se svaret ovan, har du brända högdagrar = klippta värden så kan du aldrig återfå dessa i en jpg bild, däremot från en rawfil där du betämmer uttaget själv och där headroomet utgörs av vilka kanaler som är klippta och varför..
Att bilden kan göras bättre visuellt bättre är inget konstigt, bla med kurvläggning, rensa bort visuellt oönskade färger exv cyan, magenta stick osv.
Grundfrågan var om det är nödvändigt med Raw vid en perfekt exponeringen.
Man kan alltid hämta mer info ur en Raw fil.
Bästa sättet att ha en chans att rädda en dålig exponering har man utan tvekan med Raw filer.
Med hjälp av Raw filen kan man göra/se mer pga all extra data som finns i jämnförelse med en Jpg.
Man får dessutom ett högre dynamiskt omfång på köpet.
Jag hade läst motsvarande diskussion, tidigare här på Fs, och ville prova/jämnföra resultaten.
Mina kort som jag jämnförde innehöll, medvetet, lätt brända högdagrar och var nästintill svart i skuggorna.
Man behöver inte vara en expert för att se skillnaden i resultatet vid testet, det ger mer en fingervisning om vad kameran kan prestera vid fotande med Jpg och Raw.
Tillbaka till frågan:
Om fotografen och ev. kund är nöjd med slutresultatet vid en perfekt exponering så har det ingen betydelse om bilden är tagen i Raw format eller Jpg.
Dom flesta lämnar vällan ändå inte ut en Rawfil till en kund utan en färdig bild och då troligen i Jpg format.