Annons

naturfotografi - mansdominerat?

Produkter
(logga in för att koppla)
På tal om kvinnor och teknik:

Hört på fotokurs:
Kvinna - ”Usch, det där med bländare och sådant är så krångligt, men jag är ju inte så teknisk förstås.
Lärare - ”Vad jobbar du med?” (Frågat på rasten.)
Kvinna - ”Jag är narkossköterska.
 
Med tanke på ovanstående insikter skulle man kanske kunna säga att det handlar om två grundläggande beteenden; mäns vilja/förmåga att visa upp sig för det andra könet, samt behovet av att konkurrera med andra hannar.

Med andra ord, anledningen till att vi män visar upp våra bilder, pratar och diskuterar i forum, engagerar oss, osv, beror på samma sak som när påfågelhannen spänner ut sina stjärtfjädrar. Vi vill visa oss värdiga en bra partner samtidigt som vi vill befästa vår status i den manliga hierarkin! Allt för att få så goda möjligheter som möjligt att sprida våra gener vidare.

Och anledningen till att kvinnor inte utmärker sig på samma sätt beror på att dom inte har det behovet.

Kontenta; kvinnor är precis lika intresserade av fotografering som män. Däremot behöver dom inte ständigt bevisa för sin omgivning hur duktiga dom är. :-D

/Joakim
 
Senast ändrad:
Generalisering är ett utmärkt instrument för att se övergripande strukturer och sammanhang. Tyvärr används ordet som skällsord av mindre begåvade.

/Joakim
 
Jag minns hur förvånad jag blev när jag valde foto som "fritt valt arbete" i sjunde klass och insåg hur lätt det var både att fotografera och framkalla. Innan dess hade jag lyssnat på de så kallat tekniskt begåvade farbröderna som mycket högtravande förklarade det märkvärdiga i att fotografera och hur svårt det var. Rätt snart fattade jag dessutom att bildseendet jag hade tränat upp i annat bildskapande var precis lika viktigt inom foto som t ex teckning. Kamerans tekniska möjligheter lärde man sig ju rätt snart, inte behövde man vara raketforskare för det. Man behövde nog inte ens ha gått 4-årig teknisk linje på gymnasiet för att kunna hantera en kamera :D

En stor del av den positiva upplevelsen av foto i skolan berodde nog på att en av foto-lärarna var tjej plus och att jag redan hade tränat in reflexen att slå dövörat till när teknikfjantarna gick igång. Själv kan jag inte kalla mig ung längre men jag uppskattar att många unga idag mer än när jag växte upp fokuserar på att göra bilder istället för att dyrka kameran.
 
ariadne skrev:
är det så att naturfotografin är mansdominerat?...

En sak som kanske bör definieras är vad som menas med naturfotografi.


Min erfarenhet är att nedfallna löv oftast fotograferas av kvinnor medan björnar från gömsle är männens revir.

En sak jag förresten noterar är att de som går runt på stadens gator (Malmö) med en systemkamera på magen oftast är kvinnor. Man vill tro att det borde vara tvärtom men jag reagerar omedelbart när jag ser en gammal FM eller annan kamera och ansiktet som följer med kameran är vanligen en kvinnas.
 
Jag har full förståelse för att just naturfoto är mansdominerat.

De flesta kvinnor jag känner är alldeles för bekväma för att ta på sig en 20-kilos ryggsäck men gluggar, filter, tält, sovsäck och campingkök och att sparka av sig pumpsen till förmån för ett par vandrarkängor är i många fall helt otänkbart.

Roger (Bitsk idag)
 
lynxx skrev:
Jag har full förståelse för att just naturfoto är mansdominerat.

De flesta kvinnor jag känner är alldeles för bekväma för att ta på sig en 20-kilos ryggsäck men gluggar, filter, tält, sovsäck och campingkök och att sparka av sig pumpsen till förmån för ett par vandrarkängor är i många fall helt otänkbart.

Roger (Bitsk idag)
Ja, kvinnan kan inte slösa tid, pengar och energi på något sådant trivialt som naturfoto när hon har jobbat på sjukhemmet och lyft gamla gubbar hela dagen för att sedan komma hem och passa upp på en annan gammal gubbe och sina barn, barn som hon har burit inom sig och slitit på kroppen.

Calle (Alltid realistisk)
 
Terje skrev:
Håller med dig Peter... Är själv fullständigt ointresserad av kameror och fototeknik. Jag gör bilder, fotografiska bilder - inget annat...

Terje
Helt ointresserad är du väl inte. Du svarar ju på frågor om teknik.
Sedan är ett visst teknikkunnande viktigt.
Kolla en konstnär som målar i olja; han/hon kan sina färger precis, kan blanda dem själv, vet precis vilka penslar som är bra och som passar för tillfället, vilken typ av duk som är bäst...Det är ju ganska mycket teknik, det. Men ingen kallar en sådan konstär för teknik-tok, utan "en kunnig hantverkare".

Teknik är en del av fotograferingen, det är ofrånkomligt.
Sedan är det en annan sak när man bara skaffar kamera för kamerans skull.
 
Calle S skrev:
Helt ointresserad är du väl inte. Du svarar ju på frågor om teknik.

Jo, det är jag. Helt ointresserad. Att jag sedan får en mängd sådana frågor till min frågehörna, gör väl inte MIG intresserad.

Tyvärr är det så att väldigt många tror att ett bättre teknisk kunnande löser de flesta problem. Så är det inte. Det som är det viktigaste i det att lyckas nå bättre bilder - det får jag nästan aldrig frågor om...

Tekniskt kunnande är en sak, intresse för det en helt annan...

Terje
 
Jag tycker att det kul med en kamera som fungerar, som har en bra sökare, ett bra mätsystem och att övrig hantering känns stimulerande. Att man har objektiv som passar en.
Det är ju en del av fotograferingen. Annars hade man ju målat akvareller istället.
Det är rätt kul att notera att just nu är det mode att förneka det tekniska. Det hör man ofta från olika håll. Det har inte alltid varit så, tvärtom. Nu vill alla känner sig som konstnärer istället.
Detta var inte riktakt mot någon speciell. Jag har alltid tyckt att Terje är en fotokonstnär.
 
"Tekniskt kunnande är en sak och intresse för det är en annan", skrev Terje, och jag ser också viss teknik som ett medel för att åstadkomma optimal
 
Det är väl så att man lär sig det tekniska biten, så man kan ta de bilder man vill kunna ta..sen kan man mer eller mindre glömma den tekniska biten när man lärt sig den utantill.
 
forts.

optimala bilder, liksom kreativitet, för att bli fotokonstnär.
"Annars hade man målat akvareller istället"!!, som Wolfgang skrev.
 
Kim10D skrev:
Det är väl så att man lär sig det tekniska biten, så man kan ta de bilder man vill kunna ta..sen kan man mer eller mindre glömma den tekniska biten när man lärt sig den utantill.
Men det finns inget standardljus, man måste lära sig tekniken mäta. Det är inget man "glömmer bort". Jag skulle nog säga att "det sitter i ryggraden":)
Wolfgang skrev:
Jag tycker att det kul med en kamera som fungerar, som har en bra sökare, ett bra mätsystem och att övrig hantering känns stimulerande. Att man har objektiv som passar en.
Kunde inte säga det bättre själv. Och därvidlag ligger det ett visst intresse. T.ex varför jag föredrar Nikon framför Canon. Fast det är kanske mer känslomässigt...
 
Calle S skrev:
Det är inget man "glömmer bort". Jag skulle nog säga att "det sitter i ryggraden":)

Det var ju precis det jag menade. ("mer eller mindre glömma bort" = "sitta i ryggraden" d.v.s du behöver inte tänka på det)
 
Lite gammal tråd nu men jag gör ett inlägg iallafall. Som jag upplevde det när jag gick naturteknisk så var kvinnorna mer rädda för att misslyckas när vi gjorde laborationen i fysik och kemi. När vi gjorde något på datorn så frågade kvinnorna istället för att bara försöka tills de fick de lyckades. Tror det är en skillnad som finns mellan många män och kvinnor. Kanske har det med självförtroendet att göra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.