forstheim
Aktiv medlem
Re: Anonymitet???
Tagga ner lite Bengan! (säger jag utan att moralisera..)
Ingen har väl någonsin krävt att du ska titta på några speciella bilder!?? För mig får du titta på vilka bilder du vill. Och jag har väl rätt att skriva och tala om vad jag tycker utan att du ska moralisera över det??? *ironi*
Det där med copyrighten..du tror inte att folk som vill använda dina bilder kan ladda ned de och sedan plocka bort upprättshovsinformationen? Den följer väl antagligen inte med vid nedladdningen ändå. Visst blir det tydligare om copyrightsymbolen och ditt namn finns där..men de som inte känner till upprättshovslagen vet förmodligen ändå inte vad det hela betyder. Skulle man inte kunna tänka sig att ha kvar copyrightsymbolen, men plocka bort själva fotografens namn. Då går ju budskapet om upprättshovslagen fram precis som tidigare, men bilden blir ändå "anonym"..?
Jag har inte sagt att jag retar mig på att folk tittar på bilder av fotografer de känner till. Snarare skrev jag att bevakningsfunktionen är en trevlig funktion, men att den förstås inte skulle gå ihop med den här anonymitetsgrejen. Jag retar mig inte heller på grupperingar, eftersom jag då skulle tala emot mig själv när jag öppet söker efter att bilda en sådan grupp.
Nä, det som jag är förundrad över är helt enkelt att man inte skriver kommentarer, vilket gör att fotografen inte får någon feedback på sina upplagda bilder. Och det är ju just för feedbacken man lägger upp bilder på fotosidan.se (om det inte är i utställningsform förstås). Annars känns det ganska meningslöst att lägga upp bilder tycker jag.
För att man personligen ska erhålla fler kommentarer till sina bilder kan det vara läge att, tillsammans med andra som upplever samma sak, bilda en bevakningsgrupp. Jag har inte sagt att just DU behöver bilda en sådan grupp. Det var MITT sätt att komma runt problematiken med att inte få så många kommentarer. Ett annat sätt är förstås att ta bättre och mer intressanta bilder..men för att göra det är just feedbacken ganska viktigt. Så visst har du rätt..det är en kanonidé! ;=)
Jag vill inte moralisera över någon. Om ni känner att jag gjort det ber jag om ursäkt. Min strävan med förslagen är att öka kommentarerna för den enskilde fotografen, och att det ska bli "ärligare" vid bildbedömningarna. Jag tycker det ska vara bilden som betyder något..inte vem fotografen är, vilken utrustning som har använts eller vad andra medlemmar tidigare har skrivit i sina kommentarer. Många blir säkert påverkad av sådana saker tror jag. Med förslaget i mitt senaste inlägg får man en rättvis bildbedömning av nyupplagda bilder, och fortfarande kan man ha bildbevakning på sina kärasta medlemskompisar.
Och som jag även skrev i mitt första inlägg..jag är inte så sur som det kanske kan verka..
Mvh
Jonas
BengtGrönbeck skrev:
Ni menar alltså på fullt allvar att en sida som säger sig värna om upphovsrätten (det används till och med en så gammal och totalt meningslös grej som "Fråga fotografen om lov innan du sparar bilden på din egen hårddisk" när man högerklickar på en bild, bilden FINNS redan på min hårddisk!) skulle "tvinga" oss att publicera våra bilder anonymt? Det faktumet att det står under varje bild vem som är fotografen har i varje fall jag alltid tolkat som att man ska kunna se vem som äger upphovsrätten till bilden, fotografen behöver inte bekymra sig om att det kan finnas köttskallar som på fullt allvar tror att icke namngivna bilder är "free for grab".
Ska ni ta bort det och köra med att alla bilder ska vara anonyma, tidsbegränsat eller icke, så vore det exakt detsamma som att säga att "det spelar ingen roll vem som är fotograf". Men det gör det, det spelar väldigt stor roll för upphovsrätten och jag personligen skulle aldrig i livet ladda upp en bild här om det inte stod klart och tydligt att det är JAG som tagit den (nu är det länge sedan jag senast laddade upp en bild, men ändå). Jag skulle heller inte acceptera en lösning där betraktaren själv skulle få avgöra om en bild ska vara anonym eller inte, det blir precis samma problematik: jag vill och kräver att det klart och tydligt framgår att det är mitt verk det handlar om. Det finns gott om ställen på internet där man kan se mer eller mindre obskyra samlingar av fotografier där fotografen inte anges, blir fotosidan.se ännu en i raden (även om jag är fullt medveten om att det inte blir fullt så anarkistiskt här) så avslutar jag mitt konto på direkten och kommer inte åter.
Jag förstår ärligt talat inte hur man kan hänga upp sig på att det finns de som föredrar att titta på bilder av fotografer de känner till. Än sen? Du tittar på de bilder du vill, jag tittar på de bilder jag vill. Varför vi gör de val vi gör är våra egna angelägenheter och ingen annans. Du har ingen rätt att kräva av mig att jag ska titta på si och så många bilder av för mig helt okända fotografer, lika lite som jag har rätt att kräva något liknande av dig.
Jag förstår heller inte hur man kan reta sig på att vissa grupperingar främst tittar på och kommenterar varandras bilder. Är det inte upp till dem själva? Återigen, jag tittar på de bilder av de fotografer jag vill, du gör dina egna val. Låt bli att moralisera över andras preferenser. Vill jag endast se bilder av exempelvis Umma Liten, Rickard Svensson, Daniel Knutsen och Elin Marklund så GÖR jag det, det är mitt val i så fall. Nu är det inte så, jag tittar på många fotografier av många fotografer, men jag vill ändå ha den friheten utan att någon ska moralisera och "bestämma" att jag minsann inte får göra hur jag vill; "någon jävla ordning får det vara"...
Vill man organisera sig i smågrupper som ger varandra kritik så är väl det en kanonidé? Är det inte därför man bildar fotoklubbar exempelvis?
Sluta försöka styra allting in i minsta detalj, ni tar bara bort det roliga. Vi vill bestämma över våra liv själva och inte ha någon som pekar och beslutar hur vi ska göra för att upptäcka nya bilder och fotografer. Låt oss göra våra upptäckter på det vis vi själva trivs bäst med.
Tack.
Tagga ner lite Bengan! (säger jag utan att moralisera..)
Ingen har väl någonsin krävt att du ska titta på några speciella bilder!?? För mig får du titta på vilka bilder du vill. Och jag har väl rätt att skriva och tala om vad jag tycker utan att du ska moralisera över det??? *ironi*
Det där med copyrighten..du tror inte att folk som vill använda dina bilder kan ladda ned de och sedan plocka bort upprättshovsinformationen? Den följer väl antagligen inte med vid nedladdningen ändå. Visst blir det tydligare om copyrightsymbolen och ditt namn finns där..men de som inte känner till upprättshovslagen vet förmodligen ändå inte vad det hela betyder. Skulle man inte kunna tänka sig att ha kvar copyrightsymbolen, men plocka bort själva fotografens namn. Då går ju budskapet om upprättshovslagen fram precis som tidigare, men bilden blir ändå "anonym"..?
Jag har inte sagt att jag retar mig på att folk tittar på bilder av fotografer de känner till. Snarare skrev jag att bevakningsfunktionen är en trevlig funktion, men att den förstås inte skulle gå ihop med den här anonymitetsgrejen. Jag retar mig inte heller på grupperingar, eftersom jag då skulle tala emot mig själv när jag öppet söker efter att bilda en sådan grupp.
Nä, det som jag är förundrad över är helt enkelt att man inte skriver kommentarer, vilket gör att fotografen inte får någon feedback på sina upplagda bilder. Och det är ju just för feedbacken man lägger upp bilder på fotosidan.se (om det inte är i utställningsform förstås). Annars känns det ganska meningslöst att lägga upp bilder tycker jag.
För att man personligen ska erhålla fler kommentarer till sina bilder kan det vara läge att, tillsammans med andra som upplever samma sak, bilda en bevakningsgrupp. Jag har inte sagt att just DU behöver bilda en sådan grupp. Det var MITT sätt att komma runt problematiken med att inte få så många kommentarer. Ett annat sätt är förstås att ta bättre och mer intressanta bilder..men för att göra det är just feedbacken ganska viktigt. Så visst har du rätt..det är en kanonidé! ;=)
Jag vill inte moralisera över någon. Om ni känner att jag gjort det ber jag om ursäkt. Min strävan med förslagen är att öka kommentarerna för den enskilde fotografen, och att det ska bli "ärligare" vid bildbedömningarna. Jag tycker det ska vara bilden som betyder något..inte vem fotografen är, vilken utrustning som har använts eller vad andra medlemmar tidigare har skrivit i sina kommentarer. Många blir säkert påverkad av sådana saker tror jag. Med förslaget i mitt senaste inlägg får man en rättvis bildbedömning av nyupplagda bilder, och fortfarande kan man ha bildbevakning på sina kärasta medlemskompisar.
Och som jag även skrev i mitt första inlägg..jag är inte så sur som det kanske kan verka..
Mvh
Jonas
Senast ändrad: