Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nödvändigt med RAW vid perfekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen har du kanske missat en av poängerna med JPEG:s transparens. Just genom att alla vet vad en JPEG är och kan öppna den direkt så kan t.o.m. min son som idag är fullständigt ointresserad av foto öppna dem på första försöket om han skulle kolla igenom mina diskar.

Nu är det du som har missat. Jag exporterar mina RAW-filer till JPG i en snygg och prydlig struktur som är lätt tillgänglig på min hårddisk. Alltså får jag både den transparens och framtidssäkerhet som du eftersträvar. Kostnaden för detta är lite extra diksutrymme och ett par musklick.

Dessutom har jag en hemsida som familj, släkt och vänner har tillgång till. Den är skapad med Jalbum och där lägger jag de bilder som är någorlunda OK och de finns där i web-vänlig storlek MEN också i högre upplösning för den som vill ladda ner och skriva ut. På så vis är tillgängligheten god, men det har ju förstås inget med det ursprungliga formatet att göra.

Mvh
Anders

Jäklar StenÅke. Du skriver överallt som en furie går du fram. Har du Titan i fingertopparna. Jag tror faktiskt hjärnan hålls i trim av att valsa runt lite. Jag letade upp dig för jag vet att du inte läser tester från tidningar. För det är jpeg-A900. Kamera-Bild nya nummret har en jpeg-1600 iso från A900. Kvinna i talarstol med röd kappa framsidan av stolen har en mycket stor röd del som framträder och tar plats. Brun rutigt golv som det såg ut i gammla badhus förr. Det näms att A900 tar dåliga jpeg-bilder. Men denna bild var inte dålig, helt okej tycker jag. Starka klara färger,golvmönster framträder tydligt. Hejt okej jpeg 1600 iso. Det är med bilder ser man på olika sätt tydligen.Men man måste få se. / Bengt

Nej Adobe är inte onda men de drabbas som alla dominerande företag i PC-branschen av ett oproportionerligt hat från en del människor. Jag har alltid haft lite svårt att förstå det.

Nja, problemet är dominerande företag tenderar till att göra rätt äckliga saker för att garantera sitt övertag - microsoft och adobe är inte direkt några undantag från den regeln... Så "hatet" är inte något oresonligt utan bara ett sundhetstecken på en farlig och sjuk situation - monopol skapar många problem och det måste bekämpas - betyder det att jag på grund av principer tvingas använda något sämre program så får det vara värt det. Principer innebär ofta att man måste offra något för ett större behjärtansvärt syfte.

Nu är det du som har missat. Jag exporterar mina RAW-filer till JPG i en snygg och prydlig struktur som är lätt tillgänglig på min hårddisk. Alltså får jag både den transparens och framtidssäkerhet som du eftersträvar. Kostnaden för detta är lite extra diksutrymme och ett par musklick.

Dessutom har jag en hemsida som familj, släkt och vänner har tillgång till. Den är skapad med Jalbum och där lägger jag de bilder som är någorlunda OK och de finns där i web-vänlig storlek MEN också i högre upplösning för den som vill ladda ner och skriva ut. På så vis är tillgängligheten god, men det har ju förstås inget med det ursprungliga formatet att göra.

Mvh
Anders

Sant!

Snygg släktservice!

Jäklar StenÅke. Du skriver överallt som en furie går du fram. Har du Titan i fingertopparna. Jag tror faktiskt hjärnan hålls i trim av att valsa runt lite. Jag letade upp dig för jag vet att du inte läser tester från tidningar. För det är jpeg-A900. Kamera-Bild nya nummret har en jpeg-1600 iso från A900. Kvinna i talarstol med röd kappa framsidan av stolen har en mycket stor röd del som framträder och tar plats. Brun rutigt golv som det såg ut i gammla badhus förr. Det näms att A900 tar dåliga jpeg-bilder. Men denna bild var inte dålig, helt okej tycker jag. Starka klara färger,golvmönster framträder tydligt. Hejt okej jpeg 1600 iso. Det är med bilder ser man på olika sätt tydligen.Men man måste få se. / Bengt

Hej, nej jag har nästan bara skrivit i denna tråd de senaste dagarna men det har gått rätt vilt till som det brukar så fort någon dristar sig till att avvika från RAW-normen.

Har de efterbehandlat en A900 JPEG kanske? En del man sett på nätet har ju varit verkligt tråkiga.

Nja, problemet är dominerande företag tenderar till att göra rätt äckliga saker för att garantera sitt övertag - microsoft och adobe är inte direkt några undantag från den regeln... Så "hatet" är inte något oresonligt utan bara ett sundhetstecken på en farlig och sjuk situation - monopol skapar många problem och det måste bekämpas - betyder det att jag på grund av principer tvingas använda något sämre program så får det vara värt det. Principer innebär ofta att man måste offra något för ett större behjärtansvärt syfte.

Det här är religionskrig och de avstår jag helst när jag ser hur det står till nere i Gaza.

Alla företag strävar efter monopol. Monopolkapitalismen är kapitalismens sista stadium fick man lära sig på 60-talet och de som var med i Sovjet fick höra det av Lenin på 20-talet. Det var ju Lenis plan för världen att vänta tills marknadskrafterna gjort sitt och koncentrerat allt till några få jättekoncerner. Det skulle bli lättare att ta över då för då hade man ju liksom administrationen av allt på plats redan. Lenin trodde att det skulle ske i Tyskland. Att det blev Ryssland var helt utanför programmet och skedde bara av rena tillfälligheter i kaoset efter 1:a världskriget.

Så man kan dutta med konkurrenslagstiftningar men det händer ändå. Det är väl inte bättre i andra branscher. Kolla på Svensk Filmindustri efter Sandrews lämnade in. Kolla PC industrin där HP håller på att äta upp alla. Kolla detaljhandeln i Sverige.

Microsoft hade aldrig dominerat som de gör om inte konkurrenterna varit så inkompetenta allihop och fullständigt spelat bort den marknadsdominans de hade då under 80- och 90-talen när Microsoft var ungt och sårbart. De underskattade Microsoft fullständigt. Detsamma gäller Adobe. De fanns redan då och det gjorde ett antal konkurrenter också bl.a. Corel. Vem bryr sig om Corel idag men då var de stora. Efter marknadskatastroferna under tidigare årtionden samlas nu alla gamla loserföretagen i Linux-kåtan och värmer sig och slickar såren och blir omplåstrade av nya mer entusiastiska krafter. Man kan bara önska dem bättre lycka i framtiden allihopa - det behöver både dom och marknaden.

Senast ändrad:
Måste bara säga att den här tråden har spårat ur totalt...

Yepp för 200 inlägg sedan...

Trist med folk som läser reklam som en faktabok och går i de förslavande storföretagens bojor.... Det många missat är att GPL är framtiden - titta på Vista.... ojoj... Inte ett rätt någonstans där inte - kunderna vill inte ha det och det fungerar inte. Nej Microsoft skrev sin dödsdom i och med Vista - det tar bara lång tid för drakar att dö.

(Undrar om jag lyckas göra någon arg genom att sänka mig till deras nivå här...)

Senast ändrad:
Yepp för 200 inlägg sedan...

Trist med folk som läser reklam som en faktabok och går i de förslavande storföretagens bojor.... Det många missat är att GPL är framtiden - titta på Vista.... ojoj... Inte ett rätt någonstans där inte - kunderna vill inte ha det och det fungerar inte. Nej Microsoft skrev sin dödsdom i och med Vista - det tar bara lång tid för drakar att dö.

(Undrar om jag lyckas göra någon arg genom att sänka mig till deras nivå här...)

Tråkigt att se ännu fler som underskattar Microsoft, det är kanske därför det kommer ta onödigt lång tid att slå sig in på klienterna? Underskatta aldrig din fiende om du har som mission att utrota "ondskan". Microsoft behöver nog inte Vista överhuvudtaget för att överleva. De har redan betalt sin livförsäkring när de investerade 2 miljarder $ i .NET. Vill de så kan de enkelt flytta över hela sin egen och alla andras applikationsvärldar som idag går på Windows t.o.m. till Linux om de skulle vilja/behöva det (utom de äldre rent Windowsspecifika programmen) och det är väl just det Linux-världen skulle behöva - applikationer som är industristandard alltså. Applikationerna är allt och de som är industristandard går inte på Linux utan på Windows/Mac idag.

Det finns få saker som är tråkigare och ointressantare och mer religiöst infekterat än operativsystem, vare sig det är Windows eller Linux eller nåt annat och därför blir detta mitt sista inlägg i denna fråga. För detta går egentligen lika lite att prata om som alternativ till RAW-normen. Det finns inget monopol på "Windows"-applikationer. Ingen har hindrat någon att utveckla konkurrerande produkter till både Microsofts och Adobes utbud. Tyvärr verkar få ha vare sig det rätta kunnandet eller viljan. De flesta och de bästa skriver för Windows bara så länge det är den största marknaden men det är det idag med en fullständigt förkrossande majoritet på knappt90% på klienterna. Det är faktiskt så det ser ut. Linux har en tyvärr lång väg att gå än för att attrahera det bästa på applikationssidan. Linux används inte ens av 1% Det är bara marknadsandelar som räknas här och fortfarande är de alldeles för små för att det ska lyfta.

Jag gillar inte heller Vista om det kan glädja någon. Jag och många med mig klarar oss bra med gamla XP. Jag skiter egentligen fullständigt i vad jag kör för OS, bara det är industristandard och bara jag kan köra de applikationer som är bäst för mig och en majoritet idag. Det blir alltid enklast så, om man behöver samarbeta och de vet folk. Det är Office som gör att Microsoft regerar och inte Windows! Fattar man inte det så har man inte fattat var fronten ligger överhuvudtaget och då är det svårt att vinna några krig (vare sig man kämpar mot "ondskan" i form av Adobe eller ej).

Citat: från http://www.idg.se/2.1085/1.196994/windows-marknadsandel-under-90-procent

Net Applications gör kontinuerligt mätningar för att ta reda på vilka operativsystem som används när folk är ute och surfar, och de senaste siffrorna visar att Windows har sitt största tapp på två år. Sedan oktober har Microsofts operativsystem tappat 0,84 procent och de har nu en marknadsandel på 89,6 procent vilket är det sämsta resultatet som någonsin har uppmätts.

Samtidigt så har Mac OS X ökat med 0,66 procent till en total marknadsandel på 8,9 procent. November var den tredje månaden i rad som Apples operativsystem höll sig ovanför 8 procent.

Linux har fortfarande en ytterst blygsam del av marknaden. Operativsystemet håller sig nu kring 0,83 procent vilket faktiskt är en minskning jämfört med augusti och september då andelen var över 0,9 procent. (slut citat)

Det är främst Mac som växer på Windows bekostnad och inte Linux. Mac växer för att man även kan köra Windows-program på den plattformen om man så vill. Med den takt Linux "växer" negativt så är väl risken snarare att folk tröttnar på att vänta på att Windows ska självdö. God Natt.

Senast ändrad:
För de som inte sett det, finns en just pågående tråd om "LINUX för bildbehandling och grafiskt arbete".

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101984

Mer korrekt så handlar tråden om folks erfarenheter kring hur det fungerar med både de mjukvaror som finns för LINUX för bildbehandling och hur den periferi som behövs i form av skärmar och skanners etc. fungerar med LINUX. Det är ju inte LINUX i sig man bildbehandlar med även om man kunde tro det av rubriken.

Som en avslutning på mitt engagemang i denna tråden så skulle jag vilja lägga till en enda sak:

Jag tror att det är bra om man slutar prata om "JPEG direkt ut från kameran" eftersom det inte nödvändigtvis handlar om det.

Jag tror det är bättre att tala om "JPEG från RAW-orginal" (för förr eller senare landar nästan alla RAW-bilder som fotografen tycker det är lönt att presentera för någon annan än sig själv, nästan alltid i JPEG och "JPEG från JPEG-orginal" för det är långt ifrån alltid som JPEG bara är "JPEG direkt ifrån kameran" eftersom även den typen av JPEG efterbehandlas ibland och alltsom oftast även de inför utskrifter.

Gott Nytt År!

Att tycka en massa!

Det är alltid så mycket folk som TYCKER BARA som inte har något på fötterna. Varför så svårt att tala om du använder för scanner Thomas Kärlander? Du säger tydligen att du ser att det är bättre men tala då om hur du har gjort då, vad du använt för scanner,kamera etc så vi kan ta del av det. Varför detta hemlighetsmakeri.
I en tråd här på FS så påstog Herr Möller att han kunde se skillnad från vilken digital kamera bilden kom. Han har tydligen ett unikt bildseende. Du kanske tillhör samma klubb Thomas? ps sedan backade Möller med ett HEHE jag visste att jag skulle få skit för det, när backar du Thomas? Vi som jobbar med bilder i yrket vet hur det ser ut i verkligheten eftersom vi har jobbat med Dia film skannad på bla imacon scanner, och nu med dom bästa Dslr/Bakstycken som finns att uppbringa. Att påstå att du får bättre kvalitet från ett småbilds dia gentemot Dslr finner jag klart märkligt, gäller det även om du kör på högre iso?
Däremot kan jag säga att karaktären på bilderna är olika om dom är gjorda från Dslr eller dia. Till kärnfrågan Raw kan ge ett betydligt bättre slutresultat beroende på vad det är för bild o vad du ska göra med den. Ett exempel en bild som görs svartvit med mycket nyanser blir betydligt bättre från 16 bitars raw en från jpg.
Jag slår vad om att du och jag Mikael inte kommer få ett svar om vilken skanner Thomas använder för det är bara en TYCKARE I MÄNGDEN.

Har tanken slagit dig att det är just du som tycker en massa i denna artikel?!?!

P.S. Pilla i RAW eller Fotografera, det är frågan! D.S.

Svårigheten att förstå en text...

Om nu tekniken är så ovidkommande, varför fotar du med EOS 5D istället för med en billig pocketkamera? Allt annat än den allra billigaste kameran är ju slöseri med pengar enligt ditt synsätt, där jämförelser kameror emellan är "slöseri med tid".

Att tolka en text kan vara svårt, kanske en bra komplettering till fotoutbildningen?

MVH/Thomas

RAW vs JPG

Nu finns det faktiskt ganska många som både är intresserade av komposition (vilket jag antar är vad du menar med BILDEN) och den faktiska kvaliteten av bilden själv.
Jag och jag förmodar att även många med mig vill faktiskt avbilda en situation så realistiskt och detaljrikt som bara möjligt. Vi nöjer oss inte med en fixfocus mobilkamera utan vi vill faktiskt nå det bästa möjliga resultatet. När jag säger bästa möjliga resultatet så menar jag inte något konstnärligt blurr som alla själv skall kunna sitta och fundera över vad det är utan vi vill förmedla det vi fotat helt utan frågetecken.
Detta är givetvis också möjligt med JPG men JPG är en förstörande algoritm, så om du ändrar din JPG efteråt betyder det att du dekomprimerar bilden ändrar och komprimerar den igen och har fått ett ännu sämre resultat. Resultat är dock enligt många fortfarande helt ok och jag förkastar det inte på något vis.
RAW ger dock fördelar som många inte vill vara utan och RAW är alltid bättre än JPG även om JPGen kanske är tillräckligt bra. RAW har dock nackdelen att dom är stora. Som glad amatör fotar jag ca 10GB bilder i månaden i RAW något som hade blivit otroligt mycket mindre i JPG.

/Karl

Innan jag återupplivade mitt brinnande fotointresse fotade jag också RAW. Jag gjorde dock en självrannsakan och insåg att det snabbaste sättet att förbättra mina bilder var att lämna RAW för det överlägsna JPG-formatet! Vilket du själv skriver: 10GB/månad är 1.200 GB på 10 år, bara i RAW-format, för att inte tala om vad det betyder för att generera färdiga bilder!

Är man fotointresserad då fotar man i JPG eller med film. Är man teknikintresserad, då lagrar man några scener och pillar i PS.

För övrigt, tro inte på alla skrönor....

MVH/Thomas

RAW för tekniker!

raw raw raw, om vi alla här på Fooooooootosidan fattar våra händer så kan vi alla sjunga raw tillsammans.
(försök med jpg jpg jpg)

Vi skall alla overcome jpg some day.
Halleluliiiiiiiiiiiiiiia

RAW är ett format framför allt för tekniker och inte Fotografer!

Arbetar man med stora bildmaterial under långa tidsrymder så är JPG det enda allenarådande och man inte har obegränsade ekonomiska resurser.

Jag delar med mig av denna insikt (utan kostnad), som jag fick när jag återupptog mitt brinnande bildintresse i början av 2008.

Försök inte med kvalitetsargumentet, för "ingen" (inkl mig själv) levererar några bilder som ändå är tillräckligt bra för att peta runt i PS/LR i timmar! Lägg timmarna framför kameran istället, det är enda sättet att förbättra edra bilder!

MVH/Thomas

Försök inte med kvalitetsargumentet, för "ingen" (inkl mig själv) levererar några bilder som ändå är tillräckligt bra för att peta runt i PS/LR i timmar! Lägg timmarna framför kameran istället, det är enda sättet att förbättra edra bilder!

MVH/Thomas

Det var värst, om jag hade orkat så hade jag visat skillnaden på en Jpeg och en Raw... Men jag är så trött på att försöka förklara. Fota ni i Jpeg om ni känner att det räcker till. För mig räcker inte Jpeg och knappt Raw-filer heller. Det är därför jag fortfarande använder min bladare med film när jag tröttnar på Raw-filernas otillräcklighet.

Är man fotointresserad då fotar man i JPG eller med film. Är man teknikintresserad, då lagrar man några scener och pillar i PS.
Dessa otroliga generaliseringar, som bidrar med så litet.

Jag kan komma med en generalisering, de som tycker att det blir bättre resultat genom att fotografera i råformat, de gör det. De som tycker resultatet blir lika bra eller bättre i jpeg, de gör det.

Stefan

Dessa otroliga generaliseringar, som bidrar med så litet.

Jag kan komma med en generalisering, de som tycker att det blir bättre resultat genom att fotografera i råformat, de gör det. De som tycker resultatet blir lika bra eller bättre i jpeg, de gör det.

Stefan

Nä, vid närmare eftertanke ska jag nog skriva nåt inlägg till!
Varför går du och någon till igång på det här som Thomas drar till sin spets och raljerar över? Det här är skrivet någon timme efter midnatt på nyårsafton och kunde väl kanske få någon nyårsklocka att ringa men det är väl bara att konstatera att varken räntan, rosten eller för den delen åsiktspolisen sover på FS.!

Återigen,gå tillbaka till mötesrubriken! Det är väl ingen som påstått att JPEG skulle vara överlägset RAW bildkvalitetsmässigt? När ska den polletten äntligen tillåtas ramla ner? Det vi försökt att säga några stycken är att det finns andra egenskaper kring både RAW och JPEG-formaten som kan göra att man ser JPEG baserade på JPEG-orginal som ett mer passande val och där man tycker att det är den mest tilltalande kompromissen av dessa format. Är det inte dags att inse att även RAW har sina fläckar och även det har sina brister eller knöligheter som även de förtjänar att läggas på vågen.

Jag ser tyvärr ett tråkigt mönster här på FS. Ett mönster av den djupaste intolerans kring det som inte spikats som "sharia-lagar" av de som tagit det till sin uppgift upprätthålla de samma.
Men välkommen till 2009 och till en fullständigt ny världsbild kring digitalfotografi (åtminstone i vissa centrala avseenden)!

2008 ännu långt in på hösten, var alla sanningars moder att "stora är alltid bäst". Man kunde först tro att det anspelade på något sexuellt men det som avsågs, var framförallt att stora pixlar alltid var bäst. Det ansågs gälla både "dynamiskt omfång eller DR (dynamic range som det heter på utrikiska) och brusprestanda som båda tillika ansågs vara de absolut enda bildkvalitetsparametrar värda att prata om vid denna tidpunkt.

Jag och några andra som skaffat oss nya kameror tidigt på året tyckte oss se att något inte stämde. Det nya med dessa kameror var att de hade dubbelt eller nästan dubbelt så många pixlar som våra gamla kameror och vi kallades halvidioter som köpt skräpet eftersom det var allmän kunskap att så många pixlar skulle ge katastrofalt dåliga bildegenskaper (både DR och brus då underförstått). Det hjälpte föga att vi sade att vi valt högre upplösning eftersom vi var intresserade av en högre detaljåtergivning än den vi tidigare haft. Vi tog våra bilder och jämförde med våra gamla kameror som hade både färre och större pixlar på samma sensoryta och upptäckte att det man påstod nog inte stämde entydigt.

Jag och en del andra deltog i ett möte om detta jag tror i början på sommaren och vi blev kallade allt möjligt nedsättande av den bestående ordningens försvarare. Vi fick dessutom en ordentlig hjärntvättning för säkerhets skull där vi fick höra allt om betydelsen av hög well capacity och fill factor. Likväl frågade vi oss om det var så enkelt att det fanns en enda sak som bestämde DR-prestanda (ja pixelstorleken då förstås). När Risedal varit otrevlig mot folk ett bra tag och de ändå tvivlade tog han kontakt med Lars Kjellberg. Det skedde efter att Sony-Kristoffer glad berättat att Sony A700 hade bättre DR i ett DIWA-test än de vassaste Nikon-kamerorna t.o.m. trots att dessa i RAW hade en DR på över 12 steg. Det fick han ångra. Det visade sig dock att Nikon i JPEG skruvat till sina bilder så att de hade endast 8,5 steg kvar i det formatet. Lars förklarade då att det inte alls var speciellt konstigt eftersom folk inte gillade bilder med 12 steg då dessa skulle uppfattats som alltför kontrastlösa. Sen gick luften ur den diskussionen. Folk hamnar rent praktiskt ofta mellan 8 och 9 steg vare sig det görs i kameran eller i RAW-konverteraren. Vi fick efter detta Risedal att nyansera "störst pixlar är alltid bäst" till "störst pixlar ger alltid bäst förutsättningar" (för grejen är att dessa inte alltid utnyttjas)

Under sommaren och hela hösten har debatten rasat kring vad "störst pixlar ger alltid bäst förutsättningar" har för betydelse för bruset. Historien från DR-tråden upprepade sig och vem var egentligen förvånad över det. Risedal och andra fortsatte att ta heder och ära av de som dristade sig ha andra uppfattningar och inte minst John Andersson fick ta emot väldigt mycket. Men John var segare än Risedal och han var t.o.m. segare än både Risedal och Lars Kjellberg ihop (Micke kallade in Lars igen när allt började gå överstyr igen). Så de tvingades verkligne anstränga sig till slut för att lyssna på varann.

Tråden "Många ( flera ) pixlar inte alltid bara onödigt" har kommit att bli den längsta i FS historia (den pågår än och är nu uppe på 196 sidor)och för att göra en mycket lång historia kortare så gick man från "sanningen" att "färre men större pixlar ger alltid bäst förutsättningar (till lågt brus)" till den helt diametralt motsatta uppfattningen. Nu är nog de allra flesta medvetna om att det är sensorns totala storlek som betyder något och sensorns effektivitet när det gäller att samla in ljuset. Att alltså hänga upp sig på den enskilda pixelns egenskaper visade sig leda fel och att den lilla sanningen i detta fall blev den storas fiende.

Det många förstått främst efter den senaste tidens utveckling är att det finns väldigt många fler faktorer än pixlarnas storlek som påverkar både DR- och brus-egenskaperna och de har också förstått att det finns även andra variabler i det som gemensamt går under namnet bildkvalitet. Det vi också sett är att vi förts vilse att alla mer eller mindre oseriösa testare och deras testmetoder. Det har med all tydlighet blivit uppenbart att tester utan normaliserade testmetoder inte kan ligga till grund för några som helst generella påståenden kring vare sig DR eller brus. Det har också visat sig att de flesta kameror har inga som helst problem med vare sig brus eller DR upp till åtminstone ISO 400, vilket de flesta klarar sig utmärkt med. Testerna har också visat på andra problem som felmärkta kameraobjektiv och felkalibrerade ISO-värden i kamerorna som även de gjort jämförelser vanskliga.

Till slut har vi äntligen fått tillgång till standardiserade testresultat under mer vetenskapliga förhållanden där man lyckats normalisera testresultaten och gjort verkligt objektiva jämförelser möjliga. Vi konsumenter är skyldiga ingenjörerna på DxO ett stort tack, för äntligen kan vi frigöra oss ur de oseriösa testarnas grepp och på goda grunder bilda oss egna uppfattningar. Det har inte varit så lätt tidigare och charlatanerna har varit lika många som de förutfattade meningarna. När sedan en räcka nya FF kameror med 20+ Mp visade sig ha både fantastiskt DR och mycket goda brusegenskaper enligt DxO, trots alla pixlar, börjar folk istället bejaka en annan mycket styvmoderligt behandlad bildparameter och det är detaljåtergivningen. När inte den järnhårda pixellagen visat sig stämma har många pixlar visat sig bli höstens verkliga signum på FF-marknaden.

Det skulle vara trevligt om folk kunde ha dessa historier i minnet och inte tro allt som självutnämnda experter och åsiktspoliser försöker få oss att tro och inte tro. Den världsbild vi hade i början av 2008 ligger i spillror och de som hade fel då försöker fortfarande få alla att tro de enklaste förklaringsmodeller de kan skapa och gemensamt för dessa har hela tiden varit att det bara finns en sanning och en enda parameter att beakta i alla lägen. I denna tråden har det varit RAW som utgångsformat och den enda parametern bildkvalitet. Det enda jag ville visa med mitt bidrag är att världen är mer komplicerad än så och att folk förtjänar att tas på allvar vilka val de än gjort utan att alltid bli kallade idioter av shariapolisen. Det har visat sig att förr att sharialagarna varit ur takt med tiden. Jag funderar allvarligt på att lämna FS för det känns lite väl instängt ibland.

Jag funderar allvarligt på att lämna FS för det känns lite väl instängt ibland.

Det vore mycket tråkigt om du skulle göra det. Du är en av några som jag mycket gärna lyssnar till (ja läser då) här på FS, och har mycket stort utbyte av. Hoppas verkligen att du stannar kvar och delar med dig av dina kunskaper. Du skall veta att det är uppskattat!

Och jag förstår ditt resonemang om jpeg-baserade jpeg, även om jag själv har stängt av jpeg i kameran sedan jag haft den några dagar och kommer att fortsätta så, med endast raw. För mig passar det bäst helt enkelt, men har man noga övervägt saken och kommit fram till att jpeg är modellen skall man givetvis köra med det.

God fortsättning Sten-Åke (och ni andra också naturligtvis), inte bara IRL utan även här på FS!

Det skulle vara trevligt om folk kunde ha dessa historier i minnet och inte tro allt som självutnämnda experter och åsiktspoliser försöker få oss att tro och inte tro. Den världsbild vi hade i början av 2008 ligger i spillror och de som hade fel då försöker fortfarande få alla att tro de enklaste förklaringsmodeller de kan skapa och gemensamt för dessa har hela tiden varit att det bara finns en sanning och en enda parameter att beakta i alla lägen. I denna tråden har det varit RAW som utgångsformat och den enda parametern bildkvalitet. Det enda jag ville visa med mitt bidrag är att världen är mer komplicerad än så och att folk förtjänar att tas på allvar vilka val de än gjort utan att alltid bli kallade idioter av shariapolisen. Det har visat sig att förr att sharialagarna varit ur takt med tiden. Jag funderar allvarligt på att lämna FS för det känns lite väl instängt ibland.

Är också oerhört trött på alla poliser och självutnämnda experter med risedal i spetsen. Det GÅR inte att ha en åsikt hur väl den än passar en själv utan att bli totalsågad av dessa poliser.

Feltolkningar och lösryckta citat får mig att vilja lämna detta forum.

Riktigt tröttsamt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar