ebermark
Avslutat medlemskap
Kör du win95 eller? det är då inga problem i vista eller xp...Jag har inte LR och windows filhanterare kan inte visa tumnaglar.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kör du win95 eller? det är då inga problem i vista eller xp...Jag har inte LR och windows filhanterare kan inte visa tumnaglar.
Är det nödvändigt att fotografera i RAW om man lyckas till 99% med exponveringen? Finns några fördelar alls med RAW om man ponerar att man gör en 99 eller 100% rätt exponering?
För visst går väl jpeg att justera med bra resultat om det bara rör sig om +- 0.2EV i exponering?
Detta är helt riktigt om vi pratar om JPEG, men RAW är vanligtvis 12 bitar och varje pixel kan därför ha värdet 0 till 4095. När kameran skapar JPEG-bilden måste den pressa in dessa 4096 steg till 256 steg, och det kan därför mycket väl finnas mer data i RAW-filen, i en eller alla färgkanaler, där JPEG-bilden har 255.
Vad menar du med att två filer väger lika mycket?
Det finns ett ganska utbrett missförstånd ang. jpg/raw. En jpg har samma pixelupplösning som råfilen och de är precis lika stora. Många ser att jpg-bilden kanske bara väger 2-3 mb på disk, men upptagen Photoshop väger den kanske 30 mb. Alltså lika mycket som råfilen.
Det är inte riktigt sant. Jpg-bilden klipper tidigare och kan visa en utbränd yta trots att det finns information i raw-filen. Samma sak med svarta partier som kan se igensotade ut i jpg (och förstås alla andra färgfält, t ex en blå himmel, som mister en massa nyanser i jpg).En utbränd högdager är alltid utbränd oavsett bitdjup. Det går inte att rädda.
En utbränd högdager är alltid utbränd oavsett bitdjup. Det går inte att rädda.
Det finns ett ganska utbrett missförstånd ang. jpg/raw. En jpg har samma pixelupplösning som råfilen och de är precis lika stora. Många ser att jpg-bilden kanske bara väger 2-3 mb på disk, men upptagen Photoshop väger den kanske 30 mb. Alltså lika mycket som råfilen.
Sen när är 256 och 4096 lika mycket?
Att en RAW är bättre att redigera i är ingen hemlighet, det var inte det som var frågan jag ställde.
SÅ, Om man jämför en helt oredigerad jpeg med en identiskt tagen RAW som är konverterad till jpeg, kan ögat se några skillnader?
Personligen tycker jag det. Du har ett negativ som du kan ändra färgbalans och vitpunkt som du tycker passar bilden utan att få negativa effekter i bilden. Du kan också ändra en mängd bildegenskaper utan att bilden brister.
Jag har själv fotat digitalt sedan 1999. De bilder jag då tog med en Olympus e-10 i ORF stödjs fortfarande av t.ex. Light room 2.
Många JPEG bilder jag fick fram då var inget vidare men de i ORF (RAW) som jag tog kan jag idag få ut ett kanon resultat ifrån i bl.a. LR.
Det var vara synd att ett minneskort då kostade 2500 kr för 128 mb och man fick plats med 4 ORF. Så det blev oftast JPEG av utrymmesskäl. Idag ångrar jag att jag inte tog kostnaden och fotade mer i ORF av min dotter. Bilderna hade varit guld värda idag i jämfört med de halvtaskiga JPG jag har.
Vad kan våra RAW program göra om 8 år? Säkert mer än idag. Sitter du däremot med JPEG så är resultatet vad det är.
Det har jag aldrig riktigt lyckats med (att rädda de utbrända högdagrarna). Hur gör man?
/Thomas