Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Man har full prestanda tills man inte har full prestanda?

Poängen är att Apple silicon (M-serien och antagligen också R-serien) kör svalare än tidigare generationer med samma prestanda.

Man har full prestanda tills man inte har full prestanda?

Poängen är att Apple silicon (M-serien och antagligen också R-serien) kör svalare än tidigare generationer med samma prestanda.
Nu börjar väl Intels grejer smått komma ikapp men ja, såsom du är inne på finns det väl få om någon PC-laptop som klarar av att brassa full prestanda på batteri utan dels effekt-throttling (batteriet orkar inte) eller värme-throttling (den blir för varm).

Min Macbook Pro M1 (och nog din med :)) klarar ju både och utan problem. Så ja, det är egenskaper man bör ha i åtanke om bärbart är i åtanke. Sen att man får använda sig av det trevliga Mac OS är ju också en fördel, trivs inte längre alls i Windows själv. Fantastisk maskin!

Jo, i Mac-Book:arna verkar dom klara kylningen. Men i iMac:arna verkar det inte vara fallet.
Apple är duktiga på hårdvara. Jag körde både iMac och MacBook ett tag, men det var på tiden då man kunde avinstallera OS/X och bara köra Windows på dom.

På den tiden jag körde MS Windows var det rätt bökigt att köra POSIX-grejer. Bökigast vara att sätta upp en tool chain.

Det kanske har blivit bättre? Jag har hört att man kan köra Linux på en Windows-maskin numer, men det kanske bara är rykten?

Jag gillar dock fortfarandet MacOS mest. Systemet känns mer välintegrerat än både Windows och Linux (samt andra unixkloner).
Ibland dummar dock Apple till sig och hittar på saker som passar bättre på en iPhone än på en Mac.

Då var det länge sedan du körde Windows.

Linux är helt integrerat i Windows numera om du slår på den switchen. Du kan köra Linuxapplikationer både CUI och GUI-mässigt i Windows.

BSD har tappat rätt mycket bortsett från OS/X, så det är rätt skönt att kunna köra Linux istället.

När jag lägger in telementri i mina GoPro-Videos startar jag bara en Linux-Container som gör det åt mig.

Numera kan du i Windows blanda Linux och Windows precis som du vill i din Tool-Chain och det spelar ingen roll om det är text eller grafiska applikationer.

Jag har funderingar på att köpa en ny dator till nästa år. Min pc har begränsningar framför all är HD för liten och grafiken är väldigt seg vid videored. söker nu en stationär PC gärna med 32GB ram eller iaf. 16GB som är uppgraderingsbar till 32GB. Bif. en bild på min dator konfiguration idag, naturligtvis ska det vara någonting betydligt vassare :)
Lite tveksam till win 11 men det lär man väl inte komma ifrån nu när 10:an blir betal. nästa år dock?
Tips på någon vettig maskin helst inte över 10 tkr?

Bilagor

• Skärmbild 2024-12-13 151206.jpg
    Skärmbild 2024-12-13 151206.jpg
    182.7 KB · Visningar: 28
Vad gör att du är tveksam till W11? Har kört det sedan det kom ut och har än så länge inte stött på något som är sämre än vad W10 har, däremot en massa som är bättre. Har man hårdvara som klarar W11 ser jag ingen anledning att köra W10.

Vad gör att du är tveksam till W11? Har kört det sedan det kom ut och har än så länge inte stött på något som är sämre än vad W10 har, däremot en massa som är bättre. Har man hårdvara som klarar W11 ser jag ingen anledning att köra W10.
Troligtvis är det väl bara inlärningen, det är säkert bättre nu än när det kom ut med senaste uppdates. Kompisen köpte en win11 pc när det kom ut och där var mycket att önska tillbaka till 10:an, bla. i högerklick var det betydligt omständigare funktioner typ kopiera osv. vidare startskärmen i centrum knepigt tycker jag :(

Troligtvis är det väl bara inlärningen, det är säkert bättre nu än när det kom ut med senaste uppdates. Kompisen köpte en win11 pc när det kom ut och där var mycket att önska tillbaka till 10:an, bla. i högerklick var det betydligt omständigare funktioner typ kopiera osv. vidare startskärmen i centrum knepigt tycker jag :(
För den som vill, så kan man ändra menyer m.m. i W11 så det ser ut som i W10. I Oktober 2025 försvinner stödet och uppdateringarna till W10, W8.1 och W7. Bara gilla läget och uppdatera ;-)
Jag har funderingar på att köpa en ny dator till nästa år. Min pc har begränsningar framför all är HD för liten och grafiken är väldigt seg vid videored. söker nu en stationär PC gärna med 32GB ram eller iaf. 16GB som är uppgraderingsbar till 32GB. Bif. en bild på min dator konfiguration idag, naturligtvis ska det vara någonting betydligt vassare :)
Lite tveksam till win 11 men det lär man väl inte komma ifrån nu när 10:an blir betal. nästa år dock?
Tips på någon vettig maskin helst inte över 10 tkr?

Du får nog lägga på 5-6 tusen om du vill ha något vettigt. Priset kan hållas nere om du har möjlighet att återanvända komponenter från din nuvarande maskin (låda, PSU och GPU). Då minne är billigt så hade jag satsat på 64gb direkt.

För den som vill, så kan man ändra menyer m.m. i W11 så det ser ut som i W10. I Oktober 2025 försvinner stödet och uppdateringarna till W10, W8.1 och W7. Bara gilla läget och uppdatera ;-)

Du får nog lägga på 5-6 tusen om du vill ha något vettigt. Priset kan hållas nere om du har möjlighet att återanvända komponenter från din nuvarande maskin (låda, PSU och GPU). Då minne är billigt så hade jag satsat på 64gb direkt.
Tror inte att något går att återanvända, det är en kompakt Lenovo maskin dessutom vill jag kunna sälja den vidare eftersom den fungerar perfekt om man inte har för stora krav på videored.
Sett att Amazon säljer en 32GB maskin för strax över 6tkr, man kan ju undra då vad man missar?

Jag skulle nog hellre satsa på en beggad arbetsstation från t ex refurbed.se, typ en Dell Precision eller motsvarande HP Z### snarare än den från Amazon.
Biligare såklart att köpa något sånt på t ex Blocket men om man inte vet exakt vad man köper så är det lite tryggare med ett sånt företag.

Om du bor någonstans där möjlighet finns, skulle jag vända mig till nån butik/datorverkstad som bygger datorer enligt din spec. Är de vettiga så hjälper de dig att välja komponenter som passar för din användning. Men erfarenhet är att man får bättre dator förpengarna på det sättet. Paketen har en tendens att innehålla komponenter som ska imponera och locka till köp och andra komponenter som kanske inte spelar riktigt i samma liga.

Dessutom känns det som de färdiga paketen är inriktade på antingen kontor eller spel. Bättre att optimera för det man verkligen använder datorn för (säger jag som inte spelar).

Jag hänger inte med tillräckligt mycket i hårdvarudjungeln för att välja komponenter och bygga själv, så för mig är det här en bra lösning. Jag brukar bli pumpad om behov/använding och sen få några alternativ och rekommendationer mer förklaringar av för-och nackdelar för varje komponent. Det har blivit bra.

Jag skulle nog hellre satsa på en beggad arbetsstation från t ex refurbed.se, typ en Dell Precision eller motsvarande HP Z### snarare än den från Amazon.
Biligare såklart att köpa något sånt på t ex Blocket men om man inte vet exakt vad man köper så är det lite tryggare med ett sånt företag.
Ja, kollade lite på refurbed.se men man kan ju undra hur mycket dom varit igång och hur länge dom håller? Priserna är dock riktigt bra.

Ja, kollade lite på refurbed.se men man kan ju undra hur mycket dom varit igång och hur länge dom håller? Priserna är dock riktigt bra.
Power on -tid skulle jag inte oroa mig för så jättemycket. Visst både halvledare och andra komponenter samt rörliga delar (fläktar och eventuella hårddiskar) slits förvisso, men kategorin arbetsstationer brukar innehålla komponenter av betydligt bättre kvalitet än de datorer du hittar på Elmutanten och liknande stormarknader.

En nackdel med arbetsstationer är att det kan vara relativt dyrt att utöka RAM på dom (har ofta ECC-minnen) om man inte har så bra koll själv att man kan leta beggat på Ebay t ex.

På en tidigare arbetsplats köpte vi enbart beggade laptops, arbetsstationer och stationära. Ibland fick man några år gamla men till synes oanvända maskiner som förmodligen legat som reserv på något större företag. Många som säljer beggat har ju olika klassificeringar för skicket också.

Byggde ihop en dator själv under sensommaren med följande komponenter:

i5 12600K
DDR4 32Gb
1Tb SSD M2 + 4Tb SSD M2
Asus Pro art RTX 4070 Super
Asus Pro art moderkort

Mitt val baserades på att dom nyare Intel kretsarna i 14 samt 15 serien hade en allvarlig defekt som gjorde att volt regleringen inte funkade optimalt och gjorde att processorerna slets snabbare pga. överhettning etc. Då jag inte vill gå över till AMD (än) så blev det Intels 12 serie som till skillnad från andra serier hos Intel aldrig drabbades av några problem.

DDR4 minne är fortfarande väldigt bra minne och du kommer inte märka någon skillnad i prestanda i praktiken. Det du däremot ska lägga krut på är grafikkortet. Jag valde att låta DXO Pureraw sköta konverteringen av mina raw filer från min 6d genom grafikkortet istället för CPU och skillnaden var enorm. Med CPU tog en fil på 20MB ca en minut medan samma fil tog ca 8-9 sekunder.

Asus Pro art valde jag då det med varje Pro art produkt medföljer ett 3 månaders Adobe CC prenumeration vilket i sig är värt 2000kr.

Datorlåda, nätagg och chassifläktar är också viktiga för ljudnivån och kylningen för att slippa throttling av CPU:n. Där kör jag Fractal Design north med Corsair aggregat och Bequiet chassifläkt samt CPU kylare.

Skulle skippa refurbed datorer då dom flesta har flera generationer äldre CPU och kretsar. Likaså märkesdatorer hos Netonnet, Elgiganten etc pga snålandet med låda, nätaggregat (för låg effekt) och relativt högljudda.

Sen är det så att hade jag inte haft en massa PC mjukvara sen tidigare utan börjat från scratch så hade jag köpt en Apple dator med M3 krets.

Skulle skippa refurbed datorer då dom flesta har flera generationer äldre CPU och kretsar. Likaså märkesdatorer hos Netonnet, Elgiganten etc pga snålandet med låda, nätaggregat (för låg effekt) och relativt högljudda.

Sen är det så att hade jag inte haft en massa PC mjukvara sen tidigare utan börjat från scratch så hade jag köpt en Apple dator med M3 krets.
På CPU-sidan har det ju inte hänt lika mycket som med GPU:erna eller hela grafikkorten faktiskt. Sen behöver det ju inte vara fel med Xeon-propp heller. Ger iaf macho-poäng ;-)

Vad gäller Apple så är man ju helt körd vad gäller uppgraderingsmöjligheter av både lagring (blir ju externt krafs isf), RAM och GPU. Går något sönder är du ju också rökt. Märkesmaskiner går det ofta att hitta komponenter till men enklast att fixa är ju burkarna som t ex Webhallen, Inet m fl sätter ihop eftersom det är standardkomponenter.

Hade jag byggt dator idag hade jag antagligen byggt runt en AMD Ryzen 7 9800X3D trots att jag kört Intel sedan AMD K5 100MHz, dvs nästan 30 år. Verkar vara väldigt mycket prestanda för pengarna.

Just 3D varianten är ju en specialare för gamers så den kanske inte är prisvärd om man bara ska ha den till foto

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar