Jodå, här kommer det! Jag har varit bortrest.
Ulf Ågerup skrev:
” (…..)Jag har inte påstått att alla har samma chanser, men jag påstår att det är mer konstruktivt att lägga sina ansträngningar på att lyckas trots att man inte har det mest gynnade utgångsläget snarare än att fokusera på hur synd det är om den grupp man tillhör.(….)”
Det här berörde jag visserligen tidigare, men jag vill återigen poängtera hur befängt jag tycker det är att förringa all kamp som syftar till att belysa och lösa upp maktstrukturer i samhället till att vara klagorop från lata och oföretagsamma folkgrupper. För att ens komma i närheten av att revolutionera ett diskriminerande samhällssystem måste man kunna uppmärksamma vilka strukturella brister systemet lider av. Ditt ”att lägga sina ansträngningar på att lyckas” syftar enbart till att tysta all samhällskritik och vara glad för det man har. All politisk kamp har i alla tider uppstått till följd av att tillräckligt många vägrar göra just det – finna sig i sitt underläge. En ansträngning om något!
”(….)Ett allmänt tips om du vill påverka någon och inte bara tala till de som delar dina åsikter är att dra ned på den hätska tonen.(….)” (Ulf Ågerup)
Allmänt, my ass. Uppmaningen ”var rar” är inte direkt könsneutral.
Tillräckligt många tjejer har varit tillräckligt rara tillräckligt länge för att jag ska orka bry mig om ifall jag uppfattas som ”hätsk” eller inte.
Om offerbegreppet, Peter Ljungkvist:
Inte behöver jag anstränga mig för att måla ut kvinnor som offer, det sköter ju litteraturen, filmen och för all del även fotografin, särskilt dokumentärfotografin, så väl åt mig. Allt för ofta stöter man på kvinnokaraktärer som är lidande, kvidande, och fullkomligt inkapabla – i ordets alla bemärkelser offer.
Att man sedan kan falla offer för missförhållanden, alltså drabbas negativt av det, är snarast en fråga om ordval, och inte alls samma sak som när man påstås måla ut sig själv som Offer. I det senare laddas ordet med en betydelse av att vara hjälplös, försvagad och inkapabel av höja sig över sin egen olycka.
Egenskaper som en oändlig massa av vaga kvinnokaraktärer genom film – och fotografihistorien och i stort sett varenda gråtande kvinna på en nyhetsbild besitter…...
Clindh, om Fotosidan:
Jag tycker att kvotering är en självklarhet i alla sammanhang av sned könsfördelning.
Ett breddat innehåll på den här sidan vad gäller fotografi i en social, humanistisk och politisk kontext kommer givetvis inte att räta ut den sneda könsfördelningen på ett ögonblick, men jag tycker att det ändå är viktigt att man markerar att en dylik synvinkel på fotografi är relevant, eftersom man i sådana fall knappast kan undvika att uppmärksamma vilka missförhållanden fotografin lider av och vad som bör göras åt dem. I längden kan det säkert innebära att rekryteringen av medlemmar blir mer jämt fördelad, det är ju självklart att kvinnor finner det vara av vikt att deras intressen tillvaratas.
Jag skickar ett mail till dig angående artiklar, jag har flera förslag på sådant som jag och folk i min omgivning har och som skulle kunna lämpa sig för publicering. Ett par förslag på forumnamn ska jag väl också kunna hosta upp!
Patrik Falk skrev:
” Lustigt eliana, du har varit medlem här i en månad och skrivit tre inlägg och du anklagar dom flesta män här på fotosidan att vara kvinnoförtryckare som gör hemsidor för män för att förtrycka er ännu mer och att vår kreativitet hejdar er kvinnor att bli fotografer.
Undrar vad du bygger detta på? Din långa erfarenhet här på fotosidan eller bara en fruktansvärt snedvriden bild av världen.
Om du saknar artiklar av kvinnor så får du väl sätta igång och skriva själv eller varför inte göra en fotosida för kvinnor om du nu tycker att denna sajt inte överenstämmer med dina åsikter.
Förstår inte heller varför man inte skulle få lov att skriva artiklar om förvaring, mörkrumsarbete osv... Det har väl högst relevant för dom personer som är intresserade av det och många av dom är säkert kvinnor”
Jag tänker naturligtvis inte sänka mig till att bemöta anklagelsen att jag borde hålla käften för att jag inte har varit medlem tillräckligt länge för att få yttra mig.
Det indignerade ”gör det bättre själv då!” (om Fotosidan) avhåller jag mig nog också från att kommentera….
Och att jag skulle ha sagt att man inte får lov att skriva artiklar om teknik……. Kan det kanske vara så att det inte var det jag sade, utan att jag menade att det är snett att ALLA artiklar BARA handlar om teknik? Och att det borde finnas utrymme för någonting annat också?
Om dina övriga inlägg:
Om du tycker att jag är onyanserad, so be it. Du erbjuder å din sida inte direkt någon värdefull infallsvinkel på det hela.
Mikael skrev:
” (…..)Att det är fler kvinnor på fotoutbildningar trots att det är fler yrkesverksamma män är intressant. Samma sak gäller många yrken; kock, reklam, journalist(?).
Jag är ledsen men jag håller på att det beror på viljan. Min livserfarenhet gör att jag tror på den klassiska förklaringen att när ett jobb kräver viss kompetens tänker den kompetenta kvinnan att hon inte har kompetens medan den ickekompetenta mannen tänker, ”det där kan jag lära mig när jag fått jobbet”.(…..)”
Självklart finns det hur många kvinnor med vilja som helst – som sagt, de går ju allihopa på utbildningarna, det visar väl vilja om något – och det är ett absurt påstående att kvinnliga fotografer skulle besitta en mindre grad av ambition (vilja) än män. Vart tar i sådana fall viljan vägen, när den varit närvarande i ansökningar, antagningsprocesser och långa utbildningar som skulle kunna ta knäcken på vem som helst. Försvinner den bara sedan, när man har gått ut?
Däremot är det ju givet att bristande självförtroende är en del av könsmaktordningen. Att arbetsmarknaden är diskriminerande och mansdominerad leder till en ond cirkel av negativ bekräftelse och därav bristande självtillit. Det har ingenting med vilja att göra.
Till Malin, som skrev:
”Timmen är sen och jag skulle inte logga in och jag orkar inte skriva mer än att kvinnor som du gör mig rent ut sagt lycklig! Och jag håller med dig i din långa utläggning. Så befriande skönt med UNGA kvinnor som tar bladet från munnen och ryter!
Kan du inte lägga in lite bilder också? Om inte annat som inlägg i debatten he he.”
Tack för stödet. Bilder kommer när skolan börjat, jag har alla mina bilder på hårddisken där. Terminen börjar nästa vecka, då ska jag försöka hinna med det, men det kan ta ett tag, det kommer nog att vara lite hektiskt den närmaste tiden.