Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh
"Men om man gjort ett bra jobb med JPEG-bilden så har man väl inte så stor nytta av RAW-filen längre antar jag. "
Slängde du dina negativ under den analoga eran?
Vaddå kastat orginalen, den analogin haltar betänkligt. Du har ju missat att mina JPEG är lika mycket mina negativ som dina RAW är dina. Med den enkla skillnaden att de är tillgängliga direkt i vilket jäkla tittskåp som helst utan vidare redigering till skillnad från de RAW man har. Mina JPEG-orginal har jag alltid kvar oförändrade. Behöver jag skruva på dessa och det händer ibland, så hamnar förändringarna precis som för RAW i Lightroom-databasen och orginal JPEG är lika oförändrat som din RAW-fil. Om du producerat ett JPEG av dina RAW som du är helt nöjd med så blir det väl inte så mycket bättre än det JPEG du lyckats producera (annars har du gjort ett taskigt jobb) eller tror du att du kommer på något fantastiskt fram över som kommer få dig att återgå till ditt RAW och göra en ny JPEG och skriva ut den istället?
Mina JPEG redigerade eller ej är på samma sätt "as good as it gets" för mig precis som dina JPEG är det för dig, för du skriver väl inte ut med någon jäkla RAW-print antar jag.
Senast ändrad: