Annons

Nödvändigt med RAW vid perfekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig verkar förfarandet som slöseri med tid. Jag ägnar min tid åt att fotografera och ser vad jag ser. Vad bilderna visar är ingen absolut vetenskap, ingen matematisk formel som ska bevisas. Det finns inget att testa om man är intresserad av BILDEN, men massor att testa om man istället är intresserad av tekniken.

Nu finns det faktiskt ganska många som både är intresserade av komposition (vilket jag antar är vad du menar med BILDEN) och den faktiska kvaliteten av bilden själv.
Jag och jag förmodar att även många med mig vill faktiskt avbilda en situation så realistiskt och detaljrikt som bara möjligt. Vi nöjer oss inte med en fixfocus mobilkamera utan vi vill faktiskt nå det bästa möjliga resultatet. När jag säger bästa möjliga resultatet så menar jag inte något konstnärligt blurr som alla själv skall kunna sitta och fundera över vad det är utan vi vill förmedla det vi fotat helt utan frågetecken.
Detta är givetvis också möjligt med JPG men JPG är en förstörande algoritm, så om du ändrar din JPG efteråt betyder det att du dekomprimerar bilden ändrar och komprimerar den igen och har fått ett ännu sämre resultat. Resultat är dock enligt många fortfarande helt ok och jag förkastar det inte på något vis.
RAW ger dock fördelar som många inte vill vara utan och RAW är alltid bättre än JPG även om JPGen kanske är tillräckligt bra. RAW har dock nackdelen att dom är stora. Som glad amatör fotar jag ca 10GB bilder i månaden i RAW något som hade blivit otroligt mycket mindre i JPG.

/Karl

Allra, allra mesta bilderna är numera digitala och jag är mycket nöjd med resultaten, men när jag skannar in de gamla diabilderna är de helt enkelt bättre! Det är dilemmat. Det är enkelt att fota digitalt, då man kan betrakta resultatet direkt och kompensera för felaktigheter, men analogt under samma förhållanden ger bättre utresultat, printat och klart.

Smaken är som baken. Att du tycker dia-bilder är bättre är din subjetiva smak och det är inget jag tänker hacka ner på, njut av dina dia-bilder.
Förmodligen kan du dock efterbearbeta dina digitalfoton så att dom blir att se ut som dina dia-bilder. Tvärt om är nog dock inte möjligt.

/Karl

I den här tråden försvarar man i stället ett användningssätt av kameran (använda JPEG direkt i kameran) som ger synbara försämringar i bilden. Märkligt. Sila mygg och svälja kameler brukar nog detta kallas. :)

Beskriv gärna dessa "synbara försämringar" (ej pixelpeeping), om du har lyckats till 100 % med exponeringen, som öppninginlägget gällde. Vore väldigt intressant att träffa en person som kan se saker som andra inte kan. Synsk, brukar nog detta kallas. :)

Vad kan du göra med en 8 bitars JPG från kameran utan att bilden blir sämre?

Jag undrar om flera av er vet vad ni talar om?

Inget (näst intill), men det var ju inte det frågan gällde.

Har man lyckats till 100% så finns det inget i bilden att förändra i efterhand, eller hur? Och om man inte behöver förändra något, eftersom allting är perfekt, kvittar det då om man har fotar i raw eller i jpg? Det var det frågan handlade om.

Jag undrar om flera av er ens läste öppningsinlägget...

Inget (näst intill), men det var ju inte det frågan gällde.

Har man lyckats till 100% så finns det inget i bilden att förändra i efterhand, eller hur? Och om man inte behöver förändra något, eftersom allting är perfekt, kvittar det då om man har fotar i raw eller i jpg? Det var det frågan handlade om.

Jag undrar om flera av er ens läste öppningsinlägget...

och då har jag svarat att jag ännu ej har fått en bild i jpg oavsett vilken kamera jag har använt ,så bra att jag inte har korrigerat den senare i PS.Exv lagt en annan kontrastkurva, rättat till enskild färgnyans etc.
Och jag har haft ett antal digitala SLR kameror från både Nikon och Canon.
Vi har tydligen olika preferenser vad som är bra ut från kameran jämfört med en rawfil som kan korrigeras innan interpoleringen sker.

För mig verkar förfarandet som slöseri med tid. Jag ägnar min tid åt att fotografera och ser vad jag ser. Vad bilderna visar är ingen absolut vetenskap, ingen matematisk formel som ska bevisas. Det finns inget att testa om man är intresserad av BILDEN, men massor att testa om man istället är intresserad av tekniken.

Om nu tekniken är så ovidkommande, varför fotar du med EOS 5D istället för med en billig pocketkamera? Allt annat än den allra billigaste kameran är ju slöseri med pengar enligt ditt synsätt, där jämförelser kameror emellan är "slöseri med tid".

och då har jag svarat att jag ännu ej har fått en bild i jpg oavsett vilken kamera jag har använt ,så bra att jag inte har korrigerat den senare i PS.Exv lagt en annan kontrastkurva, rättat till enskild färgnyans etc.
Vi har tydligen olika preferenser vad som är bra ut från kameran

Det har inte heller jag, men det var inte det heller som öppningsinlägget handlade om, vad du och jag har fotat. Han ville ha svar på nyttan med raw gentemot jpg om man nu har lyckats till 100%.

Jag har jämfört med min Sony A300 raw med Jpeg..

och ställer jag kameran på tex ett programinställ som finns i raw programmet sony sänder med så blir jpeg exakt som raw blir. Helt omöjligt se någon som helst skillnad...

och. Ändrrar jag i raw så blir det inte ett smack bättre eller sämre i vilket som..

jag är nog för dålig fotograf för att greja dom där viktiga parametrarna i mina bilder så skillnaer blir viktiga..

Däremot kanske det skiljer mellan kameramärken..Så jag talar endast om min kamera och hur den aggerar..

Just detta att raw blir lika Jpeg är suveränt. För då tar man en rawbild.. Kollar i rawprogrammet hur bilden blir med dom förval som där finns.. Och så memorerar man dom viktigaste förprogramerade .. Och sedan då man fotar Jpeg så ställer man bara kamerans inställ exakt som rawprogrammet visade i respektive väder osv..

Super detta..

Sedan så.. Laddar man hem Paintnet gratisprogram så får man även brusredusering för Jpeg...

Nu saknas bara nått gratisprogram som kan räta upp bilder där optiken förvrider bilderna så förbaskat fult som sker med vidvinkligare optik.... Sedan är Jpeg perfekt...

Senast ändrad:
"RAW kan funka som livlina för slappskallar också Mikael - allt annat lika."

Det kan jpg också. Istället för att verkligen tänka till och ta färre, men genomtänkta kvalitetsbilder så går det ju lika bra att ösa på med tonvis med jpg och hoppas på att åtminstone några blir användbara. Kvantitet framför kvalité helt enkelt.

För, Sten-.Åke, du menar väl ändå inte att alla dina tusentals bilder efter en fototur är användbara?

Sedan jag började med spotmätning och zonsystemet, tar jag betydligt färre bilder. Men bättre. Finns ingen anledning att ta mer än ett par blider av samma motiv när man vet vad man gör och tänker till innan man knäpper. Så därför förefaller mig jpg-fotande med 6,5 bps för mig mer som en livlina än att ta max en eller två bilder i RAW, som på köpet blir korrekt exponerade.

Bra poäng men jag tror du förstår vad jag menar. Rent av skulle ju just det vara ett argument för att gröna DSLR-fotografer skulle köra RAW eftersom slarvmånen är större där. (Det var bara ett litet skämt med lite allvar i).

Jag tror dessutom inte att detta våldsamma seriebildsraseri som en del ägnar sig åt nödvändigtvis är filformatsbundet. Men det är sant att formatet bestämmer förutsättningarna att gödsla om man vill det. Jag får in 74 raw+jpg, 92 raw, 405 jpg bästa kvalitet, eller 564 jpg standard på 2 Gb med min kamera. Det är klart att det underlättar med JPEG Standard för den som har som metod att ha ett "tungt finger" på avtryckaren.

Jag har fotograferat ungefär sedan mitten av 60-talet. Jag har aldrig ägt en kamera under predigitalperioden med "motor", som man sa på den tiden och jag använder praktiskt taget aldrig seriebildstagning. Undantag makrofotografering på frihand (ja jag har antishake). Använder det för att det är svårt att parera det korta skärpedjupet ibland annars.

Jag reste mycket på 70-talet trots att jag var fattig och film var dyrt så det gällde verkligen att få till det på ett enda skott, för mer hade jag aldrig råd med och mer orkade jag inte bära. Måste jag välja mellan att köpa film eller vara ute några veckor till valde jag det senare. På den tiden var man ute halvår i sträck som backpacker och måste jag välja mellan att ha fler minnen eller dokumentera fler men färre så valde jag det förra. Jag har aldrig haft tusentals bilder från någon resa och ingen resa har bara varit en fototur". Jag tror inte jag tog mer än 4-500 bilder när jag var och fiskade i Venezuela för något år sedan trots att det skedde digitalt. Men jag är noga med att ställa in kameran så att det blir så rätt som möjligt och jag är noga med mina motivval.

Detta sitter i fortfarande fast jag inte behöver. Jag tar sällan massor av bilder av samma motiv och större delen av de bilder jag tar är användbara för mig. Jag kanske kastar 10% max 20 % av det jag tar. En fördel med JPEG är just att man kan skanna igenom sina bilder direkt i vilken viewer som helst och radera det man inte vill ha. Det är alltid lite knöligare med RAW som man alltid måste öppna i en konverterare som alltid har ett större avtryck en en simpel viewer. Ligger jag fel i exponering tar jag en bild till och raderar fulbilden direkt, tar sällan fler än två och som sagt min Sony A350 är fantastisk på att exponera i jämförelse med allt annat jag haft tidigare. Det är sällan det blir lika fel som med min KM 7D eller min analoga Dynax 5.

Några slåss vilt för att övertyga om att raw ger bättre möjlighet för efterbehandling än jpeg, men eftersom ingen tror något annat så kanske det är dags att sluta veva med armarna i det ämnet.

Vad som fortfarande är intressant däremot är hur många promille av alla fotointresserade kan avgöra om en utskriven bild kommer från en putsad raw-fil eller en lätt putsad (och rätt exponerad) jpeg. Resultatet av ett sådant blindtest (som Sten-åke föreslog för några sidor sedan) vore riktigt intressant.

Hur överlägsen är raw-bilden när den väl sitter på papper?

Vad som fortfarande är intressant däremot är hur många promille av alla fotointresserade kan avgöra om en utskriven bild kommer från en putsad raw-fil eller en lätt putsad (och rätt exponerad) jpeg. Resultatet av ett sådant blindtest (som Sten-åke föreslog för några sidor sedan) vore riktigt intressant.

En sådan blindtest som han föreslog har jag aldrig gjort. Däremot har jag vid ett par tillfällen gjort en jämförelse mellan en »perfekt exponerad« jpeg-fil som jag sedan har styrt upp och skärpt. Det var alltså inga utfrätta högdagrar i jpeg-bilden.

Sedan tagit samma fil som rå, bearbetat den och sedan skrivit ut. Jag har sedan lagt upp dessa bilder för en referensgrupp och bett dem plocka ut den bästa ur respektive par. För dessa, som var vana att bedöma bilder, var det ingen större konst att plocka ut den som började sitt liv som en råfil.

En fördel med JPEG är just att man kan skanna igenom sina bilder direkt i vilken viewer som helst och radera det man inte vill ha. Det är alltid lite knöligare med RAW som man alltid måste öppna i en konverterare som alltid har ett större avtryck en en simpel viewer.

I Windows Vista har jag installerat Canons codes som gör att jag kan se Raw-filerna direkt i utforskaren. Fast jag använder det sällan, det är ändå snabbare att radera filerna innifrån Lightroom eftersom jag där snabbt kan gå igenom alla och markera dem med "X" och sedan radera dem alla på en gång. Om jag raderar dem en och en i utforskaren måste jag bekräfta varje enskild radering vilket blir tidsödande (jag slänger i och för sig betydligt mer än 20% av det jag fotar).

För mig innebär Raw inget som helst merarbete jämfört med JPG.

Mvh
Anders

Fotografera i raw + jpg

Som jag sagt många gånger här på Fotosidan: Fotografera i raw + jpg. Använd jpg-filerna för vardagsbilder som inte bildbehandlas alls eller när kvalitetskraven är låga. För de bilder som kräver justering av vitbalans och exponering samt ytterligare bildbehandling är det bättre att använda raw.

Själv bildbehandlar jag kanske 5-10% av mina privata bilder medan bilder på uppdrag till andra alltid bildbehandlas och då finns det en fördel med raw.

Göran Larsson skrev: Det här är en mycker märklig tråd.

I andra trådar detaljstuderar man olika kamerahus och dissar (ofta totalsågar) kameror som upplevs (vid pixel-peeping) ha den minsta lilla defekt. I den här tråden försvarar man i stället ett användningssätt av kameran (använda JPEG direkt i kameran) som ger synbara försämringar i bilden. Märkligt. Sila mygg och svälja kameler brukar nog detta kallas. :)

det beror på att några tror att att den konvertering som sker i kameran är lika bra som om man omhändertar bilden i en rawkonverterare, bearbetar bilden i 16 bitars läge. Dvs en stor okunskap om vad man själv kan görs med en bild som är i rawformat.
Vissa personer vet inte heller skilnaden mellan ett jpg uttag från en kamera och vad som kan göras med en rawfil, dvs med exv camera raw och dess inställningsmöjligheter samt att bildbehandla i 16 bitarsläge jämfört med 8 bitar.
jag finner denna diskussion ovanligt korkad och att flera inte förstår skilnaden mellan en fix jpg uttag från kameran jämfört med vad man kan göra med en rawfil.

Nu måste ni nog börja lyssna lite grabbar och läsa! Finns det verkligen någon som har påstått här att att processningen i kameran skulle vara lika bra som det som kan uppnås i en konverterare? Det är överhuvudtaget inte detta frågan gäller! Alla vet att det är så, så det mantrat kan ni bespara oss!

Läs istället rubriken noga och försök håll er till den: "Nödvändigt med RAW vid perfekt exponering?", frågar frågeställaren och trådskaparen. Underförstått i denna fråga är dels att man mycket väl vet att RAW är normen och betraktas som bäst men man undrar varför man nödvändigt måste strula med RAW om det nu inte finns några utbrända högdagrar att rädda. Det är väl en berättigad fråga? Ett av i grunden samma argumentet för RAW är att det ger större möjligheter att rädda bilder som givit fotografen en riktigt taskig utgångspunkt i en felexponerad bild. Igen: Behövs då RAW om man gjort rätt? Det är frågan. Har alla fattat detta nu? Risedal? Är du med? Kan JPEG duga då frågar frågeställaren?

Det ni heller inte fattat tydligen är att en del väljer JPEG för att det funkar bättre som total kompromiss än RAW för dem (RAW är för klarhetens skull även det en kompromiss och dess enda selling point är att det ger möjligheter till en marginellt bättre bildkvalitet än JPEG). Folk väljer inte JPEG bara av de skäl Mikael alltid landar i förr eller senare: d.v.s. att de är allmänt korkade eller att de i bästa fall i sin okunnighet inte förstår sitt eget bästa. Det däremot är en mycket okunnig, avskärmad och talibansk hållning.

Det finns emellertid massor med fler skäl att välja JPEG än RAW. Det är fullt möjligt för en del användare att uppfatta JPEG som den BÄSTA KOMPROMISSEN sett till förmatets helhetsegenskaper:

1. Det tar mindre plats på kort och diskar

2. Det är mest transparent och kan öppnas i snart sagt vad som helst

3. Det går snabbare att transferera och hantera

4. Det är ett mer framtidssäkert format än tillverkarspecifika RAW

5. Man kan välja RAW-konveterare efter funktionalitet i dessa och inte i värsta fall bara efter vem som tillverkat RAW-formatet och garanterat att de stöder det in i döden.

6. Rätt hanterat är Lightroom inte mer förstörande efter JPEG-exporten från kameran än RAW. Lightroom ändrar aldrig på masterfilen vare sig det handlar om RAW eller JPEG. Dessutom kan en JPEG exporteras helt utan vidare komprimering och dataförlust från LR (välj bara 100% vid exporten). Filerna blir t.o.m. större efter export från LR än orginalfilen är. Så inte förlorar man nåt data inte. Fortfarande rapar många upp myten att en JPEG måste förlora data vid omexport. Det nya är att det inte är sant.

7. Man slipper vänta på att tillverkaren av favorit RAW-konverteraren ska förse denna med stöd för just din nyinköpta kameras RAW-filer som av någon outgrundlig anledning visat sig vara av ett helt annat format än alla tidigare format från samma tillverkare. Detta leder till att du i värsta fall måste ha flera olika RAW-konverterare för att kunna jobba med alla dina RAW. Sånt händer aldrig med JPEG!

8. JPEG ger inte bäst kvalitet men tillräckligt bra kvalitet för att de som väljer JPEG som format ska vara nöjda. Jag upprepar: det är inte bäst men det är tillräckligt bra för många och jag och en hel del andra som väljer JPEG är medvetna om att detta är en kompromiss och vi är beredda att leva med den eftersom vi får en hel del andra fördelar och skulle det vara så så vet vi hur man processar en RAW också i värsta fall.

9. Seriebildstagning går inte sällan ordentligt mycket snabbare i en del kameror om man kör JPEG istället för RAW. Många kameror storknar snabbt när bufferten fyllts med RAW. Med JPEG uppstår ofta aldrig detta problem.

10. Ett hyffsat exponerat JPEG går dessutom utmärkt att efterbearbeta lite för att få ut det där lilla extra om kameran inte skulle ha hittat helt rätt. Att köra JPEG innebär inte att man helt skulle avstå från efterbehandling. Jag efterbehandlar nästan alltid mina utskriftsbilder i JPEG innan utskrift. Arbetssättet är dessutom exakt detsamma som vid RAW-bearbetning. Därför är en del föraktfulla kommentarer fullständigt obegripliga att JPEG skulle väljas bara av idioter som är för korkade att lära sig efterbehandla RAW. Särskilt oförståeligt är detta eftersom LR kan användas för både RAW och JPEG och funktionerna är exakt de samma.

11. Därför att JPEG alltid stöds av LR kan man vara helt säker på att alltid kunna använda LR.

RAW har den dåliga egenskapen att det formatet dessutom tvingar tillverkare av mjukvara att hela tiden ägna tid och resurser åt detta SISYFOS-arbete att hela tiden anpassa nya importfilter till ständigt nya format istället för att koncentrera sig på att ge oss nya bättre funktioner. Utan denna kvarnsten skulle tredjepartstillverkarnas RAW-verktyg "flyga" och skillnaderna skulle bli ännu större på verktygens kvalitet än de är idag.

Att Mikael inte verkar kunna ta till sig detta är att han alltid - säjer alltid har en förkärlek för ett "principal argument" som han driver in absurdum men formatvalet har inte endast en bildkvalitetsaspekt. Det är som sagt mycket mer än så.

Igen: Behövs då RAW om man gjort rätt? Det är frågan.
Svaret är att RAW behövs. Hur sensorns Bayer-mönster tolkas vid omvandling från RAW till JPEG är inte självklart och kan göras på olika sätt. Detta ser vi resultatet av genom att olika RAW-konverterare producerar olika resultat. Det är naturligtvis så att den inbyggda konverteraren har sitt eget resultat. Om man använder den omvandlare som är inbyggd i kameran har man inte möjlighet att konvertera bilderna på nytt om en ny förbättrad RAW-konverterare dyker up på marknaden.

Hur ofta har inte en fotograf som framkallar sin egen film ställt sig frågan hur bilderna skulle blivit om han valt en annan framkallare, ändrat framkallningstiden lite och/eller ändrat temperaturen lite?

Detta skäl är tillräckligt för att jag ska välja RAW.

Några slåss vilt för att övertyga om att raw ger bättre möjlighet för efterbehandling än jpeg, men eftersom ingen tror något annat så kanske det är dags att sluta veva med armarna i det ämnet.

Tack! Jag vet inte varför fan flyger i folk så fort dessa saker kommer upp. Det verkar stört omöjligt att lyfta en sån här diskussion. Efter ett par inlägg så kommer talibaninläggen som ett brev på posten och mullorna börjar högläsning som i nån koranskola och vi förväntas alla sitta och nicka som man plägar göra på ställen som dessa (eller i alla fall unisont gunga medan man mumlar samma mantra man läser i sharialagarna - RAW är bäst RAW är bäst RAW är bättre än bäst).

Jag har ju gjort dessa tester själv och efter det fatta mitt beslut. Visst kan man se små skillnader om man anstränger sig men ett A3 kollar man inte på med teaterkikare normalt och på vanligt betraktningsavstånd går det inte att se nån större skillnad. Det duger för mig och övriga fördelar för jag på köpet.

Risedal blev förbannad på mig och vägrade läsa mina förslag som faktiskt var allvarligt menade. Mikael älskar bildjämförelser (företrädesvis då brusjämförelser) så jag tyckte det var ett naturligt föreslag att skriva ut ett antal bilder med JPEG som bas och ett antal från RAW. Inga parbilder utan alla olika motiv. "Ännu ett korkat påstående från herr Sändh" blev den reaktionen. Kanske borde förslaget riktats till Staffan Ohlsson istället som verkar undervisa ibland.

Det här har aldrig handlat om att RAW är bäst eller inte. Det är väl ingen på FS som är oklar över det? För mig har det istället hela tiden handlat om hur mycket bättre det är!

Självklart är svaret på den ursprungliga frågan "Nej". Det är förstås inte _nödvändigt_ med Raw.

Det finns argument för och emot alla filformat. Själv har jag dragit slutsatsen att för mig väger fördelarna med raw över.

Sten-Åke listar ju en drös med fördelar med JPG. Hur pass gilltiga det är får väl var och en dra sina slutsatser utifrån sin egen situation. Jag har övervägt dem och kommer fram till:

1) Utrymme är för mig inget problem. Med nuvarande fototakt och utveckling av lagringsmedia kommer jag aldrig vara ens i närheten att slå i taket.

2) Jag gör nästan alltid någon form av redigering av alla mina bilder, beskärning, lite kontrast osv. Därefter exporterar jag till JPG. Alltså har jag även tillgång till en JPG.

3) Helt sant, jag förlorar nog någon minut i veckan på att vänta på att RAW filerna tankas över till min dator. Jag tror jag överlever...

4) se punkt 2.

5) Där blev det kanske lite fel? Skjuter man i JPG behöver man ju ingen rå-konverterare alls. Däremot är det väl så att om man använder JPG kan man välja bildbehandlingsprogram friare än om man fotar i RAW. För min del ser jag inget problem. Mitt favoritprogram (Lightroom) lär stödja raw från mina favoritkameror (Canon) under överskådlig framtid. Konverteringar kommer alltid gå att göra.

6) Alltså inte ett argument för varken det ena eller det andra.

7) Så jäkla bråttom är det väl inte! Återigen, mitt favoritprogram tycks hänga med ganska bra i takten med nya kameror.

8) Sant men knappast ett argument för jpg.

9) Kameraberoende. För egen del har jag aldrigt tagit en så lång sekvens att jag slagit i taket och då fotar jag trots allt en del motorsport. Jag gissar att framtidens kameror kommer att få allt större bufferts och snabbare processorer så problemet drabbar nog bara den med väldigt specifika krav.

10) Sant, men återigen inget argument för något visst format.

11) För min del är jag inte det minsta orolig för att Adobe kommer att ta bort stöd för de kameror som de redan har utvecklat stöd för!

Alltså, vad jag vill visa med ovanstående uppräkning är att det som för någon - Sten Åke i det här fallet - framstår som överväldigande (?) argument för att välja JPG, kan för en annan - mig - framstå som i princip obetydliga faktorer.

Mvh
Anders

Svaret är att RAW behövs. Hur sensorns Bayer-mönster tolkas vid omvandling från RAW till JPEG är inte självklart och kan göras på olika sätt. Detta ser vi resultatet av genom att olika RAW-konverterare producerar olika resultat. Det är naturligtvis så att den inbyggda konverteraren har sitt eget resultat. Om man använder den omvandlare som är inbyggd i kameran har man inte möjlighet att konvertera bilderna på nytt om en ny förbättrad RAW-konverterare dyker up på marknaden.

Hur ofta har inte en fotograf som framkallar sin egen film ställt sig frågan hur bilderna skulle blivit om han valt en annan framkallare, ändrat framkallningstiden lite och/eller ändrat temperaturen lite?

Detta skäl är tillräckligt för att jag ska välja RAW.

Du har en poäng i det Göran och det du tar upp är nästa stora problem att ta itu med. Få en mer enhetlig och standardiserad hantering av RAW. Jag fattar inte att alla accepterar detta faktum du pekar på. Just det du säger är faktiskt lite märkligt. Istället för att se detta som ett RAW-relaterat problem (någonting negativt för RAW) så anpassar vi bara och säger att det är ju jättebra att man kan välja en RAW-konverterare då som passar. Jag har haft samma problem. Med Minolta RAW funkade RawShooter utmärkt (jämför Canons rödstick!). Däremot var Lightroom länge bedrövligt med både KM- och Sony-filer. Det här är öken!

(Norrmannens exempel i denna tråd (länk) pekar väl på vilket träsk detta är. I hans fall Canon plus Rawshooter så såg RAW-bilden för jävlig ut rent ut sagt därför att just den konverteraren inte funkade bra ihop med åtminstone vissa av Canons RAW (gravt rödstick). Däremot var hans JPEG mer OK.

Sen är det faktiskt så att om jag nu valt Lightroom från Adobe som helt dominerar denna bransch så kan jag köra JPEG i Lightroom till fan kommer och tar mig, Adobe eller oss båda. Har du valt RAW vet du aldrig när du tvingas hoppa till en ny tuva och tvingas skruva om dina gamla bilder. Så du har själv satt dig i den sits du sitter med proprietära RAW-format Göran. Att du däremot ser det som en fördel förstår jag inte.

raw raw raw, om vi alla här på Fooooooootosidan fattar våra händer så kan vi alla sjunga raw tillsammans.
(försök med jpg jpg jpg)

Vi skall alla overcome jpg some day.
Halleluliiiiiiiiiiiiiiia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar