Falumas
Aktiv medlem
Herregud dessa tekniska dilemman
Är det någon som tar chansen att fota detta underbara vinterlandskap som ligger över oss.
P
Japp, mina är 286GB fullare nu än vad dom var den 21.12. Vilket tar lite kraft att bearbeta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Herregud dessa tekniska dilemman
Är det någon som tar chansen att fota detta underbara vinterlandskap som ligger över oss.
P
Det är precis tvärtom som du säger. 10 år sedan hade Apple överpriser men nu har de jämnat ur sig.För 10år sedan stämde det ganska väl, men nu skulle jag säga att en lika dyr Windowsdator är betydligt kraftfullare.
Inte riktigt... Apple är inte så dyra i basversion, men så fort du börjar plocka på saker rakar priset iväg väldigt lätt iväg. Och det måste du göra hos Apple från början eftersom allt är fastlött... Du är helt låst till vad du valde från början, förutom att sätta dit femtiotolv donglar och externa lagringsenheter.Det är precis tvärtom som du säger. 10 år sedan hade Apple överpriser men nu har de jämnat ur sig.
M1 har en fruktansvärt snabb CPU och AI CPU. Testa den på en butik, demoexemplar....Det är på inget vis en dålig dator, men den är långsammare på alla vis än en 14 :de generationens Intel i7 med ett nvidia 4070 ti grafikkort.
M1 har en fruktansvärt snabb CPU och AI CPU. Testa den på en butik, demoexemplar....
M1 har en fruktansvärt snabb CPU och AI CPU. Testa den på en butik, demoexemplar....
Det gör man knappast med AMD Threadripper och ett 4090-grafikkort...
Kan inte just nu hitta artikeln om pris/prestanda jämförelse. Detta gäller färdiga datorer köpta i butik ej självbygge.Ge något exempel på en Mac och en PC som kostar lika mycket där PCn inte är betydligt snabbare?
Kan inte just nu hitta artikeln om pris/prestanda jämförelse. Detta gäller färdiga datorer köpta i butik ej självbygge.
M-arkitekturen har snabbat upp minneshanteringen.M1 har en fruktansvärt snabb CPU och AI CPU. Testa den på en butik, demoexemplar....
För mig är datorer ingen religion. För religion går jag till kyrkan inte till en butik som säljer elektronik.Alltså Apple har sina egna religionsföljare.
Apple gör inga dåliga datorer, de är bra. Apple plockar ihop vettiga delar som funkar bra ihop. Framförallt så om du använder Apple till allt så funkar det väldigt bra och användarvänligt tillsammans.
Att sedan Apple tar betalt för den tjänsten, alltså dyrare datorer, är en annan sak.
Och jag är inte intresserad av att betala för den tjänsten.
Men andra är det och jag kan förstå den religionen.
O i mitt fall som har en gammal Adobe suite för PC så blir det helt ointressant.
Dessutom så har jag inga andra Apple-prylar.
Visst en telefon, men den äger inte jag....
O när man pratar om att uppgradera det ena eller andra... det är rätt få användare som gör det. Troligtvis är det mest vanligt i spelvärlden när man behöver ngt nytt heffagrafikkort för ngt häftigt spel.
Jag uppskattar oerhört mycket att fläkten aldrig är igång på min Maclaptop. Den är ett ett drygt år gammal nu. Min förra Maclaptop hade jag i 6-7 år och den var en jättebra värmefläkt. Praktisk på vintern, men inte lika mycket på sommaren.M1 är absolut inte långsam, men den stora poängen är att den har hög prestanda per mängd förbrukad energi
Finns det tystare och svalare laptops med Intelchips än med Apple Silicon numera?
Visst. Drar man ner prestandan blir det inte lika varmt. Självklart …Du kan ju värmetrottla det mesta och få det helt tyst och svalt. Min förra laptop saknade fläkt och blev sällan speciellt varm och den hade intel i5 någonting. Bildredigering klarade den fint. Det är väl vad Apple gör i iPads också.
Visst. Drar man ner prestandan blir det inte lika varmt. Självklart …