Annons

Några som vill bilda en bildbevakningsgrupp med mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Dags att göra något åt det här med kommenterandet..

Jag känner nämligen numera att det knappt är lönt att lägga upp bilder på fotosidan eftersom man ändå inte får speciellt mycket feedback på de. Visst, det händer att man ibland får 1 eller möjligtvis ett par kommentarer..men inte så mycket mer. Får man ingen feedback har man som fotograf heller ingen aning om hur folk tänker. Ganska logiskt, eller hur!? Jag är förmodligen inte ensam om att känna så här..

Jag har alltid (och många med mig förstås) talat om att man ska ge konstruktiva kommentarer. Men nu börjar jag tvivla på om det är det optimala på fotosidan.se. Det verkar precis som om folk drar sig mer för att kommentera med det "kravet" i bakhuvudet. Är det inte bättre att man bara skriver "skitdåligt", "urkasst" eller "läckert" istället för att inte skriva någonting alls!? Jag tycker det numera faktiskt, eftersom man då får någon slags reaktion i alla fall. F-n..(ursäkta!), ibland tror man ju knappt att ens bilder syns på era skärmar.. ;=)

Alldeles säkert har en del medlemmar redan bildat "inofficiella" grupperingar där man bevakar och kommenterar varandras bilder..men bryr sig sedan föga om vad andra lägger upp för något. Därför tänkte jag nu föreslå för er naturfotografer som upplever samma sak som jag, att vi går ihop en 5-10 st och bevakar och kommenterar varandras bilder som vi lägger upp. En slags bevakningspool helt enkelt.

Jag är inte så sur som det kan verka (speciellt inte nu när jag har fått skriva av mig lite..:=)). Men om det ska vara någon mening med att lägga upp sina bilder i fortsättningen, så måste man ju faktiskt försöka göra någonting åt det hela. Och detta är väl mitt sätt att göra det på förmodar jag..

Så ni medlemmar (gärna naturfotografer) som kan tänka er gå samman i en sådan grupp får gärna maila mig.


Mvh
Jonas
 
forstheim skrev:
Alldeles säkert har en del medlemmar redan bildat "inofficiella" grupperingar där man bevakar och kommenterar varandras bilder..men bryr sig sedan föga om vad andra lägger upp för något.
Några grupperingar känner jag inte till, men de kanske finns. Jag kommenterar sådant som intresserar mig, och håller viss koll på de medlemmar som brukar komma med sådant som jag vill se. Det behöver inte bara vara sådant jag gillar, utan det kan vara medlemmar som ofta skapar debatt med sina bilder.

Jag gissar att du rensat dina album eftersom du bara har två bilder inlagda och då dräller det inte av kommentarer precis:)
 
Jo, jag har tagit bort bilder när det har visat sig vara stiltje med kommentarer under några veckor. Dessa bilderna har oftast inte haft mer än kanske ett par kommentarer (som jag givetvis är tacksam över att ha fått).

Jag vill tillägga att om vi är några medlemmar som går ihop i en sådan här bevakningsgrupp, så behöver det inte innebära att man skippar att kommentera andras bilder. Utan det innebär bara att man anstränger sig lite extra för att också kommentera sina poolmedlemmars bilder. Lite mer kommenterande än vanligt alltså..men poängen är ju att man själv erhåller en hel del fler kommentarer - regelbundet! :=)
 
Stämmer bra med våra idéer; vi kommer bygga om systemet lite så att det inte är albumet i sig som säger om det är för kritik eller utställning.

Istället skapas separata bildpooler; tex "För teknisk kritik". "Bilddiskussion" etc etc som man kan anmäla önskade bilder till (med frekvensbegränsning för att hålla ner antalet). Vi tror det kan sprida ut bilder lite mer på olika intresseinriktningar odyl
 
Jag tycker redan att man upplever grupperingar som bara kommenterar vissa medlemmars bilder. Även om någon annan skule ha gjort en lika bra bild. Tycker i stället som Calle att man borde kommentera allt som berör. Inte bara inom nån gruppering.

/ Kenneth
 
Kan hålla med om att det är tråkigt att man inte får så många kommentarer... men jag vill inte ge en kommentar som "urkasst" om jag inte kan komma med konstruktiv kritik. Ibland så blir man inte "tilltalad" av motivet helt enkelt. Då måste man ju vara tillåten att inte skriva något.

Däremot vet jag flera medlemmar som bara blivit medlemmar för att få titta på bilder... men de lägger inte upp egna, eller kommenterar andras, vilket gör sidan trist för oss andra.
 
forstheim skrev:

Alldeles säkert har en del medlemmar redan bildat "inofficiella" grupperingar där man bevakar och kommenterar varandras bilder..men bryr sig sedan föga om vad andra lägger upp för något.

Jag tycker mig också ha lagt märke till en sådan tendens. Spontant gillar jag ditt förslag, men är det verkligen rätt medicin? Jag menar, jag kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i dessa mönster som kan skönjas. Hur konsekvent vore det då att bidra till ännu ett? Iof helt öppet, vilket kanske skulle kunna vara en poäng.

Jag tror mer på anonymitet det första dygnet eller så, som det har diskuterats om förut. Jag kan faktiskt inte komma på något bra argument emot (det finns säkert nåt).

Höjden av raffinerat "kritiserande" vore ju om det då skulle bildas mejlinglistor med påbud om nya bilder på väg!

Nej, det måste vara en omöjlig tanke. Eller?
 
De grupperingar jag kan skönja är naturfotografer kontra icke-naturfotografer. Själv har svårt att hitta på nått vettigt att säga om alla vackra naturbilder som inte säger mig nått och jag får heller inte så många kommentarer av dessa fotografer.

Att fler kommenterar bilder är aldrig fel. Själv har jag kommenterat fler än vad jag fått kommentarerer, närmare bestämt - fått 1115 kommentarer och givit 2794 kommentarer.

Jag kommer att fortsätta att kommentera det som intressera mig eller där jag tycker att jag har något att bidra. Jag kommenterar sällan bara för att vara snäll.

Jag vet att det är på gång lite nya former att visa bilder på för att stimulera kommenterandet, men överlåter jag till de ansvariga för fotosidan att berätta mer om när det är klar.
 
Bara en liten tanke om detta med bildkommentarer,betygsättning.
Om vi nu är 20 000+ medlemmar och antar att varje medlem har 1 bild upplagd. då skall man ju sitta och plöja igenom 20k med bilder och sätta ett betyg på vardera samt helst även orka med att ge ris, ros, tips etc. och framförallt vara samvetsgrann.

Jag och jag tror merparten med mej varken har ork eller tid att göra det även om vi så gärna vill.för här finns verkligen massor av fina bilder.

Samtidigt så känner man sej skyldig då man tittar på någons bild men är för trött för att orka skriva något konstruktivt.
Kanske fotosidan har blivit "för stor" om uttrycket tillåts.. utan att vara Negativ.

Göran
 
Re: Re: Några som vill bilda en bildbevakningsgrupp med mig?

fargo skrev:
Jag tycker mig också ha lagt märke till en sådan tendens. Spontant gillar jag ditt förslag, men är det verkligen rätt medicin?

Jag tror mer på anonymitet det första dygnet eller så, som det har diskuterats om förut. Jag kan faktiskt inte komma på något bra argument emot (det finns säkert nåt).

Höjden av raffinerat "kritiserande" vore ju om det då skulle bildas mejlinglistor med påbud om nya bilder på väg!

Nej, det måste vara en omöjlig tanke. Eller?

Ja, för den enskilde fotografen tror jag att det är helt rätt medicin! Som jag skrev tidigare behöver inte en sådan gruppering innebära att man ger färre kommentarer till bilder av fotografer som inte ingår i gruppen. Det innebär istället att man fortsätter kommentera som vanligt, men att man också tar ett gemensamt ansvar för att kontinuerligt kommentera några speciella personers bilder. Det är väl enbart positivt!?

Jag hade tänkt ta upp det där med anonymitet i en annan tråd faktiskt. Begriper inte riktigt varför det inte kan vara så att man, först efter att ha skrivit sin kommentar, få se vem fotografen är och vad andra medlemmar har skrivit. Som det är nu kan man ibland tro att många drar sig från att skriva den första kommentaren, och kanske inte alltid själva tänker till om bilden utan tittar först på vad andra har skrivit. Andra tittar säkert först på vem som är fotograf innan de skriver sina kommentarer.

Nu vill jag inte "kasta sten i glashus" eftersom jag märker liknande tendenser hos mig själv. Främst märker jag att jag gärna tittar på tumnagelbildernas information om antal kommentarer och betyg innan jag tar upp de i större format (det är ju slöseri med tid att ta upp "dåliga" bilder i större format). På så sätt sorterar man ju bort en stor mängd bilder direkt, vilket gör att man kanske missar en del "guldkorn". Så min önskan är givetvis att full anonymitet införs de första dygnen (eller tills dess att man har kommenterat bilden) för betraktaren.

Det där med mejlinglistorna förstod jag nog inte riktigt Joakim. Förklara gärna närmare vad du menar.
 
forry4U skrev:
Bara en liten tanke om detta med bildkommentarer,betygsättning.
Om vi nu är 20 000+ medlemmar och antar att varje medlem har 1 bild upplagd. då skall man ju sitta och plöja igenom 20k med bilder och sätta ett betyg på vardera samt helst även orka med att ge ris, ros, tips etc. och framförallt vara samvetsgrann.

Göran

Nja, så drastiskt behöver man inte beskriva det hela. Om man skulle göra som du säger skulle varje medlem erhålla tjugotusen kommentarer till varje bild man lägger upp. Så många kommentarer kräver jag verkligen inte.. ;=)
 
Re: Re: Re: Några som vill bilda en bildbevakningsgrupp med mig?

forstheim skrev:

Det där med mejlinglistorna förstod jag nog inte riktigt Joakim. Förklara gärna närmare vad du menar.

Njae, det finns ingenting att kommentera. Vad jag menade var att det gick att komma runt anonymiteten.

Men som du formulerar anonymitetsförslaget så går det inte att komma runt (dvs. att allt inklusive tidigare kommentarer är osynligt tills man själv lämnat en kommentar).
 
Okej..du menade att man har lagt in bevakning på vissa personer som gör att man på så sätt kommer runt anonymiteten?

Bevakningsfunktionen är en trevlig funktion om den används rätt, men går förstås inte kombinera med full anonymitet. Men man kan ju tänka sig att anonymiteten automatiskt försvinner efter några dagar, och att man därefter får meddelande om samtliga bevakade fotografers bilder som lagts upp under anonymitetstiden. Detta gör ju att man inte missar några bilder, utan kan kommentera de "i efterhand". Men det innebär också att alla får en chans att kommentera anonyma, nyupplagda bilder.

Man blir således inte påverkad av vem fotografen är, vad andra har skrivit, betyg som har delats ut, utrustning, bildtexten, antalet kommentarer eller vad det nu kan vara. Det är istället enbart bildens kvaliteter man tar hänsyn till i sin bedömning.

Förhoppningsvis försvinner också anklagelser som att ge höga betyg till "kända" fotografer etc.

Varför kan man inte testa systemet under några veckor och se om det fungerar? Om inte, kan man ju återgå till det nuvarande systemet.

Vad säger du Christer om detta?
 
Senast ändrad:
Jag förstår fördelarna med anonymiteten, men ser en massa tekniskt pyssel också - bilderna kan dyka upp på en herrans massa ställen på sajten och det blir en hel del att fixa till. Det blir för mycket jobb att garantera anonymitet.

Drar man ner kraven och ser det mer som ett "stöd" för den som kommenterar; ett sätt att slippa bli förledd av namn, andras kommentarer etc är det ju mycket lättare.

När vi lanserade "Kommentera nya bilder" såg man aldrig vad andra skrivit, inte heller bilddetaljerna - men det kom så många önskemål om att få se detta att vi gjorde det möjligt att slå av och på detta. Skulle det bli lika med anonymiteten tro?
 
Jo, du har nog lättare än jag att se det tekniska pysslet med förslaget Christer. Men jag måste säga att det ibland känns som om man önskar saker som redan finns..eller i alla fall som nästan redan finns på sajten.. :=)

Jag brukar nämligen gå in på "Sök bilder -> Nya kritikbilder senaste dygnet"..och då får man upp information om fotografen, antalet kommentarer och genomsnittsbetyg. Den informationen är jag inte så förtjust i att få "slängd rakt i ansiktet". Nu finns det ju tydligen också "Kommentera nya kritikbilder" där endast fotografens namn visas. Då blir det ju lite anonymare i alla fall. Men kan man inte gå ett litet steg längre ändå genom att "gömma" all information om bilden bakom länken "visa detaljer"?

Alltså..när man går in på exempelvis "Kommentera nya kritikbilder" skulle man få upp helt anonyma bilder. Klickar man på en av tumnaglarna så får man upp den i ett större format + rutan för att skriva sin egen kommentar och sätta betyg. Fortfarande vore det lämpligt att all information om bilden är dold. Först i nästa steg, när man klickar på "visa detaljer", kan man få upp information om fotografen, utrustning, genomsnittsbetyg och andras kommentarer. Då är det i alla fall ganska anonymt, om än inte vattentätt.

Samma anonymitet skulle också kunna gälla för allmänna sökningar av bilder de senaste dagarna (förutom om man använder sig av sökformuläret och söker efter specifika namn, någon speciell utrustningsdetalj etc).
 
Senast ändrad:
Anonymitet???

Ni menar alltså på fullt allvar att en sida som säger sig värna om upphovsrätten (det används till och med en så gammal och totalt meningslös grej som "Fråga fotografen om lov innan du sparar bilden på din egen hårddisk" när man högerklickar på en bild, bilden FINNS redan på min hårddisk!) skulle "tvinga" oss att publicera våra bilder anonymt? Det faktumet att det står under varje bild vem som är fotografen har i varje fall jag alltid tolkat som att man ska kunna se vem som äger upphovsrätten till bilden, fotografen behöver inte bekymra sig om att det kan finnas köttskallar som på fullt allvar tror att icke namngivna bilder är "free for grab".

Ska ni ta bort det och köra med att alla bilder ska vara anonyma, tidsbegränsat eller icke, så vore det exakt detsamma som att säga att "det spelar ingen roll vem som är fotograf". Men det gör det, det spelar väldigt stor roll för upphovsrätten och jag personligen skulle aldrig i livet ladda upp en bild här om det inte stod klart och tydligt att det är JAG som tagit den (nu är det länge sedan jag senast laddade upp en bild, men ändå). Jag skulle heller inte acceptera en lösning där betraktaren själv skulle få avgöra om en bild ska vara anonym eller inte, det blir precis samma problematik: jag vill och kräver att det klart och tydligt framgår att det är mitt verk det handlar om. Det finns gott om ställen på internet där man kan se mer eller mindre obskyra samlingar av fotografier där fotografen inte anges, blir fotosidan.se ännu en i raden (även om jag är fullt medveten om att det inte blir fullt så anarkistiskt här) så avslutar jag mitt konto på direkten och kommer inte åter.

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan hänga upp sig på att det finns de som föredrar att titta på bilder av fotografer de känner till. Än sen? Du tittar på de bilder du vill, jag tittar på de bilder jag vill. Varför vi gör de val vi gör är våra egna angelägenheter och ingen annans. Du har ingen rätt att kräva av mig att jag ska titta på si och så många bilder av för mig helt okända fotografer, lika lite som jag har rätt att kräva något liknande av dig.

Jag förstår heller inte hur man kan reta sig på att vissa grupperingar främst tittar på och kommenterar varandras bilder. Är det inte upp till dem själva? Återigen, jag tittar på de bilder av de fotografer jag vill, du gör dina egna val. Låt bli att moralisera över andras preferenser. Vill jag endast se bilder av exempelvis Umma Liten, Rickard Svensson, Daniel Knutsen och Elin Marklund så GÖR jag det, det är mitt val i så fall. Nu är det inte så, jag tittar på många fotografier av många fotografer, men jag vill ändå ha den friheten utan att någon ska moralisera och "bestämma" att jag minsann inte får göra hur jag vill; "någon jävla ordning får det vara"...

Vill man organisera sig i smågrupper som ger varandra kritik så är väl det en kanonidé? Är det inte därför man bildar fotoklubbar exempelvis?

Sluta försöka styra allting in i minsta detalj, ni tar bara bort det roliga. Vi vill bestämma över våra liv själva och inte ha någon som pekar och beslutar hur vi ska göra för att upptäcka nya bilder och fotografer. Låt oss göra våra upptäckter på det vis vi själva trivs bäst med.

Tack.
 
Foto robinson :)

om jag bildar pakt med dig så bildar du med den fast vår går först så lurar vi ut den andre.

så då har vi en pakt i en pakt. som sen blir en pakt.
sen har jag en pakt med dem där borta. så nu har jag ryggen fri o vinner detta :)


fast visst håller med,,,,, kommentarerna existerar knappt.

så då får man väll gå ihop nånna stycken som betygsätter varandra
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.