Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har testat GIMP?

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
läste lite om det och det fick ganska bra kritik, någon som har synpunkter på det?? den är ju ganska billig, typ gratis..
 
Jag använder GIMP och trivs bra med det. I version 2.0 har dom strukturerat upp det lite bättre efter att ha varit ganska rörigt i tidigare versioner. Ladda hem det och lek med det, du förlorar ju inget förutom tid. Ge det lite tid så ska du se att du också gillar det! Det finns bra tutorials att hämta på nätet, typ gratis... :)
 
Jag använder GIMP till alla mina fotoredigerings och pixeldesignbehov och tycker att det är ett utmärkt verktyg. Om man är en van PS-användare kan vissa saker kännas märkliga, mest för att man är van vid ett annorlunda gränssnitt.

Dock har jag inte använt det under windows i någon större utsträckning.
 
GIMP

Jag använde bara gimp på den tiden då jag körde linux, och enligt det jag upplevt skulle jag vilja påstå att man kan göra precis lika mycket (och lika bra) i GIMP som i PS.. även om jag tyckte att det var lite knepigare.. men det handlar väll mest om vana vid gränssnittet :)
 
Jag kör bara Gimp. Jag tycker det funkar utmärkt för sin obefintliga kostnad. Det enda jag saknar ibland är att kunna jobba i 16 bitar. Kan man ladda hem någon pryl som möjliggör det?
 
Nej, det finns ingen pryl som möjliggör 16 bitars färgkanaler i GIMP som det är nu, de planerar att använda ett bibliotek som heter GEGL med stöd för 16 bitar per kanal om jag inte misminner mig. Men det lär inte bli förrän tidigast i nästa version av GIMP.

Ganska intressant sak det där med sexton bitar, jag ser ofta att folk skriver det som det viktigase i diskussioner och visst är det smidigt att kunna arbeta med högre färgupplösning när man sliter och drar i kurvor. Men det är ändå inte så vansinnigt länge sedan det inte fanns någon fotoredigeringsapplikation alls med stöd för så stort färgdjup.

Jag fotograferar vanligtvis i Canons RAW-format och använder dcraw för att konvertera till 8-bitar, på så sätt kan jag skruva till kontrast/ljus/vitbalans innan bilderna går över till 8-bitar och undvika så mycket av förlusterna som möjligt.
 
Jag har använt GIMP sedan någon gång på 90-talet och tror inte att jag skulle vilja byta till Adobe Photoshop ens om även det programmet blev gratis. Jag trivs med gränssnittet och funktionerna i GIMPen som jag använder på Linux (i kombination med dcraw för konvertering av bilder i RAW-format).

Jobbar man mycket med CMYK-profiler tror jag inte att man ska satsa på GIMP (äm), men annars tror jag att det mest är en vanesak (och en ekonomisk fråga) om man föredrar GIMP eller PS.

/Staffan
 
Till .RAW finns 'dcraw' som konverterar från RAW till ett annat lossless-format som går att öppna i GIMP, man kan också använda ett plugin till GIMP som använder dcraw för att öppna filerna.

Kanske skall understryka att pluginet nog bara finns till Linux.

NEF känner jag inte till något om.
 
dcraw klarar Nikon NEF-format och dcraw finns även för Windows. Förmodligen fungerar även plug-in-et i Windows.
 
Låter intressant det där. Ska testa Gimp vid tillfälle. Nu använder jag Photoshop 7 men med den versionen är det lite problem att hantera Nikons NEF-format. Det finns en plugin till Photoshop CS men jag hittar ingen till Photoshop 7 så kanske Gimp är lösningen.
 
GTK = The GIMP Toolkit (http://www.gtk.org/).

En samling funktioner (eller "byggstenar") som GIMP bygger på. GTK utvecklades ursprungligen just för The GIMP men har numera ersatts av GTK+ och denna "verktygslåda" (olika namn på samma sak) används även för andra grafiska tillämpningar.

GTK+ brukar gå att hämta hem från samma ställen som man hämtar själva GIMP-programmet (länkar på http://www.gimp.org/downloads/) och där brukar det även finnas en del andra moduler (t ex hjälpsystem) som inte krävs men som kan vara bra att ha.

Det kan kanske tyckas konstigt att man ska behöva installera 2 eller 3 moduler, men eftersom GTK+ även används för andra program (framför allt Gnome i Linuxmiljön) är det många som redan har GTK+ installerat. Kör man MS Windows har man med största sannolikhet inte GTK+ utan installerar det lämpligen precis innan man installerar GIMP.

/Staffan
 
GEGL ska implementeras inom en inte för lång framtid hävdas det. 16-bitar färgdjup är planerad i senare releaser.
Vill man ha ett högre bitdjup så finns cinepaint som är en förgrening från gimp 1.0.4. Det används främst inom filmindustrin för att retuschera film ruta för ruta. Användes bl.a. i sagan om ringen.
 
Senast ändrad:
dwargert skrev:

Vill man ha ett högre bitdjup så finns cinepaint som är en förgrening från gimp 1.0.4. Det används främst inom filmindustrin för att retuschera film ruta för ruta. Användes bl.a. i sagan om ringen.

Cinepaint är också lika fritt som Gimp, obs. fritt som i frihet inte bara som i gratis (vilket det iofs. också är). Men jag tror inte det finns några versioner av Cinepaint för wintendo.
 
Hej på er alla!

Jag har laddat ned gimp nu och sitter och testar det. Dock är det en funktion jag inte lyckats hitta (om den finns) än, det är photoshops "channel mixer". Vet någon var man kan hitta den? (Layer -> New adjustment layer - Channel mizer)


Har testat andra windowsversioner av gimp och de har verkat RIKTIGT instabila. Har dock inte lyckats få den sista versionen att krascha än. Har dock lyckats få ett felmeddelande varje gång jag öppnar en tiff-fil.

"D:\...\CRW_0315.tif: wrong data type 1 for "XMLPacket"; tag ignored""

"D:\...\CRW_0315.tif: unknown field with tag 34665 (0x8769) encountered"


Vad kan detta bero på?

Tack på förhand!
 
Högerklicka på bilden, gå sedan in på filter/färg(color om du kör engelsk version)/kanalblandare(channel-mixer om du kör engelsk)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.