Terje H
Aktiv medlem
Naturfotografi är oftast inget mer än ett illusionsskapande. Det vi inte ser i bild, det finns inte.Jag har inget emot stödutfodring via åtel eller gömslefotografering vid åtel. Tvärtom. Jag har själv prövat det sistnämnda vid några tillfällen. Det kan vara riktigt spännande.
Men för att koppla till trådens huvudämne så är jag skeptisk till om åtelfoto kan ses som naturfoto i sin sannaste mening. Åtelfoto känns ofta alltför iscensatt och riggat. Det naturliga i naturfotot finns inte riktigt där, enligt min mening.
Björngömslefotograferingen i Finland, exempelvis, har ju blivit närmast en turistindustri. Någon trött gammal björn kommer fram och käkar slaktavfall på en myr inför ögonen på tillresta fototurister. Bekvämt för björnen att få maten uppdukad. Historien upprepas natt efter natt, vecka efter vecka, månad efter månad. Samma gamla trötta björn förmodligen, det är bara turisterna som är nya. Spännande för fotograferna helt säkert, men är det naturfoto…? Njaee, då är det nog lika mycket naturfoto att plåta björnar på zoo, utan gömsle. Björnarna får mat på zoo också, och bildvinkel kan fotografen välja själv.
Jag har själv inget emot utfodring av djuren i olika former; björnar, örnar, tofsmesar, biätare, kungsfiskare eller annat. En win-win mellan fotograferna och djuren.
Jag har heller inget emot alla dessa orörda landskapsbilder utan stolpar/vägar/hus, att de komponerades ur bild. Eller dessa fina blommor från en saftig midsommaräng som kanske mer var från en vägkant.
Bilderna appellerar till den breda massan, och vi tycks tro något helt annat om naturen än vad som är mer korrekt.
Naturfotograferna har blivit mästare på olika lösningar - men vi måste bli bättre på att kalla en flaska för en flaska.
Tänker på Magritte och hans klassiska bild ”Ceci n’est pas une pipe” om skillnaden på en pipa och en bild på en pipa. Många har så svårt att tänka sig skillnaden, inklusive fotografer.
mvh Terje
Senast ändrad: