Annons

naturfotografi - mansdominerat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser inte fotografering som en machogrej, verkligen inte (om man nu inte gör några farliga och då också dåligt/dumdristiskt planerade expeditioner vill säga). Snarare är fotografi någonting mjukt, där man på sätt och vis öppnar upp sig själv. En bild berättar ju faktiskt en del om fotografen själv.

Men prylfixering med diverse diskussioner om teknik uppstår ju ganska lätt eftersom det är så kul.. :=)
 
Kanske nertryckta

Om man nu tittar här på första sidan så har en kvinna lagt ut en förbaskat fin naturbild.
"The mistery of Iceland"
Och då är det en man som inte klarar det.
Är det kanske så att kvinnor vill men vad då om man blir nertryckt på en gång hur ska man då kunna känna för att fortsätta.
-Anders
 
Re: Kanske nertryckta

Chano skrev:
Om man nu tittar här på första sidan så har en kvinna lagt ut en förbaskat fin naturbild.
"The mistery of Iceland"
Och då är det en man som inte klarar det.
Är det kanske så att kvinnor vill men vad då om man blir nertryckt på en gång hur ska man då kunna känna för att fortsätta.
-Anders
Nu vet jag ju inte om han säger så bara för att hon är tjej, men nu är kommentaren anmäld i alla fall.
 
Calle S skrev:
Kan vara så att en hel del män inte är så intresserade av själva fotograferandet utan mera av sina kameror...?
För det är väl inte feluppfattat att killar över lag är mer teknik-intresserade?

Inte jag.. :)

hilsen peter
 
Om det är så måste omedelbart politiska åtgärder vidtagas! Män förbjudes att naturfotografera mer än 50 rutor natur/år, det blir straffskatt på eventuella övertaliga filmrutor. Kvinnor skall kommenderas ut i skogen med kameror, straffskatt för dem som inte hörsammar!
Som vanligt alltså.
Us
 
Det är bevisat, åtskilliga gånger, att män har mycket lättare att "grotta in sig" på specifika områden än kvinnor. Ta bara en titt omkring er så förstår ni vad jag menar.

Exempel:

Föreställ er en datanörd. Är denna man eller kvinna?

Föreställ er en sportfåne. Är denna man eller kvinna?

Föreställ er en motorgalning. Är denna man eller kvinna?

Föreställ er en frimärksfantast. Är denna man eller kvinna?

Osv, osv, osv.

Dessutom har män i regel mer fritid än kvinnor som fortfarande står för den mesta markservicen i hemmen. Så medan kvinnan diskar efter maten sitter mannen och pular med sina bilder i PS. Och som inte det var nog är det i regel kvinnorna som lägger ner mest tid på att sköta relationerna i en familj/släkt. Och det tar sin tid, inte minst i telefon! ;-)

Men men, personligen tror jag att en stor anledning är den att vi killar är mer intresserade av tekniska prylar än vad tjejerna är. Ifall detta sedan beror på miljö eller arv vågar jag inte gå in på.

/Joakim
 
Jag kan givetvis bara tala för min egen familj men vår 7-åriga dotter är VÄLDIGT intresserad av t ex tekniska saker och fotografering. Det beror ju på att vi har låtit henne testa alla prylar vi har, att hon är med i verkstaden och rotar i gamla motorer och att hon får använda min kamera en hel del. Min sambo är nog mer intresserad av prylar och teknik än vad jag är, men så jobbar hon som IT-tekniker också. För egen del ser jag inget problem med att vara intresserad av både t ex modernismens arkitektur och måleri och att toktrimma familjens moppe. Jag håller med Liax om att killar nog har lättare att "grotta in sig" på specifika områden än kvinnor, men jag tror också att killar i än högre grad söker sig till grupper de kan identifiera sig med och rangordna sig inom. Fotbollslaget, lumpen, fotoklubben osv. Jag som inte passar in i grabbgängen alls har haft "förmånen" att kunna betrakta fenomenet från utsidan så att säga och vem som jag anser är alfa-hannen i naturfotogruppen här på fotosidan är nog inte så svårt att gissa :)
 
Hahahaha, den var kul Calle! :-D

Det finns nog flera silverryggar här som är beredda att konkurrera om platsen som alfahanne.

/Joakim
 
Hoppas bara alfa-hannen inte tar illa upp bara. Det var inte det som var meningen. Jag menar, skulle han överreagera på inlägget ovan så kanske nån tolkar det som svaghet och avsätter honom :)
 
tänker på ett experiment som gjordes med nån skolklass. ett papper delades ut med en ritad "ram" på. jag tror att alla tjerna ritade innanför den ramen och killarna brydde sig överhuvudtaget inte om ramen utan ritade över hela pappret.

ehum, vad hade nu detta med saken att göra?
vet inte, men det säger en del kanske om att ta för sig ,att synas och att ta sig fram.
 
Fotografiska Föreningen i Malmö har ....

.....fått många tjejer som nya medlemmar, och de flesta jobbar i vårt kemiska svart-vita mörkrum.
Yngre killar jobbar digitalt och vi gubbar gör diabilder. Tjejerna tycker att det är "dödtråkigt" med natur. Deras bilder handlar om människor och relationer.
Så är livet.
 
Re: Re: Fotografiska Föreningen i Malmö har ....

Joakim Johansson skrev:
Föreställ er en datanörd. Är denna man eller kvinna?

Föreställ er en sportfåne. Är denna man eller kvinna?

Föreställ er en motorgalning. Är denna man eller kvinna?

Föreställ er en frimärksfantast. Är denna man eller kvinna?


Wolfgang Gerlach skrev:
Yngre killar jobbar digitalt och vi gubbar gör diabilder. Tjejerna tycker att det är "dödtråkigt" med natur. Deras bilder handlar om människor och relationer.
Så är livet.

_____________________________________


Intressanta kommentarer av män, men fotografering är inte bara teknik utan även konstnärligt arbete och det är inte könsrelaterat. Det handlar om utrymme och tradition.
Naturligtvis är frågan om mäns passion för macrobilder av blommor relevant.
 
Re: Re: Re: Fotografiska Föreningen i Malmö har ....

".....Naturligtvis är frågan om mäns passion för macrobilder av blommor relevant. [/B][/QUOTE]

Maud raring, jag måste bara få tacka för dagens första skratt

MVH Eva

(Fast det klart, man ska inte kasta sten i glashus - jag håller på att försöka lära mig naturfoto och där lär väl bli ett par macro med blomma, bi å så där)
 
Senast ändrad:
Jag är lite förvånad över att foto är så mansdominerat som det är. Jag uppfattar det inte alls som macho utan mer som en estetisk och konstnärlig verksamhet.

Att vissa typer av foto såsom action och sport är mansdominerade kan jag förstå, men modellfoto, naturfoto och en massa annat borde kunna locka fler kvinnor.

Jag vet inte om det är teknik som skrämmer, tid som fattas eller om det är så att det trycks undan av männen. Kanske en kombination av detta.

Kan man göra något för att locka/underlätta för kvinnor att komma igång tro? För jag är övertygad om att det finns en vilja bland många kvinnor.

Kan någon komma på ett fotoområde där det finns mycket kvinnor eller där de dominerar?
 
Svar till Janne

Destruktiva bilder som innehåller självstympning och självmord, i den kategorin skulle jag våga påstå att kvinnorna är i starkt överläge.

/Joakim
 
arleklint skrev:
...Kan någon komma på ett fotoområde där det finns mycket kvinnor eller där de dominerar?

1-timmeslabb.

Fotoutbildningar.
Jag föreläser av och till om fotografi och bildbehandling och 64% av eleverna är kvinnor.

Bland yrkesfotografer i Malmö ser det ut så här:
35 stycken firmor med okänd könsbakgrund
98 stycken med män
25 stycken med kvinna
 
Senast ändrad:
mipert skrev:
Jag föreläser av och till om fotografi och bildbehandling och 64% av eleverna är kvinnor.

Det stärker mig i min övertygelse att kvinnor vill fotografera och undrar vad som fattas för att de skall kunna komma igång. Vad kan/behöver göras/förändras?
 
Män är fotografer medan kvinnor fotograferar.


Det är väl som med mat, fler kvinnor lagar mat medan fler män är kända kockar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.