ännu ett korkat inlägg av herr Sändh, vad vill du säga förutom att du skriver långt och omständigt?? skall vi diskutera rawformatets fördelar jämfört med jpg?
Vad är det du inte förstår?
Andas in nu Mikael annars kommer du att få bestående hjärskador!
Du fäktar ju som en Don Quijote på crack! Folk kan inte föra en diskussion med dig utan att du sätter igång att kalla dem för en massa saker. Ganska otrevlig debattmetod du hela tiden faller tillbaka i. Ingen har bett om detta dåliga ölsinne. Man behöver inte vara taskig mot folk på stående fot och man behöver inte nödvändigtvis skriva varenda förklenande groda man tänker om folk. Res dig upp och ta ett varv runt bordet och klappa katten om du har nån. Mata honom om han är hungrig och försök igen. Som vanligt lyssnar du inte på folk innan du börjar svinga vilt och upprepa dina favoritmantran hellre än att bemöta folks argument.
Citat från ett av dina inlägg ovan:
"Låt oss anta att bilden är rätt exponerad.
Vilka kriterier innefattas då i detta?
Är det rätt vitbalans och att all information finns mellan 0-255 ?
Är det att rätt kontrastkurva är vald och att inga ändringar görs huvudtaget i bilden ?
I inget fall av alla kameror jag har testat så har jag kunnat ställa in att jpg från kameran överstämmer med det resultat jag får med att själv bestämma hur bilden skall se ut från raw. Det kan gälla färger och nyanser, nyanser i enskilda färger, kontrastkurva delvis lagd för att lyfta ett parti i bilden, få fram teckning i högdager genom at styra kurvan i högdager, lyfta skuggpartier. Alla dessa parametrar kan jag ställa i exv Camera raw innan interpoleringen av bilden.
När bilden sedan exporteras till PS så kan jag efterjustera bilden i 16 bitarsläget.När bilden är klar lägger jag den i 8 bitarsläget.
Vad kan du göra med en 8 bitars JPG från kameran utan att bilden blir sämre?
Jag undrar om flera av er vet vad ni talar om?"
Svar: Ska vi vara korrekta så är varenda sak du du gör med en bild oavsett om du gör den i RAW eller i JPEG i något avseende förstörande, så var det sagt. Även en amatör kan se att bruset ökar i en för mörk RAW om man tvingas kompensera den för hårt. Det finns gränser för vad man kan göra med en RAW också även om de är mer generösa än med en JPEG. På dig låter det som om möjligheterna med RAW är utan gränser.
Du gör ett stort nummer av att du inte lyckats ställa in någon av dina kameror helt perfekt med de bildstilar eller vad du nu använder så att bilden kommer ut helt perfekt i JPEG från kameran. Inget konstigt i det men detta är mer ett hypotetiskt spörsmål som vi redan har kommenterat flera av oss. Även en bra JPEG kan behöva lite efterarbete för att bli "as good as it gets" och det går utmärkt att åstadkomma i Lightroom om man exponerat hyffsat och det med exakt samma verktyg som du använder till RAW eller DNG för den delen.
Att du inte kan uppnå denna perfektion alltid i kameran beror som du säkert själv vet att justeringsmöjligheterna i kameran inte tillåter samma finlir som en konverterare så därför ägnar sig även JPEG-fotografer åt lite efterarbete till och från i exv. Lightroom. Ska du jämföra JPEG så ska du väl göra det utifrån "as good as it gets" istället för nödvändigt som det kommer rakt ur kameran. För så ser faktiskt inte alltid arbetsflödet ut.
Hoppas du kan avstå från dina sura kommentarer när du svara på våra inlägg framöver och klarar du inte det så får vi väl gå vidare och läsa de mer seriösa inläggen istället. Du behöver nog inte heller upprepa samma mantra hela tiden utan det räcker för det mesta med en gång för att folk ska fatta.