För mig handlar det mycket om fotografens ansats och syfte. Landskapsfotografi är för mig ett brett begrepp utan tydliga gränser, men någonstans centralt i begreppet finns en ansats att avbilda en vidare bild där så att säga landskapet står i centrum. Det finns inget givet i att det måste vara ett naturlandskap. I begreppet inryms ju även kulturlandskap, jordbrukslandskap osv. En landskapsbild kan ha mer eller mindre inslag av kultur- och naturlandskap, det finns inget givet i att det måste vara en miljö helt opåverkad av kulturlandskap. De flesta miljöer i Sverige är ju dessutom en kombination av natur- och kulturlandskap - från norr till söder.
När vi rör oss in mot staden så förändras begreppen och någonstans övergår det till mer urbant foto, cityscape (city landscape), arkitekturfoto osv. Så länge det inte finns fastställda definitioner så kommer det alltid finnas gråzoner och begreppen kommer att förändras över tid. Gör man en bildsökning på google på "landscape photography" så tycker jag man får en bra känsla över ungefär vad landskapsfotografi handlar om - eller i alla fall hur de flesta betraktar begreppet.
Naturfotografi handlar för mig om att man i högre grad fokuserar på naturen, men "natur" är för mig inte bara "vildmark". En stor del av fjällandskapet är ju t ex påverkat av renen och hur människor levt och påverkat landskapet under hundratals, eller tusentals år men få skulle argumentera att Sarek inte är ett naturområde. Men det är också ett naturområde som är påverkat av aktiviteter under väldigt lång tid och är också ett kulturlandskap.
Men även här finns ju en förskjutning i begreppet - få skulle kalla stadsparken i Malmö för "natur". Men även en konstruerad miljö kan ju skapa naturliga livsmiljöer. Många av våra arter är ju exempelvis beroende av våra kulturmiljöer och väljer man som fotograf att dokumentera livsbetingelserna för en sådan art, så är det i högsta grad naturfotografi. Fotograferar man landskapet där den lever kanske det dock snarare uppfattas som landskapsfotografi i en vidare betydelse, snarare än som ett naturlandskap. Att sträva efter att fotografera en viss art så opåverkat som möjligt, om än i en konstruerad miljö, kanske t o m är mer naturfotografi än om man fotograferar rovfågel som man åtlar?