för att scanna OCR, kontonummer och texter osv stödjs bara upp till XP. Kör det virtuellt med VirtualBox.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto