Falumas
Aktiv medlem
Ja om det här exemplet säger något, så är det väl mest att man får det man betalar för. Man hade kunnat servera lättöl men valde vin och starköl och kanske t.o.m. en liten sup eller två och man lade en massa pengar på mat och annat dyrt. Blev kanske förskräckta över penningrullningen och beslutade att sparade lite på "fotografen" utan att kolla några "arbetsprover" ens kanske. Inte så konstigt då att förväntningarna åkte isär från verkligheten. Man kan inte få allt för 50 spänn som man säger - om man inte har tur!
Ett sånt här exempel är ju annars ett väldigt bra försäljningsargument för en evenemangs- och bröllopsfotografer. Om det handlar om bilder från en händelse som är "once in a life time" för beställaren så borde kanske denne fundera lite extra på vem han låter trycka på knappen. Misstag som dessa hade ju inte gått att reparera om du inte varit där. Men jag har fortfarande väldigt svårt att se att detta exempel har det minsta att göra med om fotografen tar bilderna i JPEG eller RAW, snarare handlar det väl om kvaliteten på fotografen eller hur?
Om man fotograferar RAW kan man rädda fler bilder än om man fotograferar JPG. Det är ju dock inga underverk man kan göra, saker som komponering, fokus och rörelseoskärpa kan man givetvis inte ändra. Har fotat två bröllop själv som gäst då med Nikon D70 och ett f1.4 objektiv. En D70 är inget underverk på höga ISO, så det är mer eller mindre ISO200 som gäller om man skall få acceptabla resultat.
ISO200 och f1.4 räckte i en kyrka men inte i den andra, jag kunde då underexponera bilderna i kyrkan och sedan rädda dom vid "framkallningen" tack vare att jag fotade RAW.
/Karl