Annons

Någon som har testat GIMP?

Produkter
(logga in för att koppla)
GIMP rockar!

Hej!
Jag har tidigare bara varit en PS-kille, men i och med att jag startade eget ville jag ha giltiga licenser. I det läget var PS inte ett alternativ för min begränsade budget (arbetar inte huvudsakligen med bilder i företaget) så det blev det Gimp istället. Jag har väldigt nöjd och nu när jag vant mig arbetar jag snabbare i Gimp än i PS. Vissa saker skiljer sig åt naturligtvis, och jag skulle vilja hävda att PS fortfarande är ett mer potent system. Men Gimp är inte långt efter och klarar det mesta, även om allt inte är lika snyggt förpackat.

Min rekommendation till alla är att testa det i alla fall. Det är ju som sagt var gratis...

När det gäller Cinepaint har jag kört det lite också, lyckades få det att funka i Win2k. Det dock väldigt buggigt och funkar inte alls i XP. Det kan dock bli ett väldigt intressant alternativ när (om) det blir stabilt och fungerar som det ska. Version 0.17 har somliga fått att fungera under Win2k.
 
ThomasT skrev:
Har dock lyckats få ett felmeddelande varje gång jag öppnar en tiff-fil.

"D:\...\CRW_0315.tif: wrong data type 1 for "XMLPacket"; tag ignored""

"D:\...\CRW_0315.tif: unknown field with tag 34665 (0x8769) encountered"


Vad kan detta bero på?

XMLPacket verkar vara något Adobe-specifikt jox, det ska finnas en technote någonstans som beskriver det men jag hittar den inte nu... Tag 34665 pekar ut EXIF-datat, som GIMP nog inte kan göra något vettigt med just nu, i filen.

Båda meddelandena kan nog ignoreras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.