Annons

Köpråd stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är precis tvärtom som du säger. 10 år sedan hade Apple överpriser men nu har de jämnat ur sig.
Inte riktigt... Apple är inte så dyra i basversion, men så fort du börjar plocka på saker rakar priset iväg väldigt lätt iväg. Och det måste du göra hos Apple från början eftersom allt är fastlött... Du är helt låst till vad du valde från början, förutom att sätta dit femtiotolv donglar och externa lagringsenheter.

M1 har en fruktansvärt snabb CPU och AI CPU. Testa den på en butik, demoexemplar....

Apple är bra på mytbildning... M1 är absolut inte långsam, men den stora poängen är att den har hög prestanda per mängd förbrukad energi, inte att det är det snabbaste man kan hitta. Därför kan de också använda standardversionerna av M-processorerna i en del av sina surplattor. Det gör man knappast med AMD Threadripper och ett 4090-grafikkort...

M1 har en fruktansvärt snabb CPU och AI CPU. Testa den på en butik, demoexemplar....

Jag har tillgång till sådana på jobbet, dom är inte dåliga. Deras största fördel är batteritid, men dom ligger en bit efter en ordentlig PC när det kommer till prestanda.

Förut hade jag ofta MacBooks, men sedan man måste köra OS/X på dom har jag aldrig haft någon som primär laptop.

Senast ändrad:
M-arkitekturen har snabbat upp minneshanteringen.
Ja det var väl därför Apple kände sig tvingade att göra en M2.....

Alltså det finns inget bra/dåligt Apple/PC längre.
Antingen vill man ha det ena eller det andra.
Så den debatten som funnits i årtionden är rätt meningslös.

JAG kan inte välja Apple.

Alltså Apple har sina egna religionsföljare.
Apple gör inga dåliga datorer, de är bra. Apple plockar ihop vettiga delar som funkar bra ihop. Framförallt så om du använder Apple till allt så funkar det väldigt bra och användarvänligt tillsammans.

Att sedan Apple tar betalt för den tjänsten, alltså dyrare datorer, är en annan sak.

Och jag är inte intresserad av att betala för den tjänsten.
Men andra är det och jag kan förstå den religionen.
O i mitt fall som har en gammal Adobe suite för PC så blir det helt ointressant.
Dessutom så har jag inga andra Apple-prylar.
Visst en telefon, men den äger inte jag....

O när man pratar om att uppgradera det ena eller andra... det är rätt få användare som gör det. Troligtvis är det mest vanligt i spelvärlden när man behöver ngt nytt heffagrafikkort för ngt häftigt spel.
För mig är datorer ingen religion. För religion går jag till kyrkan inte till en butik som säljer elektronik.
När jag började med datorer 1991/1992 då var det Apple det enda alternativet för som bildmänniska behövde jag en dator som hanterade färger och just då hade Apple ingen riktig konkurrent. Aldus PageMaker + FreeHand och även Photoshop funkade hur bra som helst. Lägg till det Painter - en intuitivt målarprogram som simulerade alla tänkbara målarverktyg då kunde man verkligen vara "frälst". Allt kunde hanteras enkelt utan problem. Sen dess har man fastnat i träsket. Så det är alltså ingen religion utan bekvämlighet som jag kallar det och eftersom allt i världen har sitt pris så några slantar mer eller mindre spelar ingen roll bara man kan koncentrera sig på det som ska göras uta att bekymra sig om tekniken.

Jag kan ha personliga åsikter om Apple - men vill folk betala priset har jag inget ont att säga om deras produkter. Och nu med deras egna chip så blir det nästan bara bättre.

Men exemplet som alla gör nu är RAM - det kostar inte vad vi kan kalla marknadspris. Tar vi Mac Studiio eftersom denna sidan är för foto/video så kommer den med 16 GB RAM och att gå upp till 32 GB kostar 5 000 SEK. Värsta, värsta RAM om du bygger en windows- 3 500 SEK. Men du får riktig bra för 2 000 och kan t o m gå ned ännu mer i pris.

Fast det är inte allt. Köper du en Mac MIni i enklaste versionen får du 8 GB och betalar 2 500 SEK för att få 16. Vad kostar då 8 GB för en windows-maskin? Du får 16 GB för 800 spänn och behöver gå ned i prestanda för 8 GB. Kostar då 250 kronor. Det är 10 ggr pengarna för den glada amatören.

Men lyssnar vi till Apple är deras chip så bra att 8 GB är lika bra eller bättre än 16 GB. Det får man ha sin egna åsikt om.

Men vi ska inte göra detta till ett krig om märken. Så jag ber lite om ursäkt och så får vi väl få tillbaka tråden till rätt ämne.

M1 är absolut inte långsam, men den stora poängen är att den har hög prestanda per mängd förbrukad energi
Jag uppskattar oerhört mycket att fläkten aldrig är igång på min Maclaptop. Den är ett ett drygt år gammal nu. Min förra Maclaptop hade jag i 6-7 år och den var en jättebra värmefläkt. Praktisk på vintern, men inte lika mycket på sommaren.

Min laptop går fläkten sällan på, men jag uppskattar att den går igång och håller hastigheten uppe när jag videoredigerar. Bildredigering måste jag köra en rätt stor batchexport för att få igång fläkten.

Det har hänt en del på Intelsidan sedan Apple bytte. Apple var väl aldrig med på Intels småstor-arkitektur.

Ja, givetvis startar min dator fläkten om det behövs, men jag kör fler processer på den utan att den låter än vad jag någonsin gjorde på min gamla laptop. Som värmefläkt är den nya tyvärr inte speciellt bra, men den springer cirklar runt den gamla utan att flåsa.

Apple tycks byta arkitektur när det finns bra alternativ. Från Motorola 68000 till IBM RISC till Intel till ARM. Jag tror att de har gjort smarta val varje gång.

Finns det tystare och svalare laptops med Intelchips än med Apple Silicon numera?

(Fast TS vill förstås ha en stationär dator, så hela det här är väl ur spår).

Finns det tystare och svalare laptops med Intelchips än med Apple Silicon numera?

Du kan ju värmetrottla det mesta och få det helt tyst och svalt. Min förra laptop saknade fläkt och blev sällan speciellt varm och den hade intel i5 någonting. Bildredigering klarade den fint. Det är väl vad Apple gör i iPads också.

Du kan ju värmetrottla det mesta och få det helt tyst och svalt. Min förra laptop saknade fläkt och blev sällan speciellt varm och den hade intel i5 någonting. Bildredigering klarade den fint. Det är väl vad Apple gör i iPads också.
Visst. Drar man ner prestandan blir det inte lika varmt. Självklart …

Visst. Drar man ner prestandan blir det inte lika varmt. Självklart …

Det är inte så enkelt som att dra ner prestandan, du har full prestanda så länge du inte behöver maxprestanda så länge.
Prestandan sjunker enbart om värmen blir för hög. Vilket sker på dom flesta datorer, men ju bättre kylning du har desto mindre.

Min stationära dator drar inte heller igång fläktarna så ofta, men när jag exporterar video eller lägger in telemetri i GoPro-videos så drar dom igång rejält.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar