Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nödvändigt med RAW vid perfekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar allvarligt på att lämna FS för det känns lite väl instängt ibland.

Orkade faktiskt inte läsa hela ditt inlägg Sten-Åke, men fastnade i alla fall på avslutningsraden ovan.

Det vore väldigt synd om du lämnade FS, jag försöker läsa dina inlägg så ofta jag kan. Ofta har jag en avvikande uppfattning men jag tycker dina åsikter ofta är intressanta att ta del av och ibland har jag nog tagit mig en extra funderare på ett och annat tack vare dina rader.

Jag tycker du har fel i att det känns instängt här på FS. Tvärtom tycker jag att diskussionen är ganksa fri. Visst är det många med starka åsikter som inte gärna ger sig men det är väl helt naturligt.

Ibland blir ordvalet och tonfallet onödigt hårt men inte värre än att man kan ha överseende med det.

Ha ett gott 2009!

Mvh
Anders

Nä, vid närmare eftertanke ska jag nog skriva nåt inlägg till!
Varför går du och någon till igång på det här som Thomas drar till sin spets och raljerar över? Det här är skrivet någon timme efter midnatt på nyårsafton och kunde väl kanske få någon nyårsklocka att ringa men det är väl bara att konstatera att varken räntan, rosten eller för den delen åsiktspolisen sover på FS.!

Återigen,gå tillbaka till mötesrubriken! Det är väl ingen som påstått att JPEG skulle vara överlägset RAW bildkvalitetsmässigt? När ska den polletten äntligen tillåtas ramla ner? Det vi försökt att säga några stycken är att det finns andra egenskaper kring både RAW och JPEG-formaten som kan göra att man ser JPEG baserade på JPEG-orginal som ett mer passande val och där man tycker att det är den mest tilltalande kompromissen av dessa format. Är det inte dags att inse att även RAW har sina fläckar och även det har sina brister eller knöligheter som även de förtjänar att läggas på vågen.

Jag ser tyvärr ett tråkigt mönster här på FS. Ett mönster av den djupaste intolerans kring det som inte spikats som "sharia-lagar" av de som tagit det till sin uppgift upprätthålla de samma.
Men välkommen till 2009 och till en fullständigt ny världsbild kring digitalfotografi (åtminstone i vissa centrala avseenden)!

2008 ännu långt in på hösten, var alla sanningars moder att "stora är alltid bäst". Man kunde först tro att det anspelade på något sexuellt men det som avsågs, var framförallt att stora pixlar alltid var bäst. Det ansågs gälla både "dynamiskt omfång eller DR (dynamic range som det heter på utrikiska) och brusprestanda som båda tillika ansågs vara de absolut enda bildkvalitetsparametrar värda att prata om vid denna tidpunkt.

Jag och några andra som skaffat oss nya kameror tidigt på året tyckte oss se att något inte stämde. Det nya med dessa kameror var att de hade dubbelt eller nästan dubbelt så många pixlar som våra gamla kameror och vi kallades halvidioter som köpt skräpet eftersom det var allmän kunskap att så många pixlar skulle ge katastrofalt dåliga bildegenskaper (både DR och brus då underförstått). Det hjälpte föga att vi sade att vi valt högre upplösning eftersom vi var intresserade av en högre detaljåtergivning än den vi tidigare haft. Vi tog våra bilder och jämförde med våra gamla kameror som hade både färre och större pixlar på samma sensoryta och upptäckte att det man påstod nog inte stämde entydigt.

