Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nödvändigt med RAW vid perfekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja om det här exemplet säger något, så är det väl mest att man får det man betalar för. Man hade kunnat servera lättöl men valde vin och starköl och kanske t.o.m. en liten sup eller två och man lade en massa pengar på mat och annat dyrt. Blev kanske förskräckta över penningrullningen och beslutade att sparade lite på "fotografen" utan att kolla några "arbetsprover" ens kanske. Inte så konstigt då att förväntningarna åkte isär från verkligheten. Man kan inte få allt för 50 spänn som man säger - om man inte har tur!

Ett sånt här exempel är ju annars ett väldigt bra försäljningsargument för en evenemangs- och bröllopsfotografer. Om det handlar om bilder från en händelse som är "once in a life time" för beställaren så borde kanske denne fundera lite extra på vem han låter trycka på knappen. Misstag som dessa hade ju inte gått att reparera om du inte varit där. Men jag har fortfarande väldigt svårt att se att detta exempel har det minsta att göra med om fotografen tar bilderna i JPEG eller RAW, snarare handlar det väl om kvaliteten på fotografen eller hur?

Om man fotograferar RAW kan man rädda fler bilder än om man fotograferar JPG. Det är ju dock inga underverk man kan göra, saker som komponering, fokus och rörelseoskärpa kan man givetvis inte ändra. Har fotat två bröllop själv som gäst då med Nikon D70 och ett f1.4 objektiv. En D70 är inget underverk på höga ISO, så det är mer eller mindre ISO200 som gäller om man skall få acceptabla resultat.
ISO200 och f1.4 räckte i en kyrka men inte i den andra, jag kunde då underexponera bilderna i kyrkan och sedan rädda dom vid "framkallningen" tack vare att jag fotade RAW.

/Karl

Om man fotograferar RAW kan man rädda fler bilder än om man fotograferar JPG. Det är ju dock inga underverk man kan göra, saker som komponering, fokus och rörelseoskärpa kan man givetvis inte ändra. Har fotat två bröllop själv som gäst då med Nikon D70 och ett f1.4 objektiv. En D70 är inget underverk på höga ISO, så det är mer eller mindre ISO200 som gäller om man skall få acceptabla resultat.
ISO200 och f1.4 räckte i en kyrka men inte i den andra, jag kunde då underexponera bilderna i kyrkan och sedan rädda dom vid "framkallningen" tack vare att jag fotade RAW.

/Karl

Visst men ett proffs hade väl haft bättre grejor, säkert bättre teknik (belysning etc.) och dessutom skulle han inte deltagit i festen. Alla vill ha kul på ett bröllop och vad är det som säger att fotografen inte bara tar en sup för att bli stadig på handen. Han är ju där både i egenskap av festdeltagare och som fotograf och det är i alla fall för mig en stor skillnad.

Om bildernas kvalitet verkligen betyder något för beställaren så måste han väl förvissa sig om att den som ska fotografera grejar uppgiften oavsett om han är kompis eller ett proffs. Folk tar ju in rekommendationer i alla andra sammanhang. Låter man bara priset styra så är väl risken alltid stor att man får just det man betalat för.

Det finns väl inget som säger att en kompis inte skulle fota i RAW. Men om han inte har bildstabilisering inbyggd i kamerahuset och inte har råd med bildstabilisering i objektiv eller en kamera med proffsprestanda på höga ISO eller helt enkelt inte lyckas komponera bilderna till brudparets belåtenhet eller misslyckas på andra sätt för att han är halvslirig eller inkompetent så är det nog inte så mycket man kan göra åt det hela även om man fotat i RAW. För återigen, vad är det som säger att en kompisfotograf inte skulle fota i RAW. Det gör väl de flesta kompisfotografer som läser FS i alla fall. Men inte ens det är väl en garanti, bara en något bättre förutsättning.

Sen är det väl så att många brudpar tar sina bröllopsbilder i studio under ordnade former för att just undvika misslyckanden som de vi just läste om.

Vore jag bröllops- och eventfotograf så skulle just såna här misslyckanden vara mina försäljningargument.

Senast ändrad:
Men...

Alla (nästan alla) verkar vara överens om att man kan "rädda" fler bilder om man kör RAW, men...
Grundfrågan då?
"Finns några fördelar alls med RAW om man ponerar att man gör en 99 eller 100% rätt exponering?"

Är RAW bättre om inget behöver räddas och isåfall varför?

(Ja jag HAR läst alla kommentarer, men kan ha missat svaret...)
;-)

Alla (nästan alla) verkar vara överens om att man kan "rädda" fler bilder om man kör RAW, men...
Grundfrågan då?
"Finns några fördelar alls med RAW om man ponerar att man gör en 99 eller 100% rätt exponering?"

;-)
Ja, så fort du vill göra nån som helst efterbehandling med bilden, av den anledningen att du har mer information tillgänglig att behandla. Hur marginell skillnaden i slutresultat enligt vissa må vara mot att efterbehandla en JPEG, så finns den.

Ja, så fort du vill göra nån som helst efterbehandling med bilden, av den anledningen att du har mer information tillgänglig att behandla. Hur marginell skillnaden i slutresultat enligt vissa må vara mot att efterbehandla en JPEG, så finns den.

Ja det argumentet var nog redan väl känt redan innan denna debatten startade och det var som sagt inte utgångspunkten i frågan.

Jag undrar däremot fortfarande varför folk överhuvudtaget konverterar till JPEG då, om det inte handlar om att lägga ut JPEG på webben (för där och praktiskt taget endast där är det ju JPEG-only som i praktiken gäller).

Varför överhuvudtaget konvertera till JPEG vid utskrifter mot skrivare exv. Det kan väl aldrig vara nödvändigt? Då avhänder du dig ju också en massa data i onödan och den kontroll alla säger sig värna om. Det blir ju i praktiken inte mer data kvar i en RAW-konverterad JPEG än en JPEG direkt ut ut kameran (och det är i värsta fall RAW-konverteraren och icke du som bestämmer vad som slängs bort vid den exporten och komprimeringen), möjligen kastar vi bort lite olika delar av grunddatat. Dessutom är ju det vi får ur kameran aldrig en perfect match med upplösningen i skrivaren man har. Det som sker där sker i en "svart låda" där man är helt i händerna på tillverkardefinierade drivrutiner och färgprofiler om man inte gör egna och hur många gör det av alla RAW-fotografer? Varför skriver ni inte ut direkt ifrån Photoshop eller vad det nu är ni kör? Vem behöver JPEG för det utom en dedikerad JPEG-fotograf?

Nä nu ska jag göra nåt nyttigt.

Senast ändrad:
Grundfrågan då?

;-)

Om slutresultatet är en JPG som oändrad t.ex skall publiceras på nätet är svaret nej. Till och med en resize av bilden ger ytterligare komprimeringsförsämringar i en JPG.
I alla andra fall blir svaret åtminstonde kanske.

/Karl

Ja det argumentet var nog redan väl känt redan innan denna debatten startade och det var som sagt inte utgångspunkten i frågan.
Nej, men det var ett svar på Timos fråga ovan.

Varför överhuvudtaget konvertera till JPEG vid utskrifter mot skrivare exv. Det kan väl aldrig vara nödvändigt? ...
Varför anta att alla gör det?

Då avhänder du dig ju också en massa data i onödan och den kontroll alla säger sig värna om. Det blir ju i praktiken inte mer data kvar i en RAW-konverterad JPEG än en JPEG direkt ut ut kameran (och det är i värsta fall RAW-konverteraren och icke du som bestämmer vad som slängs bort vid den exporten och komprimeringen), möjligen kastar vi bort lite olika delar av grunddatat.
I alla processer där slutprodukten är media i destruktivt komprimerad form vill man bära vidare så mycket originaldata som möjligt så lång väg som möjligt i arbetsflödet för att bibehålla kvaliteten hos originalet.
Att komprimera till för ändamålet lämpligt format som sista steg i processen genererar ett bättre resultat än om destruktiv komprimering introducerats tidigt i arbetsflödet. Utöver detta behåller man flexibilitet (säg TIFF för utskrift, JPEG till webben etc).

Nej, men det var ett svar på Timos fråga ovan.

I alla processer där slutprodukten är media i destruktivt komprimerad form vill man bära vidare så mycket originaldata som möjligt så lång väg som möjligt i arbetsflödet för att bibehålla kvaliteten hos originalet.
Att komprimera till för ändamålet lämpligt format som sista steg i processen genererar ett bättre resultat än om destruktiv komprimering introducerats tidigt i arbetsflödet. Utöver detta behåller man flexibilitet (säg TIFF för utskrift, JPEG till webben etc).

Ser någon skillnad på en utskrift av samma motiv, med korrekt exponering, kontrast och vitbalans, i form av

1) en rawkonverterad tif,

2) en rawkonverterad jpg,

3) en jpg?

I så fall vill jag utmana den personen om 1000 kr att han/hon skall kunna urskilja en bild tagen av mig och utskriven enligt de tre alternativen ovan med de tre bilderna skickade till sig. Kan personen ange de tre ursprungen korrekt får han/hon 1000 kr av mig. Har personen fel får jag istället 1000 kr. Någon som vågar anta utmaningen?

Ser någon skillnad på en utskrift av samma motiv, med korrekt exponering, kontrast och vitbalans, i form av

1) en rawkonverterad tif,

2) en rawkonverterad jpg,

3) en jpg?

I så fall vill jag utmana den personen om 1000 kr att han/hon skall kunna urskilja en bild tagen av mig och utskriven enligt de tre alternativen ovan med de tre bilderna skickade till sig. Kan personen ange de tre ursprungen korrekt får han/hon 1000 kr av mig. Har personen fel får jag istället 1000 kr. Någon som vågar anta utmaningen?

Tja, i vissa fall brusig mörk bild skulle jag förmodligen kunna särskilja fall 1.

Fall 2 och 3 skulle man kanske kunna se skillnad på men jag skulle ju aldrig kunna säga vilken som är vilken. Det är ju två olika RAW-konverterare (kameran eller ett program på en dator).

/Karl

Sten-Åke Sändh skrev: Varför överhuvudtaget konvertera till JPEG vid utskrifter mot skrivare exv. Det kan väl aldrig vara nödvändigt? ...

Svar:

Min kommentar:
Jag antar inte att alla gör det (det finns säkert massor med människor som upptäckt detta långt före mig), men i den här tråden är det många som bekänner sig till just det arbetsflödet (RAW till JPEG) eller hur? Varför överhuvudtaget gå över ett format som man ändå ringaktar och ingen i detta sammanhang egentligen behöver. Att konvertera till JPEG från RAW vid utskrifter är väl ändå ett fullständigt onödigt steg i arbetsprocessen?

Senast ändrad:
Min kommentar:
Jag antar inte att alla gör det (det finns säkert massor med människor som upptäckt detta långt före mig), men i den här tråden är det många som bekänner sig till just det arbetsflödet (RAW till JPEG) eller hur? Varför överhuvudtaget gå över ett format som man ändå ringaktar och ingen i detta sammanhang egentligen behöver. Att konvertera till JPEG från RAW vid utskrifter är väl ändå ett fullständigt onödigt steg i arbetsprocessen?

Så länge du skriver ut dom själv, men om man skickar bilder för tryck har jag många gånger råkat ut för att dom inte accepterar NEF. Har iofs då konverterat till TIF förutom en gång då ett tryckeri som tryckte t-shirts faktiskt bara accepterade JPG.

/Karl

Så länge du skriver ut dom själv, men om man skickar bilder för tryck har jag många gånger råkat ut för att dom inte accepterar NEF. Har iofs då konverterat till TIF förutom en gång då ett tryckeri som tryckte t-shirts faktiskt bara accepterade JPG.

/Karl

Jag avsåg självfallet i de fall man skriver ut själv och har koll på hela processen. Förlåt en Nikon-novis, är inte NEF själva RAW-formatet? Skickar man det till tryckeriet?

Min kommentar:

Nu får du faktiskt ta och läsa de svar som du får Sten-Åke!

Vem ringaktar JPG som filformat?

Vem har påstått att vi inte behöver JPG som filformat?

Varför kommer du med detta påstående om utskrifter? Vi är säkert väldigt många som skriver ut våra RAW-filer direkt från t ex Lightroom. Inte fasen sparar jag ner en JPG först, öppnar den och skriver ut den. Varför skulle jag göra det? Vem har sagt att de jobbar så?

Däremot är det ju så att om du skall skicka filen vidare för utskrift någon annanstans - ja då måste du använda dig att ett format som accepteras, t ex JPG eller TIFF.

MEN detta har inget att göra med valet av format i kameran!

I många arbetsflöden är slutmålet en JPG. Antingen börjar man med en JPG eller så startar man med en RAW.

1) Vi är överens om att i många situationer så blir slutresultatet det samma eller så pass lika att skillnaden är försumbar. Svaret på den ursprungliga frågan är alltså "Nej, det är inte nödvändigt med RAW". Rent semantiskt tror jag ALLA är överens om det - det är inte NÖDVÄNDIGT med RAW.

2) Jag hoppas att vi kan vara lika överens om att det i vissa situationer kan vara en fördel att starta med en RAW och då blir en mindre direkt svar: "Nej, det är inte nödvändigt, men under vissa förutsättnnigar ger det en fördel att fota i RAW.".

3) Slutligen tycker i alla fall jag att det kan var lämpligt att vända på frågeställningen och säga "Vad förlorar jag på att fota i RAW och sedan konvertera själv till JPG?". Och där hävdar jag att svaret är "Ingenting" under förutsättning att man använder vettig programvara, typ Lightroom.

Nu får du faktiskt ta och läsa de svar som du får Sten-Åke!

Vem ringaktar JPG som filformat?

Vem har påstått att vi inte behöver JPG som filformat?

Varför kommer du med detta påstående om utskrifter? Vi är säkert väldigt många som skriver ut våra RAW-filer direkt från t ex Lightroom. Inte fasen sparar jag ner en JPG först, öppnar den och skriver ut den. Varför skulle jag göra det? Vem har sagt att de jobbar så?

Däremot är det ju så att om du skall skicka filen vidare för utskrift någon annanstans - ja då måste du använda dig att ett format som accepteras, t ex JPG eller TIFF.

MEN detta har inget att göra med valet av format i kameran!

I många arbetsflöden är slutmålet en JPG. Antingen börjar man med en JPG eller så startar man med en RAW.

1) Vi är överens om att i många situationer så blir slutresultatet det samma eller så pass lika att skillnaden är försumbar. Svaret på den ursprungliga frågan är alltså "Nej, det är inte nödvändigt med RAW". Rent semantiskt tror jag ALLA är överens om det - det är inte NÖDVÄNDIGT med RAW.

2) Jag hoppas att vi kan vara lika överens om att det i vissa situationer kan vara en fördel att starta med en RAW och då blir en mindre direkt svar: "Nej, det är inte nödvändigt, men under vissa förutsättnnigar ger det en fördel att fota i RAW.".

3) Slutligen tycker i alla fall jag att det kan var lämpligt att vända på frågeställningen och säga "Vad förlorar jag på att fota i RAW och sedan konvertera själv till JPG?". Och där hävdar jag att svaret är "Ingenting" under förutsättning att man använder vettig programvara, typ Lightroom.

Detta var en i mitt tycke bra sammanfattning av sakfrågan!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar