Visst är det så, men jag förstår också att MS vill få bort det gamla gränssnittet om de ska kunna vidareutveckla sig - det är apjobbigt att behålla gamla gränssnitt och kompatibilitet samtidigt som man vill göra något helt nytt (jag jobbar med mjukvaruutveckling).
Om man gör en jämförelse med kameravärlden så blev det ett himla liv när Minolta kom med sin första AF-kamera, och också när Canon något senare visade sina EOS-kameror (eller med den manuellt fokuserade T-90) - alla som visste hur en kamera "skulle" se ut hatade de här kamerorna och kontrollerna (och en del gör det fortfarande). Nu har visserligen det kommit tillbaks en del nya kameror med det gamla stuket på kontrollerna, och det är många som uppskattar det. Ser man dock till de som lever på sin fotografi så använder de allra flesta kameror med det "nya" gränssnittet utan att beklaga sig, och de är nog inte så sugna på att byta tillbaks till 80-talet.
Jag har väldigt många kollegor som också tyckte att Windows 8 sög när de testade det först (liksom jag gjorde), men efter en tids användning spelar det som ingen roll att det är kantigt och en massa fyrkanter - ingen av kollegorna som bytt har uttryckt några önskemål om att få byta tillbaks (vilket de ändå inte får)
Jag tror att det är precis likadant i foto- och datorvärlden - de som jobbar med prylarna lär sig använda verktygen som de är tänkta att användas utan att beklaga sig, medans entusiaster och hobbyister gärna beklagar sig över allt och inget