Jag och en del andra deltog i ett möte om detta jag tror i början på sommaren och vi blev kallade allt möjligt nedsättande av den bestående ordningens försvarare. Vi fick dessutom en ordentlig hjärntvättning för säkerhets skull där vi fick höra allt om betydelsen av hög well capacity och fill factor. Likväl frågade vi oss om det var så enkelt att det fanns en enda sak som bestämde DR-prestanda (ja pixelstorleken då förstås). När Risedal varit otrevlig mot folk ett bra tag och de ändå tvivlade tog han kontakt med Lars Kjellberg. Det skedde efter att Sony-Kristoffer glad berättat att Sony A700 hade bättre DR i ett DIWA-test än de vassaste Nikon-kamerorna t.o.m. trots att dessa i RAW hade en DR på över 12 steg. Det fick han ångra. Det visade sig dock att Nikon i JPEG skruvat till sina bilder så att de hade endast 8,5 steg kvar i det formatet. Lars förklarade då att det inte alls var speciellt konstigt eftersom folk inte gillade bilder med 12 steg då dessa skulle uppfattats som alltför kontrastlösa. Sen gick luften ur den diskussionen. Folk hamnar rent praktiskt ofta mellan 8 och 9 steg vare sig det görs i kameran eller i RAW-konverteraren. Vi fick efter detta Risedal att nyansera "störst pixlar är alltid bäst" till "störst pixlar ger alltid bäst förutsättningar" (för grejen är att dessa inte alltid utnyttjas)

Under sommaren och hela hösten har debatten rasat kring vad "störst pixlar ger alltid bäst förutsättningar" har för betydelse för bruset. Historien från DR-tråden upprepade sig och vem var egentligen förvånad över det. Risedal och andra fortsatte att ta heder och ära av de som dristade sig ha andra uppfattningar och inte minst John Andersson fick ta emot väldigt mycket. Men John var segare än Risedal och han var t.o.m. segare än både Risedal och Lars Kjellberg ihop (Micke kallade in Lars igen när allt började gå överstyr igen). Så de tvingades verkligne anstränga sig till slut för att lyssna på varann.

Tråden "Många ( flera ) pixlar inte alltid bara onödigt" har kommit att bli den längsta i FS historia (den pågår än och är nu uppe på 196 sidor)och för att göra en mycket lång historia kortare så gick man från "sanningen" att "färre men större pixlar ger alltid bäst förutsättningar (till lågt brus)" till den helt diametralt motsatta uppfattningen. Nu är nog de allra flesta medvetna om att det är sensorns totala storlek som betyder något och sensorns effektivitet när det gäller att samla in ljuset. Att alltså hänga upp sig på den enskilda pixelns egenskaper visade sig leda fel och att den lilla sanningen i detta fall blev den storas fiende.

Det många förstått främst efter den senaste tidens utveckling är att det finns väldigt många fler faktorer än pixlarnas storlek som påverkar både DR- och brus-egenskaperna och de har också förstått att det finns även andra variabler i det som gemensamt går under namnet bildkvalitet. Det vi också sett är att vi förts vilse att alla mer eller mindre oseriösa testare och deras testmetoder. Det har med all tydlighet blivit uppenbart att tester utan normaliserade testmetoder inte kan ligga till grund för några som helst generella påståenden kring vare sig DR eller brus. Det har också visat sig att de flesta kameror har inga som helst problem med vare sig brus eller DR upp till åtminstone ISO 400, vilket de flesta klarar sig utmärkt med. Testerna har också visat på andra problem som felmärkta kameraobjektiv och felkalibrerade ISO-värden i kamerorna som även de gjort jämförelser vanskliga.

Till slut har vi äntligen fått tillgång till standardiserade testresultat under mer vetenskapliga förhållanden där man lyckats normalisera testresultaten och gjort verkligt objektiva jämförelser möjliga. Vi konsumenter är skyldiga ingenjörerna på DxO ett stort tack, för äntligen kan vi frigöra oss ur de oseriösa testarnas grepp och på goda grunder bilda oss egna uppfattningar. Det har inte varit så lätt tidigare och charlatanerna har varit lika många som de förutfattade meningarna. När sedan en räcka nya FF kameror med 20+ Mp visade sig ha både fantastiskt DR och mycket goda brusegenskaper enligt DxO, trots alla pixlar, börjar folk istället bejaka en annan mycket styvmoderligt behandlad bildparameter och det är detaljåtergivningen. När inte den järnhårda pixellagen visat sig stämma har många pixlar visat sig bli höstens verkliga signum på FF-marknaden.

Det skulle vara trevligt om folk kunde ha dessa historier i minnet och inte tro allt som självutnämnda experter och åsiktspoliser försöker få oss att tro och inte tro. Den världsbild vi hade i början av 2008 ligger i spillror och de som hade fel då försöker fortfarande få alla att tro de enklaste förklaringsmodeller de kan skapa och gemensamt för dessa har hela tiden varit att det bara finns en sanning och en enda parameter att beakta i alla lägen. I denna tråden har det varit RAW som utgångsformat och den enda parametern bildkvalitet. Det enda jag ville visa med mitt bidrag är att världen är mer komplicerad än så och att folk förtjänar att tas på allvar vilka val de än gjort utan att alltid bli kallade idioter av shariapolisen. Det har visat sig att förr att sharialagarna varit ur takt med tiden. Jag funderar allvarligt på att lämna FS för det känns lite väl instängt ibland.

Sten-Åke!
Jag har inte sonderat vilka andra forum det finns, men vet du något bra så tala gärna om det. Jag hänger med!
/Mats

Är det nödvändigt att citera hela Sten-Åkes inlägg när inägget är det sista som skrivits i tråden.
Normalt är det enkelt att radera allt utom det man svarar på.

Är också oerhört trött på alla poliser och självutnämnda experter med risedal i spetsen. Det GÅR inte att ha en åsikt hur väl den än passar en själv utan att bli totalsågad av dessa poliser.

Feltolkningar och lösryckta citat får mig att vilja lämna detta forum.

Riktigt tröttsamt!

vad menar du nu?
Vad står jag i spetsen för?

vad menar du nu?
Vad står jag i spetsen för?

Du vet nog exakt vad jag och andra menar. Men jag tänker inte gå in i en personlig diskussion med dig här. Jag är medveten om att jag pekade ut dig och det ångrar jag att jag gjorde, så gör man inte. Vill du verkligen veta kan du maila mig.

Sten-Åke!
Jag har inte sonderat vilka andra forum det finns, men vet du något bra så tala gärna om det. Jag hänger med!
/Mats

Till slut kände jag att jag helt "rynkade ihop" på intoleransen. Jag är inte rädd för någon av åsiktspoliserna på FS, trots att de kan vara väldigt brutala ibland men det som verkligen oroar mig är hur de som är lite osäkra ska våga komma till tals under villkor som dessa. Hur många intressanta inlägg förvägras FS som kollektiv bara för att det är så här?

Jag som har KM och Sony-kameror besöker helst Dyxum.com men eftersom jag ser att du har Nikon-kameror kan jag väl knappast bjuda dig dit. Jag kan bara säga att den typen av personangrepp vi tvingats utså alltsom oftast på FS har jag inte mött där. Jag vet inte om det beror på att det forumet är mer internationellt och därför skärper sig mer där. Här på FS känner sig en del uppenbarligen helt fria att bete sig ordentligt tarvligt ibland.

Orkade faktiskt inte läsa hela ditt inlägg Sten-Åke, men fastnade i alla fall på avslutningsraden ovan.

Det vore väldigt synd om du lämnade FS, jag försöker läsa dina inlägg så ofta jag kan. Ofta har jag en avvikande uppfattning men jag tycker dina åsikter ofta är intressanta att ta del av och ibland har jag nog tagit mig en extra funderare på ett och annat tack vare dina rader.

Jag tycker du har fel i att det känns instängt här på FS. Tvärtom tycker jag att diskussionen är ganksa fri. Visst är det många med starka åsikter som inte gärna ger sig men det är väl helt naturligt.

Ibland blir ordvalet och tonfallet onödigt hårt men inte värre än att man kan ha överseende med det.

