ErlandH
Aktiv medlem
Vi använde negativ film och tillbringade massor av tid i mörkrummet för att göra ungefär samma sak som man nu gör i t ex Lightroom och PS.Edit: Hur gjorde ni förr i tiden föresten? När det inte fanns några bittar alls?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi använde negativ film och tillbringade massor av tid i mörkrummet för att göra ungefär samma sak som man nu gör i t ex Lightroom och PS.Edit: Hur gjorde ni förr i tiden föresten? När det inte fanns några bittar alls?
god jul på er
samma fråga dyker upp gång på gång, den som inte förstår skilnaden att arbeta med en rawfil och i 16 bitar bör gå en kurs.
att överhuvudtaget diskutera skilnaden att bildbehandla i 16 bitar raw med inställningar de flesta rawprogram tillåter för sedan exportera bilden i 16 bitar eller försöka dra/korrigera en 8 bitars jpg i Photoshop bör göra en jämförelse.Dvs ta både jpg och raw.
Det finns ett antal rabiata människor som sätter sin tilltro till den 8 bitars jpg kameran kan leverera, här skiljer det först och främt mellan olika kameror, vilka inställningar man har valt osv.
<snip>
god jul återigen
nu skall jag se Karl-Bertil
Vi använde negativ film och tillbringade massor av tid i mörkrummet för att göra ungefär samma sak som man nu gör i t ex Lightroom och PS.
Jag har aldrig - säger aldrig fått en 8 bitars jpg från en kamera som jag godkänner vad det gäller kontrastkurva, färgåtergivning osv från en jpg oavsett vilken kamera jag har använt.
Sedan är ju dessa 8 bitar olineära om jag inte är helt fel ute. Komprimerade åt ena eller andra hållet, minns inte vilket, för att ytterligare ta tillvara den information man faktiskt kan uppfatta.M
De 8 bitar man talar om för jpeg är alltså per färgkanal. Eftersom man har 3 kanaler per bildpunkt röd,grön och blå så kan 8 bitar bli 256x256x256= drygt 16 miljoner olika färger vilket utan överdrift räcker för de flesta bilder. Det tål även en del behandling, dock inga jätteändringar fram och tillbaks
Man kan nog hävda att man visar lika stor okunskap om man tror att en bild på 3x8bitars färgdjup inte tål minsta korrigering. Det gör dom. Och skjuter man så snett med kameran så man måste göra massiva insatser, ja då kanske man ska titta över inställningarna.
Nä, nu låter jag som om jag promotar jpeg, det gör jag inte, jag skjuter som sagt endast RAW. Irriterar mig bara på tonen att jpeg skulle vara fullständigt oanvändbart, vilket är rent nys.
De 8 bitar man talar om för jpeg är alltså per färgkanal. Eftersom man har 3 kanaler per bildpunkt röd,grön och blå så kan 8 bitar bli 256x256x256= drygt 16 miljoner olika färger vilket utan överdrift räcker för de flesta bilder. Det tål även en del behandling, dock inga jätteändringar fram och tillbaks.
Men med 14 bitar (canon exemplet ovan) får man ca 72057594037 miljoner möjliga färger i varje punkt. Finns inte en bildskärm, skrivare eller öga med den färgupplösningen. Därför tål en sådan bild en hel del fler operationer innan synliga problem uppstår. Så behöver/ska man trixa mycket så är det RAW som gäller.
Pröva att dra i recovery.
Jo men är det helt utbränt, så finns det ju inget att plocka fram.
Till viss del kan man rädda, jag sa aldrig att allt kunde räddas.
Det ögongehöret har nog ingen med tanke på att kamerans första tolkning sker redan vid exponeringsögonblicket. Alternativet torde bli en lös ljusmätare som mäter ljuset rakt av utan en massa processande och jämförande med inlagda exponeringsreferenser. Inte det mest snabbjobbande, funkar nog bäst vid rent studioarbete.God Jul allihop,
Var och en blir väl som vanligt salig på sin tro. JPG eller RAw, vilken gud skall man åkalla.? Vem ger bäst pay-off?
Personligen tycker jag att mina bilder har ett värde, mest för mig själv.
Därför vill jag ha ett så framtidssäkrat format som möjligt.
Aobe stöder fortfarande min gamla Olympus E-10 från 2000 och dess ORF. Tror inte de droppar det stödet på mycket länge. Kostnaden har de ju redan tagit för att stödja formatet.
Nu kommer skrivare som är klarar att ta emot filer i 16-bit och Adobe RGB. De börjar nå den nivå där en JPG i 8-bitar och s-RGB inte kan föda dem med data av den kvalitet de kan prestera.
Hur ser teknologin ut om 15 år. Vad kommer raw-konverterare klara och vad kommer våra skärmar kunna visa i färgomfång.
Om jag har Raw så har jag åtminstone den bästa data som min kamera kan prestera. Om jag sitter med JPG-bilder är den datan redan avgränsad till mindre än vad dagens bästa skärmar kan visa och de bästa skrivarna kan prestera.
Den begränsningen vill jag inte ha när jag sitter på ålderdomen och leker med mina gamla bilder i den senaste tekniken.
Dessutom tycker jag RAW ger mig massor av fördelar redan nu. Jag är inte den som sätter varje exponering och vitbalans rätt i varje bild.
Den som har detta fantastiska ögongehör (i brist på bättre ord) måste vara ett unikum.
Hur kan du vara säker på att konverteringen från RAW till JPEG (i kameran eller separat program) alltid gör så att 0 i RAW ger 0 i JPEG och att 4095 alltid ger 255 i JPEG, dessutom i alla färgkanaler?En utbränd högdager är alltid utbränd oavsett bitdjup. Det går inte att rädda.
Hur relevant är upplösningen räknat i pixlar när vi diskuterar dynamiskt område? Jag kan enkelt tillverka en bildfil som är mindre än 100 byte men som "väger" 30MB i Photoshop. Gör det min bilfil lika bra som RAW eller JPEG?Det finns ett ganska utbrett missförstånd ang. jpg/raw. En jpg har samma pixelupplösning som råfilen och de är precis lika stora. Många ser att jpg-bilden kanske bara väger 2-3 mb på disk, men upptagen Photoshop väger den kanske 30 mb. Alltså lika mycket som råfilen.
Vi använde negativ film och tillbringade massor av tid i mörkrummet för att göra ungefär samma sak som man nu gör i t ex Lightroom och PS.
Jag uttryckte mig slarvigt för skillnaderna syns bara vid hög detaljförstoring.så tydliga skillnader beror snarare på olika inställningar
Är det nödvändigt att fotografera i RAW om man lyckas till 99% med exponveringen? Finns några fördelar alls med RAW om man ponerar att man gör en 99 eller 100% rätt exponering?
För visst går väl jpeg att justera med bra resultat om det bara rör sig om +- 0.2EV i exponering?