Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Pratade med en kompis som jobbar på Scandinavian Photo (Voxon) i Göteborg. Tyvärr är det så att det är datafirmorna som gäller om man vill ha snabb leverans eftersom Canon inte prioriterar någon.

Det är mycket svagt av Canon, de borde vara måna om att hålla jämna väntetider.

****

Denna vecka har jag tagit 4000 bilder med min mark II:a... :) Många blev bra dessutom... :)

Måste säga att jag är mäkta imponerad av batteritiden på Mark 2:an. I Lördags afton/kväll knäppte jag 2577 bilder på ett batteri, då började det precis visa på "halvfullt". Visserligen använde jag displayen väldigt lite men IS på säkert hälften av bilderna. Det är ju ändå smått otroligt många bilder på ett batteri jämfört med vad man är van. :)
Trodde det skulle bli tajt med bara två batterier på lördagen men det var ju hur lugnt som helst.

/Herman... som knäppte kring 5000 bilder förra helgen (Piteå dansar & ler + stcc i mo i rana). =)
 
roinek skrev:
Hej

Det verkar ju surt att få tag i batterier också. HAr ännu inte fått batteriet jag bställt. Dcok har jag kameran.

Roine

Jag väntar också på kamera batterier från Zebramedia till min Mark2. Leverantören verkar ha problem med tillverkningen.
 
Hur går det med leveranserna?

Hej!

Tänkte bara höra om någon har någon ny uppdate hur det går med 1d2 leveranserna.

Jag gick in om photografica i Köpenhamn i förra förra veckan och då rätt som det va halade dom fram en 1D2 och undrade om jag ville köpa den. Egentligen lite overkill för mig, men eftersom jag ändå behövde en kamera till så slog jag till.

Kan konstatera, precis som andra här, att det är en mycket bra kamera. Man ska dock lära sig lite hur den uppför sig och hur bilderna ska behandlas.

/Aron
 
Re: Hur går det med leveranserna?

AronAkesson skrev:
hur det går med 1d2 leveranserna.
/Aron

Fortfarande mycket bedrövligt går leveranserna.

Jag känner inte till hur läget är i Sverige, men här i Finland har vi återförsäljare som gör reklam för att de har huset. De har ett exemplar, men säljer inte det, utan tar emot beställningar.
 
För alla er med fortfarande sug efter 1D mk2 kan jag berätta att jag har en i kartong som väntar i butik i sthlm. Dock har jag troligen varken tiden eller möjligheten att hämta ut och nyttja den.

Så alla ni här på fotosidan.se som har intresse innan tisdag den 31 augusti får gärna höra av er till mig på 070 - 605 42 00 så kan ni få möjligheten att hämta ut mitt exemplar.

Mvh
Anders aka Zilch
 
Zilch skrev:
För alla er med fortfarande sug efter 1D mk2 kan jag berätta att jag har en i kartong som väntar i butik i sthlm. Dock har jag troligen varken tiden eller möjligheten att hämta ut och nyttja den.

Så alla ni här på fotosidan.se som har intresse innan tisdag den 31 augusti får gärna höra av er till mig på 070 - 605 42 00 så kan ni få möjligheten att hämta ut mitt exemplar.

Mvh
Anders aka Zilch

Ojoj vad svar jag fick o det snabbt med... Trodde det var lite mindre sug nu men tydligen inte. Har nu en kö på 3 och de ska få besked under måndagen. Så vill gärna att andra mailar i första hand på [email protected] till mig.
 
1DmkII i lager (?)

Råkade bara komma förbi www.bjornsfotovideo.se och såg att de skrev på första sidan att den finns i lager. Så om någon suktar kan man ju kontakta dem och se om det stämmer... Jag ingen egen erfarenhet av denna säljare.
 
Kan berätta att denna dag till ära är vi några fler glada 1D MK2 ägare då jag efter mycket om och men behöll min kamera som vänta. Dock så hjälpte jag snabbt alla mina i min "kö" att finna egna exemplar och alla vi 4 blev glada ägare till kameror. Kan även passa på att saxa lite info som jag fått av en kontakt inom Canon.

"Jag kan tyvärr inte ge dig något datum. Vi (Canon Sverige) har många på kundorder och får hem väldigt lite varje gång. Jag har även pratat med vår proffsfotosäljare som "har hand" om den här artikeln. Han vågar heller inte säga något datum."

"Det bör/kan inte stämma. Finland har lika stor brist på denna artikel som vi har. Om inte större brist till och med. Hemskt ledsen, men den här kommer nog strula ett tag till."

Det var lite av den info jag fick om tillgång på dessa och svar på mina kommentarer om att andra nordiska länder skulle ha men inte vi.

Mvh
Zilch
 
Zilch skrev:
Kan berätta att denna dag till ära är vi några fler glada 1D MK2 ägare då jag efter mycket om och men behöll min kamera som vänta. Dock så hjälpte jag snabbt alla mina i min "kö" att finna egna exemplar och alla vi 4 blev glada ägare till kameror.

Jag bara måste tacka Zilch för tipset om butiken som hade kameran på lager, Björns foto. Det verkar som om dom fortfarande har den hemma förövrigt om någon annan är intresserad.

Jag fick hem kameran igår och jag säger bara... Ojojoj vilken härlig pryl :-D Nu ska det fotas... Ja, dvs så fort jag lärt mig den lite udda menyhanteringen och alla dubbelkommandon osv.
 
mindwipe skrev:
Jag bara måste tacka Zilch för tipset om butiken som hade kameran på lager, Björns foto. Det verkar som om dom fortfarande har den hemma förövrigt om någon annan är intresserad.

Jag fick hem kameran igår och jag säger bara... Ojojoj vilken härlig pryl :-D Nu ska det fotas... Ja, dvs så fort jag lärt mig den lite udda menyhanteringen och alla dubbelkommandon osv.

Inge mer lager hos björns, säger som Håkan i sunes sommar "schlutt"
 
Tack för att jag fick hjälpa 3 andra till kameror då vet jag vem man ska fråga när jag sitter fast med min egen ;) ....

Men å andra sidan haft den en vecka och redan tagit 3204 bilder så jag har menyn utan till och vant mig av med 300D m fl ....

Blir tufft ikväll när man skall tillbaka till 300D för en enkelt plåtning där det är för tungt med mk2'an. Hoppas 20D kommer snart så man kan ha den som andra kamera eller så får man svika o köra en Canon pocket/hemma kamera.
 
froderberg skrev:
Du ligger i lä. Jag körde 6500 bilder första veckan. Nu har jag väl tagit 25000 bilder.

:)


Helvete hela min värld har rasat *skrattar o rullar på studiogolvet* ...

Jag har ju trotts allt en reklamfirma att driva om dagarna samt si så där 4000 bilder att sortera och redigera från innan. Men jag är nöjd med mina ca 3000 bilder och måste säga att kameran är underbar.

När man ändå har er alla på tråden är det fler än jag som fått kameran med nya firmware i från början ?
 
Tack Tack tack

Zilch skrev:
Tack för att jag fick hjälpa 3 andra till kameror då vet jag vem man ska fråga när jag sitter fast med min egen ;) ....

Men å andra sidan haft den en vecka och redan tagit 3204 bilder så jag har menyn utan till och vant mig av med 300D m fl ....

Blir tufft ikväll när man skall tillbaka till 300D för en enkelt plåtning där det är för tungt med mk2'an. Hoppas 20D kommer snart så man kan ha den som andra kamera eller så får man svika o köra en Canon pocket/hemma kamera.

Tack Anders för all din hjälp. Nu har jag ÄNTLIGEN fått min 1D MKII.... skall försöka hinna plåta lite i helgen... Måste vänja mig vid nya menyer mm.....

PS. är det någon som vet om man kan hitta en uppgradering för Photoshop CS för cr2 bildfiler?
..

Hittade precis Camera raw 2.2 på adobes hemsida. den fungerar också för 1dMKII

Erik
 
Senast ändrad:
Utsatte min Mark II för en hel del väta i förrgår, tur att den (och optiken jag använde) tål det...

Gäddfiske, vi fick rätt bra och hyfsad storlek också. Den här tjommen gjorde några otroliga luftsprång och då fick buffertminnet jobba. :)
 

Bilagor

  • gj7y4689_400.jpg
    gj7y4689_400.jpg
    47.7 KB · Visningar: 279
Ingen MK2... 20D

Efter att ha stått i kö på en MKII sedan i April har jag avbeställt den. Jag skaffar en 20D istället. Lite sämre prestanda, mycket lättare, mycket billigare och den verkar ha en riktigt bra autofokus.

Man får hoppas att Canon kan leverera 20D inom de närmaste året.... De har ju börjat ta emot beställningar, så med lite tur har jag den inom ett halvår!
 
Rätt otroligt hur lång väntetid det har varit för vissa alltså... Canon vill väl hålla uppe efterfrågan till ett max, men risken är väl nu att folk "nöjer sig" med alternativen istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.