Ha ett gott 2009!

Mvh
Anders

Tycker det här onödiga konfliktandet tar onödigt med energi och flyttar fokus från det som är viktigt. Ibland är det verkligen frågan om det pågår någon diskussion över huvudtaget om man med det menar en allvarligt menad dialog. Ibland påminner det hela mer om medvetna missförstånd. Om det var mer av verklig dialog skulle exempelvis trådarna jag refererat ovan aldrig blivit så långa.

Jag har också uppskattat både dina och alla andras bidrag till en verklig dialogen när det så skett, både här och på andra ställen.

Gott nytt år själv!

Senast ändrad:
Det vore mycket tråkigt om du skulle göra det. Du är en av några som jag mycket gärna lyssnar till (ja läser då) här på FS, och har mycket stort utbyte av. Hoppas verkligen att du stannar kvar och delar med dig av dina kunskaper. Du skall veta att det är uppskattat!

Och jag förstår ditt resonemang om jpeg-baserade jpeg, även om jag själv har stängt av jpeg i kameran sedan jag haft den några dagar och kommer att fortsätta så, med endast raw. För mig passar det bäst helt enkelt, men har man noga övervägt saken och kommit fram till att jpeg är modellen skall man givetvis köra med det.

God fortsättning Sten-Åke (och ni andra också naturligtvis), inte bara IRL utan även här på FS!

Tack! Jag har aldrig haft ambitionen att få folk att välja JPEG framför RAW. Vad man än valt så har det alltid varit fullständigt egalt för mig. Däremot så har jag haft ambitionen att upplysa folk om hur det här valet egentligen ser ut och att påpeka att man faktiskt kan göra sina val på goda grunder oavsett vilket alternativ man kommit fram till att välja. Jag är nog fortfarande ganska förvånad över att detta skulle visa sig vara så kontroversiellt. Så kontroversiellt att det nästan inte gått att tala om det.

God fortsättning själv!

Jo, efter många år på olika fora har jag lärt mig att sansade diskussioner inte är så självklart precis. Visst finns det folk med social kompetens som en nybadad katt litet varstans, men på nätet är de helt klart överrepresenterade ;-)

så fort man tar upp något som inte passar vissa för att det är deras älsklingsverktyg så haglar det skit, skillnaden är att Mikael kör på o visar att det oftast stämmer o ger igen med samma mynt. När jag tog upp dom usla motjusegenskaperna med 14-24 var jag på hoppad med bla jag inte vet hur jag ska ta bilder, sbr listan kan göras lång. Det lustiga är att en av dom personerna som klagar här nu var en av dom som (tjafsade) för att jag sågade hans kära optik.
Man ska nog inte kasta glas från båt heller.

Böjar med att säga att jag har full respekt för Raw och PS användare. på den analoga tiden trixades det hej vilt i mörkrummen. så det är nog ganska lika. jag som håller till i Div 4 i fotovärlden blir rädd om kameratillverkarna, struntar i jpegformatet och lägger krutet på dom olika Raw-konvertererna. Jag tror vi är många tusental som är glada om vi kan få bra jpeg-bilder. Man väljer själv på kameran jpeg eller Raw inga bekymmer med det. Men jag ser en klar tendens att för vissa märken blir skillnaderna större och större mellan jpeg-Raw. Mer pixlar,Fullformat, dyra objektiv. I dagens digitala fotovärld handlar det inte längre om bara kameran. Man behöver en dator också, den håller inte heller i evighet,behöver bytas. färgpatroner till skrivare. jag listan kan göras lång. Skojigt förresten att den fina D3 Nikon lär lämna så fina jpeg bilder. God fortsättning. / Bengt

. jag som håller till i Div 4 i fotovärlden blir rädd om kameratillverkarna, struntar i jpegformatet och lägger krutet på dom olika Raw-konvertererna. Jag tror vi är många tusental som är glada om vi kan få bra jpeg-bilder. Man väljer själv på kameran jpeg eller Raw inga bekymmer med det. Men jag ser en klar tendens att för vissa märken blir skillnaderna större och större mellan jpeg-Raw.

Är det verkligen så? Jag tycker vi är ganska överens om att skillnaden mellan en JPG ur kameran och en RAW-fil konverterad till JPG är ganska liten i det flesta fall.

Jag tycker tvärtom det verkar som om kameratillverkarna lägger rejält med krut på att förse JPG-fotografen med alternativ. Åtminstone min 40D har en mängd olika picture styles och inställningar för kontrast, färger. Högdagerprioritet och brusreduktion är också funktioner som vänder sig till JPG-fotografen.

Om jag minns rätt har väl även några tillverkare i sina senaste kameror lagt till funktioner för att beskära och editera bilderna i kameran. Och så har vi den prioriterade funktionen med printknappen....

Nej, jag tror absolut inte du behöer oroa dig för att stödet för JPG är på väg bort!

Mvh
Anders

....

Nej, jag tror absolut inte du behöer oroa dig för att stödet för JPG är på väg bort!

Mvh
Anders[/QUOTE]
Ja där ser man, Tidningen Foto anmärkte på 40D att färgerna var lite matta, så när dom ökade på färgmättnaden för att få lite bättre tryck, ville den röda färgen börja att blöda.Dom föreslog att med Raw kunde man få ett enastående bra bildresultat, med perfekta färger. Kanske firmware har förbättrat din 40D. Vänl./ Bengt

Ja där ser man, Tidningen Foto anmärkte på 40D att färgerna var lite matta, så när dom ökade på färgmättnaden för att få lite bättre tryck, ville den röda färgen börja att blöda.Dom föreslog att med Raw kunde man få ett enastående bra bildresultat, med perfekta färger. Kanske firmware har förbättrat din 40D. Vänl./ Bengt

Jag kan inte svara för tidingen Fotos erfaenheter. Har heller ingen uppfattning om firmware på 40D.

Jag har dock fotat en hel del JPG med 400D och lite med 40D och jag tycker det blir bra resultat och det lär väl finnas tiotusentals nöjda JPG-fotografer där ute.

Själv har jag gått över till RAW för att det ger mig lite extra utrymme när jag klantar till det, inte därför att jag tyckte JPG var dåligt.

Att stödet för JPG skulle vara påväg bort eller nedprioriterat tror jag inte alls. Som sagt, många av de senaste finesserna på systemkamerorna är ju faktiskt direkt riktade mot den som fotar i JPG. Finns det något som tyder på att någon tillverkare inte tänker stödja JPG??

Mvh
Anders

Att stödet för JPG skulle vara påväg bort eller nedprioriterat tror jag inte alls. Som sagt, många av de senaste finesserna på systemkamerorna är ju faktiskt direkt riktade mot den som fotar i JPG. Finns det något som tyder på att någon tillverkare inte tänker stödja JPG??

Mvh
Anders[/QUOTE] hoppas du har rätt Anders.Nikon ligger väl i framkant vad gäller jpeg. Pentax lite billigare modeller ger mycket bra resultat direkt ur Kameran. Canon verkar haka på med 50D men framförallt Nya 5DMK2 överraska med bra jpeg. Så du verkar ha rätt där.Det låter motsägelsefullt av mig där i mitt uttalande. Men med tanke på den livliga Raw debatten i tråden av framförallt superettan gänget(inget fel i det önska jag kunde lika mycket) Raw standard har ventilerats i tråden,microjustering är ett annat. Min oro är att tillverkarna verkar vilja lämna över dom sista justeringarna till konsumententen både vad gäller optimal bildkvalitet som injusteringar av optik. Det ligger lite i framtiden detta är jag rädd för. Ingen Rawstandard man vill sälja och få in pengar. Skulle inte förvåna mig om dom snart börjar sälja speciella Laptoppar färdiga för Raw och bildbehandling till respective kameramärke,kanske inte så dumt, men det kostar. Förmodlingen kommer nog olika Raw-kurser att dyka upp framöver. Mvh. Bengt

Själv har jag gått över till RAW för att det ger mig lite extra utrymme när jag klantar till det, inte därför att jag tyckte JPG var dåligt.
Personligen fotar jag i RAW för att det ger mig enormt mycket större möjligheter till kreativ efterbehandling redan i raw-konverteraren. Alltså även om jag satte exponeringen perfekt vid fototillfället. Tvärt emot vad dom flesta verkar anse så sparar jag därför ett arbetsmoment i förhållande till jpeg-out-of-the box, då jag kan göra allt utan att ens öppna en bildredigerare.

Det var mina 2 cents.

n.

Under sommaren och hela hösten har debatten rasat kring vad "störst pixlar ger alltid bäst förutsättningar" har för betydelse för bruset. Historien från DR-tråden upprepade sig och vem var egentligen förvånad över det. Risedal och andra fortsatte att ta heder och ära av de som dristade sig ha andra uppfattningar och inte minst John Andersson fick ta emot väldigt mycket. Men John var segare än Risedal och han var t.o.m. segare än både Risedal och Lars Kjellberg ihop (Micke kallade in Lars igen när allt började gå överstyr igen). Så de tvingades verkligne anstränga sig till slut för att lyssna på varann.

ibland.

Du tolkar vad som diskuterades på ett eget sätt min gode Sändh.

Vill du vara vänlig och peka på ev felaktigheter, du tycks fortfarande inte förstå vad full well capacity innebär,ej heller vad en stor pixel har för fördelar, inte heller vad det betyder för DR i högre iso .Vad som utgör en JPG eller en rawfil.
Eftersom du fullständígt bluddrade sönder tråden om små och stora pixlar genom att skriva lika långa inlägg som i denna tråden och dina inlägg handlar mest om annat (och det verkar vara fler än jag som inte orkar läsa din stora ordmassa), så ber jag dig återvända till tråden om pixlar och så diskuterar vi gärna ämnet återigen.Bara du håller dig till ämnet.
Och vänligen, lämna mitt namn utanför så länge du gör dina egna felaktiga tolkningar.

Fördelen med RAW

Fördelen med RAW-filer är för oss som inte är perfekta utan gör misstag lite då och då :)

Hur många av er har någon gång öppnat en gammal fil och råkat göra ändringar utan att spara i nytt namn. Genom att inte kunna göra några ändringar i orginalet som fördärvar bilden för framtida bruk så säkerställer man kvaliteten på sitt bildarkiv.

Råkar jag ställa vitbalans fel eller slarva med spotmätningen har jag en större chans att rädda bilden.

Dvs, se RAW som en försäkring när Murphy hälsar på.

Gott Nytt År med många bra bildtillfällen.

/Casi

Du tolkar vad som diskuterades på ett eget sätt min gode Sändh.

Vill du vara vänlig och peka på ev felaktigheter, du tycks fortfarande inte förstå vad full well capacity innebär,ej heller vad en stor pixel har för fördelar, inte heller vad det betyder för DR i högre iso .Vad som utgör en JPG eller en rawfil.
Eftersom du fullständígt bluddrade sönder tråden om små och stora pixlar genom att skriva lika långa inlägg som i denna tråden och dina inlägg handlar mest om annat (och det verkar vara fler än jag som inte orkar läsa din stora ordmassa), så ber jag dig återvända till tråden om pixlar och så diskuterar vi gärna ämnet återigen.Bara du håller dig till ämnet.
Och vänligen, lämna mitt namn utanför så länge du gör dina egna felaktiga tolkningar.

Tack! Skönt att slippa bli utskälld på första raden!

Lyckligtvis finns det numera mer vetenskapligt baserade tester som ger oss JÄMFÖRBARA normaliserade data och som eliminerar de felkällor som du och andra testare går vilse i. De tester du gör och gjort kan aldrig isolera vad som egentligen påverkar testbildernas utseende. Du vet inte varför en bild ser ut som den gör. Du kan heller aldrig dra slutsatser av storleken på en kameras pixlar utan att ta hänsyn till en mängd andra faktorer och du kan heller aldrig dra generella slutsatser av dina tester. Kan man inte kvantifiera mätningar kan man heller aldrig svara på frågor som "hur mycket" betyder en viss skillnad utan man landar alltid i en massa löst tyckande. Tack gode gud (sa även ateisten) att vi äntligen slipper bry oss om detta nonsens.

Din och många andras världsbild med monokausala förklaringar för vad som påverkar dynamiskt omfång och brus ligger på sophögen redan. Ert inflytande över folks världsbild krymper snabbt. Det är snart bara du och några överstepräster till som inte redan har fattat detta. Detsamma gäller din definition och mångas tidigare definition av bildkvalitet som haft en sådan hysterisk slagsida åt bruset. När den negativa trade off av små och många pixlar inte visat sig vara till närmelse lika stor som många trott med "sin förlängda märg" så kommer vi nu få en mer nyanserad bild av vad folk uppfattar som viktigt i det sammansatta begreppet bildkvalitet. Folk har så sakteliga börjat fatta att den tekniska utvecklingen på en mängd olika plan motverkat effekterna av flera och mindre pixlar. Detta framgår av DxO:s testresultat och analyskommentarer kring framförallt de nya FF-kamerorna och deras brus och inte minst DR-egenskaper.

Detta kan bara vara av godo. Tester kommer fortfarande att vara viktiga för alla men jag tror de kommer att få en helt annan karaktär framöver. Vi ser redan hur en del testsiter insett att de gör bäst i att avstå från sina egna ovetenskapliga tester och ogrundade tyckande och har istället börjat referera till de testhårddata kring sensoregenskaper DxO tagit fram. När det gäller handhavande och beskrivning av kamerans övriga egenskaper har säkert både testsiter och andra kunniga testare av kamerafunktioner som exv. Jesper Ekwall på FS alltid en uppgift och en betydligt högre relevans hos många användare än det bruspeepende som länge tillåtits dominerat snacket här på FS.

Du får väl tycka vad du vill om mitt bluddrande. Jag är faktiskt lite förvånad att du har så svårt att läsa texter på skärm. Du är ju så pass gammal att jag trodde att du gått ut skolan innan vi började använda bilderböcker även på högstadiet. Jag var lärare då på 80-talet och jag kan bara beklaga utvecklingen och det jag då var en del i. Jämför man gamla gymnasieböcker från 60- och 70-talen med det som används idag så ser man att bilderböckerna även nått gymnasiet idag. Gå gärna till ett välsorterat bibliotek och titta i "Dikt och Data" och "Dikt och tanke" så förstår ni vad jag menar. Internet håller tyvärr på att förstöra folks möjligheter att läsa eftersom mediet inbjuder till skannande utan djupläsning.

Kanske är det så att en sådan här diskussion börjar bli omöjlig att föra idag i annat än bokform. De som fortfarande läser böcker (vilket till största delen är kvinnor idag) har säkert förmågan att ta till sig denna debatt men tyvärr deltar kvinnor sällan i forum som dessa. Gjorde fler det skulle säkert tonen också vara en annan. Killar skulle aldrig kunna behandla kvinnor riktigt lika illa som man ofta behandlar andra män utan att det skulle komma en Ivanhoe ridande in i forumet till Marions (var det väl) försvar.

I övrigt har jag svårt att förstå att du kan ha några synpunkter alls på vad jag skriver eftersom du ofta undviker att läsa inlägg längre än ett stycke eller sådana inlägg som bara är fulla med testbilder och enradiga ISO-angivelser. De senare kan annars märkligt nog vara hur långa som helst!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar