ANNONS
Annons

Ni som har Windows 8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Se där! Den funktionen har jag aldrig reflekterat över, och heller aldrig stött på att den är aktiverad, men det kan den förstås vara i vissa fall. Det är nog en vettig funktion om man vill vara extra säker :)

Det är ju dock ändå inte så att det är Windows som i så fall gör det svårare att installera om, utan snarare hur datortillverkaren valt att ställa in EFI - jag har som sagt aldrig pillat på en dator där detta varit aktiverat som standard ...

Ber om ursäkt för mitt tidigare svar :)

UEFI skulle jag ha skrivit och inte EFI.

http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface#Secure_boot

Linux stödjer också secure boot så Linux är precis lika svårinstallerat som Windows i detta fallet. Själv ser jag det som en bra säkerhetsfunktion och kan man inte slå om en switch i UEFIt skall man nog inte ge sig på att installera ett nytt operativsystem på datorn än vad som det råkar vara på den.

/Karl

Ursäkta en yngling

Men var ligger finessen med metro på en dator utan pekskärm? Och varför är det så fantastiskt att man kan köra två appar i nån sorts split screen mode??? Ok på en surfplata med liten processor och snålt med minne men snälla nån, en i7 med 16 gig ram där ska man väl kunna ha ett par fönster i gång på sin stora skärm, det påminner mest om gamla Mac plus på åttiotalet med multifinder.

Mikael

Men var ligger finessen med metro på en dator utan pekskärm? Och varför är det så fantastiskt att man kan köra två appar i nån sorts split screen mode??? Ok på en surfplata med liten processor och snålt med minne men snälla nån, en i7 med 16 gig ram där ska man väl kunna ha ett par fönster i gång på sin stora skärm, det påminner mest om gamla Mac plus på åttiotalet med multifinder.

Mikael

Apparna i sig är ingen större vits på en vanlig dator, den enda jag använder är Wordfeud eftersom man inte kommer åt Wordfeud på annat sätt på en vanlig dator.
Det som är bra är startskärmen där man kan arrangera sina program betydligt bättre och man kan även lägga upp appar där endast för att få dess livetile info (hur många mejl man har olästa, senaste nyheterna, senaste facebookinläggen osv). I den gamla startmenyn skulle man hålla på och gå vidare och gå vidare till dödagar innan man hittade sina program.
Den största fördelen med 8.1 är att man kan göra tiles mindre än i dag så att man får plats med ännu fler utan att behöva scrolla. I 8.1 kan man få knapparna en fjärdedel så stora som dom minsta idag.

/Karl

Det var väl Charms han ville bli av med? Oavsett det behöver man inte pilla i BIOS om man vill installera på en dator som har Windows 8 - däremot bör man kolla att det finns drivrutiner till det äldre operativsystemet innan man ger sig på en sådan operation. Filsystemet är NTFS som default i Windows 8, så det behöver man inte heller ändra, men det spelar inte heller någon roll om man installerar om ett annat operativsystem i och med att man då bör formatera om disken.

Vare sig Windows 7 eller 8 är svåra att installera, så jag vet inte vad du menar med att det inte är lika enkelt som i tidigare versioner.

Hej, jag köpte en bärbar dator med förinstallerat W8, där var det inte bara att lägga in W7 skivan och starta om datorn. Därav att jag skrev som jag gjorde.
På förinstallerade datorer ser det ut som att de har ställt om uppstarten till "safe" i bios, så var det på den som jag köpte. Har vänner som trots att de har ändrat på "safe"inställningen har köpt en ny hårddisk för att kunna installera W7.
*såg efter svaret att du hade svarat, så då var detta svar onödigt*
Mvh Gunnar J

Det som är bra är startskärmen där man kan arrangera sina program betydligt bättre och man kan även lägga upp appar där endast för att få dess livetile info (hur många mejl man har olästa, senaste nyheterna, senaste facebookinläggen osv). I den gamla startmenyn skulle man hålla på och gå vidare och gå vidare till dödagar innan man hittade sina program.
Den största fördelen med 8.1 är att man kan göra tiles mindre än i dag så att man får plats med ännu fler utan att behöva scrolla. I 8.1 kan man få knapparna en fjärdedel så stora som dom minsta idag.

/Karl

Jag tycker tvärtom. Jag förstår inte vad som är bättre med startskärmen. Kombinationen av start-knappen och genvägar på skrivbordet ger ju betydligt större flexibilitet.

Jag tycker tvärtom. Jag förstår inte vad som är bättre med startskärmen. Kombinationen av start-knappen och genvägar på skrivbordet ger ju betydligt större flexibilitet.

När du trycker på 8.1-startknappen så kommer man som tur är till startskärmen. Var lite orolig att den ineffektiva gamla menyn i menyn i menyn skulle komma tillbaka. Själv hoppas jag även att man kan slippa startknappen helt, har hellre ett extra pinnat program på min list än den knappen.

/Karl

Vore inte det bästa att man fick möjlighet att välja själv? Vissa anser att startknappen är bäst då den är effektivast. Andra tycker att startskärmen är bäst då den är effektivast.

Då vi alla är olika och har olika åsikter vore det smartaste att MS gjorde gränssnittet mer anpassbart. Andra har lyckats med det konststycket, se bara på Linux. Där kan man byta gränssnitt om man vill och även anpassa de olika gränssnitten så att de passar just dig.

Men brukar ni inte skriva en två bokstäver så hoppar ikonen fram? Den finessen kom i Win7 och är ju fantastiskt bra, då kvittar det hur startmenyn ser ut för man trycker start på tangentbordet :)

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Vore inte det bästa att man fick möjlighet att välja själv? Vissa anser att startknappen är bäst då den är effektivast. Andra tycker att startskärmen är bäst då den är effektivast.

Då vi alla är olika och har olika åsikter vore det smartaste att MS gjorde gränssnittet mer anpassbart. Andra har lyckats med det konststycket, se bara på Linux. Där kan man byta gränssnitt om man vill och även anpassa de olika gränssnitten så att de passar just dig.

Precis!

Det hade ju varit så enkelt att bocka i en liten kryssruta för "Win 7 style" och vips kunde alla konservativa vara tillbaka i det de gillar och alla som gillar det nya köra vidare på sitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar