Annons

Några funderingar...

Produkter
(logga in för att koppla)

anjjja

Aktiv medlem
Nu ska jag ju snart köpa en digitalkamera... mina krav på den är att den ska vara smidig, lätthanterlig, med bra upplösning (behöver ej vara "för" bra, eftersom jag mestadels kommer använda den till datorn, och kanske skriva ut vanliga standardutskrifter). Vill även helst ha med zoom, men dte är inget krav.

Vilken kamera ska jag köpa? Detta är ju jättesvårt! Har (som jag tidigare skrivit på det här forumet), fastnat för Canons kameror.

Har funderat på någon av modellerna V3, Powershot A 200/300, Powershot A60, Ixus 330... Vill ha något som absolut max får kosta 4000:-, kan kanske sträcka mig lite över det. Vilken kamera är mest prisvärd? Finns det någon riktigt "billig" men bra digitalkamera? Mest prisvärd? Hjälp mig att hitta rätt kamera! Helst av allt vill jag inte betala mer än 3000:-/3500:-.
 
Senast ändrad:
Hej

Bläddra på www.cyberphoto.se

De har skrivit lite om varje kamera som kan hjälpa dig grovsortera pris/prestanda/finesser, kom sedan tillbaka med specifika frågor om just en viss modell, då brukar det finnas medlemmar som råkar ha en sån osv.

Tänk på priset på minne o batterier också.

Roine
 
Men det är ju just det som är så svårt. Ju mer jag läser om kamerorna, desto mer förvirrad blir jag. Jag har bara fotat i cirka 2 år. Jag vet inte om jag ska spara ihop till en kamera med högre upplösning och en massa funktioner som tex Ixus 400:an, eller om jag ska nöja mig sålänge med en billigare med lägre upplösning. Det är ju det som är problemet. Ska jag köpa den dyrare måste jag spara ihop och det känner jag på sätt och vis att jag inte vill vänta. Jag vill kunna fota nu i sommar...
 
Hej

Det är alltid svårt.

Jag såg då jag började för snart tre år sedan att det man trodde först inte visade sig vatten värt.

JAg köpte en EOS 3000 med två objektiv. Satte igång den sommaren. Det kändes rätt, motivet för att fota var att få avkoppling från jobbet.

Sålde 3000, köpte två 300:eek:r. Sålde dessa osv, så idag har jag ditialt, 3 olika beroende på anvädningen.

Är du seriös teknikst och vill påverka bilden (tekniskt), vara lite kreativ osv så behövs lite manuella inställningsmöjligheter. Men är det motiv o komposition du är ute efter så kanske inte kameran alls, ur teknisk synvinkel, har så stor betydelse. Då är ju själva tillgången till kameran, direktheten att få en bild nu och inte vänta på framkallning det som drar.

Med 2.1 eller 3.3 M pixlar kommer man långt idag.

Roine
 
Jag är inte särskilt teknisk så jag är inte ute efter det :)

Jag har kikat lite på www.CyberPhoto.se och jag är lite sugen på Canon powershot A 60... Måste jag säga. Ligger rätt i budgeten för mig för tillfället... skulle vilja veta mer om den. Prisvärd? Får man batterier och så med när man köper den oavsett butik?
Funderar att köpa den över nätet på CyberPhoto.se, men jag är lite rädd att köpa saker över nätet, har aldrig gjort det förr. Någon som beställt därifrån? Kan man lita p leveranstiden?
 
Aldrig haft några problem med cyberphoto, snabba leveranser, vänligt bemötande, bra priser..

Du har alltid 2 veckors öppet köp på varor du köper på nätet, du kan närsomhelst skicka tillbaks dem (självklart i obruten förpackning)
 
Hej

Batterierna i den är AA, dvs vanliga små 1.5 volts. Då kan man köpa laddningsbara batterier för en överkomlig summa.

Ställ en rak fråga här på fotosidan om just den modellen, jag vet inget om den.

Jag har handlat mycket hos både cyberphoto och scandinavianphoto och de är extremt seriösa, funkar bra med garanti, med att returnera om det inte känns rätt osv. Så där behöver du inte vara orolig.
 
Tror inte att du gör bort dig om du köper A60. Visst kan du få en bättre kamera, men då blir det ju att gå upp i pris också. Kolla också på Nikons 775 som finns för 1995 på cyberphoto.se. Självklart har den några brister, men du sparar ytterligare en tusenlapp.
 
Tack Johan! Nej jag tror att det blir en Powershot A60 faktiskt men helt säker är jag inte ännu. Måste ju se och jämföra lite :) Tror nog att den mest kommer att användas till datorn/ nätet.
 
Jag tänkte bara höra angående Powershot 60 A. Hur lätt är den att ta med sig? Smidig? Inte för tung? Jag vill gärna kunna ta med mig den överallt utan att den blir ett hinder.
 
Hej

Nikonen 775 har specialbatterier, men med laddare
som medföljer.

Canonen har fler juskänsligheterer (ISO) lägen samt manuell focus.

Canonen har helt manuella samt andra inställningar för tid o bländare

Så Canonen får i mina ögon mer + poäng för att den har mer att ge i framtiden så att säga.

Ang mått:

Nikon
87 x 66 x 44

Canon
101 x 64 x 31,5mm


DVS det skiljer inte mycket i måtten.


Roine
 
Om du har möjlighet, gå och känn på kameran hos någon fotohandlare på stan. Det gjorde jag innan jag bestämde mig.

Både cyberphoto och scandinavianphoto är seriösa butiker där du inte behöver vara rädd för att handla via nätet. Det är inte farligare eller mer osäkert än att handla med VISA-kort på stan. Med all säkerhet säkrare.

mvh
 
Hur lång tids leverans är det där då?
Jag tänkte beställa på www.cyberphoto.se, där Canon Powershot 60 A:n kostar 3017:- inkl. moms. Kommer nog att bli så... vet du hur lång leveranstid dem har? Orkar inte vänta i flera veckor ;)
 
Scandinavianphoto är snabba! Beställer du nu så har du kameran nästa vecka med all säkerhet.

Men det skiljer ju inte många kronor mellan butikerna så... ;-)

Lycka till!

mvh
 
Nu såg jag att scandinavian photo har en canon ixus V2:a för 3495:-. Hur står sig den mot Powershot 60 A?
 
Du har inte de manuella möjligheterna, men den är mindre o rubustare.

Dessutom är det, som på Nikonen, specialbatteri medn med laddare.

Tittade lite på ditt album och du har nog på sikt nytta av att kunna påverka kamerans inställningar manuellt då du har en kreativ sida som kan begränsas av att du inte kan ställa nått i kameran.

Bara en tanke

Roine
 
jag hade min dimage 7hi som jag beställde från cyberfoto dagen efter beställningen =) och priserna är ju inte direkt dåliga heller, kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd
bemötandet i telefon/mail ser jag även det som mycket bra
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.