Annons

Köpråd stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)
o fy fan
MÅSTE verkligen en dator kosta 35 papp för att köra LRC/PS och lite video?
Jag behöver nyinvestera men det här var ingen vacker läsning för plånboken.
Kan man skippa grafikkortet om processorn har en egen GPU?

Jag lade inte mycket över 20k när jag byggde min som än så länge klarat allt jag behöver galant.
Jag hade inte skippat grafikkort.

35k låter dyrt, tittar du på laptop?

Det som brukar vara dyrt är grafikkortet, men du behöver inte ett 4090, jag har ett 3060 ti. Det har fungerat fint än så länge och det med upp till 7 parallella 4k-Videospår, brusreducering och kurvor. Exporten tar ungefär 75% av längden på videon.

Jag lade inte mycket över 20k när jag byggde min som än så länge klarat allt jag behöver galant.
Jag hade inte skippat grafikkort.

35k låter dyrt, tittar du på laptop?

Det som brukar vara dyrt är grafikkortet, men du behöver inte ett 4090, jag har ett 3060 ti. Det har fungerat fint än så länge och det med upp till 7 parallella 4k-Videospår, brusreducering och kurvor. Exporten tar ungefär 75% av längden på videon.
Tack
nej jag har ingen nytta av en laptop.

o fy fan
MÅSTE verkligen en dator kosta 35 papp för att köra LRC/PS och lite video?
Jag behöver nyinvestera men det här var ingen vacker läsning för plånboken.
Kan man skippa grafikkortet om processorn har en egen GPU?

Som andra sagt, den måste verkligen inte kosta så mycket. Men just video kräver lite kräm om man inte vill vänta. Bara för att få en referens på ett enklet sätt sökte jag efter "best budget Lightroom computer" och fick bara upp laptops. Men dessa är alltid dyrare och sämre. Så om vi vill ha något vettigare+skärm som faktiskt skulle duga till jobbet. Så hamnar vi runt 15-22 tusen, och du kan säkert runda av det ner mot 10 till 15 för en stationär.

Men droppa 50 papp och du behöver väl inte stressa på några år ;-)

Som andra sagt, den måste verkligen inte kosta så mycket. Men just video kräver lite kräm om man inte vill vänta. Bara för att få en referens på ett enklet sätt sökte jag efter "best budget Lightroom computer" och fick bara upp laptops. Men dessa är alltid dyrare och sämre. Så om vi vill ha något vettigare+skärm som faktiskt skulle duga till jobbet. Så hamnar vi runt 15-22 tusen, och du kan säkert runda av det ner mot 10 till 15 för en stationär.

Men droppa 50 papp och du behöver väl inte stressa på några år ;-)

Det viktigaste för mig är att det flyter på bra när jag redigerar. Hur lång tid själva exporten tar är för mig inte jätteviktig.

Att droppa 50 papp på en dator som skall hålla sig länge är oftast en dålig idé. Säg att du behåller den 6år. Då har du en bättre dator i 3år mot om du hade köpt en för 25 papp, men om du efter 3år köper en ny för 25 papp igen så har du nog en bättre dator efter 3 år med 25+25 istället för 50. Det är dock lite gambling över hur stora framsteg Intel, AMD, Nvidia gör.
Det du förmodligen i alla fall kan vara stensäker på är att 25+25 alternativet ger dig en lägre elräkning mot 50 alternativet.

Lägger du dessutom lite tid på att lära dig att bygga datorn själv, så kommer du kunna återanvända ganska mycket komponenter, så när du lägger nästa 25 papp kommer det bli ett steg upp på datorn.

Att droppa 50 papp på en dator som skall hålla sig länge är oftast en dålig idé. Säg att du behåller den 6år. Då har du en bättre dator i 3år mot om du hade köpt en för 25 papp, men om du efter 3år köper en ny för 25 papp igen så har du nog en bättre dator efter 3 år med 25+25 istället för 50.

Jag håller absolut med dig. Det jag sa var såklart lite med glimten i ögat men även med lite allvar.

Säg att du har en dator för 18-22 tusen. Att lägga några tusenlappar till på att öka upp RAM, mer lagring, kanske snabbare lagring, vassare grafikkort, ett rejält chassi osv. Det tar dig kanske inte till 50 000, men kostar. Men det ger dig några år till och gör en framtida uppgradering lättare.

Att bygga själv och att tänka på framtiden är ett MYCKET bra tips. Behöver du 256 GB RAM - nja. Men om din dator stöder det och du nu sätter in 64 GB så är det "rätt billigt" att trycka in mer om några år.

Skulle jag rekomendera Mac för video så är det väl till Mac Studio man får gå. Då är det strax under 30 för den enkla och strax under 60 för värstingen. Sen får man kanke vara beredd att lägga något mer. Men för åtminstone 5 år skulle jag väl säga att en Mac Studio lär ticka på och då behöver man inte göra mycket mer än att betala och koppla in.

Det ska väl gå rätt bra med en uppgraderad Mac Mini för ca 24 000 med. Men tror man lurar sig själv om man snålar in på de 5-6 tusen steget upp till Studio kostar.

Men Mac proffsen får gärna säga emot mig.

Har inte läst alla inlägg så noga, så med risk för upprepning. Det jag uppskattar med mitt sista datorköp är att det ligger 4TB minne direkt på moderkortet, vilket ger extremt snabba läs och skrivhastigheter. Skulle också välja en processor som är prisvärd, samma gäller för grafikkortet. Har själv en Fractallåda som fungerar utmärkt och isolerar väl. Väljer också ASUS modekort (gillar uppdateringar). Har alltid använt Intel med kör nu AMD utan några problem, dessutom prisvärda processorer tycker jag.

Magstarkt att kalla en Apple M1 (eller vilken Appleprodukt som helst) framtidssäker. Du kan inte ens uppgradera RAM-minnet.
Alltså Apple har sina egna religionsföljare.
Apple gör inga dåliga datorer, de är bra. Apple plockar ihop vettiga delar som funkar bra ihop. Framförallt så om du använder Apple till allt så funkar det väldigt bra och användarvänligt tillsammans.

Att sedan Apple tar betalt för den tjänsten, alltså dyrare datorer, är en annan sak.

Och jag är inte intresserad av att betala för den tjänsten.
Men andra är det och jag kan förstå den religionen.
O i mitt fall som har en gammal Adobe suite för PC så blir det helt ointressant.
Dessutom så har jag inga andra Apple-prylar.
Visst en telefon, men den äger inte jag....

O när man pratar om att uppgradera det ena eller andra... det är rätt få användare som gör det. Troligtvis är det mest vanligt i spelvärlden när man behöver ngt nytt heffagrafikkort för ngt häftigt spel.

Det beror på om du ska ha det för aktivt arbete eller långtidsförvaring. HDD är stabilare och bättre för arkivering och backup. SSD är bättre för jobb. Jag jobbar själv från NAS så HDD för mig, men skulle även kunna jobba på mina SSDs och sen flytta allt till NAS efter att all redigering är klar.

Det gäller främst om enheten ligger strömlös. Backup behövs ju oavsett vad.

Alltså Apple har sina egna religionsföljare.
Apple gör inga dåliga datorer, de är bra. Apple plockar ihop vettiga delar som funkar bra ihop. Framförallt så om du använder Apple till allt så funkar det väldigt bra och användarvänligt tillsammans.

Att sedan Apple tar betalt för den tjänsten, alltså dyrare datorer, är en annan sak.
Vad jag vet så Apple- och Windows datorer som har jämförbar prestanda brukar ligga i samma prisklass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar