efter två månaders fotografering med MarkII
Jag har kört Mark II:an i två månader nu, sedan någon vecka in i maj, och jag kan bara säga att den är värd väntan. Meningen var att jag skulle skrivit en kort artikel på expertsidan om kameran i praktiken. Men jag har inte hunnit -- har hållit på att plåta i Skandinavien nästan hela tiden för en bok till nästa vår.
För mig som fågelfotograf innebar Mark II min slutliga övergång till det digitala. 1Ds som jag kört i ett och ett halvt år var bra, men saknade den snabbhet som krävs för t.ex.fågelfotografering och sport. Jag körde hela tiden dia parallellt. -- Nu kör jag bara lanskap med analog kamera, bl.a. X-pan.
Bildkvaliteten på Mark II har jag inte försökt analysera och jämföra med andra kameror, det finns så många som älskar sådana tekniska analyser att jag lämnar det till dem. Jag har bara kunnat konstatera att kvaliteten på de 8Mbyte råfiler jag får räcker för mitt syfte -- mer än väl. Och att bruset tycks vara lägre än med 1Ds. Har kört en hel del bilder nu på både exponeringsindex 640 och 800 och bruset på 800 stör inte alls på det sätt som det gjorde på 1Ds. (Men det ärt ju som alltid en fråga om vad man ska använda bilderna till -- jag tvekar i alla fall inte att köra en bild tagen med EI 800 på MarkII som helsida i A4 i en bok.)
Det väsentliga för mig i min fågelfotografering är att jag nu äntligen fått en kamera som uppfyller de flesta av de önskningar jag kan ha vad gäller kamera. Den digitala tekiniken tillåter mig att köra upp exponeringsindex till känsligheter jag aldrig skulle använt på film. Med 8 bilder i sekunden räcker Mark II:an till att fånga de flesta actionsituationer.
Och äntligen äntligen har jag fått en Canon-kamera med en tillräckligt snabb autofokus för att kunna fånga om inte alla så i alla fall betydligt fler fåglar i flykten än någonsin tidigare. Även med 500 mm och 1,4 ggr konverter är kontinuerlig AF förvånansvärt snabb på MarkII.
Om den till och med är bättre och snabbare än Nikons AF-system, som med F5:an (och efterföljande modeller) varit oerhört snabbt, vet jag inte. -- Jag vet bara att Canon nu har lyckats åstadkomma ett AF-system som gör till och med en kräsen fågelfotograf riktigt nöjd.
Att det sedan kommer ännu bättre kameramodeller och att andrahandsvärdet på de digitala kamerorna sjunker, det får vi leva med. Även om 43 lakan är en stor summa.
Till hösten ska ju Nikon -- om jag får tro mina rätt insatta källor -- släppa eller i alla visa upp en ny modell med 16 Mbytes råfiler. När de sedan kommer att kunna leverera kameran är ju en annan fråga. Här har ju Nikon haft lika stora svårigheter som Canon.
Och sedan är det väl bara att vänta på att Canon kommer med en råsnabb ny modell av 1Ds-kameran.